Uposażenie pracowników administracyjnych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych resortu zdrowia i opieki społecznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 maja 1966 r.
w sprawie uposażenia pracowników administracyjnych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych resortu zdrowia i opieki społecznej.

Na podstawie art. 5, 8 i 37 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o uposażeniu pracowników państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 39) zarządza się, co następuje:
Przepisy ogólne.
§  1.
1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do uposażenia:
1)
pracowników administracyjnych oraz pracowników komórek dokumentacji chorych i statystyki medycznej zatrudnionych w zakładach społecznych służby zdrowia,
2)
pracowników administracyjnych zatrudnionych w kolumnach transportu sanitarnego oraz domach pielęgniarek,
3)
pracowników administracyjnych, opiekunów i wychowawców zatrudnionych w państwowych zakładach pomocy społecznej oraz w zakładach rehabilitacji zawodowej inwalidów.
2.
Zasady wynagradzania pracowników administracyjnych zatrudnionych w szpitalach klinicznych oraz w sanatoriach uzdrowiskowych regulują odrębne przepisy.

Przepisy szczegółowe.

§  2.
1.
Dla pracowników administracyjnych wymienionych w § 1 ust. 1 ustala się uposażenie podstawowe według następujących grup i szczebli:
Grupa uposażenia Uposażenie miesięczne w złotych
szczebel A szczebel B szczebel C szczebel D
I 2.250-4.000 2.580-4.350 2.740-4.550 -
II 2.000-3.500 2.280-3.850 2.420-4.000 -
III 1.650-3.100 1.890-3.400 2.010-3.500 2.130-3.650
IV 1.350-2.700 1.550-3.000 1.650-3.100 1.750-3.200
V 1.150-2.400 1.320-2.600 1.400-2.700 1.500-2.800
VI 900-1.900 1.050-2.050 1.120-2.150 1.200-2.250
VII 900-1.500 1.030-1.650 1.100-1.750 1.160-1.800
VIII 900-1.300 1.020-1.450 1.080-1.500 1.140-1.600
IX 900-1.100 1.010-1.250 1.070-1.300 1.130-1.400
X 900-1.000 1.000-1.150 1.060-1.200 1.120-1.250
XI 850 950-1.000 1.000-1.050 1.050-1.100
2.
Zasady stosowania poszczególnych szczebli w zakładach społecznych służby zdrowia, kolumnach transportu sanitarnego, domach pielęgniarek, zakładach pomocy społecznej oraz w zakładach rehabilitacji zawodowej inwalidów określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Uposażenie wypłaca się miesięcznie z góry.
§  3.
Pracownikom pobierającym uposażenie ustalone w § 2 nie przysługują dodatki funkcyjne, służbowe i uzasadnione specjalnymi kwalifikacjami oraz za pracę w warunkach szkodliwych bądź uciążliwych dla zdrowia.
§  4.
1.
Pracownik może być awansowany (w granicach zatwierdzonego funduszu płac zakładu pracy) w obrębie danego stanowiska nie częściej niż raz w ciągu roku pracy i nie wyżej niż do bezpośrednio wyższej grupy uposażenia podstawowego.
2.
Przez awans w obrębie danego stanowiska rozumie się zarówno przyznanie wyższej grupy uposażenia, jak i zwiększenie uposażenia w granicach kwot przewidzianych dla posiadanej przez pracownika grupy.
3.
W razie awansu podwyżka uposażenia podstawowego nie może być niższa niż 50 zł.
§  5.
1.
Utrzymuje się dotychczasowy fundusz nagród dla pracowników zakładów pomocy społecznej w wysokości 3% funduszu płac.
2.
Nagrody przyznaje - po zasięgnięciu opinii rady zakładowej:
a)
prezydium właściwej rady narodowej dyrektorom zakładów,
b)
dyrektor zakładu podległym pracownikom.
§  6.
1.
Wychowawcom zakładów pomocy społecznej oraz nauczycielom i wychowawcom zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów przysługuje uposażenie obliczone przy odpowiednim zastosowaniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 maja 1954 r. w sprawie uposażenia nauczycieli i wychowawców (Dz. U. z 1954 r. Nr 26, poz. 103 i Nr 31, poz. 127, z 1955 r. Nr 42, poz. 256, z 1956 r. Nr 37, poz. 168, z 1958 r. Nr 52, poz. 249, z 1960 r. Nr 38, poz. 223, z 1961 r. Nr 34, poz. 167 i Nr 42, poz. 220, z 1962 r. Nr 6, poz. 22, z 1963 r. Nr 44, poz. 248 i z 1965 r. Nr 44, poz. 275).
2.
Wychowawcom zatrudnionym w zakładach pomocy społecznej przysługują dodatki za trudną pracę przewidziane uchwałą nr 460 Prezydium Rządu z dnia 21 lipca 1956 r. w sprawie polepszenia warunków pracy w państwowych domach dziecka, ośrodkach wychowawczych, państwowych specjalnych zakładach wychowawczych, państwowych pogotowiach opiekuńczych i w szkołach specjalnych.
§  7.
1.
Pracownik zatrudniony w zakładzie, w którym wyższe szczeble płac przysługują tylko w niektórych komórkach - ma prawo do uposażenia według tych szczebli, jeżeli podstawowym jego miejscem zatrudnienia jest komórka, w której stosuje się wyższe szczeble płac.
2.
W razie przejścia do pracy w innej komórce organizacyjnej lub do innego rodzaju pracy o wyższym uposażeniu, pracownik otrzymuje uposażenie według odpowiedniego szczebla płac z dniem pierwszym najbliższego miesiąca po zmianie miejsca pracy. W razie przejścia do pracy o niższym uposażeniu podstawowym obowiązuje 3-miesięczny okres wypowiedzenia warunków płac.
3.
