Fundusz zakładowy w przedsiębiorstwach górnictwa węglowego, w przedsiębiorstwach energetycznych oraz w przedsiębiorstwach przemysłu gazowniczego w resorcie górnictwa i energetyki.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 stycznia 1966 r.
w sprawie funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach górnictwa węglowego, w przedsiębiorstwach energetycznych oraz w przedsiębiorstwach przemysłu gazowniczego w resorcie górnictwa i energetyki.

Na podstawie art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Rozporządzenie dotyczy:
1)
kopalń węgla kamiennego,
2)
kopalń węgla brunatnego,
3)
przedsiębiorstw budowy szybów, robót górniczych i budowy kopalń, zwanych dalej "przedsiębiorstwami budownictwa górniczego",
4)
zakładów energetycznych okręgu oraz Państwowej Dyspozycji Mocy,
5)
zakładów gazownictwa okręgu i Zakładów Gazu Ziemnego w Tarnowie, zwanych dalej "zakładami gazownictwa".
2.
Przedsiębiorstwa w budowie nie tworzą funduszu zakładowego.
§  2.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"ustawie" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78),
2)
"funduszu płac" - należy przez to rozumieć osobowy fundusz płac planowany na dany rok.

Rozdział  2.

Zasady tworzenia funduszu zakładowego w kopalniach węgla kamiennego.

§  3. 1
Fundusz zakładowy kopalń węgla kamiennego tworzy się na szczeblu branży:
1)
w stosunku procentowym do łącznej sumy funduszu płac kopalń węgla kamiennego za:
a)
wydobycie każdego 1.000.000 ton węgla - w wysokości 0,0165%,
b) 2
wykonanie każdych 10 kg wydajności ogólnej, liczonej na pracowniko-dniówkę w:

– 1966 r. - w wysokości 0,0333%,

– 1967 r. - w wysokości 0,0324%,

– 1968 r. - w wysokości 0,0315%,

– 1969 r. - w wysokości 0,0306%,

– 1970 r. - w wysokości 0,0296%;

- 1971 r. - w wysokości 0,0287%;

- 1972 r. - w wysokości 0,0277%;

2)
w wysokości 4% łącznej sumy zysku osiągniętego przez te kopalnie, skorygowanego o straty nadzwyczajne, spowodowane wypadkami losowymi, uznanymi przez Ministra Górnictwa i Energetyki za niezależne od kopalń.
§  4.
Wykonanie tak wydobycia, jak i wydajności ogólnej koryguje się proporcjonalnie o 1% za każdy 1% poprawy bądź pogorszenia planowanej na dany rok średniej ceny zbytu węgla.
§  5.
1.
Upoważnia się Ministra Górnictwa i Energetyki do tworzenia rezerwy funduszu zakładowego na szczeblu branży przy ustalaniu wskaźników rozdziału funduszu zakładowego na poszczególne kopalnie węgla kamiennego; rezerwa ta nie może przekraczać 0,5% łącznej sumy funduszu płac tych kopalń.
2.
Minister Górnictwa i Energetyki może zlecić dyrektorom poszczególnych zjednoczeń przemysłu węgla kamiennego tworzenie, w ramach funduszu zakładowego zjednoczenia, analogicznej rezerwy zjednoczenia, ustalając każdorazowo jej wysokość dla danego zjednoczenia, przy czym:
1)
suma tych rezerw nie może przekroczyć 0,5% łącznej sumy funduszu płac kopalń węgla kamiennego w skali branży,
2)
zezwolenie na dysponowanie rezerwą funduszu zakładowego zjednoczeń wydaje każdorazowo Minister Górnictwa i Energetyki.
3.
Rezerwa, o której mowa w ust. 1 i 2, jest przeznaczona na zapewnienie określonej wysokości funduszu zakładowego, przypadającego poszczególnym kopalniom węgla kamiennego, w zależności od stopnia wykonania planowanych zadań w zakresie wydobycia, wydajności ogólnej i zysku, jak też może być przeznaczana na przyznanie funduszu zakładowego lub na dodatkowe zwiększenie odpisów na fundusz zakładowy tym kopalniom, w których zajdzie konieczność zneutralizowania skutków pogorszenia stopnia wykonania planowych zadań, wywołanego przyczynami od nich niezależnymi.
§  6.
Minister Górnictwa i Energetyki w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Górników określi w drodze zarządzenia, łącznie z zadaniami planu w zakresie wydobycia, wydajności ogólnej i zysku, tryb i sposób rozdziału funduszu zakładowego tworzonego na szczeblu branży między poszczególne kopalnie węgla kamiennego z uwzględnieniem wskaźników, o których mowa w §§ 3 i 4.

