System Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH 1
z dnia 24 grudnia 2013 r.
w sprawie Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej

Na podstawie art. 14g ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa parametry funkcjonalne, sposób funkcjonowania w sytuacjach awaryjnych oraz sposób utrzymania Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej.
§  2.
1.
Użyte w rozporządzeniu skróty oznaczają:
1)
ustawa o ochronie przeciwpożarowej - ustawę z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej;
2)
ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego - ustawę z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635);
3)
ustawa - Prawo telekomunikacyjne - ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.);
4)
centra - centra powiadamiania ratunkowego, o których mowa w ustawie o systemie powiadamiania ratunkowego;
5)
sieć teleinformatyczna na potrzeby obsługi numerów alarmowych - sieć teleinformatyczną na potrzeby obsługi numerów alarmowych, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
sytuacji awaryjnej - należy przez to rozumieć brak możliwości przyjęcia zgłoszeń alarmowych i obsługi zdarzeń za pośrednictwem Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej;
2)
instancji - należy przez to rozumieć wydzielony węzeł przetwarzania Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej obejmujący urządzenia informatyczne i oprogramowanie.
§  3.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej określa szczegółowe zasady funkcjonowania Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej, zwanego dalej "SWD PSP", we wszystkich jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.
§  4.
SWD PSP posiada funkcjonalności umożliwiające:
1)
obsługę przyjęcia zgłoszeń i rejestracji zdarzeń;
2)
alarmowanie i powiadamianie sił i środków krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;
3)
dysponowanie sił i środków krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego do działań ratowniczych;
4)
nadzorowanie i koordynowanie działań ratowniczych;
5)
sporządzanie dokumentacji z prowadzonych działań;
6)
wymianę informacji i danych między wszystkimi jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej;
7)
prowadzenie szczegółowej ewidencji sił i środków Państwowej Straży Pożarnej, Ochotniczej Straży Pożarnej, Zakładowych Straży Pożarnych i Zakładowych Służb Ratowniczych;
8)
prowadzenie ewidencji dostępnych dla Państwowej Straży Pożarnej sił i środków innych zasobów pochodzących z instytucji i organizacji wspierających Państwową Straż Pożarną;
9)
współpracę z urządzeniami łączności oraz urządzeniami umożliwiającymi śledzenie pojazdów, nadzór, alarmowanie i powiadamianie sił i środków krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, a także sterowanie automatyką przemysłową wykorzystywaną w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;
10)
generowanie analiz, raportów, zestawień i statystyk;
11)
pozyskiwanie danych przestrzennych, udostępnianych za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, późn. zm.), z Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii;
12)
korzystanie z usług danych przestrzennych, udostępnionych za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, z Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii;
13)
wymianę informacji z centrum za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego;
14)
pozyskiwanie i prezentacja danych dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz danych dotyczących abonenta, o których mowa w art. 78 ust. 2 ustawy - Prawo telekomunikacyjne, za pośrednictwem centralnego punktu systemu centrów powiadamiania ratunkowego, o którym mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy - Prawo telekomunikacyjne, lub przekazanych z centrum;
15)
współpracę z innymi systemami teleinformatycznymi za pośrednictwem interfejsów zrealizowanych w architekturze otwartej.
§  5.
SWD PSP realizuje funkcjonalności, o których mowa w § 4, przez mechanizmy zapewniające:
1)
zachowanie ciągłości jego funkcjonowania;
2)
uwierzytelnianie i autoryzację użytkowników;
3)
pełną rozliczalność działań w systemie;
4)
utrzymanie bezpieczeństwa przetwarzanych danych.
§  6.
Komunikacja między elementami SWD PSP znajdującymi się we wszystkich jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej odbywa się przez sieć teleinformatyczną na potrzeby obsługi numerów alarmowych lub z wykorzystaniem technologii Virtual Private Network (VPN) realizowanej w oparciu o sieć Internet.
§  7.
SWD PSP komunikuje się z systemami, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, przez sieć teleinformatyczną na potrzeby obsługi numerów alarmowych.
§  8.
W przypadku zaistnienia sytuacji awaryjnej:
1)
przyjmowanie zgłoszeń alarmowych z centrum następuje w drodze połączeń telefonicznych;
2)
obsługa zgłoszeń alarmowych odbywa się na stanowiskach kierowania Państwowej Straży Pożarnej z wykorzystaniem połączeń telefonicznych lub urządzeń radiowych.
§  9.
1.
Utrzymanie SWD PSP zapewnia zachowanie ciągłego dostępu do funkcjonalności, o których mowa w § 4, i polega w szczególności na:
1)
monitorowaniu dostępności usług transmisji danych i głosu w sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych we wszystkich jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;
2)
przekazywaniu informacji o niedostępności usług sieci, o których mowa w pkt 1, do operatora sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych;
3)
monitorowaniu dostępności wszystkich instancji SWD PSP;
4)
monitorowaniu parametrów pracy SWD PSP i przywracaniu im właściwej wartości w przypadku wykrycia nieprawidłowych wartości;
5)
wykonywaniu kopii bezpieczeństwa;
6)
optymalizacji funkcjonalności SWD PSP polegającej na wdrażaniu poprawek rozszerzających funkcjonalność i poprawiających bezpieczeństwo SWD PSP;
7)
dokonywaniu okresowych przeglądów i konserwacji SWD PSP.
2.
W przypadku wykrycia niedostępności instancji utrzymanie SWD PSP wymaga podjęcia następujących działań:
1)
ustalenia powodów niedostępności instancji;
2)
usunięcia przyczyn niedostępności instancji;
3)
przywrócenia instancji do stanu pełnej dostępności.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
1 Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024