Warunki bezpieczeństwa i higieny służby oraz zakres stosowania przepisów działu dziesiątego Kodeksu pracy w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 4 czerwca 2012 r.
w sprawie warunków bezpieczeństwa i higieny służby oraz zakresu stosowania przepisów działu dziesiątego Kodeksu pracy w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym

Na podstawie art. 56 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2012 r. poz. 621, 627 i 664) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa warunki bezpieczeństwa i higieny służby w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym oraz zakres, w jakim do tych warunków mają zastosowanie przepisy działu dziesiątego Kodeksu pracy.
§  2.
Za stan bezpieczeństwa i higieny służby w jednostce organizacyjnej Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanej dalej "jednostką", odpowiada kierownik tej jednostki.
§  3.
1.
Kierownik jednostki jest obowiązany zapewnić ochronę życia i zdrowia podległego mu funkcjonariusza Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanego dalej "funkcjonariuszem", przez zagwarantowanie bezpiecznych i higienicznych warunków służby, przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności kierownik jednostki ma obowiązek:
1)
znać szczególne właściwości lub warunki służby występujące na stanowiskach służbowych w jednostce, określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 20 ust. 4b ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67, z późn. zm.1)), zwane dalej "szczególnymi właściwościami lub warunkami służby", oraz znać zasady bezpieczeństwa i higieny służby obowiązujące na tych stanowiskach;
2)
organizować służbę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki jej pełnienia;
3)
sprawować nadzór nad przestrzeganiem przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny służby w jednostce, wydawać polecenia w celu usunięcia stwierdzonych uchybień oraz kontrolować ich wykonanie;
4)
zapewnić wykonanie zaleceń wydanych przez służbę bezpieczeństwa i higieny służby oraz inne uprawnione podmioty.
2.
Obowiązek zagwarantowania funkcjonariuszowi bezpiecznych i higienicznych warunków służby kierownik jednostki realizuje w szczególności przez:
1)
podejmowanie działań niezbędnych do właściwego utrzymania budynków, pomieszczeń i stanowisk służby, pojazdów, maszyn, innych urządzeń technicznych oraz instalacji;
2)
zapewnienie właściwego na danym stanowisku służbowym uzbrojenia, wyposażenia i innego niezbędnego sprzętu;
3)
odpowiednie zabezpieczenie maszyn i innych urządzeń technicznych we właściwe osłony oraz przydzielenie narzędzi i wyposażenia gwarantującego bezpieczne wykonywanie czynności służbowych;
4)
zapewnienie odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych oraz dostarczenie funkcjonariuszowi niezbędnych środków higieny osobistej;
5)
zaopatrzenie funkcjonariusza w niezbędne do wykonywania czynności służbowych środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze;
6)
podejmowanie przedsięwzięć zabezpieczających funkcjonariusza przed działaniem czynników niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia, w szczególności przed urazami, działaniem czynników fizycznych, biologicznych, substancji toksycznych, chemicznych, rakotwórczych, mutagennych, promieniowaniem jonizującym, jak również zmniejszających uciążliwości służby;
7)
zapoznanie funkcjonariusza ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby występującymi na zajmowanym przez funkcjonariusza stanowisku, a także z obowiązującymi na nim zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny służby.
§  4.
W zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia kierownik jednostki ma obowiązek:
1)
podejmować działania w celu systematycznego przeprowadzania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w jednostce;
2)
zapewnić i umożliwić stosowanie środków zapobiegających schorzeniom i chorobom związanym ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby, a w szczególności utrzymywać w stanie stałej sprawności urządzenia niezbędne do przeciwdziałania czynnikom powodującym te schorzenia i choroby;
3)
podejmować działania w celu zapewnienia terminowej realizacji badań lekarskich funkcjonariuszy.
§  5.
1.
W przypadku stwierdzenia przez lekarza medycyny pracy u funkcjonariusza objawów choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby lub innego schorzenia związanego z warunkami służby, kierownik jednostki ma obowiązek:
1)
zbadać w porozumieniu z właściwym organem Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji przyczyny, charakter i rozmiary zagrożenia powodującego chorobę lub schorzenie;
2)
przystąpić niezwłocznie do usunięcia czynników powodujących powstanie choroby lub schorzenia;
3)
skierować funkcjonariusza do komisji lekarskiej, o której mowa w przepisach w sprawie orzekania o inwalidztwie funkcjonariuszy oraz emerytów i rencistów Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
2.
Jeżeli uzasadniają to wyniki badań lekarskich, funkcjonariusza przenosi się na podstawie orzeczenia lekarskiego, w terminie i na czas określony w orzeczeniu lekarskim, do wykonywania zadań na stanowisku, na którym nie występują czynniki, które wywołały daną chorobę lub schorzenie.
§  6.
1.
W razie zaistnienia wypadku, podczas lub w związku z wykonywaniem przez funkcjonariusza obowiązków służbowych, kierownik jednostki ma obowiązek podjąć, w granicach dostępnych środków, niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym, a także niezwłocznie ustalić przyczyny i okoliczności wypadku.
2.
