Dokumenty potwierdzające spełnienie warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie obsługi kredytów

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 15 lutego 2025 r.
w sprawie dokumentów potwierdzających spełnienie warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie obsługi kredytów

Na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 grudnia 2024 r. o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów (Dz. U. z 2025 r. poz. 146) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa rodzaj i formę dokumentów potwierdzających spełnienie warunków, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. b-e ustawy z dnia 20 grudnia 2024 r. o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
 Dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. b-e ustawy, obejmują:
1)
oświadczenia o zezwoleniach, zgodach, rejestracjach lub wpisach, uzyskanych w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie obsługi kredytów, w związku z wykonywaną lub planowaną działalnością na rynku finansowym albo pełnieniem funkcji w podmiotach prowadzących działalność na rynku finansowym, z podaniem daty lub przyczyn:
a)
udzielenia zezwolenia lub zgody, rejestracji, wpisu lub niezgłoszenia sprzeciwu,
b)
złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia lub zgody, rejestracji lub wpisu,
c)
odmowy udzielenia lub cofnięcia zezwolenia lub zgody, rejestracji, wpisu lub zgłoszenia sprzeciwu,
d)
zaniechania podejmowania czynności w odniesieniu do wniosku o udzielenie zezwolenia lub zgody, rejestracji, wpisu lub niezgłoszenia sprzeciwu, a także zrzeczenia się zezwolenia;
2)
oświadczenia o prowadzonych przez właściwe organy nadzoru, w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie obsługi kredytów, postępowaniach z wniosku lub zawiadomienia osób wchodzących w skład organu zarządzającego wnioskodawcy, dotyczących zamiaru nabycia albo objęcia akcji lub udziałów instytucji kredytowej, banku, zakładu ubezpieczeń, firmy inwestycyjnej, instytucji pieniądza elektronicznego, instytucji płatniczej lub dostawcy usług finansowania społecznościowego, z podaniem organu prowadzącego to postępowanie, daty jego wszczęcia i zakończenia, oznaczenia podmiotu, którego dotyczył ten zamiar oraz wyników postępowania;
3)
oświadczenia o funkcjach zarządczych, które osoba wchodząca w skład organu zarządzającego wnioskodawcy pełni lub pełniła w podmiotach innych niż określone w pkt 2;
4)
oświadczenia, że w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie obsługi kredytów w stosunku do osób wchodzących w skład organu zarządzającego wnioskodawcy:
a)
były podejmowane środki nadzorcze przez właściwy organ nadzoru w związku z nieprawidłowościami w działalności innych podmiotów podlegających nadzorowi właściwego organu nadzoru, w których osoby te były członkami organu zarządzającego w okresie wystąpienia nieprawidłowości, w związku z którymi podjęto środki nadzorcze, albo
b)
nie były podejmowane środki, o których mowa w lit. a;
5)
oświadczenia o postępowaniach o przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe oraz o postępowaniach związanych z likwidacją, upadłością, postępowaniem naprawczym lub postępowaniem restrukturyzacyjnym, prowadzonych wobec podmiotów, w których osoby wchodzące w skład organu zarządzającego wnioskodawcy pełnią lub pełniły funkcje zarządcze lub w których posiadają lub posiadały udziały równe lub przekraczające 10 % ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu lub w kapitale zakładowym, toczących się w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie obsługi kredytów;
6)
oświadczenia o postępowaniach sądowych w sprawach o przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe oraz w sprawach gospodarczych, postępowaniach związanych z likwidacją, upadłością, postępowaniem naprawczym lub postępowaniem restrukturyzacyjnym, a także o postępowaniach związanych z likwidacją, upadłością, postępowaniem naprawczym lub postępowaniem restrukturyzacyjnym, prowadzonych wobec podmiotu, w którym osoby wchodzące w skład organu zarządzającego wnioskodawcy posiadają udział równy lub przekraczający 10 % ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu lub w kapitale zakładowym, zakończonych w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie obsługi kredytów;