Rozdział  3.

Zasady tworzenia funduszu zakładowego w kopalniach węgla brunatnego.

§  7. 3
1.
Fundusz zakładowy kopalń węgla brunatnego tworzy się na podstawie ustalonych dla nich wielkości bazowych, których sumę określa się na poziomie średnio 95% planu wydobycia i wydajności ogólnej na szczeblu Zjednoczenia Przemysłu Węgla Brunatnego.
2.
Kopalnie węgla brunatnego przeznaczają na fundusz zakładowy:
1)
za każdy procent przekroczenia bazowego wydobycia - kwotę odpowiadającą 0,6% funduszu płac;
2)
za każdy procent przekroczenia bazowej wydajności ogólnej:
a)
w głębinowych kopalniach węgla brunatnego - kwotę odpowiadającą 1% funduszu płac,
b)
liczonej na ogólną masę wydobytego węgla i zebranego nadkładu w odkrywkowych kopalniach węgla brunatnego - kwotę odpowiadającą 0,5% funduszu płac;
3)
w razie osiągnięcia planowanego zysku - średnio 1,5% osiągniętego zysku.
§  8.
1.
Kopalniom węgla brunatnego, które wykażą się szczególnymi osiągnięciami w zakresie wykonania zadań wyznaczonych przez zjednoczenie, lub tym kopalniom, w których zajdzie konieczność zneutralizowania skutków pogorszenia stopnia wykonania planowych zadań, wywołanego przyczynami od nich niezależnymi, może być przyznany fundusz zakładowy lub mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Decyzje o przyznaniu funduszu zakładowego lub o zwiększeniu odpisów na fundusz zakładowy wydaje dyrektor Zjednoczenia Przemysłu Węgla Brunatnego na podstawie uchwały kolegium Zjednoczenia, powziętej w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Górników, w granicach kwoty równej 0,2% łącznej sumy funduszu płac kopalń węgla brunatnego.

Rozdział  4.

Zasady tworzenia funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach budownictwa górniczego.

§  9.
Przedsiębiorstwa budownictwa górniczego, nadzorowane przez Zjednoczenie Budownictwa Górniczego, tworzą fundusz zakładowy składający się z części zasadniczej (zasadniczy fundusz zakładowy) i z części dodatkowej (dodatkowy fundusz zakładowy).
§  10.
Jeżeli przedsiębiorstwo w danym roku:
1)
osiągnie planowany wskaźnik wynikowego poziomu kosztów całokształtu działalności,
2)
wykona podstawowe zadania rzeczowe, określone przez Zjednoczenie

- tworzy zasadniczy fundusz zakładowy w kwocie odpowiadającej 3,5% funduszu płac.

§  11.
1.
Przez wskaźnik wynikowego poziomu kosztów całokształtu działalności rozumie się stosunek procentowy wartości sprzedanej produkcji podstawowej, pomocniczej i usług, wykonanych we własnym zakresie, pomniejszonej, a w wypadku przedsiębiorstw planowo deficytowych powiększonej o wynik bilansowy - do wartości sprzedanej produkcji i usług.

Wskaźnik ten wylicza się według wzoru:

(S - B) x 100

W = -----------------

S

w którym:

W = poszukiwany wskaźnik wynikowego poziomu kosztów,

S = wartość sprzedaży produkcji podstawowej, pomocniczej i usług,

B = wynik bilansowy z całokształtu działalności przedsiębiorstwa.

