Szczegółowe warunki i tryb przyjęć na wyższe studia artystyczne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 28 kwietnia 1964 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyjęć na wyższe studia artystyczne.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 marca 1962 r. o wyższych szkołach artystycznych (Dz. U. Nr 20, poz. 88) oraz art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkołach wyższych (Dz. U. Nr 68, poz. 336) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do odbywania studiów w wyższych szkołach artystycznych mogą być dopuszczone osoby, które:
1)
posiadają świadectwo dojrzałości lub równorzędne świadectwo ukończenia szkoły średniej,
2)
posiadają dyplom ukończenia państwowej szkoły muzycznej II stopnia, jeżeli kandydują na studia muzyczne, a świadectwo dojrzałości, o którym mowa w pkt 1, uzyskali w innej szkole niż liceum muzyczne,
3)
złożyli konkursowy egzamin wstępny, zwany dalej "egzaminem wstępnym", z najwyższą lokatą,
4)
nie przekroczyły granicy wieku:
a)
przy pedagogicznych studiach muzycznych dla czynnych nauczycieli - 45 lat, a na pozostałych kierunkach studiów muzycznych - 25 lat,
b)
przy studiach plastycznych - 27 lat,
c)
przy studiach teatralnych: na wydziale aktorskim - mężczyźni - 23 lat, kobiety 22 lat, na wydziale reżyserii dramatu - 40 lat,
d)
przy studiach filmowych - 30 lat.
2.
Kandydaci na studia w zakresie reżyserii dramatu powinni odpowiadać warunkom określonym w ust. 1 oraz posiadać ukończone studia wyższe.
3.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Ministra Kultury i Sztuki, mogą być dopuszczone do studiów w wyższych szkołach artystycznych osoby, które przekroczyły granice wieku, określone w ust. 1 pkt 4.
§  2.
Do odbywania w wyższych szkołach muzycznych studiów wokalnych oraz studiów pedagogicznych dla czynnych nauczycieli mogą być dopuszczone również osoby nie posiadające wykształcenia muzycznego określonego w § 1 ust. 1 pkt 2, jeżeli:
1)
jako kandydaci na studia wokalne posiadają dowód ukończenia co najmniej 3 lat nauki w państwowej szkole muzycznej II stopnia,
2)
jako kandydaci na pedagogiczne studia muzyczne dla czynnych nauczycieli:
a)
posiadają w zakresie muzyki i śpiewu dyplom egzaminu uproszczonego lub świadectwo ukończenia studium nauczycielskiego albo są nauczycielami muzyki i śpiewu, którzy nie posiadają przepisanych kwalifikacji, jednak uzyskali dobrą ocenę w pracy pedagogicznej, wystawioną przez właściwe organy administracji szkolnej,
b)
są nauczycielami w szkołach muzycznych I stopnia lub ogniskach muzycznych albo w szkołach ogólnokształcących, zawodowych lub w zakładach kształcenia nauczycieli oraz
c)
posiadają co najmniej dwa lata praktyki nauczycielskiej w zakresie nauczania przedmiotów muzyki i śpiewu.
§  3.
1.
Osoby, ubiegające się o przyjęcie na pierwszy rok studiów w wyższej szkole artystycznej, składają podania wraz z załącznikami:
1)
w szkole średniej, w której kończą naukę, w terminie określonym przez dyrekcję szkoły, jeżeli bezpośrednio po ukończeniu szkoły ubiegają się o przyjęcie do wyższej szkoły artystycznej,
2)
w wybranej przez siebie wyższej szkole artystycznej w terminie do dnia 31 maja danego roku, jeżeli ubiegają się o przyjęcie do wyższej szkoły artystycznej nie w tym samym roku, w którym ukończyły szkołę średnią.
2.
Podania osób określonych w ust. 1 pkt 1 komisje rekrutacyjne powołane w szkołach średnich przekazują wraz z niezbędnymi załącznikami rektorom właściwych wyższych szkół artystycznych w terminie do dnia 31 maja danego roku.
3.
W podaniu kandydat zgłasza również język obcy nowożytny, z którego będzie składać egzamin wstępny, a którego uczył się w szkole średniej.
4.
