System Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH 1
z dnia 24 grudnia 2013 r.
w sprawie Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej

Na podstawie art. 14g ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa parametry funkcjonalne, sposób funkcjonowania w sytuacjach awaryjnych oraz sposób utrzymania Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej.
§  2.
1.
Użyte w rozporządzeniu skróty oznaczają:
1)
ustawa o ochronie przeciwpożarowej - ustawę z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej;
2)
ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego - ustawę z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635);
3)
ustawa - Prawo telekomunikacyjne - ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.);
4)
centra - centra powiadamiania ratunkowego, o których mowa w ustawie o systemie powiadamiania ratunkowego;
5)
sieć teleinformatyczna na potrzeby obsługi numerów alarmowych - sieć teleinformatyczną na potrzeby obsługi numerów alarmowych, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
sytuacji awaryjnej - należy przez to rozumieć brak możliwości przyjęcia zgłoszeń alarmowych i obsługi zdarzeń za pośrednictwem Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej;
2)
instancji - należy przez to rozumieć wydzielony węzeł przetwarzania Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej obejmujący urządzenia informatyczne i oprogramowanie.
§  3.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej określa szczegółowe zasady funkcjonowania Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej, zwanego dalej "SWD PSP", we wszystkich jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.
§  4.
SWD PSP posiada funkcjonalności umożliwiające:
1)
obsługę przyjęcia zgłoszeń i rejestracji zdarzeń;
2)
alarmowanie i powiadamianie sił i środków krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;
3)
dysponowanie sił i środków krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego do działań ratowniczych;
4)
nadzorowanie i koordynowanie działań ratowniczych;
5)
sporządzanie dokumentacji z prowadzonych działań;
6)
wymianę informacji i danych między wszystkimi jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej;
7)
prowadzenie szczegółowej ewidencji sił i środków Państwowej Straży Pożarnej, Ochotniczej Straży Pożarnej, Zakładowych Straży Pożarnych i Zakładowych Służb Ratowniczych;
8)
prowadzenie ewidencji dostępnych dla Państwowej Straży Pożarnej sił i środków innych zasobów pochodzących z instytucji i organizacji wspierających Państwową Straż Pożarną;
9)
współpracę z urządzeniami łączności oraz urządzeniami umożliwiającymi śledzenie pojazdów, nadzór, alarmowanie i powiadamianie sił i środków krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, a także sterowanie automatyką przemysłową wykorzystywaną w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;
10)
generowanie analiz, raportów, zestawień i statystyk;
11)
pozyskiwanie danych przestrzennych, udostępnianych za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, późn. zm.), z Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii;
12)
korzystanie z usług danych przestrzennych, udostępnionych za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, z Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii;
13)
wymianę informacji z centrum za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego;
14)
pozyskiwanie i prezentacja danych dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz danych dotyczących abonenta, o których mowa w art. 78 ust. 2 ustawy - Prawo telekomunikacyjne, za pośrednictwem centralnego punktu systemu centrów powiadamiania ratunkowego, o którym mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy - Prawo telekomunikacyjne, lub przekazanych z centrum;
15)
współpracę z innymi systemami teleinformatycznymi za pośrednictwem interfejsów zrealizowanych w architekturze otwartej.
§  5.
SWD PSP realizuje funkcjonalności, o których mowa w § 4, przez mechanizmy zapewniające:
1)
zachowanie ciągłości jego funkcjonowania;
2)
uwierzytelnianie i autoryzację użytkowników;
3)
pełną rozliczalność działań w systemie;
4)
utrzymanie bezpieczeństwa przetwarzanych danych.
§  6.
Komunikacja między elementami SWD PSP znajdującymi się we wszystkich jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej odbywa się przez sieć teleinformatyczną na potrzeby obsługi numerów alarmowych lub z wykorzystaniem technologii Virtual Private Network (VPN) realizowanej w oparciu o sieć Internet.
§  7.
SWD PSP komunikuje się z systemami, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, przez sieć teleinformatyczną na potrzeby obsługi numerów alarmowych.
§  8.
W przypadku zaistnienia sytuacji awaryjnej:
1)
przyjmowanie zgłoszeń alarmowych z centrum następuje w drodze połączeń telefonicznych;
2)
obsługa zgłoszeń alarmowych odbywa się na stanowiskach kierowania Państwowej Straży Pożarnej z wykorzystaniem połączeń telefonicznych lub urządzeń radiowych.
§  9.
1.
Utrzymanie SWD PSP zapewnia zachowanie ciągłego dostępu do funkcjonalności, o których mowa w § 4, i polega w szczególności na:
1)
monitorowaniu dostępności usług transmisji danych i głosu w sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych we wszystkich jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;
2)
przekazywaniu informacji o niedostępności usług sieci, o których mowa w pkt 1, do operatora sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych;
3)
monitorowaniu dostępności wszystkich instancji SWD PSP;
4)
monitorowaniu parametrów pracy SWD PSP i przywracaniu im właściwej wartości w przypadku wykrycia nieprawidłowych wartości;
5)
wykonywaniu kopii bezpieczeństwa;
6)
optymalizacji funkcjonalności SWD PSP polegającej na wdrażaniu poprawek rozszerzających funkcjonalność i poprawiających bezpieczeństwo SWD PSP;
7)
dokonywaniu okresowych przeglądów i konserwacji SWD PSP.
2.
W przypadku wykrycia niedostępności instancji utrzymanie SWD PSP wymaga podjęcia następujących działań:
1)
ustalenia powodów niedostępności instancji;
2)
usunięcia przyczyn niedostępności instancji;
3)
przywrócenia instancji do stanu pełnej dostępności.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
1 Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.1723

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: System Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej.
Data aktu: 24/12/2013
Data ogłoszenia: 31/12/2013
Data wejścia w życie: 01/01/2014