2.
Przez planowany wskaźnik wynikowego poziomu kosztów całokształtu działalności rozumie się wskaźnik, wynikający z ustaleń przyjętych do planu techniczno-ekonomicznego w zakresie wyniku z całokształtu działalności, sprzedaży produkcji podstawowej, pomocniczej i usług wykonanych we własnym zakresie.
3.
Przez rzeczywisty wskaźnik wynikowego poziomu kosztów całokształtu działalności rozumie się wskaźnik wynikający ze sprawozdawczości finansowej po weryfikacji i dokonaniu ewentualnych korekt, o których mowa w § 27.
§  12.
Jeżeli przedsiębiorstwo nie osiągnie planowanego wskaźnika wynikowego poziomu kosztów całokształtu działalności, wówczas zasadniczy fundusz zakładowy ulega odpowiedniemu zmniejszeniu, a mianowicie:
Pogorszenie planowanego

wskaźnika wynikowego poziomu

kosztów w granicach

Zmniejszenie zasadniczego funduszu

zakładowego, wyrażone w % za każde 0,1%

pogorszenia planowanego wskaźnika

wynikowego poziomu kosztów

od 0,1% do 0,2% 1,0%
powyżej 0,2% do 0,4% 2,5%
" 0,4% do 0,7% 4,5%
" 0,7% do 1,0% 6,5%
" 1,0% do 1,5% 12,0%

Jeżeli pogorszenie planowanego wskaźnika wynikowego poziomu kosztów wyniesie więcej niż 1,5%, przedsiębiorstwo traci prawo do tworzenia zasadniczego funduszu zakładowego.

§  13.
Jeżeli przedsiębiorstwo nie uzyskało prawa do utworzenia zasadniczego funduszu zakładowego na skutek niewykonania podstawowych zadań rzeczowych z udowodnionej winy zleceniodawców, Minister Górnictwa i Energetyki może przywrócić przedsiębiorstwu prawo do jego utworzenia, pod warunkiem że przedsiębiorstwo zastosowało wszelkie przewidziane w obowiązujących przepisach sankcje wobec zleceniodawców, którzy nie wypełnili warunków umowy.
§  14.
1.
Przedsiębiorstwo tworzy dodatkowy fundusz zakładowy, jeżeli:
1)
przekroczy plan rzeczowy,
2)
przekroczy wyznaczoną przez Zjednoczenie wydajność rzeczową ogólną, przy czym średnia wyznaczonych wydajności rzeczowych ogólnych dla poszczególnych przedsiębiorstw nie może być niższa od wydajności rzeczowej ogólnej, osiągniętej przez Zjednoczenie w roku poprzednim.
2.
Dodatkowy fundusz zakładowy tworzy się w kwocie odpowiadającej 0,2% funduszu płac za każdy 1% przekroczenia każdego z zadań, o których mowa w ust. 1.
§  15.
1.
Przedsiębiorstwom, które wykażą się szczególnymi osiągnięciami w zakresie wykonania zadań wyznaczonych przez Zjednoczenie, lub tym przedsiębiorstwom, w których zajdzie konieczność zneutralizowania skutków pogorszenia stopnia wykonania planowych zadań, wywołanego przyczynami od nich niezależnymi, może być przyznany fundusz zakładowy lub mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Decyzje o przyznaniu funduszu zakładowego lub o zwiększeniu odpisów na fundusz zakładowy wydaje dyrektor Zjednoczenia Budownictwa Górniczego na podstawie uchwały kolegium Zjednoczenia, powziętej w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Górników, w granicach kwoty równej 0,2% łącznej sumy funduszu płac przedsiębiorstw budownictwa górniczego.

Rozdział  5.

Zasady tworzenia funduszu zakładowego w zakładach energetycznych okręgu oraz w Państwowej Dyspozycji Mocy.

