Stanowiska i szczegółowe zasady wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 16 kwietnia 2013 r.
w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego

Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. z 2011 r. Nr 109, poz. 639, Nr 113, poz. 659 i Nr 203, poz. 1192) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
stanowiska, na których są zatrudniani urzędnicy i inni pracownicy w sądach powszechnych i wojskowych oraz w powszechnych i wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury, zwanych dalej "sądami i prokuraturą", a także kwalifikacje wymagane do zajmowania tych stanowisk;
2)
szczegółowe zasady wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury;
3)
tabelę wynagrodzenia zasadniczego urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury;
4)
wysokość dodatku przysługującego z tytułu zajmowanego stanowiska oraz pełnionej funkcji;
5)
szczegółowe zasady odbywania stażu urzędniczego oraz przeprowadzania egzaminu.
§  2.
1.
Ustała się tabelę stanowisk, na których są zatrudniani urzędnicy w sądach i prokuraturze, oraz kwalifikacji wymaganych do zajmowania tych stanowisk, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Ustała się tabelę stanowisk, na których są zatrudniani inni pracownicy w sądach i prokuraturze, oraz kwalifikacji wymaganych do zajmowania tych stanowisk, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
We wszystkich przypadkach, gdy w tabelach, o których mowa w ust. 1 i 2, jako wymóg niezbędny do zajmowania danego stanowiska wskazuje się okres pracy na innym stanowisku w sądzie albo prokuraturze, do okresu tego można zaliczyć wyłącznie okres pracy, za który pracownik uzyskał dobre lub bardzo dobre okresowe oceny kwalifikacyjne, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury.
§  3.
1.
Ustala się tabelę wynagrodzenia zasadniczego przysługującego urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratury, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
Godzinową stawkę wynagrodzenia zasadniczego określonego stawką miesięczną oblicza się, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.
§  4.
1.
Określa się tabelę mnożników służących do ustalenia wysokości dodatku z tytułu zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji przysługującego urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratury, stanowiącą załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2.
Wysokość dodatku z tytułu zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji ustala się, stosując mnożniki, o których mowa w ust. 1, odnoszone do najniższego wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3.
W razie pełnienia więcej niż jednej funkcji lub zajmowania więcej niż jednego stanowiska urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratury przysługuje jeden najwyższy dodatek spośród dodatków przysługujących z tytułu zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji.
4.
Dyrektor sądu albo właściwy prokurator powierza pełnienie funkcji wymienionych w załączniku nr 4 do rozporządzenia urzędnikom lub innym pracownikom sądów i prokuratury na czas określony, nie dłuższy niż dwa lata, albo na czas nieokreślony.
§  5.
1.
Urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratury dyrektor sądu albo właściwy prokurator może przyznać dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań, w szczególności zadań o wysokim stopniu złożoności lub odpowiedzialności.
2.
Dodatek specjalny przyznaje się na czas określony w kwocie nieprzekraczającej 40% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku z tytułu zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji łącznie.
§  6.
1.
Urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratury mogą być przyznane nagrody za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej z funduszu nagród.
2.
Fundusz nagród tworzy się w wysokości do 3% planowanych wynagrodzeń osobowych. Fundusz nagród pozostaje w dyspozycji dyrektora sądu albo właściwego prokuratora i może być przez nich podwyższany w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
§  7.
1.
Urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratury mogą być przyznawane premie z funduszu premiowego.
2.
Dyrektor sądu albo właściwy prokurator tworzy fundusz premiowy w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia, określając jego wysokość oraz regulamin premiowania.
