Żeglarska książeczka pracy członka załogi statku żeglugi śródlądowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 8 maja 2002 r.
w sprawie żeglarskiej książeczki pracy członka załogi statku żeglugi śródlądowej.

Na podstawie art. 40 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wzór żeglarskiej książeczki pracy, tryb jej wydawania i wymiany, rodzaj dokonywanych w niej adnotacji i wpisów urzędowych, a także sposób i tryb ich dokonywania.
§  2. 
Ustala się wzór żeglarskiej książeczki pracy, zwanej dalej "książeczką", stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  3. 
Książeczkę wydaje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej właściwy ze względu na adres zameldowania osoby ubiegającej się o wydanie książeczki lub ze względu na siedzibę armatora, u którego osoba ubiegająca się o wydanie książeczki jest zatrudniona albo ma zostać zatrudniona - na jej pisemny wniosek.
§  4. 
Do wniosku o wydanie książeczki należy załączyć:
1)
dokument stwierdzający posiadanie kwalifikacji zawodowych uprawniających do pracy na statkach żeglugi śródlądowej,
2)
świadectwo o stanie zdrowia, stwierdzające zdolność do pracy na statkach żeglugi śródlądowej,
3)
dwie aktualne fotografie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm oraz przedłożyć do wglądu dowód osobisty albo paszport.
§  5. 
1. 
W celu dokonania wymiany książeczki na nową posiadacz książeczki składa do dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, który ją wydał, z zastrzeżeniem ust. 3, pisemny wniosek o jej wymianę. Przepisy § 4 stosuje się odpowiednio.
2. 
W razie wymiany książeczki na nową dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej dokonuje na pierwszej stronie książeczki odcisku prostokątnego stempla o wymiarach 9 x 3 cm w kolorze czerwonym, o treści "ANULOWANO" i zwraca książeczkę jej posiadaczowi.
3. 
W razie utraty książeczki jej posiadacz zawiadamia o tym dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, który wydał książeczkę, oraz składa pisemne oświadczenie wyjaśniające przyczyny jej utraty. Okoliczności przedstawione w oświadczeniu powinny być potwierdzone przez właściwy organ lub armatora.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wydaje nową książeczkę osobie ubiegającej się o jej wydanie na jej pisemny wniosek. Przepisy § 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
5. 
Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wydaje nową książeczkę w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1 albo ust. 4.
§  6. 
1. 
W książeczce dokonuje się następujących wpisów i adnotacji urzędowych:
1)
o poprzednich żeglarskich książeczkach pracy i zmianach adresu zameldowania posiadacza książeczki,
2)
o kwalifikacjach zawodowych posiadacza książeczki uprawniających do pracy na statkach żeglugi śródlądowej,
3)
o kwalifikacjach zawodowych posiadacza książeczki do żeglugi na Renie,
4)
potwierdzających stan zdrowia do wykonywania pracy na statku,
5)
dotyczących danych o statku i zatrudnieniu na statku,
6)
dotyczących danych o przebiegu żeglugi: drogi wodne i czas podróży,
7)
o weryfikacji, o której mowa w § 8.
2. 
Wpisów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i 7, dokonuje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.
3. 
Wpisów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, dokonuje armator, kierownik statku lub inna osoba upoważniona przez armatora.
§  7. 
1. 
Wpisy, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1-4 i 7, dokonane po wydaniu książeczki, powinny być opatrzone datą, odciskiem pieczęci urzędu żeglugi śródlądowej i podpisem dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej.
2. 
Wpisów należy dokonywać starannie, pismem czytelnym, bez używania skrótów. Wpisanych wyrazów nie wolno przerabiać lub czynić nieczytelnymi. Omyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu, w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu, i wpisanie prawidłowego wyrazu.
3. 
Wpisów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 5 i 6, należy dokonywać na bieżąco oraz zgodnie z zapisami dokonanymi w dzienniku pokładowym.
4. 
Wpisów dotyczących zakończenia podróży należy dokonać najpóźniej przed rozpoczęciem kolejnej podróży.
§  8. 
1. 
W celu sprawdzenia poprawności i rzetelności dokonanych wpisów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 6, poddaje się je weryfikacji raz na 12 miesięcy, licząc od daty ostatniej weryfikacji.
2. 
W przypadku przerwy w podróżach trwającej dłużej niż 12 miesięcy, licząc od daty ostatniej weryfikacji, wpisy, o których mowa w ust. 1, podlegają weryfikacji w ciągu 12 miesięcy od chwili rozpoczęcia podróży.
3. 
Weryfikacji dokonuje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.
4. 
Przeprowadzając weryfikację dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej ma prawo zażądać przedłożenia dzienników pokładowych, ich wyciągów lub innych dokumentów.
5. 
Po przeprowadzeniu weryfikacji dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej dokonuje w książeczce zapisu o dokonanej weryfikacji.
6. 
Jeżeli posiadacz książeczki nie przedłoży książeczki do weryfikacji przed upływem terminów, o których mowa w ust. 1 i 2, wpisy dokonane po upływie tych terminów nie będą uwzględniane.
§  9. 
Wszystkie strony książeczki powinny być ponumerowane; okładka i wszystkie strony książeczki powinny być ponadto opatrzone numerem ewidencyjnym.
§  10. 
1. 
Dokumenty żeglarskie załogi, wydane zgodnie z wzorami określonymi w zarządzeniu Ministra Komunikacji nr 64 z dnia 15 kwietnia 1975 r. w sprawie dokumentów żeglarskich członków załóg statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. Ministerstwa Komunikacji Nr 12, poz. 92), podlegają wymianie na żeglarskie książeczki pracy określone w niniejszym rozporządzeniu, w terminie do dnia 31 grudnia 2002 r.
2. 
Termin składania wniosków o wymianę dokumentów, o których mowa w ust. 1, upływa z dniem 31 października 2002 r. Przepisy § 5 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Żeglarska książeczka pracy

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.70.651

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Żeglarska książeczka pracy członka załogi statku żeglugi śródlądowej.
Data aktu: 08/05/2002
Data ogłoszenia: 08/06/2002
Data wejścia w życie: 09/07/2002