§  16.
1.
Fundusz zakładowy w zakładach energetycznych okręgu tworzy się z zysku kalkulowanego ze sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej, liczonego na szczeblu Zjednoczenia Energetyki.
2.
Zysk ten powiększa się lub zmniejsza o wynik, osiągnięty ze sprzedaży pozostałych wyrobów, usług i materiałów, z wyłączeniem wyniku osiągniętego z produkcji ubocznej, o której mowa w § 22.
§  17.
1.
Zysk kalkulowany ze sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej stanowi różnicę między wartością kalkulowaną sprzedanej energii a jej kosztem własnym, skorygowanym o saldo zysków i strat nadzwyczajnych oraz o różnicę między planowanym a rzeczywistym wynikiem działalności pozaoperacyjnej.
2.
Wartość kalkulowaną sprzedanej energii elektrycznej i cieplnej stanowi powiększona o 5% suma planowanych kosztów zmiennych i stałych sprzedanej energii, z tym że:
1)
wielkość planowanych kosztów zmiennych określa iloczyn, otrzymany z przemnożenia ilości rzeczywiście sprzedanej energii elektrycznej i cieplnej przez planowane średnioroczne jednostkowe koszty zmienne obu tych form energii,
2)
wielkość planowanych kosztów stałych określa suma bezwzględna kosztów stałych energii elektrycznej i cieplnej, założona w planie.
§  18.
1.
Na fundusz zakładowy przeznacza się część zysku kalkulowanego, określoną wskaźnikiem procentowym tego zysku. Wskaźnik ten wyprowadza się ze stosunku kwoty, stanowiącej równowartość 6% funduszu płac, do sumy planowanego zysku kalkulowanego na dany rok.
2.
Planowany zysk kalkulowany ze sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej stanowi różnicę między kalkulowaną wartością planowanej sprzedaży tej energii a jej planowanym kosztem własnym.
§  19.
1.
Z funduszu zakładowego obliczonego na szczeblu Zjednoczenia Energetyki przeznacza się:
1)
dla Państwowej Dyspozycji Mocy - kwotę odpowiadającą 6% jej funduszu płac, pod warunkiem dotrzymania planowanego jednostkowego kosztu zmiennego energii elektrycznej, dostarczanej odbiorcom, liczonego na szczeblu Zjednoczenia Energetyki, przy czym za każdy procent przekroczenia jednostkowego kosztu zmiennego obniża się odpis na fundusz zakładowy o 5%, a za każdy procent obniżenia tego kosztu powiększa się odpis na fundusz zakładowy o 5%;
2)
dla zakładów energetycznych okręgu:
a)
kwotę odpowiadającą 3,5% ich funduszu płac pod warunkiem osiągnięcia planowanego zysku kalkulowanego, stanowiącego 5% sumy planowanych kosztów stałych energii elektrycznej i cieplnej; za każdy procent przekroczenia planowanego zysku kalkulowanego zwiększa się odpis na fundusz zakładowy o 0,5%, a za każdy procent obniżenia zysku kalkulowanego w stosunku do planu zmniejsza się odpis na fundusz zakładowy o 0,5%; zysk kalkulowany stanowi różnicę między powiększoną o 5% sumą planowanych kosztów stałych energii elektrycznej i cieplnej a rzeczywistymi kosztami stałymi tej energii; zysk kalkulowany koryguje się o saldo strat i zysków nadzwyczajnych oraz o różnice między planowanymi a rzeczywistymi wynikami z działalności pozaoperacyjnej;
b)
kwotę odpowiadającą 15% zysku ze sprzedaży pozostałych wyrobów i materiałów, z wyłączeniem zysku osiągniętego ze sprzedaży produkcji ubocznej;
c)
kwotę funduszu zakładowego, obliczonego na szczeblu Zjednoczenia Energetyki, pozostałą po dokonaniu - w trybie ustalonym w pkt 1 oraz pod lit. a) i b) - podziału między Państwową Dyspozycję Mocy a zakłady energetyczne okręgu, w wysokości odpowiadającej udziałowi funduszu płac poszczególnych zakładów energetycznych okręgu w łącznej sumie funduszu płac wszystkich zakładów energetycznych okręgu.
2.
Dla obliczenia odpisów na fundusz zakładowy, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c), fundusz płac zakładów energetycznych okręgu:
1)
podwyższa się o 3% za każdy procent obniżenia planowanego jednostkowego kosztu zmiennego wytwarzania energii elektrycznej, a za każdy procent przekroczenia planowanego jednostkowego kosztu zmiennego wytwarzania energii elektrycznej obniża się o 3%;
2)
podwyższa się o 2% za każdy procent obniżenia względnego wskaźnika strat sieciowych, a za każdy procent przekroczenia względnego wskaźnika strat sieciowych obniża się o 2%.
§  20.
Dyrektor Zjednoczenia Energetyki może w ramach funduszu zakładowego, obliczonego na szczeblu Zjednoczenia, korygować koszty sprzedanej energii elektrycznej i cieplnej poszczególnych zakładów energetycznych okręgu o czynniki niezależne od działalności tych zakładów.
§  21.
Minister Górnictwa i Energetyki w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Energetyki określi w drodze zarządzenia tryb i sposób dokonywania podziału funduszu zakładowego, ustalonego zgodnie z § 19 ust. 1 pkt 2, pomiędzy jednostki wchodzące w skład zakładów energetycznych okręgu.
§  22.
Jednostki wchodzące w skład zakładów energetycznych okręgu przeznaczają dodatkowo na fundusz zakładowy:
1)
100% zysku osiągniętego z produkcji ubocznej wyrobów objętych wykazem zatwierdzonym przez Ministra Górnictwa i Energetyki - w okresie pierwszych pięciu lat od daty uruchomienia tej produkcji,
2)
30% zysku określonego w pkt 1 - po upływie pięciu lat trwania produkcji.