§  8.
1.
Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
2.
W razie równoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się jeden z tych okresów.
3.
Dodatek za wieloletnią pracę przysługuje urzędnikowi i innemu pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które urzędnik lub inny pracownik otrzymuje z tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
4.
Dodatek za wieloletnią pracę wypłaca się w terminie wypłaty wynagrodzenia:
1)
począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym urzędnik lub inny pracownik nabył prawo do dodatku lub wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca;
2)
za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.
5.
Jeżeli w aktach osobowych urzędnika i innego pracownika brak jest odpowiedniej dokumentacji, dodatek za wieloletnią pracę wypłaca się po udokumentowaniu przez urzędnika i innego pracownika prawa do dodatku za wieloletnią pracę lub prawa do wyższej stawki dodatku za wieloletnią pracę. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
§  9.
1.
Do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
2.
W razie równoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się jeden z tych okresów.
3.
Urzędnik i inny pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do tej nagrody lub w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających nagrodę jubileuszową.
4.
Urzędnik i inny pracownik jest obowiązany udokumentować swoje prawo do nagrody jubileuszowej, jeżeli w jego aktach osobowych brak jest odpowiedniej dokumentacji.
5.
Wypłata nagrody jubileuszowej powinna nastąpić niezwłocznie po nabyciu przez urzędnika lub innego pracownika prawa do tej nagrody.
6.
Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące urzędnikowi lub innemu pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli jest to korzystniejsze - wynagrodzenie przysługujące w dniu jej wypłaty. Jeżeli urzędnik lub inny pracownik nabył prawo do nagrody, będąc zatrudnionym w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące w dniu nabycia prawa do nagrody.
7.
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 6, oblicza się zgodnie z przepisami w sprawie ustalania ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
8.
W razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy albo na emeryturę urzędnikowi lub innemu pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.
9.
Jeżeli w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających zaliczalność do okresów uprawniających do świadczeń pracowniczych okresów niepodlegających dotychczas wliczeniu upływa okres uprawniający do dwóch lub więcej nagród, wypłaca się tylko jedną, najwyższą nagrodę.
10.
Urzędnikowi lub innemu pracownikowi, który w dniu wejścia w życie przepisów, o których mowa w ust. 9, legitymuje się okresem dłuższym niż uprawniający do nagrody danego stopnia, a któremu w ciągu 12 miesięcy od tego dnia upłynie okres uprawniający go do nabycia nagrody wyższego stopnia, nagrodę niższą wypłaca się w pełnej wysokości, a w dniu nabycia prawa do nagrody wyższej - różnicę między kwotą nagrody wyższej a kwotą nagrody niższej.
11.
Przepisy ust. 9 i 10 mają odpowiednio zastosowanie w przypadku, gdy urzędnik lub inny pracownik w dniu, w którym udokumentował swoje prawo do nagrody, był uprawniony do nagrody wyższego stopnia, oraz w przypadku, gdy pracownik nabędzie to prawo w terminie 12 miesięcy od tego dnia.
12.
Urzędnikowi i innemu pracownikowi zatrudnionemu w sądzie albo prokuraturze w dniu 30 marca 1999 r. przy ustalaniu prawa do kolejnych nagród jubileuszowych wlicza się okresy, które zostały wliczone przy ustalaniu prawa do nagrody jubileuszowej, do której nabył prawo w sądzie albo prokuraturze przed tym dniem.
§  10.
Urzędnikowi i innemu pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego.
§  11.
1.
Staż urzędniczy, zwany dalej "stażem", odbywa osoba podejmująca pracę w sądzie albo prokuraturze, która ma być zatrudniona na stanowiskach wymienionych w tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Osoba, o której mowa w ust. 1, zatrudniona w charakterze stażysty, zwana dalej "stażystą", poznaje strukturę sądu albo prokuratury, funkcjonowanie podstawowych komórek organizacyjnych oraz podległych jednostek organizacyjnych, jak również tryb załatwiania spraw, które będą należały do zakresu przyszłych obowiązków stażysty jako urzędnika.