Obowiązek wypowiadania stawki uposażenia podstawowego nie dotyczy wypadków, w których pracownik został zaszeregowany do wyższego szczebla uposażenia na podstawie decyzji o przesunięciu do innej komórki organizacyjnej na czas ściśle określony. Czasowe przesunięcie, o którym mowa wyżej, nie może przekraczać trzech miesięcy.
4.
W razie zachorowania na gruźlicę lub inną chorobę zakaźną w związku przyczynowym z zatrudnieniem, pracownik zachowuje prawo do ostatnio pobieranego uposażenia podstawowego przez okres trwania stosunku pracy.
5.
Przepis ust. 2 nie dotyczy przesunięcia kobiety ciężarnej do pracy lżejszej lub nieszkodliwej dla zdrowia w związku z ciążą. W takich wypadkach uposażenie nie ulega zmianie do czasu ukończenia przerwy w pracy, przysługującej kobietom w związku z porodem.
6.
Pracownik zatrudniony w zakładzie (komórce organizacyjnej) przeznaczonym na okres nasilenia chorób zakaźnych na danym terenie wyłącznie dla chorych zakaźnie ma prawo do uposażenia według szczebla C tabeli płac tylko za czas przepracowany w okresie przebywania chorych zakaźnie w tym zakładzie (komórce organizacyjnej).
§  8.
1.
Ustala się tabelę stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników wymienionych w § 1, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Szczegółowe zasady i tryb kwalifikowania pracowników na stanowiska przewidziane w załączniku nr 2 określi Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w uzgodnieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia.
§  9.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w uzgodnieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia i w porozumieniu z przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac 1 może w drodze rozporządzenia:
1)
uzupełnić tabelę nowymi stanowiskami,
2)
określić uposażenie dla stanowisk wymienionych w pkt 1,
3)
określić wymagania kwalifikacyjne dla stanowisk wymienionych w pkt 1,
4)
określić stosowanie danej tabeli stawek płacowych dla nowego typu zakładu (komórki organizacyjnej, stanowiska), nie objętego wykazem podanym w załączniku nr 1,
5)
zmienić stosowanie w danym zakładzie (komórce organizacyjnej) jednego z czterech szczebli uposażeń podstawowych podanych w § 2 ust. 1 w razie zmiany profilu zakładu (komórki organizacyjnej) lub rodzaju warunków pracy,
6)
w stosunku do stanowisk mających zasadnicze znaczenie dla danego działu służby - podwyższyć ustalone w tabeli wymagania kwalifikacyjne zarówno w zakresie wykształcenia, jak i ilości lat praktyki zawodowej.
§  10.
Zakwalifikowania pracownika przyjmowanego do pracy na stanowisko przewidziane w załączniku nr 2 do rozporządzenia dokonuje zakład zawierający umowę o pracę.
§  11.
1.
Od dnia wejścia w życie rozporządzenia mogą być przyjmowani do pracy wyłącznie pracownicy posiadający kwalifikacje przewidziane w załączniku nr 2.
2.
Zakład zawierający umowę o pracę może w wyjątkowo uzasadnionym wypadku, za zgodą organu sprawującego bezpośredni nadzór, przyjąć do pracy na określone stanowisko pracownika nie posiadającego kwalifikacji przewidzianych w załączniku nr 2, jeżeli wyróżnia się on zdolnościami i osiągnięciami w dotychczasowej pracy.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do pracowników przyjmowanych na stanowiska, dla których wymagane są kwalifikacje z zakresu wykształcenia technicznego lub pedagogicznego, jak również pracowników zatrudnionych na stanowisku radcy prawnego.
4.
Stan zatrudnienia pracowników, o których mowa w ust. 2, nie może przekraczać 5% etatów danego zakładu.
§  12.
1.
Zakwalifikowania pracowników zatrudnionych w dniu wejścia w życie rozporządzenia dokonuje organ właściwy w danym zakładzie do zawarcia umowy o pracę.
2.
Organ określony w ust. 1 może za zgodą organu nadrzędnego zakwalifikować pracownika zatrudnionego w dniu wejścia w życie rozporządzenia na stanowisko wymienione w załączniku nr 2 także wówczas, gdy pracownik nie posiada kwalifikacji przewidzianych dla tego stanowiska, jeżeli wykonywał dotychczas pracę odpowiadającą temu stanowisku oraz wyróżnia się zdolnościami i wynikami w pracy.
§  13.
Przy przyjęciu do pracy przyznaje się pracownikowi najniższą grupę uposażenia podstawowego przewidzianą w załączniku dla danego stanowiska. Ze względu na wyjątkowe kwalifikacje, rodzaj wykonywanej pracy i stopień związanej z nią odpowiedzialności może być pracownikowi przyznana bezpośrednio wyższa grupa uposażenia.
§  14.
1.
Pracownicy zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, zakwalifikowani na stanowiska przewidziane w załączniku, nie mogą otrzymać uposażenia niższego od dotychczas pobieranego.
2.
Pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy zostają zakwalifikowani na właściwe stanowisko na ogólnych zasadach, z tym że ich wynagrodzenie za każdą efektywną godzinę pracy ustala się w wysokości proporcjonalnej do uposażenia określonego za pracę w pełnym wymiarze czasu pracy.
§  15.
1.
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach starszego woźnego, woźnego, powielaczowego, dźwigowego i gońca przysługuje wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych na zasadach określonych w ustawie z dnia 18 grudnia 1919 r. o czasie pracy w przemyśle i handlu (Dz. U. z 1933 r. Nr 94, poz. 734 z późniejszymi zmianami).