Rozdział  6.

Zasady tworzenia funduszu zakładowego w zakładach gazownictwa.

§  23.
1.
Fundusz zakładowy w zakładach gazownictwa tworzy się w zależności od stopnia osiągnięcia zysku kalkulowanego, stanowiącego różnicę między wartością kalkulowaną wytworzonej produkcji towarowej (gaz, koks, smoła) a rzeczywistym kosztem własnym tej produkcji.
2.
Zysk kalkulowany, o którym mowa w ust. 1, koryguje się o różnice między planowanym a rzeczywistym wynikiem ze sprzedaży usług, materiałów i z działalności pozaoperacyjnej oraz o saldo strat i zysków nadzwyczajnych.
§  24.
1.
Wartością kalkulowaną wytworzonej produkcji towarowej jest równowartość planowanych kosztów tej produkcji:
1)
skorygowanych:
a)
w produkcyjnych zakładach gazownictwa powiązanych z siecią dalekosiężną, w części zmiennej kosztów - o procent wykonania planu produkcji sprzężonej, wyrażonej w ilościach gazu umownego, oraz o różnice wynikające ze zmiany struktury zakupu gazu,
b)
w produkcyjnych zakładach gazownictwa nie powiązanych z siecią dalekosiężną, w części zmiennej kosztów - o procent wykonania planu produkcji sprzężonej, wyrażonej w ilościach gazu umownego,
c)
w przesyłowych zakładach gazownictwa, w części zmiennej kosztów - o procent wykonania planu produkcji towarowej, wyrażonej w ilości gazu umownego, oraz o różnice wynikające ze zmiany struktury i cen zakupu gazu;
2)
powiększonych o 5%.
2.
Produkcją towarową wyrażoną w ilościach gazu umownego jest ilość gazu wynikająca z przeliczenia planowanej lub wykonanej ilości gazu i produktów węglopochodnych (koks, smoła) o różnej kaloryczności na kaloryczność porównywalną 4.000 kalorii.
§  25.
1.
Na fundusz zakładowy przeznacza się część zysku kalkulowanego, określoną wskaźnikiem procentowym tego zysku. Wskaźnik ten wyprowadza się ze stosunku kwoty, stanowiącej równowartość 5,5% funduszu płac, do sumy planowanego zysku kalkulowanego na ten rok.
2.
Planowany zysk kalkulowany stanowi równowartość 5% planowanych kosztów produkcji towarowej (gaz, koks, smoła), powiększoną lub pomniejszoną o planowane wyniki pozostałej działalności zakładów, o której mowa w § 23 ust. 2.
§  26.
1.
Zakładom gazownictwa, które wykażą się szczególnymi osiągnięciami w zakresie wykonania zadań, wyznaczonych przez zjednoczenie, lub tym zakładom, w których zajdzie konieczność zneutralizowania skutków pogorszenia stopnia wykonania planowanych zadań, wywołanego przyczynami od nich niezależnymi, może być przyznany fundusz zakładowy lub mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Decyzje o przyznaniu funduszu zakładowego lub o zwiększeniu odpisów na fundusz zakładowy wydaje dyrektor Zjednoczenia Przemysłu Gazowniczego na podstawie uchwały kolegium Zjednoczenia, powziętej w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Energetyków, w granicach kwoty równej 0,5% łącznej sumy funduszu płac zakładów gazownictwa.

