Tryb wyboru i zasady działania rad załogi w państwowej jednostce organizacyjnej "Polska Poczta, Telegraf i Telefon".

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 lutego 1985 r.
w sprawie trybu wyboru i zasad działania rad załogi w państwowej jednostce organizacyjnej "Polska Poczta, Telegraf i Telefon".

Na podstawie art. 60 ust. 6 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o łączności (Dz. U. Nr 54, poz. 275) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rady załogi działające w jednostkach organizacyjnych państwowej jednostki organizacyjnej "Polska Poczta, Telegraf i Telefon", zwanej dalej "PPTT", składają się z 5-11 członków, w zależności od liczby pracowników.
2.
Prawo zgłaszania kandydatów na członków rady załogi przysługuje wszystkim pracownikom lub wybranym przez nich delegatom.
3.
Wybory do rady załogi przeprowadza komisja wyborcza powołana przez radę załogi nie później niż na miesiąc przed upływem kadencji rady załogi.
4.
Pierwsze zebranie zmierzające do powołania rady załogi, na którym powołuje się komisję wyborczą, zwołuje kierownik jednostki organizacyjnej PPTT.
5.
Do ważności uchwał zebrania wyborczego jest wymagana obecność na posiedzeniu co najmniej połowy liczby pracowników lub delegatów. Uchwały zebrania wyborczego zapadają zwykłą większością głosów.
6.
Do zadań komisji wyborczej należy:
1)
ustalenie terminu zgłaszania kandydatów na członków rady załogi,
2)
oznaczenie terminu zebrań wyborczych,
3)
przeprowadzenie wyborów,
4)
ogłoszenie wyników wyborów.
§  2.
1.
Kadencja rady załogi trwa 2 lata.
2.
Pracownicy mogą przed upływem kadencji odwołać członka rady załogi lub całą radę.
3.
Wniosek o odwołanie członka rady załogi lub całej rady wymaga podpisów co najmniej jednej trzeciej liczby pracowników.
4.
Głosowanie nad wnioskiem, o którym mowa w ust. 3, przeprowadza komisja wyborcza, powołana przez pracowników lub wybranych przez nich delegatów w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.
5.
W razie zmniejszenia się składu rady załogi o więcej niż połowę, ponowne wybory do rady załogi przeprowadza się w sposób określony w § 1.
§  3.
Czynne prawo wyborcze przysługuje wszystkim pracownikom jednostki organizacyjnej PPTT.
§  4.
1.
Bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikom, którzy pracują w PPTT co najmniej 2 lata. Nie dotyczy to pracowników nowo utworzonych jednostek organizacyjnych PPTT.
2.
Bierne prawo wyborcze nie przysługuje kierownikowi jednostki organizacyjnej i jego zastępcom, głównemu księgowemu, radcy prawnemu oraz pracownikom PPTT oddelegowanym poza PPTT na okres dłuższy niż pół roku.
3.
Pracownik PPTT nie może pełnić funkcji członka rady załogi dłużej niż przez dwie kolejne kadencje.
§  5.
1.
Rada załogi wybiera ze swego grona prezydium w składzie: przewodniczący, jeden lub dwóch zastępców oraz sekretarz.
2.
Prezydium jest wewnętrznym organem rady i realizuje określone przez nią zadania.
3.
Funkcji przewodniczącego rady, zastępców przewodniczącego i sekretarza nie może pełnić pracownik PPTT, który pełni jednocześnie funkcję kierowniczą w organizacji politycznej lub związkowej, działającej w PPTT.
4.
Rada załogi może w razie potrzeby powoływać komisje i zespoły spośród swoich członków oraz innych pracowników PPTT. Komisje i zespoły są pomocniczymi organami rady załogi.
§  6.
1.
Rada załogi podejmuje uchwały w sprawach należących do jej kompetencji stanowiącej lub wyraża opinie zarówno z własnej inicjatywy, jak i w sprawach, które zostały jej przedstawione. Termin wyrażenia opinii wynosi miesiąc, chyba że uzgodniono inny termin.
2.
Niewyrażenie przez radę załogi opinii w terminach, o których mowa w ust. 1, uważa się za brak zastrzeżeń.
3.
Kierownik jednostki organizacyjnej PPTT powiadamia radę załogi w terminie miesiąca o zajętym stanowisku w sprawach przedstawionych przez radę, a w razie stanowiska negatywnego podaje jego uzasadnienie.
§  7.
1.
Posiedzenia rady załogi odbywają się co najmniej raz na kwartał.
2.
Na pisemny wniosek co najmniej jednej trzeciej liczby członków rady załogi przewodniczący rady jest obowiązany zwołać posiedzenie rady.
§  8.
1.
Uchwały rady załogi zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków rady.
2.
Głosowanie na posiedzeniach jest jawne, z wyjątkiem głosowania w sprawach osobowych.
§  9.
Rada załogi w toku realizacji swoich zadań współdziała z kierownikiem jednostki organizacyjnej, organizacjami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społeczno-zawodowymi.
§  10.
Rada załogi jest uprawniona do kontrolowania działalności jednostki; w tym celu kierownictwo jednostki jest obowiązane udostępniać jej niezbędne dokumenty i materiały.
§  11.
Kierownik jednostki organizacyjnej jest obowiązany zapewnić radzie załogi niezbędne środki do wykonywania jej zadań.
§  12.
1.
Spory pomiędzy radą załogi a kierownikiem jednostki organizacyjnej rozstrzyga komisja rozjemcza, w której skład wchodzą: przedstawiciel rady załogi, przedstawiciel kierownika jednostki oraz zaproszony przez nich arbiter mający wykształcenie prawnicze - jako przewodniczący.
2.
Wnioski do komisji rozjemczej o rozpatrzenie sporu można składać w terminie 14 dni od dnia powzięcia wiadomości o zdarzeniu stanowiącym przyczynę sporu.
3.
Komisja rozjemcza w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku wydaje orzeczenie rozstrzygające spór.
4.
Spór uważa się za rozstrzygnięty, jeżeli obie strony zgodziły się na treść orzeczenia komisji rozjemczej.
5.
W razie nierozstrzygnięcia sporu w sposób określony w ust. 4, każda ze stron może w ciągu 14 dni przedstawić sprawę Ministrowi Łączności, który rozstrzyga ją ostatecznie.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 1985 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024