2.
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach portiera i dozorcy przysługuje wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych w wysokości:
1)
za każdą godzinę ponad 8 godzin na dobę bądź ponad 6 godzin w sobotę do pełnych 12 godzin na dobę (ponad 46 godzin tygodniowo do 72 godzin tygodniowo) - 110% stawki godzinowej uposażenia podstawowego,
2)
za godziny nadliczbowe ponad 12 godzin na dobę oraz za godziny nadliczbowe przypadające w święta i w nocy 200% stawki godzinowej uposażenia podstawowego.
3.
Pracownikom określonym w ust. 2 przysługuje w tygodniu jeden dzień (pełne 24 godziny) wolny od pracy, z tym że co trzeci tydzień dzień wolny od pracy powinien przypadać w niedzielę.
4.
W celu ustalenia stawki godzinowej za pracę określoną w ust. 2 dzieli się miesięczne uposażenie podstawowe pracownika przez 200.
§  16.
1.
Dla pracowników objętych regulacją płac przejściowy dodatek mieszkaniowy, wprowadzony uchwałą nr 187 Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1965 r. w sprawie wprowadzenia przejściowego dodatku mieszkaniowego (Monitor Polski Nr 43, poz. 239), w kwocie ustalonej przez wynajmującego w wyciągu z karty lokatorskiej, ulega z dniem 1 czerwca 1966 r. trwałemu zmniejszeniu o kwotę równą 50% podwyżki wynagrodzenia netto, uzyskanej w wyniku regulacji, nie wyższą jednak od dodatku mieszkaniowego.
2.
Przez podwyżkę wynagrodzenia należy rozumieć wzrost netto stałych elementów wynagrodzenia (uposażenia podstawowego) w głównym miejscu pracy.
3.
W razie gdy kwota podwyżki (ust. 2) jest niższa niż 200% pełnego dodatku, pozostałą część dodatku, po potrąceniu kwoty określonej w ust. 1 i 2, wypłaca się do dnia 31 grudnia 1966 r.
4.
Począwszy od 1 stycznia 1967 r. ustalanie wysokości pozostałej części dodatku następuje w okresach półrocznych.
5.
Za podstawę do określenia wysokości pozostałej części dodatku na każde półrocze, począwszy od I półrocza 1967 r., przyjmuje się porównanie średniomiesięcznego zarobku netto z poprzedniego półrocza ze średniomiesięcznym zarobkiem netto z okresu bazowego, tj. od 1 września 1964 r. do 31 sierpnia 1965 r., powiększonego o kwotę podwyżki wynagrodzenia netto w dniu 1 czerwca 1966 r. (ust. 2).
6.
Wzrost zarobku w stosunku do powiększonego zgodnie z ust. 5 zarobku bazowego skutkuje obniżenie w następnym półroczu dodatku, o którym mowa w ust. 3, w wysokości 50% uzyskanego wzrostu zarobku netto.
7.
W razie uzyskania w przekroju rocznym - począwszy od 1967 r., średniomiesięcznego wzrostu zarobku w wysokości co najmniej 200% kwoty dodatku, o którym mowa w ust. 3, następuje trwała utrata dodatku, niezależnie od wysokości zarobku uzyskiwanego w późniejszych okresach. W tym celu niezależnie od obliczeń półrocznych dokonuje się obliczeń zarobku osiągniętego w każdym roku kalendarzowym.
8.
W zakresie uregulowanym niniejszym rozporządzeniem nie mają zastosowania przepisy uchwały nr 187 Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1965 r. w sprawie wprowadzenia przejściowego dodatku mieszkaniowego (Monitor Polski Nr 43, poz. 239).
9.
Upoważnia się Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac do określenia w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej i Centralną Radą Związków Zawodowych sposobu rozliczenia przejściowych dodatków mieszkaniowych wypłaconych za miesiąc czerwiec 1966 r. z uwzględnieniem przepisów ust. 1-8.
§  17.
Z dniem wejścia w życie rozporządzenia pracownikom objętym rozporządzeniem nie przysługuje:
1)
dodatek określony w uchwale nr 301 Rady Ministrów z dnia 14 września 1963 r. w sprawie wprowadzenia przejściowego dodatku kwartalnego dla pracujących,
2)
dodatek pobierany dotychczas w myśl uchwały nr 103 Rady Ministrów z dnia 16 marca 1963 r. w sprawie podwyżki wynagrodzeń za pracę najniżej zarabiających pracowników przedsiębiorstw, instytucji i urzędów oraz obniżenia skali podatku od wynagrodzeń (Monitor Polski Nr 25, poz. 124).
§  18.
Tracą moc dotychczasowe przepisy w zakresie unormowanym niniejszym rozporządzeniem.
§  19.
Zachowują moc przepisy wykonawcze, wydane na podstawie dotychczasowych rozporządzeń, a mianowicie zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 25 sierpnia 1959 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu kwalifikowania pracowników administracyjnych na stanowiska przewidziane tabelą stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania (Monitor Polski Nr 76, poz. 405).
§  20.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej, Przewodniczącemu Komitetu Pracy i Płac i Ministrowi Finansów.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 czerwca 1966 r., z tym że podwyżka wynagrodzenia za miesiąc czerwiec 1966 r. wynikająca z regulacji ulega zmniejszeniu o wypłacony za ten miesiąc dodatek mieszkaniowy lub odpowiednią jego część, jeżeli pracownik traci wskutek podwyżki prawo do tego dodatku w całości lub w części.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