7)
oświadczenia, że wobec osób wchodzących w skład organu zarządzającego wnioskodawcy nie toczą się postępowania upadłościowe albo restrukturyzacyjne ani nie została ogłoszona upadłość;
8)
informacje o osobie z Krajowego Rejestru Karnego, a w przypadku osób wchodzących w skład organu zarządzającego wnioskodawcy, które w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie obsługi kredytów miały miejsce zamieszkania poza Rzecząpospolitą Polską, także informacje wydane przez właściwy organ państwa, w którym osoba ta miała w tym okresie miejsce zamieszkania, opatrzone datą nie wcześniejszą niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie obsługi kredytów;
9)
oświadczenia o braku skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwa, przestępstwa skarbowe i wykroczenia, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. d ustawy;
10)
oświadczenia o:
a)
ukończonych szkołach ponadpodstawowych, ze wskazaniem poziomu wykształcenia oraz nazwy i roku ukończenia szkoły - w przypadku braku wyższego wykształcenia,
b)
ukończonych studiach wyższych, ze wskazaniem nazwy uczelni, wydziału i kierunku, trybu, stopnia, uzyskanego tytułu zawodowego i roku ukończenia studiów,
c)
ukończonych studiach III stopnia lub uzyskanych tytułach i stopniach naukowych, ze wskazaniem nazwy uczelni lub instytutu naukowego, wydziału i kierunku, uzyskanego tytułu lub stopnia naukowego, roku ukończenia studiów albo roku uzyskania tytułu lub stopnia naukowego,
d)
ukończonych studiach podyplomowych, aplikacjach, szkoleniach specjalistycznych i innych formach uzupełniającego kształcenia, ze wskazaniem nazwy uczelni lub instytucji organizującej kształcenie, przedmiotu i roku ukończenia kształcenia;
11)
życiorysy zawodowe zawierające w szczególności informacje o miejscach pracy, zajmowanych stanowiskach i pełnionych funkcjach oraz prowadzonej działalności gospodarczej ze wskazaniem przedmiotu tej działalności i okresu jej prowadzenia, w tym o zakresie zadań i odpowiedzialności związanych z pełnieniem funkcji w podmiotach prowadzących działalność na rynku finansowym oraz o ukończonych szkoleniach zawodowych.
2.
 W przypadku gdy osoby wchodzące w skład organu zarządzającego wnioskodawcy mają miejsce zamieszkania poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast informacji z Krajowego Rejestru Karnego, o której mowa w ust. 1 pkt 8, składają informację z odpowiedniego rejestru, takiego jak rejestr sądowy, albo, w przypadku braku takiego rejestru, inny równo- ważny dokument wydany przez właściwy organ sądowy lub administracyjny państwa miejsca ich zamieszkania.
3.
 Przepisy ust. 1 pkt 7-9 i ust. 2 stosuje się także do osób posiadających znaczny pakiet akcji lub udziałów.
§  3.
 Dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-7 i 9-11, są sporządzane na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej albo papierowej i opatrywane podpisem poświadczonym przez notariusza.
§  4.
 Do dokumentów w języku obcym dołącza się tłumaczenia na język polski sporządzone przez tłumacza przysięgłego.
§  5.
 Urzędowe odpisy dokumentów wydane przez organ właściwy dla miejsca zamieszkania osób składających odpisy dokumentów lub dla miejsca prowadzenia przez nie działalności powinny być poświadczone przez apostille, w przypadku gdy dokumenty te pochodzą z państwa będącego stroną Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. (Dz. U. z 2005 r. poz. 938 i 939), albo przez legalizację, w przypadku gdy pochodzą one z państwa niebędącego stroną tej konwencji.
§  6.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 19 lutego 2025 r.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.207

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumenty potwierdzające spełnienie warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie obsługi kredytów
Data aktu: 15/02/2025
Data ogłoszenia: 18/02/2025
Data wejścia w życie: 19/02/2025