Kierownik jednostki ma obowiązek systematycznie analizować przyczyny wypadków zaistniałych w jednostce i na podstawie wyników tych analiz stosować właściwe środki zapobiegawcze.
3.
W jednostce właściwej w sprawach bezpieczeństwa i higieny służby prowadzi się rejestr wypadków zaistniałych podczas lub w związku z wykonywaniem przez funkcjonariusza obowiązków służbowych.
§  7.
Programy szkolenia, kształcenia i doskonalenia zawodowego funkcjonariuszy powinny obejmować zagadnienia bezpieczeństwa i higieny służby.
§  8.
1.
Warunkiem dopuszczenia funkcjonariusza do służby na stanowisku służbowym, na którym występują szczególne właściwości lub warunki służby, jest:
1)
orzeczenie przez właściwą komisję lekarską zdolności do pełnienia służby o charakterze wymaganym na tym stanowisku służbowym;
2)
brak przeciwwskazań zdrowotnych do pełnienia służby o charakterze wymaganym na tym stanowisku służbowym, poświadczone zaświadczeniem wydanym przez uprawnionego lekarza medycyny pracy;
3)
odbycie przeszkolenia w zakresie zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny służby obowiązujących na tym stanowisku służbowym.
2.
Odbycie przeszkolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, funkcjonariusz potwierdza na piśmie.
§  9.
Funkcjonariusz wykonuje czynności służbowe w ramach posiadanych kwalifikacji i możliwości technicznych, ze szczególnym uwzględnieniem posiadanego uzbrojenia, wyposażenia oraz innego niezbędnego sprzętu.
§  10.
Funkcjonariusz wykonujący czynności biurowe powinien wykonywać je w obiektach budowlanych i pomieszczeniach, spełniających wymagania i normy bezpieczeństwa i higieny pracy przewidziane dla obiektów budowlanych i pomieszczeń, odpowiednich do rodzaju wykonywanych czynności i liczby funkcjonariuszy.
§  11.
Funkcjonariusz pełniący służbę na stanowisku, na którym występują szczególne właściwości lub warunki służby, związane z działaniem siły fizycznej maszyn i urządzeń, substancji toksycznych, wysokich lub niskich temperatur, prądu elektrycznego, mikrofal, hałasu i wibracji oraz promieniowania jonizującego, ma obowiązek stosować środki i metody zabezpieczające przed tym działaniem, w szczególności środki ochrony indywidualnej.
§  12.
Podczas prowadzenia szkolenia strzeleckiego, z użyciem materiałów wybuchowych, zapalających i dymotwórczych, szkolenia w zakresie stosowania środków przymusu bezpośredniego i technik samoobrony, szkolenia wspinaczkowego, nurkowego, spadochronowego, doskonalącego technikę jazdy oraz zajęć wychowania fizycznego, jego organizator ma obowiązek zapewnić:
1)
fachową obsługę uzbrojenia, wyposażenia oraz innego sprzętu;
2)
bezpieczną realizację poszczególnych elementów ćwiczeń;
3)
sprzęt ratunkowy i przeciwpożarowy;
4)
zabezpieczenie medyczne;
5)
zabezpieczenie terenu ćwiczeń przed dostępem osób postronnych.
§  13.
1.
Przed przystąpieniem do szkolenia organizator oraz instruktor mają obowiązek sprawdzić miejsce prowadzenia ćwiczenia, uzbrojenie, wyposażenie lub inny sprzęt używany do ćwiczeń oraz poinformować ćwiczących o mogących wystąpić zagrożeniach.
2.
Podczas szkolenia każde ćwiczenie powinno być prowadzone pod nadzorem instruktorów posiadających stosowne uprawnienia i przez taką ich liczbę, która pozwala na sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad ćwiczącymi.
3.
Ćwiczenia o większym stopniu trudności i skomplikowania należy wprowadzać do szkolenia, stosując zasadę stopniowania trudności.
§  14.
Organizator szkolenia i instruktor mają obowiązek:
1)
odsunąć od ćwiczeń funkcjonariusza naruszającego postanowienia regulaminów, instrukcji, przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny służby lub nieprzestrzegającego poleceń i wskazówek instruktora, a także funkcjonariusza zgłaszającego zły stan zdrowia;
2)
przerwać ćwiczenie w razie stwierdzenia braku niezbędnych warunków bezpieczeństwa lub nieprawidłowego wykonywania ćwiczenia, nadmiernej brawury oraz nieprzestrzegania lub lekceważenia przepisów bezpieczeństwa i higieny służby przez funkcjonariusza.
§  15.
Funkcjonariusz uczestniczący w szkoleniu ma obowiązek niezwłocznie zgłosić instruktorowi lub organizatorowi szkolenia odniesione kontuzje, urazy i obrażenia.
§  16.