3.
Przed przystąpieniem do odbywania stażu stażysta składa oświadczenie, że zapoznał się z obowiązującymi przepisami o ochronie informacji niejawnych.
§  12.
1.
Staż obejmuje zajęcia teoretyczne, uwzględniające w szczególności organizację i funkcjonowanie sądów albo prokuratury, oraz zajęcia praktyczne umożliwiające nabycie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej w praktycznym działaniu.
2.
Miejsce i czas odbywania zajęć teoretycznych oraz praktycznych określa w harmonogramie stażu i organizuje dyrektor sądu albo właściwy prokurator.
3.
Wymiar godzin zajęć teoretycznych wynosi 8 godzin lekcyjnych miesięcznie. Dyrektor sądu albo właściwy prokurator może łączyć zajęcia teoretyczne, z zachowaniem przeciętnego miesięcznego wymiaru godzin.
4.
W terminie nie dłuższym niż miesiąc od dnia rozpoczęcia stażu dyrektor sądu albo właściwy prokurator ustala program zajęć teoretycznych i przekazuje go odpowiednio Ministrowi Sprawiedliwości lub Prokuratorowi Generalnemu do zatwierdzenia.
§  13.
1.
Staż może być organizowany dla dwóch lub więcej sądów albo jednostek organizacyjnych prokuratury na podstawie porozumienia dyrektorów sądów albo właściwych prokuratorów.
2.
Dyrektor sądu albo właściwy prokurator jest w okresie stażu przełożonym służbowym stażystów.
§  14.
1.
W sądzie albo w prokuraturze, w której równocześnie odbywa staż co najmniej 6 stażystów, dyrektor sądu albo właściwy prokurator wyznacza spośród urzędników kierownika stażu, który odpowiada za przebieg stażu. W pozostałych przypadkach wyznacza się opiekuna stażystów wykonującego obowiązki kierownika stażu.
2.
Kierownik stażu lub opiekun stażystów sporządza kwartalne opinie o przebiegu stażu, obejmujące następujące cechy stażysty:
1)
wiedzę zawodową oraz umiejętności jej stosowania w praktyce;
2)
obowiązkowość, pracowitość, inicjatywę i punktualność;
3)
zdolności zawodowe;
4)
stosunek do współpracowników i interesantów.
3.
Jeżeli w sądzie albo w prokuraturze staż odbywa równocześnie więcej niż 15 stażystów, dyrektor sądu albo właściwy prokurator może zwolnić kierownika stażu z innych obowiązków służbowych. W takim przypadku kierownikowi stażu nie przysługuje dodatek z tytułu pełnionej funkcji, o którym mowa w tabeli stanowiącej załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  15.
1.
W ostatnim miesiącu stażu stażysta przystępuje do egzaminu.
2.
Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora sądu albo właściwego prokuratora.
3.
Komisja składa się z przewodniczącego, którym jest dyrektor sądu albo zastępca dyrektora sądu lub prokurator albo zastępca prokuratora, oraz dwóch lub trzech doświadczonych urzędników sądu albo prokuratury.
4.
Egzamin odbywa się w formie pisemnej w terminie i miejscu wyznaczonych przez przewodniczącego komisji, w obecności kierownika stażu lub opiekuna stażystów.
5.
Przedmiotem egzaminu jest całość zagadnień wchodzących w zakres programu zajęć teoretycznych, o którym mowa w § 12 ust. 4, z uwzględnieniem znajomości przepisów w sprawie wewnętrznej organizacji i zakresu działania sekretariatów i innych działów administracji sądowej albo prokuratorskiej oraz wybranych zagadnień organizacji i funkcjonowania sądów i prokuratury.
6.
Komisja określa wynik ocenami: "bardzo dobry", "dobry", "dostateczny", "niedostateczny".
7.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji egzaminacyjnej. Wynik egzaminu podaje się do wiadomości zainteresowanemu.
§  16.
Po zakończeniu stażu dyrektor sądu albo właściwy prokurator sporządza ocenę końcową stażu, w której uwzględnia wynik egzaminu oraz opinie sporządzone przez kierownika stażu lub opiekuna stażystów. O treści oceny informuje się stażystę.
§  17.
Urzędnik lub inny pracownik zatrudniony w sądzie albo w prokuraturze, który nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu dla stanowiska zajmowanego przez niego w dniu wejścia w życie rozporządzenia, może być nadal zatrudniony na tym stanowisku.
§  18.
Traci moc rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 marca 2010 r. w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego (Dz. U. Nr 49, poz. 299).
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABELA STANOWISK, NA KTÓRYCH SĄ ZATRUDNIANI URZĘDNICY W SĄDACH I PROKURATURZE, ORAZ KWALIFIKACJI WYMAGANYCH DO ZAJMOWANIA TYCH STANOWISK

