Zmiana rozporządzenia w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu wstrzymywania i wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 11 października 2019 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu wstrzymywania i wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych

Na podstawie art. 121 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 499, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 12 marca 2008 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu wstrzymywania i wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych (Dz. U. poz. 347) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 w ust. 3 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) datę oraz nadruk lub pieczątkę obejmujące imię i nazwisko wojewódzkiego inspektora oraz wskazanie pełnionej funkcji, oraz jego podpis.";

2)
w § 3 w ust. 4 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) datę oraz nadruk lub pieczątkę obejmujące imię i nazwisko wojewódzkiego inspektora oraz wskazanie pełnionej funkcji, oraz jego podpis.";

3)
załączniki nr 1-4 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1-4 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Zgłoszenie podejrzenia braku spełnienia wymagań jakościowych produktu leczniczego/ wymagań zasadniczych wyrobu medycznego*)

......................................................................... .............................................
(nadruk lub pieczęć obejmujące nazwę, adres i numer telefonu zgłaszającego podejrzenie) (data sporządzenia)

Wojewódzki Inspektor

Farmaceutyczny

w ..........................................

Zgłoszenie podejrzenia braku spełnienia wymagań jakościowych produktu leczniczego/ wymagań zasadniczych wyrobu medycznego* (czytelnie wypełnia osoba upoważniona)

1. Pełna nazwa placówki oraz nazwa komórki organizacyjnej: ............................................................................................................................................................... ...............................................................................................................................................................

2. Data zawiadomienia o wystąpieniu braku spełnienia wymagań jakościowych/ wymagań zasadniczych*:

...............................................................................................................................................................

3. Dane dotyczące produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*, co do którego istnieje podejrzenie występowania braku spełnienia wymagań jakościowych/ wymagań zasadniczych*:

a) nazwa, typ, dawka, postać farmaceutyczna, wielkość opakowania*: ........................................................................................................................................................

b) numer serii1: ........................................................................................................................................................

__________________________________________

* Niepotrzebne skreślić.

1) Kombinacja cyfr i ewentualnie liter, które jednoznacznie i niepowtarzalnie identyfikują daną serię produktu leczniczego/ wyrobu medycznego

c) termin ważności2: ........................................................................................................................................................

d) wytwórca/importer: ........................................................................................................................................................

e) podmiot odpowiedzialny3): ........................................................................................................................................................

f) autoryzowany przedstawiciel4):

........................................................................................................................................................

4. Uzasadnienie podejrzenia braku spełnienia wymagań jakościowych produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*:

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

5. Źródło nabycia produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*: ...............................................................................................................................................................

6. Posiadana ilość produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*, co do którego istnieje podejrzenie braku wymagań jakościowych/ wymagań zasadniczych*:

...............................................................................................................................................................

7. Inne uwagi: ...............................................................................................................................................................

........................................................................

(nadruk lub pieczęć obejmujące imię i nazwisko oraz podpis osoby zgłaszającej lub upoważnionej do reprezentowania zgłaszającego)

........................................................................

(nadruk lub pieczątka obejmujące imię i nazwisko osoby przyjmującej zgłoszenie oraz jej podpis)

_____________________________________________

2) Kombinacja cyfr arabskich zawierająca co najmniej miesiąc i rok, w którym upływa termin podania produktu leczniczego/ użycia wyrobu medycznego.

3) Wypełnić w przypadku produktu leczniczego.

4) Wypełnić w przypadku wyrobu medycznego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Protokół wstrzymania/wycofania*) z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*)

...........................................................

(nadruk lub pieczątka obejmujące nazwę, adres i numer telefonu podmiotu)

Protokół

wstrzymania/wycofania*z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*

1. Podstawa wstrzymania/wycofania* z obrotu: ...............................................................................................................................................................

2. Dane dotyczące produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*, co do którego istnieje podejrzenie występowania braku spełnienia wymagań jakościowych/ wymagań zasadniczych*:

a) nazwa, typ, dawka, postać farmaceutyczna, wielkość opakowania*: ........................................................................................................................................................

b) numer serii1: ........................................................................................................................................................

c) termin ważności2): ........................................................................................................................................................

d) wytwórca/importer: ........................................................................................................................................................

e) podmiot odpowiedzialny3): ........................................................................................................................................................

f) autoryzowany przedstawiciel4: ........................................................................................................................................................

_________________________________________

*) Niepotrzebne skreślić.

1) Kombinacja cyfr i ewentualnie liter, które jednoznacznie i niepowtarzalnie identyfikują daną serię produktu leczniczego/ wyrobu medycznego.

2) Kombinacja cyfr arabskich zawierająca co najmniej miesiąc i rok, w którym upływa termin podania produktu leczniczego/ użycia wyrobu medycznego.

3) Wypełnić w przypadku produktu leczniczego.