ZASADY ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW ADMINISTRACYJNYCH DO POSZCZEGÓLNYCH SZCZEBLI

§  1.
Wynagrodzenie według szczebla "A" otrzymują wszyscy pracownicy administracyjni zakładów społecznych służby zdrowia, kolumn transportu sanitarnego, domów pielęgniarek, zakładów pomocy społecznej oraz zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów - z wyjątkiem pracowników wymienionych w §§ 2, 3 i 4 niniejszego załącznika.
§  2.
Wynagrodzenie według szczebla "B" przysługuje:
1)
pracownikom zatrudnionym w zakładach lub komórkach skórno-wenerologicznych,
2)
pracownikom zatrudnionym w stacjach sanitarno-epidemiologicznych, kolumnach sanitarnych lub zakładach sanitarnych,
3)
dyrektorom, opiekunom, magazynierom, starszym woźnym i portierom, zatrudnionym w zakładach specjalnych pomocy społecznej dla umysłowo niedorozwiniętych, psychicznie chorych chroników i dla dzieci głęboko niedorozwiniętych umysłowo,
4)
pracownikom wojewódzkich poradni zaopatrzenia ortopedycznego.
§  3.
Wynagrodzenie według szczebla "C" przysługuje:
1)
pracownikom zatrudnionym:
a)
w szpitalach i oddziałach zakaźnych,
b)
w zakładach lub komórkach organizacyjnych przeznaczonych wyłącznie dla chorych na gruźlicę (szpitalach, sanatoriach, oddziałach, przychodniach i poradniach przeciwgruźliczych), dla chorych na jaglicę, choroby psychiczne lub epilepsję (szpitale, oddziały lub sanatoria, przychodnie, poradnie),
c)
w zakładach lub komórkach organizacyjnych dla rehabilitowanych po przebytej chorobie Heinego-Medina bądź z zespołem Litlle’a - jeżeli swe podstawowe obowiązki wykonują w pomieszczeniach, w których przebywają tacy chorzy,
d)
w zakładach, w których praca jest połączona z narażeniem na działanie promieni radu lub innych ciał promieniotwórczych,
e)
w Lecznicy Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej,
f)
w Instytucie Gruźlicy,
g)
w pracowniach bakteriologicznych, chemiczno-analitycznych, serologicznych, chemicznych, schorzeń jelitowych, parazytologicznych lub cytologicznych - jeżeli swe podstawowe obowiązki wykonują w pomieszczeniach, w których są prowadzone badania (np. statystyk lub rejestrator medyczny),
h)
w stacjach pogotowia ratunkowego przy wykonywaniu czynności dyspozytora,
i)
w zakładach rehabilitacji zawodowej inwalidów przy sanatoriach przeciwgruźliczych,
2)
pracownikom zatrudnionym w pracowniach (zakładach) rentgenologicznych, jeżeli w czasie wykonywania swych podstawowych obowiązków narażeni są na działanie promieni Roentgena.
§  4.
Wynagrodzenie według szczebla "D" przysługuje:
1)
pracownikom administracyjnym zatrudnionym w stacjach sanitarno-epidemiologicznych, kolumnach sanitarnych, zakładach sanitarnych:
a)
przy wykonywaniu czynności z zakresu działalności podstawowej - np. w oddziale oświaty sanitarnej, w sekcji statystyki medycznej,
b)
na stanowiskach starszego rejestratora i rejestratora medycznego.

ZAŁĄCZNIK Nr 2 2

TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW ADMINISTRACYJNYCH

I. Zakłady lecznictwa zamkniętego
Lp. Nazwa stanowiska Wymagane kwalifikacje w zakresie: Grupa uposażenia
wykształcenia liczby lat praktyki zawodowej
1 2 3 4 5
1 Zastępca dyrektora do spraw administracyjno-gospodarczych w zakładach o liczbie łóżek: wyższe wykształcenie ekonomiczne bądź prawnicze 4
średnie wykształcenie 8
od 300 do 7001) IV-III
od 701 do 1.500 III-II
ponad 1.500 III-I
2 Kierownik administracyjno-gospodarczy w zakładach do 350 łóżek wyższe wykształcenie 2 VI-IV
średnie wykształcenie 3
3 Kierownik administracyjno-gospodarczy w zakładach o liczbie łóżek: wyższe wykształcenie 2
średnie wykształcenie 3
od 350 do 500 VI-V
od 501 do 1.000 VI-IV
ponad 1.000 V-III
4 Kierownik sekcji budżetowo-rachunkowej (główny księgowy) w zakładach o liczbie łóżek: wyższe wykształcenie 4
średnie wykształcenie 6
od 150 do 2002) VI-V
od 201 do 700 VI-IV
od 701 do 1.500 V-III
ponad 1.500 IV-III
5 Kierownik sekcji dokumentacji chorych i statystyki medycznej w zakładach o liczbie łóżek: wyższe wykształcenie ekonomiczne lub prawnicze 2
średnie wykształcenie 3
od 200 do 1.000 VI-IV
od 1.001 do 1.500 V-IV
ponad 1.500 IV-III
6 Kierownik sekcji kadrowej w zakładach o liczbie łóżek: wyższe wykształcenie 2
średnie wykształcenie 3
do 700 VI-V
ponad 700 VI-IV
7 Radca prawny wyższe wykształcenie prawnicze 4 V-III
8 Główny księgowy w zakładach do 150 łóżek średnie wykształcenie 4 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 5
9 Kierownik składnic zaopatrzenia w zakładach o liczbie łóżek: wyższe wykształcenie 2
średnie wykształcenie 4
podstawowe wykształcenie 5
ponad 300 do 1.000 VII-V
ponad 1.0003) VI-IV
10 Starszy referent