Stanowisko Wymagane kwalifikacje
SĄDY POWSZECHNE I WOJSKOWE
Stanowiska samodzielne główny księgowy

zastępca głównego księgowego

wykształcenie wyższe drugiego stopnia, pozostałe według odrębnych przepisów
audytor wewnętrzny według odrębnych przepisów
radca prawny według odrębnych przepisów
pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych

zastępca pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych

wykształcenie wyższe drugiego stopnia, pozostałe według odrębnych przepisów
Stanowiska wspomagające

pion orzeczniczy

starszy inspektor ds. biurowości

inspektor ds. biurowości

wykształcenie wyższe drugiego stopnia oraz:

1) w przypadku starszego inspektora ds. biurowości - 3 lata na stanowisku inspektora ds. biurowości,

2) w przypadku inspektora ds. biurowości - 5 lat pracy na stanowisku starszego sekretarza sądowego lub sekretarza sądowego

starszy sekretarz sądowy

sekretarz sądowy

wykształcenie wyższe pierwszego stopnia, umiejętność obsługi komputera, w tym biegłego pisania, oraz w przypadku starszego sekretarza sądowego - 5 lat pracy na stanowisku sekretarza sądowego
starszy protokolant sądowy

protokolant sądowy

wykształcenie wyższe pierwszego stopnia, umiejętność obsługi komputera, w tym biegłego pisania, oraz w przypadku starszego protokolanta sądowego - 3 lata pracy na stanowisku protokolanta sądowego
migrator ksiąg wieczystych wykształcenie wyższe pierwszego stopnia, umiejętność obsługi komputera, w tym biegłego pisania
Pozostałe stanowiska wspomagające administrator bezpieczeństwa informacji wykształcenie wyższe drugiego stopnia, pozostałe według odrębnych przepisów
główny specjalista ds. (ze wskazaniem specjalności)

specjalista ds. (ze wskazaniem specjalności)

wykształcenie wyższe drugiego stopnia - kierunkowe, a w przypadku głównego specjalisty dodatkowo - 5 lat pracy na stanowisku specjalisty
inspektor ds. obronnych

inspektor ds. bhp

inspektor ds. ochrony przeciwpożarowej

wykształcenie wyższe drugiego stopnia, pozostałe według odrębnych przepisów
starszy inspektor/starszy księgowy

inspektor/księgowy

kasjer

wykształcenie wyższe pierwszego stopnia, umiejętność obsługi komputera oraz:

1) w przypadku starszego inspektora - 5 lat pracy na stanowisku inspektora,

2) w przypadku starszego księgowego - dodatkowo 5 lat pracy na stanowisku księgowego

administrator systemu informatycznego

administrator systemu teleinformatycznego

inspektor bezpieczeństwa teleinformatycznego

informatyk

w przypadku administratora systemu informatycznego, administratora systemu teleinformatycznego oraz inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego: wykształcenie wyższe drugiego stopnia - kierunkowe, a w przypadku informatyka: wykształcenie wyższe pierwszego stopnia - kierunkowe
bibliotekarz według odrębnych przepisów
archiwista wykształcenie wyższe pierwszego stopnia oraz kurs dla archiwistów
POWSZECHNE I WOJSKOWE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE PROKURATURY
Stanowiska samodzielne dyrektor departamentu/biura w Prokuraturze Generalnej

zastępca dyrektora departamentu/biura w Prokuraturze Generalnej

dyrektor finansowo-administracyjny

wykształcenie wyższe drugiego stopnia, co najmniej 5-letni staż pracy, w tym co najmniej 2 lata na stanowisku kierowniczym, doświadczenie w dziedzinie finansów publicznych, prowadzenia inwestycji i gospodarowania mieniem Skarbu Państwa
główny księgowy

zastępca głównego księgowego

wykształcenie wyższe drugiego stopnia, pozostałe według odrębnych przepisów
audytor wewnętrzny według odrębnych przepisów
radca prawny według odrębnych przepisów
pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych

zastępca pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych

wykształcenie wyższe drugiego stopnia, pozostałe według odrębnych przepisów
Stanowiska wspomagające pion orzeczniczy starszy inspektor ds. biurowości

inspektor ds. biurowości

wykształcenie wyższe drugiego stopnia oraz:

