Dokumenty potwierdzające spełnienie warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie obsługi kredytów

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 15 lutego 2025 r.
w sprawie dokumentów potwierdzających spełnienie warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie obsługi kredytów

Na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 grudnia 2024 r. o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów (Dz. U. z 2025 r. poz. 146) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa rodzaj i formę dokumentów potwierdzających spełnienie warunków, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. b-e ustawy z dnia 20 grudnia 2024 r. o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
 Dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. b-e ustawy, obejmują:
1)
oświadczenia o zezwoleniach, zgodach, rejestracjach lub wpisach, uzyskanych w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie obsługi kredytów, w związku z wykonywaną lub planowaną działalnością na rynku finansowym albo pełnieniem funkcji w podmiotach prowadzących działalność na rynku finansowym, z podaniem daty lub przyczyn:
a)
udzielenia zezwolenia lub zgody, rejestracji, wpisu lub niezgłoszenia sprzeciwu,
b)
złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia lub zgody, rejestracji lub wpisu,
c)
odmowy udzielenia lub cofnięcia zezwolenia lub zgody, rejestracji, wpisu lub zgłoszenia sprzeciwu,
d)
zaniechania podejmowania czynności w odniesieniu do wniosku o udzielenie zezwolenia lub zgody, rejestracji, wpisu lub niezgłoszenia sprzeciwu, a także zrzeczenia się zezwolenia;
2)
oświadczenia o prowadzonych przez właściwe organy nadzoru, w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie obsługi kredytów, postępowaniach z wniosku lub zawiadomienia osób wchodzących w skład organu zarządzającego wnioskodawcy, dotyczących zamiaru nabycia albo objęcia akcji lub udziałów instytucji kredytowej, banku, zakładu ubezpieczeń, firmy inwestycyjnej, instytucji pieniądza elektronicznego, instytucji płatniczej lub dostawcy usług finansowania społecznościowego, z podaniem organu prowadzącego to postępowanie, daty jego wszczęcia i zakończenia, oznaczenia podmiotu, którego dotyczył ten zamiar oraz wyników postępowania;
3)
oświadczenia o funkcjach zarządczych, które osoba wchodząca w skład organu zarządzającego wnioskodawcy pełni lub pełniła w podmiotach innych niż określone w pkt 2;
4)
oświadczenia, że w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie obsługi kredytów w stosunku do osób wchodzących w skład organu zarządzającego wnioskodawcy:
a)
były podejmowane środki nadzorcze przez właściwy organ nadzoru w związku z nieprawidłowościami w działalności innych podmiotów podlegających nadzorowi właściwego organu nadzoru, w których osoby te były członkami organu zarządzającego w okresie wystąpienia nieprawidłowości, w związku z którymi podjęto środki nadzorcze, albo
b)
nie były podejmowane środki, o których mowa w lit. a;
5)
oświadczenia o postępowaniach o przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe oraz o postępowaniach związanych z likwidacją, upadłością, postępowaniem naprawczym lub postępowaniem restrukturyzacyjnym, prowadzonych wobec podmiotów, w których osoby wchodzące w skład organu zarządzającego wnioskodawcy pełnią lub pełniły funkcje zarządcze lub w których posiadają lub posiadały udziały równe lub przekraczające 10 % ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu lub w kapitale zakładowym, toczących się w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie obsługi kredytów;
6)
oświadczenia o postępowaniach sądowych w sprawach o przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe oraz w sprawach gospodarczych, postępowaniach związanych z likwidacją, upadłością, postępowaniem naprawczym lub postępowaniem restrukturyzacyjnym, a także o postępowaniach związanych z likwidacją, upadłością, postępowaniem naprawczym lub postępowaniem restrukturyzacyjnym, prowadzonych wobec podmiotu, w którym osoby wchodzące w skład organu zarządzającego wnioskodawcy posiadają udział równy lub przekraczający 10 % ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu lub w kapitale zakładowym, zakończonych w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie obsługi kredytów;