Starszy księgowy

średnie wykształcenie 3 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej (kurs księgowości) 5
11 Starszy statystyk medyczny wyższe wykształcenie ekonomiczne lub prawnicze 2 VI-V
średnie wykształcenie 3
12 Starszy magazynier, kierownik składnicy zaopatrzenia średnie wykształcenie 1 VIII-VI
podstawowe wykształcenie 3
13 Kalkulator żywnościowy średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 3
14 Statystyk medyczny średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 4
15 Księgowy średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 4
16 Kierownik domu małych dzieci średnie wykształcenie 3 VI-IV
17 Referent, archiwista średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 3
18 Kierownik świetlicy chorych średnie wykształcenie 2 VIII-VI
19 Kierownik kancelarii średnie wykształcenie 2 VIII-VII
podstawowe wykształcenie 3
20 Kasjer średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 4
21 Rachmistrz średnie wykształcenie 2 IX-VII
podstawowe wykształcenie 3
22 Magazynier podstawowe wykształcenie 1 X-VII
23 Starsza maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 220 uderzeniach na minutę - IX-VIII
24 Sekretarz średnie wykształcenie 1 X-VIII
podstawowe wykształcenie 3
25 Kancelistka, telefonistka podstawowe wykształcenie 1 X-IX
26 Maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 180 uderzeniach na minutę - X-IX
27 Starszy woźny, portier, powielaczowy podstawowe wykształcenie 3 X-IX
28 Woźny, dźwigowy podstawowe wykształcenie - XI-X
29 Goniec, dozorca - - XI
II. Zakłady lecznictwa otwartego
1 Zastępca dyrektora (kierownika) do spraw administracyjno-gospodarczych wyższe wykształcenie ekonomiczne bądź prawnicze 4 IV-III
średnie wykształcenie 8
1a Kierownik ośrodka opiekuna społecznego wyższe wykształcenie humanistyczne lub świadectwo ukończenia państwowej szkoły pracowników socjalnych 4 IV-III
średnie wykształcenie 8
1b Starszy referent socjalny świadectwo ukończenia państwowej szkoły pracowników socjalnych 2 VI-V
średnie wykształcenie 3
1c Referent socjalny średnie wykształcenie 1 VIII-VI
2 Kierownik działu budżetowo-gospodarczego (główny księgowy) wyższe wykształcenie ekonomiczne 4 V-IV
średnie wykształcenie 6
3 Kierownik działu administracyjno-gospodarczego wyższe wykształcenie ekonomiczne lub prawnicze 2 V-IV
średnie wykształcenie 3
4 Kierownik działu dokumentacji, rejestracji i statystyki wyższe wykształcenie ekonomiczne lub prawnicze 2 VI-IV
średnie wykształcenie 3
5 Kierownik sekcji budżetowo-gospodarczej (główny księgowy) wyższe wykształcenie ekonomiczne 3 VI-IV
średnie wykształcenie 5
6 Kierownik sekcji budżetowo-rachunkowej (główny księgowy) wyższe wykształcenie ekonomiczne 3 VI-IV
średnie wykształcenie 5
7 Kierownik sekcji administracyjno-gospodarczej wyższe wykształcenie 2 VI-IV
średnie wykształcenie 3
8 Technik ortopeda wojewódzkiej poradni zaopatrzenia ortopedycznego ukończone technikum ortopedyczne 2 VI-IV
9 Kierownik sekcji rejestracji, dokumentacji i statystyki wyższe wykształcenie 2 VI-V
średnie wykształcenie 3
10 Główny księgowy w przychodni obwodowej wyższe wykształcenie 3 VI-IV
średnie wykształcenie 5
11 Radca prawny w wojewódzkiej przychodni zdrowia psychicznego wyższe wykształcenie prawnicze 4 VI-IV
12 Starszy księgowy średnie wykształcenie 4 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 5
13 Starszy referent średnie wykształcenie 3 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 5
14 Starszy statystyk medyczny średnie wykształcenie 3 VI-V
15 Starszy inspektor wychowania w wojewódzkiej przychodni przeciwgruźliczej wyższe wykształcenie pedagogiczne lub studium pedagogiki specjalnej (dział przewlekle chorych) 3 VI-IV
średnie wykształcenie pedagogiczne 5
16 Starszy instruktor oświaty sanitarnej w wojewódzkiej przychodni przeciwgruźliczej wyższe wykształcenie 2 VI-V
średnie wykształcenie 3
17 Statystyk medyczny średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 4
18 Księgowy średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 4
19 Referent średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 3
20 Kasjer średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 4
21 Starszy magazynier, rejestrator medyczny, rachmistrz średnie wykształcenie 1 IX-VII
podstawowe wykształcenie 3
22 Magazynier podstawowe wykształcenie 1 X-VIII
23 Kierownik kancelarii średnie wykształcenie 1 VIII-VII
podstawowe wykształcenie 3
24 Sekretarz średnie wykształcenie 1 X-VIII
podstawowe wykształcenie 3
25 Starsza maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 220 uderzeniach na minutę - IX-VIII
26 Kancelistka, telefonistka podstawowe wykształcenie 1 X-IX