4) Wypełnić w przypadku wyrobu medycznego.

g) stan magazynowy (na dzień otrzymania, podjęcia decyzji o wstrzymaniu/wycofaniu z obrotu*):

........................................................................................................................................................

3. Dane dotyczące dostawcy produktu leczniczego/ wyrobu medycznego:

a) nazwa: ........................................................................................................................................................

b) adres: ........................................................................................................................................................

c) numer faktury: ........................................................................................................................................................

d) data wystawienia faktury: ........................................................................................................................................................

e) liczba zakupionych opakowań: ........................................................................................................................................................

4. Wycofany z obrotu produkt leczniczy/ wyrób medyczny* został zwrócony do dostawcy:

a) nazwa dostawcy: ........................................................................................................................................................

b) numer faktury: ........................................................................................................................................................

c) z dnia: ........................................................................................................................................................

d) zwrócona ilość: ........................................................................................................................................................

................................................................................................ (nadruk lub pieczątka obejmujące imię i nazwisko osoby

sporządzającej protokół oraz jej podpis)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Raport o podjętych działaniach zabezpieczających w sprawie wstrzymania/wycofania*) z obrotu produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*)

...........................................................

(nadruk lub pieczątka obejmujące nazwę, adres i numer telefonu podmiotu wypełniającego raport)

Raport

o podjętych działaniach zabezpieczających w sprawie wstrzymania/wycofania*z obrotu produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*

1. Podstawa wstrzymania/wycofania* z obrotu produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*: ...............................................................................................................................................................

2. Dane dotyczące produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*:

a) nazwa, typ, dawka, postać farmaceutyczna, wielkość opakowania*: ........................................................................................................................................................

b) numer serii1): ........................................................................................................................................................

c) termin ważności2): ........................................................................................................................................................

d) wytwórca/importer: ........................................................................................................................................................

e) podmiot odpowiedzialny3): ........................................................................................................................................................

f) autoryzowany przedstawiciel4): ........................................................................................................................................................

_____________________________________

* Niepotrzebne skreślić.

1) Kombinacja cyfr i ewentualnie liter, które jednoznacznie i niepowtarzalnie identyfikują daną serię produktu leczniczego/ wyrobu medycznego.

2) Kombinacja cyfr arabskich zawierająca co najmniej miesiąc i rok, w którym upływa termin podania produktu leczniczego/ użycia wyrobu medycznego.

3) Wypełnić w przypadku produktu leczniczego.

4 Wypełnić w przypadku wyrobu medycznego.

3. Wielkość produkcji/zakupu*: ...............................................................................................................................................................

4. Stan magazynowy (na dzień otrzymania decyzji): ...............................................................................................................................................................

5. Wielkość sprzedaży (na dzień otrzymania decyzji): ...............................................................................................................................................................

6. Rodzaj podjętych działań zabezpieczających: ............................................................................................................................................................... ...............................................................................................................................................................

7. Wykaz zawiadomionych odbiorców bezpośrednich: ...............................................................................................................................................................

8. Data sporządzenia: ...............................................................................................................................................................

................................................................................................

(podpis osoby odpowiedzialnej za sporządzenie raportu)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

Raport końcowy o zakończeniu procedury wstrzymania/wycofania*) z obrotu produktu leczniczego

...........................................................

(nadruk lub pieczątka obejmujące nazwę, adres i numer telefonu podmiotu wypełniającego raport)

Raport końcowy

o zakończeniu procedury wstrzymania/wycofania*z obrotu produktu leczniczego

1. Podstawa wstrzymania/wycofania* z obrotu produktu leczniczego: ...............................................................................................................................................................

2. Dane dotyczące produktu leczniczego:

a) nazwa, typ, dawka, postać farmaceutyczna, wielkość opakowania*: .......................................................................................................................................................

b) numer serii1): .......................................................................................................................................................

c) termin ważności2): .......................................................................................................................................................

d) nazwa podmiotu odpowiedzialnego, wytwórcy, importera*: .......................................................................................................................................................

3. Wielkość produkcji/zakupu*: ...............................................................................................................................................................

4. Wielkość wstrzymana/wycofana* z obrotu produktu leczniczego (na dzień zakończenia procedury wstrzymania/wycofania*):

...............................................................................................................................................................

__________________________________________

* Niepotrzebne skreślić.

1) Kombinacja cyfr i ewentualnie liter, które jednoznacznie i niepowtarzalnie identyfikują daną serię produktu leczniczego/ wyrobu medycznego.

2) Kombinacja cyfr arabskich zawierająca co najmniej miesiąc i rok, w którym upływa termin podania produktu leczniczego/ użycia wyrobu medycznego.

5. Data zakończenia procedury wstrzymania/wycofania* z obrotu produktu leczniczego: ...............................................................................................................................................................

6. Data sporządzenia raportu końcowego: ...............................................................................................................................................................

................................................................................................

(podpis osoby odpowiedzialnej za sporządzenie raportu)

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 95).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024