1) w przypadku starszego inspektora ds. biurowości - 3 lata pracy na stanowisku inspektora ds. biurowości,

2) w przypadku inspektora ds. biurowości - 5 lat pracy na stanowisku referendarza lub starszego referenta

referendarz

starszy referent

referent

młodszy referent

wykształcenie wyższe pierwszego stopnia, umiejętność obsługi komputera oraz:

1) w przypadku referendarza - co najmniej 3 lata pracy na stanowisku starszego referenta lub referenta,

2) w przypadku starszego referenta - co najmniej 3 lata pracy na stanowisku referenta,

3) w przypadku referenta - co najmniej 2 lata pracy na stanowisku młodszego referenta

referent prawny wykształcenie wyższe prawnicze; znajomość języka obcego
analityk kryminalny wykształcenie wyższe pierwszego stopnia, znajomość obsługi komputera
Pozostałe stanowiska wspomagające administrator bezpieczeństwa informacji wykształcenie wyższe drugiego stopnia, pozostałe według odrębnych przepisów
główny specjalista ds. (ze wskazaniem specjalności)

specjalista ds. (ze wskazaniem specjalności)

wykształcenie wyższe drugiego stopnia - kierunkowe, a w przypadku głównego specjalisty dodatkowo - 5 lat pracy na stanowisku specjalisty
starszy inspektor ds. obronnych

inspektor ds. obronnych

inspektor ds. bhp

inspektor ds. ochrony przeciwpożarowej

wykształcenie wyższe drugiego stopnia, pozostałe według odrębnych przepisów
starszy inspektor/starszy księgowy

inspektor/księgowy

kasjer

wykształcenie wyższe pierwszego stopnia, umiejętność obsługi komputera oraz:

1) w przypadku starszego inspektora - 5 lat pracy na stanowisku inspektora,

2) w przypadku starszego księgowego - dodatkowo 5 lat pracy na stanowisku księgowego

administrator systemu informatycznego

administrator systemu teleinformatycznego

inspektor bezpieczeństwa teleinformatycznego

informatyk

w przypadku administratora systemu informatycznego, administratora systemu teleinformatycznego oraz inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego:

wykształcenie wyższe drugiego stopnia - kierunkowe,

a w przypadku informatyka:

wykształcenie wyższe pierwszego stopnia - kierunkowe

bibliotekarz według odrębnych przepisów
archiwista wykształcenie wyższe pierwszego stopnia oraz kurs dla archiwistów

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TABELA STANOWISK, NA KTÓRYCH SĄ ZATRUDNIANI INNI PRACOWNICY W SĄDACH I PROKURATURZE, ORAZ KWALIFIKACJI WYMAGANYCH DO ZAJMOWANIA TYCH STANOWISK

Stanowisko Wymagane kwalifikacje
SĄDY POWSZECHNE I WOJSKOWE
Stanowiska pomocnicze sekretarka/sekretarz

transkrybent

wykształcenie średnie, umiejętność obsługi komputera i urządzeń biurowych
starszy wartownik/wartownik-konwojent

wartownik/wartownik-konwojent

według odrębnych przepisów, a w przypadku starszego wartownika/wartownika-konwojenta - dodatkowo 5 lat pracy na stanowisku wartownika/wartownika-konwojenta
woźny sądowy

operator ksiąg wieczystych

goniec

wykształcenie średnie
Stanowiska obsługi technicznej i gospodarczej kierowca według odrębnych przepisów
maszynistka

telefonistka/telefonista

operator urządzeń elektronicznych/powielających

wykształcenie średnie
magazynier wykształcenie średnie
rzemieślnik/konserwator

robotnik gospodarczy

palacz co.