27 Maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 180 uderzeniach na minutę - X-IX
28 Starszy woźny podstawowe wykształcenie 3 X-IX
29 Woźny, dźwigowy podstawowe wykształcenie - XI-X
30 Goniec - - XI
III. Służba sanitarno-epidemiologiczna
1) Wojewódzkie (miast wyłączonych z województw) stacje sanitarno-epidemiologiczne
1 Kierownik działu administracyjno-finansowego wyższe wykształcenie 4 V-III
średnie wykształcenie 6
2 Kierownik sekcji prawnej (radca prawny) wyższe wykształcenie prawnicze 5 V-III
3 Kierownik sekcji statystyki medycznej wyższe wykształcenie ekonomiczne lub prawnicze 2 VI-IV
średnie wykształcenie 3
4 Starszy inspektor oświaty sanitarnej wyższe wykształcenie 3 VI-IV
średnie wykształcenie 5
5 Kierownik sekcji budżetowo-rachunkowej (główny księgowy) wyższe wykształcenie ekonomiczne 4 VI-IV
średnie wykształcenie ekonomiczne 6
6 Kierownik sekcji gospodarczej średnie wykształcenie 3 VI-V
7 Inspektor, starszy inspektor oświaty sanitarnej średnie wykształcenie 5 VI-V
8 Starszy planista wyższe wykształcenie ekonomiczne 2 VI-V
średnie wykształcenie 5
9 Starszy księgowy średnie wykształcenie 4 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 5
10 Starszy referent średnie wykształcenie 3 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 5
11 Księgowy średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 4
12 Instruktor oświaty sanitarnej średnie wykształcenie 2 VIII-VI
13 Statystyk medyczny średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 4
14 Referent średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 3
15 Kierownik kancelarii średnie wykształcenie 1 VIII-VII
podstawowe wykształcenie 3
16 Kasjer średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 4
17 Radca prawny wyższe wykształcenie prawnicze 2 VI-IV
18 Kierownik magazynu średnie wykształcenie 1 VIII-VI
podstawowe wykształcenie 3
19 Starsza maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 220 uderzeniach na minutę - IX-VIII
20 Rejestrator medyczny, rachmistrz średnie wykształcenie 1 IX-VII
podstawowe wykształcenie 3
21 Sekretarz średnie wykształcenie 1 X-VIII
podstawowe wykształcenie 3
22 Magazynier podstawowe wykształcenie 1 X-VII
23 Telefonistka podstawowe wykształcenie 1 X-IX
24 Maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 180 uderzeniach na minutę - X-IX
25 Starszy woźny podstawowe wykształcenie 3 X-IX
26 Woźny podstawowe wykształcenie - XI-X
2. Powiatowe (miejskie w miastach stanowiących powiaty, miejskie, dzielnicowe w miastach wyłączonych z województw) stacje sanitarno-epidemiologiczne, portowe stacje sanitarno-epidemiologiczne.
1 Starszy referent średnie wykształcenie 3 VII-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 5
2 Radca prawny wyższe wykształcenie prawnicze 2 VI-IV
3 Główny księgowy średnie wykształcenie 4 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 5
4 Starszy instruktor oświaty sanitarnej średnie wykształcenie 5 VI-V
5 Instruktor oświaty sanitarnej średnie wykształcenie 2 VIII-VI
6 Statystyk medyczny, referent średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 4
7 Rejestrator medyczny średnie wykształcenie 1 IX-VII
podstawowe wykształcenie 3
8 Sekretarz średnie wykształcenie 1 X-VIII
podstawowe wykształcenie 3
9 Woźny podstawowe wykształcenie - XI-X
3. Zakłady sanitarne
1 Kierownik zakładów sanitarnych wyższe wykształcenie ekonomiczne lub prawnicze 4 IV-III
średnie wykształcenie 6
2 Kierownik działu administracyjno-gospodarczego wyższe wykształcenie ekonomiczne bądź prawnicze 2 V-IV
średnie wykształcenie 3
3 Kierownik sekcji administracyjno-gospodarczej średnie wykształcenie 3 VI-IV
4 Kierownik sekcji budżetowo-rachunkowej (główny księgowy) wyższe wykształcenie ekonomiczne 3 VI-IV
średnie wykształcenie 5
5 Starszy księgowy średnie wykształcenie 4 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 5
6 Księgowy średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 4
7 Referent średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 3
8 Kierownik magazynu średnie wykształcenie 1 VIII-VI
podstawowe wykształcenie 3
9 Magazynier podstawowe wykształcenie 1 X-VII
10 Maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 180 uderzeniach na minutę - X-IX
11 Dyspozytor średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 2
12 Woźny podstawowe wykształcenie - XI-X
4. Centralna baza sanitarno-przeciwepidemiczna
1 Dyrektor wyższe wykształcenie 4 III-II
średnie wykształcenie 8
2 Kierownik zaopatrzenia wyższe wykształcenie 3 V-IV
średnie wykształcenie 5
3 Kierownik sekcji budżetowo-rachunkowej (główny księgowy) wyższe wykształcenie ekonomiczne