Rozdział  7.

Przepisy wspólne.

§  27.
W celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo (zakład) spełniło warunki do dokonania odpisu na fundusz zakładowy, oraz w celu obliczenia wysokości odpisu należy skorygować wynik działalności gospodarczej, osiągnięty w danym roku, stosownie do przepisu art. 6 ustawy.
§  28.
Uchwała Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych określa zasady podziału między poszczególne komórki organizacyjne ruchu i zarządu przedsiębiorstwa tej części funduszu zakładowego, która zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy jest przeznaczona na nagrody dla pracowników.
§  29.
1.
Przedsiębiorstwo dokonuje odpisów na fundusz zakładowy co kwartał, przyjmując za podstawę obliczenia tych odpisów odpowiednie dane, wynikające z kwartalnych sprawozdań finansowych, a za podstawę rocznego odpisu - dane wykazane w zweryfikowanym sprawozdaniu rocznym po dokonaniu korekt, wymienionych w § 27. Za podstawę obliczeń kwartalnych przyjmuje się dane od początku roku do końca danego kwartału.
2.
Przedsiębiorstwo może dokonać po upływie pierwszego półrocza i trzeciego kwartału wypłat zaliczkowych w wysokości nie przekraczającej 25% kwoty odpisu na fundusz zakładowy za dany okres. Wypłaty zaliczkowe na nagrody i świadczenia oraz na zaspokojenie innych potrzeb pracowników nie mogą przekraczać kwoty odpowiadającej 2% osobowego funduszu płac wykonanego w danym okresie.
§  30.
1.
Jeżeli wysokość utworzonego i wypłaconego zaliczkowo funduszu zakładowego za pierwsze półrocze oraz za trzeci kwartał przekroczy sumę funduszu zakładowego za dany rok, kwoty nadpłacone podlegają potrąceniu z funduszu następnego roku bądź z funduszów następnych lat - aż do całkowitego zlikwidowania nadpłaty.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeśli w wyniku badania prawidłowości utworzonego funduszu zakładowego zostanie ujawnione, że przedsiębiorstwo dokonało odpisów w kwocie większej od rzeczywiście przysługującej.
§  31.
1.
Przedsiębiorstwo, które nie spełni warunków określonych w rozporządzeniu i w związku z tym nie utworzy funduszu zakładowego, może wydatkować na nagrody i świadczenia dla pracowników kwotę nie przekraczającą 0,2% funduszu płac. Wydatki te zalicza się na straty przedsiębiorstwa.
2.
Jeżeli w następnych okresach danego roku przedsiębiorstwo utworzy fundusz zakładowy, wówczas kwotę wydatków, o których mowa w ust. 1, należy traktować jako zaliczkową wypłatę z funduszu zakładowego.

Rozdział  8.

Przepisy końcowe.

§  32.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 marca 1962 r. w sprawie tworzenia funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach przemysłu węglowego oraz w przedsiębiorstwach energetycznych (Dz. U. z 1962 r. Nr 26, poz. 119, z 1963 r. Nr 12, poz. 65, z 1964 r. Nr 14, poz. 80 i z 1965 r. Nr 15, poz. 103).
§  33.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1966 r.
1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 31 lipca 1971 r. (Dz.U.71.21.197) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1971 r.
2 § 3 pkt 1 lit. b) zmieniona przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 maja 1972 r. (Dz.U.72.18.127) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1972 r.
3 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 31 lipca 1971 r. (Dz.U.71.21.197) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1971 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024