wykształcenie zasadnicze
portier

dozorca

sprzątaczka

wykształcenie podstawowe
POWSZECHNE I WOJSKOWE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE PROKURATURY
Stanowiska pomocnicze sekretarka/sekretarz

transkrybent

wykształcenie średnie, umiejętność obsługi komputera i urządzeń biurowych
woźny

goniec

wykształcenie średnie
Stanowiska obsługi technicznej i gospodarczej kierowca według odrębnych przepisów
maszynistka

telefonistka/telefonista

operator urządzeń elektronicznych/powielających

wykształcenie średnie
magazynier wykształcenie średnie
rzemieślnik/konserwator

robotnik gospodarczy

palacz co.

wykształcenie zasadnicze
portier

dozorca

sprzątaczka

wykształcenie podstawowe

ZAŁĄCZNIK Nr  3

TABELA WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO PRZYSŁUGUJĄCEGO URZĘDNIKOM I INNYM PRACOWNIKOM SĄDÓW I PROKURATURY

Stanowiska Kwota w zł
Stanowiska samodzielne 1.800-7.000
Stanowiska wspomagające 1.500-5.200
Stażysta 1.400-2.400
Stanowiska pomocnicze, obsługi technicznej i gospodarczej 1.126-2.900

ZAŁĄCZNIK Nr  4

TABELA MNOŻNIKÓW SŁUŻĄCYCH DO USTALENIA WYSOKOŚCI DODATKU Z TYTUŁU ZAJMOWANEGO STANOWISKA LUB PEŁNIONEJ FUNKCJI PRZYSŁUGUJĄCEGO URZĘDNIKOM I INNYM PRACOWNIKOM SĄDÓW I PROKURATURY

Grupa stanowisk lub funkcji Mnożnik
SĄDY POWSZCHNE I WOJSKOWE
Stanowiska samodzielne do 2,0
Stanowiska wspomagające:
- starszy inspektor ds. biurowości do 1,5
- inspektor ds. biurowości do 1,1
- główny specjalista ds. (ze wskazaniem specjalności) do 1,0
- administrator systemu informatycznego do 1,5
- administrator systemu teleinformatycznego do 1,5
- inspektor bezpieczeństwa teleinformatycznego do 1,5
- informatyk do 0,8
Funkcja naczelnika wydziału do 1,5
Funkcje kierowników:

sekretariatu, sekretariatu wydziału lub sekcji wydziału, oddziału, biura, sekcji, zespołu, działu

do 1,5
Funkcje zastępców kierowników:

sekretariatu, sekretariatu wydziału lub sekcji wydziału, oddziału, biura, sekcji, zespołu, działu

do 0,8
Funkcje kierowników:

kancelarii tajnej, biura podawczego, archiwum, biblioteki, magazynu, warsztatu

do 0,6
Funkcje: dowódcy straży, dowódcy zmiany do 0,5
Funkcje: kierownika stażu, opiekuna stażystów do 0,3
Funkcje powierzane urzędnikom delegowanym do Ministerstwa Sprawiedliwości
- głównego specjalisty do 0,8
- naczelnika wydziału do 1,5
- zastępcy dyrektora biura/departamentu do 2,0
- dyrektora biura/departamentu do 2,0
POWSZECHNE I WOJSKOWE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE PROKURATURY
Stanowiska samodzielne do 2,0
Stanowiska wspomagające:
- starszy inspektor ds. biurowości do 1,5
- inspektor ds. biurowości do 1,1
- główny specjalista ds. (ze wskazaniem specjalności) do 1,0
- administrator systemu informatycznego do 1,5
- administrator systemu teleinformatycznego do 1,5
- inspektor bezpieczeństwa teleinformatycznego do 1,5
- informatyk do 0,8
Funkcja naczelnika wydziału do 1,5
Funkcja kierownika:
- sekretariatu do 1,5
- działu do 1,5
- kancelarii tajnej do 0,6
- oddziału kancelarii tajnej do 0,8
Funkcje:
- zastępcy kierownika sekretariatu do 0,8
- zastępcy kierownika kancelarii tajnej do 0,6
Funkcje: kierownika stażu, opiekuna stażystów do 0,3
Funkcje powierzane urzędnikom delegowanym do Prokuratury Generalnej
- głównego specjalisty do 0,8
- naczelnika wydziału do 1,5
- zastępcy dyrektora biura/departamentu do 2,0
- dyrektora biura/departamentu do 2,0

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024