Przy wykonywaniu czynności dochodzeniowo-śledczych i operacyjno-rozpoznawczych, a także zadań w zakresie ochrony, o których mowa w art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, podczas których może zaistnieć zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, kierownik jednostki ma obowiązek:
1)
opracować szczegółowy plan działania podległych funkcjonariuszy;
2)
rozpoznać zagrożenia, informować podwładnych funkcjonariuszy o ich występowaniu oraz wydawać polecenia dotyczące właściwego zabezpieczenia ludzi przed ich następstwami;
3)
zapewnić odpowiednie uzbrojenie, wyposażenie oraz inny niezbędny sprzęt;
4)
ustalić sygnały i środki alarmowe oraz zapewnić możliwość udzielenia wsparcia i pomocy;
5)
zapewnić zabezpieczenie medyczne;
6)
kontrolować i nadzorować pracę podległych funkcjonariuszy;
7)
w razie zaistnienia wypadku lub nagłego bezpośredniego zagrożenia życia natychmiast przystąpić do ratowania poszkodowanych lub zagrożonych;
8)
zapewnić odpowiednio częstą wymianę funkcjonariuszy, możliwość ogrzania się, niezbędne posiłki i napoje oraz odpowiedni sprzęt i wyposażenie, jeżeli wykonywanie tych czynności ma charakter długotrwały i odbywa się w niskich lub wysokich temperaturach albo w obecności czynników szkodliwych dla zdrowia.
§  17.
Funkcjonariusz ma obowiązek przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny służby, obowiązujących na zajmowanym stanowisku służbowym, a w szczególności:
1)
znać przepisy i zasady posługiwania się przydzielonym uzbrojeniem, wyposażeniem i innym sprzętem oraz dbać o ich należyty stan;
2)
wykonywać zalecenia wydane przez służbę bezpieczeństwa i higieny służby oraz inne uprawnione organy.
§  18.
Warunkiem dopuszczenia funkcjonariusza do wykonywania czynności służbowych po trwającej dłużej niż 30 dni niezdolności do służby spowodowanej chorobą jest poddanie się przez tego funkcjonariusza kontrolnym badaniom lekarskim i uzyskanie zaświadczenia potwierdzającego zdolność do pełnienia służby na dotychczasowym stanowisku służby.
§  19.
W czasie wykonywania czynności służbowych, w okolicznościach uzasadnionych stanem wyższej konieczności, funkcjonariusz może odstąpić od zasad bezpieczeństwa i higieny służby, z zachowaniem wszelkich dostępnych w danych warunkach zabezpieczeń, jeżeli w jego ocenie dokonanej w miejscu i czasie wykonywania czynności służbowej istnieje prawdopodobieństwo uratowania życia ludzkiego lub odwrócenia zagrożenia godzącego w bezpieczeństwo państwa, w szczególności gdy:
1)
z powodu braku specjalistycznego uzbrojenia, wyposażenia lub innego sprzętu zachodzi konieczność zastosowania środka zastępczego;
2)
fizyczne warunki i umiejętności funkcjonariusza mogą zastąpić brak możliwości użycia właściwego uzbrojenia, wyposażenia lub innego sprzętu;
3)
funkcjonariusz podejmie wykonanie określonej czynności dobrowolnie.
§  20.
1.
W zakresie nieuregulowanym rozporządzeniem stosuje się odpowiednio:
1)
przepisy art. 207 § 1, § 2 pkt 3-5, § 21, art. 2071, art. 208, art. 2091 § 1-3, art. 211-227, art. 232-237 i art. 2373-23711a działu dziesiątego ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.2)) oraz wydane na ich podstawie przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy;
2)
przepisy art. 229 § 2 zdanie pierwsze, § 3-6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, a także przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 229 § 8 tej ustawy określające zakres i częstotliwość badań okresowych;
3)
przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy wydane na podstawie art. 23715 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, jeżeli funkcjonariusz w czasie wykonywania czynności służbowych wykonuje prace, których te przepisy dotyczą.
2.
Przepisy art. 2092, 2093 i 210 § 1-21 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy stosuje się odpowiednio, w zakresie, w jakim nie będzie to stanowić zagrożenia dla prawidłowej realizacji przez funkcjonariusza zadań, o których mowa w art. 2 ust. 1 i art. 30 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.
§  21.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2006 r. w sprawie warunków bezpieczeństwa i higieny służby oraz zakresu stosowania przepisów działu dziesiątego Kodeksu pracy w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. Nr 206, poz. 1514).
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1264 i Nr 191, poz. 1954, z 2005 r. Nr 10, poz. 65, Nr 90, poz. 757 i Nr 130, poz. 1085, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 66, poz. 402 i 409 i Nr 220, poz. 1410, z 2009 r. Nr 24, poz. 145 i Nr 95, poz. 786, z 2010 r. Nr 113, poz. 745, z 2011 r. Nr 205, poz. 1203 oraz z 2012 r. poz. 637 i 664.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223, poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817, Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655, Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249, poz. 1655 i Nr 254, poz. 1700 oraz z 2011 r. Nr 36, poz. 181, Nr 63, poz. 322, Nr 80, poz. 432, Nr 144, poz. 855, Nr 149, poz. 887 i Nr 232, poz. 1378.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.666

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki bezpieczeństwa i higieny służby oraz zakres stosowania przepisów działu dziesiątego Kodeksu pracy w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.
Data aktu: 04/06/2012
Data ogłoszenia: 14/06/2012
Data wejścia w życie: 29/06/2012