średnie wykształcenie

3

5

VI-IV
4 Kierownik sekcji średnie wykształcenie 4 VI-V
5 Księgowy średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 4
6 Referent średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 3
7 Kierownik zespołu magazynów średnie wykształcenie 2 VII-V
podstawowe wykształcenie 4
8 Woźny podstawowe wykształcenie XI-X"
IV. Pomoc doraźna.
1. Wojewódzkie (miast wyłączonych z województw) stacje pogotowia ratunkowego
1 Zastępca dyrektora do spraw administracyjno-gospodarczych wyższe wykształcenie ekonomiczne bądź prawnicze 4 IV-III
średnie wykształcenie 8
2 Kierownik oddziału finansowego (główny księgowy) wyższe wykształcenie ekonomiczne 4 VI-IV
średnie wykształcenie 6
3 Kierownik oddziału administracyjno-gospodarczego średnie wykształcenie 3 VI-IV
4 Starszy księgowy średnie wykształcenie 4 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 5
5 Starszy referent, kierownik gospodarczy średnie wykształcenie 3 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 5
6 Księgowy średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 4
7 Statystyk medyczny średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 4
8 Referent średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 3
9 Kasjer średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 4
10 Starsza maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 220 uderzeniach na minutę - IX-VIII
11 Rejestrator medyczny średnie wykształcenie 1 IX-VII
podstawowe wykształcenie 3
12 Kierownik magazynu średnie wykształcenie 1 VIII-VI
podstawowe wykształcenie 3
13 Rachmistrz średnie wykształcenie 1 IX-VII
podstawowe wykształcenie 3
14 Maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 180 uderzeniach na minutę - X-IX
15 Magazynier podstawowe wykształcenie 1 X-VII
16 Starszy woźny, powielaczowy podstawowe wykształcenie 3 X-IX
17 Woźny podstawowe wykształcenie - XI-X
18 Goniec - - XI
2. Powiatowe (miejskie w miastach stanowiących powiaty miejskie, dzielnicowe w miastach wyłączonych z województw) stacje pogotowia ratunkowego
1 Zastępca kierownika do spraw administracyjno-gospodarczych średnie wykształcenie 2
- stacji dzielnicowej VII-V
- stacji miejskiej VII-V
- stacji powiatowej VII-V
2 Główny księgowy średnie wykształcenie 2 VII-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 4
3 Referent, księgowy średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 3
4 Rejestrator medyczny średnie wykształcenie 1 IX-VII
podstawowe wykształcenie 3
5 Maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 180 uderzeniach na minutę - X-IX
6 Woźny podstawowe wykształcenie - XI-X
3. Centralny Zespół Lotnictwa Sanitarnego
1 Kierownik sekcji budżetowo-gospodarczej (główny księgowy) wyższe wykształcenie ekonomiczne 4 VI-IV
średnie wykształcenie 6
2 Starszy referent średnie wykształcenie 3 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 5
3 Księgowy średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 4
4 Maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 180 uderzeniach na minutę - X-IX
5 Referent średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 3
6 Woźny podstawowe wykształcenie - XI-X
7 Goniec - - XI
4. Wojewódzkie kolumny transportu sanitarnego
1 Kierownik wojewódzkiej kolumny - Wojewódzki inspektor transportu sanitarnego wyższe wykształcenie techniczne 4 III-II
średnie wykształcenie techniczne 6
2 Zastępca kierownika do spraw technicznych wyższe wykształcenie techniczne 2 IV-III
średnie wykształcenie techniczne 5
3 Kierownik działu eksploatacji wyższe wykształcenie 2 V-IV
średnie wykształcenie 3
4 Kierownik działu sekcji budżetowo-rachunkowej (główny księgowy) wyższe wykształcenie 4 V-IV
średnie wykształcenie 6
5 Kierownik sekcji eksploatacji średnie wykształcenie 3 VI-IV
6 Kierownik sekcji zaopatrzenia materiałowo-technicznego średnie wykształcenie 3 VI-IV
7 Kierownik sekcji administracyjno-gospodarczej średnie wykształcenie 3 VI-IV
8 Starszy księgowy średnie wykształcenie 4 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 5
9 Starszy instruktor kadr średnie wykształcenie 3 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 5
10 Starszy referent średnie wykształcenie 3 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 5
11 Kierownik magazynu średnie wykształcenie 1 VII-V
podstawowe wykształcenie 4
12 Referent średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 3
13 Księgowy średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 4
14 Kasjer średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 4
15 Magazynier podstawowe wykształcenie 3 X-VII
16 Starsza maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 220 uderzeniach na minutę - IX-VIII
17 Maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 180 uderzeniach na minutę - X-IX
18 Starszy woźny podstawowe wykształcenie 3 X-IX
19 Woźny podstawowe wykształcenie - XI-X
5. Powiatowe kolumny transportu sanitarnego
1 Kierownik powiatowej kolumny transportu sanitarnego średnie wykształcenie 2 VI-IV
podstawowe wykształcenie i przeszkolenie zawodowe 5
2 Główny księgowy średnie wykształcenie 4 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 5
3 Księgowy średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 4
V. Stacje krwiodawstwa.
1 Kierownik działu (sekcji) budżetowo-rachunkowej (główny księgowy) wyższe wykształcenie 4 V-IV
średnie wykształcenie 6
2 Kierownik działu administracyjno-gospodarczego, działu ekspedycji krwi i przetworów krwi wyższe wykształcenie ekonomiczne bądź prawnicze 2 V-IV
średnie wykształcenie 3
3 Kierownik sekcji administracyjno-gospodarczej, sekcji ekspedycji krwi i przetworów krwi średnie wykształcenie 3 VI-IV
4 Starszy księgowy średnie wykształcenie 4 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 5
5 Starszy referent średnie wykształcenie 3 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 5
6 Księgowy średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 4
7 Statystyk medyczny średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 4
8 Referent średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 3
9 Kasjer średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 3
10 Starsza maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 220 uderzeniach na minutę - IX-VIII
11 Rejestrator medyczny średnie wykształcenie 1 IX-VII
podstawowe wykształcenie 3
12 Kierownik magazynu średnie wykształcenie 1 VIII-VI
podstawowe wykształcenie 3
13 Starszy rachmistrz średnie wykształcenie 1 IX-VII
podstawowe wykształcenie 3
14 Maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 180 uderzeniach na minutę - X-IX
15 Magazynier podstawowe wykształcenie 1 X-VII
16 Starszy woźny, powielaczowy podstawowe wykształcenie 3 X-IX
