Przejmowanie budynków nie stanowiących własności jednostek gospodarki uspołecznionej w zarząd terenowych organów administracji państwowej lub jednostek gospodarczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI TERENOWEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 5 października 1974 r.
w sprawie przejmowania budynków nie stanowiących własności jednostek gospodarki uspołecznionej w zarząd terenowych organów administracji państwowej lub jednostek gospodarczych.

Na podstawie art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe (Dz. U. Nr 14, poz. 84) zarządza się, co następuje:
§  1.
Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe.
§  2.
1.
Budynki nie stanowiące własności jednostek gospodarki uspołecznionej oraz nie będące domami jednorodzinnymi, małymi domami mieszkalnymi lub domami mieszkalno-pensjonatowymi mogą być przejęte na warunkach i w trybie określonych w rozporządzeniu w zarząd terenowych organów administracji państwowej lub podległych tym organom jednostek gospodarczych administrujących domami mieszkalnymi.
2.
O przejęciu budynku w zarząd organów lub jednostek, o których mowa w ust. 1, decydują terenowe organy administracji państwowej wymienione w art. 51.
§  3.
1.
Przejęcie budynku w zarząd jest dopuszczalne w wypadkach określonych w art. 18 ust. 2.
2.
Przejęcie budynku w zarząd na wniosek właściciela może nastąpić po rozpatrzeniu zasadności złożonego wniosku.
3.
Przejęcie budynku w zarząd z przyczyn wymienionych w art. 18 ust. 2 pkt 2 lub 3 jest dopuszczalne w razie stwierdzenia, że właściciel mimo wezwania nie wykonuje czynności związanych z zarządem budynku osobiście lub przez osoby trzecie, albo gdy nie utrzymuje budynku w należytym stanie technicznym i porządkowo-sanitarnym.
4.
W razie stwierdzenia nienależytego stanu budynku, właściwy terenowy organ administracji państwowej powinien wezwać właściciela do usunięcia nieprawidłowości w terminie uzasadnionym zakresem prac.
5.
Jeżeli mimo wezwania właściciel nie usunie w wyznaczonym terminie stwierdzonych nieprawidłowości, terenowy organ administracji państwowej może wydać decyzję o przejęciu budynku w zarząd, o którym mowa w § 2. Zarząd przejętym budynkiem powinien być sprawowany w sposób zapewniający usunięcie nieprawidłowości stanowiących podstawę do wydania decyzji o przejęciu oraz utrzymanie budynku w należytym stanie.
6.
Przed wydaniem decyzji o przejęciu budynku w zarząd należy zasięgnąć opinii organów samorządu mieszkańców.
§  4.
1.
Naprawy i modernizacje budynków przejętych w zarząd, poza naprawami bieżącymi, przeprowadza się na zasadach określonych w przepisach o remontach i odbudowie oraz o wykańczaniu budowy i nadbudowie budynków.
2.
Koszty napraw i modernizacji budynków, o których mowa w ust. 1, oraz naliczane podatki od nieruchomości i od lokali należy ewidencjonować według zasad określonych dla administracji zleconej, ustalonych w przepisach o gospodarce finansowej zarządów budynków mieszkalnych.
3.
Zarządca budynku na wniosek właściciela jest obowiązany po upływie każdego roku kalendarzowego przedstawić mu informację dotyczącą zarządzanego budynku.
§  5.
1.
Terenowy organ administracji państwowej może na wniosek właściciela podjąć decyzję o przywróceniu mu zarządu budynkiem, jeżeli ustały przyczyny, które spowodowały jego przejęcie w zarząd, o którym mowa w § 2.
2.
Przywrócenie zarządu budynkiem może nastąpić po dokonaniu rozliczenia poniesionych kosztów napraw i modernizacji budynków, o których mowa w § 4 ust. 1, oraz naliczonych podatków od nieruchomości i od lokali. Inne koszty poniesione w związku ze sprawowaniem zarządu nie podlegają rozliczeniu.
3.
Przywrócenie zarządu budynkiem powinno nastąpić na koniec miesiąca, w terminie umożliwiającym przeprowadzenie rozliczenia.
§  6.
Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 9 czerwca 1959 r. w sprawie przejmowania budynków w zarząd państwowy (Dz. U. z 1959 r. Nr 38, poz. 237 i z 1968 r. Nr 48, poz. 345).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1974.37.222

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przejmowanie budynków nie stanowiących własności jednostek gospodarki uspołecznionej w zarząd terenowych organów administracji państwowej lub jednostek gospodarczych.
Data aktu: 05/10/1974
Data ogłoszenia: 19/10/1974
Data wejścia w życie: 19/10/1974