7)
oświadczenia, że wobec osób wchodzących w skład organu zarządzającego wnioskodawcy nie toczą się postępowania upadłościowe albo restrukturyzacyjne ani nie została ogłoszona upadłość;
8)
informacje o osobie z Krajowego Rejestru Karnego, a w przypadku osób wchodzących w skład organu zarządzającego wnioskodawcy, które w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie obsługi kredytów miały miejsce zamieszkania poza Rzecząpospolitą Polską, także informacje wydane przez właściwy organ państwa, w którym osoba ta miała w tym okresie miejsce zamieszkania, opatrzone datą nie wcześniejszą niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie obsługi kredytów;
9)
oświadczenia o braku skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwa, przestępstwa skarbowe i wykroczenia, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. d ustawy;
10)
oświadczenia o:
a)
ukończonych szkołach ponadpodstawowych, ze wskazaniem poziomu wykształcenia oraz nazwy i roku ukończenia szkoły - w przypadku braku wyższego wykształcenia,
b)
ukończonych studiach wyższych, ze wskazaniem nazwy uczelni, wydziału i kierunku, trybu, stopnia, uzyskanego tytułu zawodowego i roku ukończenia studiów,
c)
ukończonych studiach III stopnia lub uzyskanych tytułach i stopniach naukowych, ze wskazaniem nazwy uczelni lub instytutu naukowego, wydziału i kierunku, uzyskanego tytułu lub stopnia naukowego, roku ukończenia studiów albo roku uzyskania tytułu lub stopnia naukowego,
d)
ukończonych studiach podyplomowych, aplikacjach, szkoleniach specjalistycznych i innych formach uzupełniającego kształcenia, ze wskazaniem nazwy uczelni lub instytucji organizującej kształcenie, przedmiotu i roku ukończenia kształcenia;
11)
życiorysy zawodowe zawierające w szczególności informacje o miejscach pracy, zajmowanych stanowiskach i pełnionych funkcjach oraz prowadzonej działalności gospodarczej ze wskazaniem przedmiotu tej działalności i okresu jej prowadzenia, w tym o zakresie zadań i odpowiedzialności związanych z pełnieniem funkcji w podmiotach prowadzących działalność na rynku finansowym oraz o ukończonych szkoleniach zawodowych.
2.
 W przypadku gdy osoby wchodzące w skład organu zarządzającego wnioskodawcy mają miejsce zamieszkania poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast informacji z Krajowego Rejestru Karnego, o której mowa w ust. 1 pkt 8, składają informację z odpowiedniego rejestru, takiego jak rejestr sądowy, albo, w przypadku braku takiego rejestru, inny równo- ważny dokument wydany przez właściwy organ sądowy lub administracyjny państwa miejsca ich zamieszkania.
3.
 Przepisy ust. 1 pkt 7-9 i ust. 2 stosuje się także do osób posiadających znaczny pakiet akcji lub udziałów.
§  3.
 Dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-7 i 9-11, są sporządzane na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej albo papierowej i opatrywane podpisem poświadczonym przez notariusza.
§  4.
 Do dokumentów w języku obcym dołącza się tłumaczenia na język polski sporządzone przez tłumacza przysięgłego.
§  5.
 Urzędowe odpisy dokumentów wydane przez organ właściwy dla miejsca zamieszkania osób składających odpisy dokumentów lub dla miejsca prowadzenia przez nie działalności powinny być poświadczone przez apostille, w przypadku gdy dokumenty te pochodzą z państwa będącego stroną Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. (Dz. U. z 2005 r. poz. 938 i 939), albo przez legalizację, w przypadku gdy pochodzą one z państwa niebędącego stroną tej konwencji.
§  6.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 19 lutego 2025 r.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.207

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumenty potwierdzające spełnienie warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie obsługi kredytów
Data aktu: 15/02/2025
Data ogłoszenia: 18/02/2025
Data wejścia w życie: 19/02/2025