17 Woźny podstawowe wykształcenie - XI-X
18 Goniec - - XI
VI. Żłobki.
1 Kierowniczka żłobka dziennego średnie wykształcenie 2 VII-V
9 klas szkoły ogólnokształcącej - przeszkolenie w zakresie ochrony macierzyństwa i zdrowia dziecka 3
2 Kierowniczka żłobka tygodniowego średnie wykształcenie 2 VI-IV
9 klas szkoły ogólnokształcącej - przeszkolenie w zakresie ochrony macierzyństwa i zdrowia dziecka 3
3 Główny księgowy w żłobkach jako zakładach budżetowych średnie wykształcenie 4 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 5
4 Starszy księgowy średnie wykształcenie 4 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 5
5 Referent gospodarczy średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 3
6 Woźny podstawowe wykształcenie - XI-X
VII. Profilaktyczne domy zdrowia.
1 Kierownik profilaktycznego domu zdrowia powyżej 200 łóżek wyższe wykształcenie 4 IV-III
średnie wykształcenie 6
2 Kierownik profilaktycznego domu zdrowia do 200 łóżek wyższe wykształcenie 3 V-IV
średnie wykształcenie 5
3 Kierownik działu (sekcji) budżetowo-rachunkowej w profilaktycznym domu zdrowia od 151 łóżek (główny księgowy) wyższe wykształcenie ekonomiczne 3 VI-IV
średnie wykształcenie 5
4 Kierownik gospodarczy średnie wykształcenie 2 VII-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 5
5 Kierownik sekcji budżetowo-rachunkowej (główny księgowy) w profilaktycznym domu zdrowia do 150 łóżek średnie wykształcenie 4 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 5
6 Księgowy średnie wykształcenie 2 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 4
7 Starszy referent średnie wykształcenie 3 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 5
8 Referent, kasjer średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 3
9 Kalkulator żywnościowy wyższe wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 3
10 Rachmistrz średnie wykształcenie 1 IX-VIII
podstawowe wykształcenie 3
11 Sekretarz podstawowe wykształcenie 3 IX-VIII
12 Magazynier podstawowe wykształcenie 1 X-VII
13 Woźny, portier podstawowe wykształcenie - XI-X
VIII. Domy pielęgniarek.
1 Kierownik zespołu domów pielęgniarek wyższe wykształcenie 4 V-III
średnie wykształcenie 6
2 Główny księgowy wyższe wykształcenie ekonomiczne 4 VI-IV
średnie wykształcenie ekonomiczne 6
3 Starszy księgowy średnie wykształcenie ekonomiczne 4 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 5
4 Kierownik domu pielęgniarek średnie wykształcenie 3 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 5
5 Referent średnie wykształcenie 1 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 3
6 Starszy magazynier średnie wykształcenie 1 VIII-VI
podstawowe wykształcenie 3
7 Starszy woźny, portier podstawowe wykształcenie 3 X-IX
IX. Zakłady pomocy społecznej.
1 Dyrektor domu pomocy społecznej o liczbie miejsc: wyższe wykształcenie 3*)
średnie wykształcenie 5*)
do 99 V-IV
od 100 do 250 IV-III
od 251 do 500 III-II
powyżej 500 II-I
2 Zastępca dyrektora domu pomocy społecznej o liczbie miejsc: wyższe wykształcenie 1*)
średnie wykształcenie 3*)
od 150 do 250 V-IV
powyżej 250 IV-III
3 Główny księgowy w zakładach o liczbie miejsc: średnie wykształcenie 4
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 5
do 200 VI-V
od 201 do 700 VI-IV
ponad 700 V-III
4 Kierownik administracyjno-gospodarczy w zakładach o liczbie miejsc: wykształcenie wyższe 2
średnie wykształcenie 3
do 500 VI-V
powyżej 500 VI-IV
5 Starszy referent średnie wykształcenie 4 VI-V
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 5
6 Referent, opiekun średnie wykształcenie 3 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej 4
7 Księgowy średnie wykształcenie 3 VIII-VI
wykształcenie w zakresie 9 klas szkoły ogólnokształcącej i kurs księgowości 4
8 Kierownik składnic zaopatrzenia w zakładach powyżej 300 miejsc średnie wykształcenie 4 VI-V
podstawowe wykształcenie 5
9 Starszy magazynier średnie wykształcenie 1 VIII-VI
podstawowe wykształcenie 3
10 Magazynier podstawowe wykształcenie 1 X-VII
11 Starsza maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 220 uderzeniach na minutę - IX-VIII
12 Maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 180 uderzeniach na minutę - X-IX
13 Kancelistka, telefonistka podstawowe wykształcenie 1 X-IX
14 Starszy woźny, portier podstawowe wykształcenie 3 X-IX
X. Zakłady rehabilitacji zawodowej inwalidów.
1 Zastępca dyrektora do spraw administr. w zakładach o liczbie miejsc: wyższe wykształcenie 1
średnie wykształcenie 3
od 100 do 250 V-IV
ponad 250 IV-III
2 Główny księgowy w zakładach o liczbie miejsc: wyższe wykształcenie 1
średnie wykształcenie 6
do 200 VI-V
od 201 do 700 VI-IV
ponad 700 V-III
3 Kierownik administracyjno-gospodarczy w zakładach do 100 miejsc wyższe wykształcenie 1 VI-V
średnie wykształcenie 3
4 Starszy księgowy, starszy referent wyższe wykształcenie 1 VI-V
średnie wykształcenie 5
5 Referent, księgowy średnie wykształcenie 3 VIII-VI
6 Kierownik składnicy zaopatrzenia w zakładzie powyżej 300 miejsc średnie wykształcenie 4 VI-V
7 Starszy magazynier średnie wykształcenie 1 VIII-VI
podstawowe wykształcenie 5
8 Magazynier wykształcenie podstawowe - X-VII
9 Starsza maszynistka podstawowe wykształcenie, umiejętność pisania na maszynie przy co najmniej 220 uderzeniach na minutę - IX-VIII
10 Kancelistka, telefonistka średnie wykształcenie - X-IX
podstawowe wykształcenie 3
11 Starszy woźny, portier wykształcenie podstawowe - X-IX
12 Woźny wykształcenie podstawowe - X
1) Stanowisko zastępcy dyrektora do spraw administracyjno-gospodarczych występuje w szpitalach psychiatrycznych od 300 łóżek, w pozostałych zakładach od 350 łóżek.

2) Stanowisko kierownika sekcji budżetowo-rachunkowej może występować w zakładach od 150 do 350 łóżek, jeżeli prowadzenie spraw budżetowo-rachunkowych wymaga co najmniej 3-osobowej obsady.

3) Stanowisko kierownika składnic zaopatrzenia występuje w szpitalach psychiatrycznych od 300 łóżek, w pozostałych zakładach od 350 łóżek.

*) Ilość lat praktyki zawodowej w zakładach pomocy społecznej.

1 Z dniem 18 marca 1969 r. znosi się przewidziany w § 9 pkt 4, 5 i 6 nin. rozporządzenia wymóg uzgodnienia lub porozumienia z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac, zgodnie z § 3 pkt 9 rozporządzenia z dnia 14 marca 1969 r. w sprawie uproszczenia trybu działalności naczelnych i centralnych organów administracji (Dz.U.69.7.59).
2 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 5 marca 1970 r. w sprawie uzupełnienia tabeli stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników administracyjnych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych resortu zdrowia i opieki społecznej (Dz.U.70.5.39) z dniem 1 kwietnia 1970 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024