Do podania należy załączyć:
1)
własnoręcznie napisany życiorys,
2)
ankietę indywidualną,
3)
świadectwo urodzenia lub wyciąg z dowodu osobistego uwierzytelniony lub poświadczony przez dyrektora szkoły średniej, przez zakład pracy lub przez szkołę wyższą,
4)
świadectwo dojrzałości lub równorzędne świadectwo ukończenia szkoły średniej w oryginale (świadectwo dojrzałości dołącza się po złożeniu egzaminu dojrzałości),
5)
dyplom państwowej szkoły muzycznej II stopnia wymagany od kandydatów na studia muzyczne (§ 1 ust. 1 pkt 2) lub dokumenty stwierdzające spełnienie warunków określonych w § 2, wymaganych od kandydatów na pedagogiczne studia muzyczne dla czynnych nauczycieli lub na studia wokalne,
6)
dyplom ukończenia studiów wyższych wymagany od kandydatów na studia w zakresie reżyserii dramatu,
7)
3 fotografie o wymiarach 37 x 52 mm bez nakrycia głowy na jasnym tle,
8)
zaświadczenie lekarskie wydane przez zakład społeczny służby zdrowia, stwierdzające przydatność fizyczną i psychiczną kandydata do wykonywania zawodu w zakresie obranej specjalności studiów,
9)
po 1 egzemplarzu samodzielnie wykonanych prac kompozytorskich przez kandydatów na wyższe studia muzyczne w zakresie kompozycji,
10)
samodzielnie wykonane przez kandydatów na wyższe studia plastyczne prace plastyczne z zakresu rysunku oraz malarstwa lub rzeźby złożone w oryginałach albo - w wyjątkowych przypadkach - fotografie tych prac,
11)
samodzielnie wykonaną pracę stanowiącą opracowania literackie i inscenizacyjne wybranej dowolnie sztuki dramatycznej wraz z egzemplarzem reżyserskim - przez kandydatów na wydział reżyserii dramatu,
12)
samodzielnie wykonaną pracę z jednej z następujących dziedzin: fotografiki, filmu amatorskiego, sztuk plastycznych (malarstwa, grafiki, rzeźby) lub pracę stanowiącą próbę prac literackich (nowela, opowiadanie, scenopis) - przez kandydatów na wydział operatorski i reżyserii filmowej,
13)
opinię zakładu pracy, w którym jest zatrudniony kandydat.
5.
Do podań kandydatów absolwentów szkół średnich z danego roku powinna być dołączona charakterystyka kandydata (na formularzu ankiety indywidualnej) sporządzona przez komisję rekrutacyjną w szkole średniej.
6.
W razie niedołączenia do podania wymaganych załączników wyższa szkoła artystyczna powinna zażądać ich uzupełnienia w określonym terminie. Niewykonanie przez kandydata powyższego obowiązku może być powodem niedopuszczenia do egzaminu wstępnego.
§  4.
Osoby, które ubiegają się o przyjęcie do wyższej szkoły artystycznej, a równocześnie zamierzają złożyć podanie o przyjęcie do wyższej szkoły nieartystycznej, załączają do podania skierowanego do wyższej szkoły artystycznej uwierzytelnione odpisy tych dokumentów, które w oryginale dołączają do podania o przyjęcie do wyższej szkoły nieartystycznej. Odpis świadectwa dojrzałości powinien być poświadczony przez dyrektora szkoły, która świadectwo dojrzałości wydała.
§  5.
1.
Dobór kandydatów na wyższe studia artystyczne przeprowadza uczelniana komisja do spraw rekrutacji, zwana dalej "komisją uczelnianą", powoływana corocznie w każdej wyższej szkole artystycznej w terminie do dnia 15 maja przez rektora szkoły.
2.
W skład komisji uczelnianej wchodzą:
1)
jako przewodniczący - rektor wyższej szkoły artystycznej lub upoważniony przez niego prorektor,
2)
jako członkowie:
a)
dziekani wydziałów,
b)
kierownicy studiów specjalistycznych, w zależności od potrzeby wynikającej ze struktury danej uczelni, oraz samodzielni pracownicy nauki powołani według uznania rektora,
c)
przedstawiciel zakładowej organizacji związkowej wyższej szkoły artystycznej wyznaczony w porozumieniu z rektorem spośród pracowników pedagogicznych szkoły.
3.
Przewodniczący komisji uczelnianej może powołać pracowników pedagogicznych wyższej szkoły artystycznej dla przeprowadzenia poszczególnych części egzaminu wstępnego. Pracownicy ci w czasie przeprowadzania egzaminu biorą udział w ocenie wyników danej części egzaminu.
4.
W egzaminach wstępnych oraz w posiedzeniach komisji uczelnianej mogą brać udział jako obserwatorzy z głosem doradczym zaproszeni przez rektora wyższej szkoły artystycznej w porozumieniu z wydziałem kultury prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) dyrektorzy oraz nauczyciele zainteresowanych szkół artystycznych II stopnia.
5.
Przedstawiciel Ministra Kultury i Sztuki może brać udział w posiedzeniach komisji uczelnianej oraz egzaminach wstępnych z głosem doradczym.
6.
Rektor może powołać zastępców członków komisji uczelnianej, którzy będą pełnić obowiązki w razie niemożności wykonywania funkcji przez członków komisji.
7.
Kadencja komisji uczelnianej trwa od czasu jej powołania do zakończenia przyjęć kandydatów, to jest do dnia 30 września każdego roku.
8.
Przewodniczący komisji uczelnianej powierza funkcję sekretarza komisji jednemu z członków komisji lub osobie nie będącej członkiem komisji. Sekretarz komisji pełni swoje obowiązki przez czas trwania kadencji komisji.
§  6.
Do zadań komisji uczelnianej należy:
1)
podejmowanie decyzji o dopuszczeniu kandydatów do egzaminu wstępnego,
2)
przeprowadzenie egzaminów wstępnych,
3)
ustalenie listy kandydatów przyjętych na I rok studiów.
§  7.
1.
Egzaminy wstępne w wyższych szkołach artystycznych odbywają się w terminie od 20 do 30 czerwca każdego roku.
2.
Zmiana terminu egzaminu wstępnego określonego w ust. 1 może nastąpić za zgodą Ministerstwa Kultury i Sztuki.
3.
W razie potrzeby rektor wyższej szkoły artystycznej w porozumieniu z Ministerstwem Kultury i Sztuki może zarządzić dodatkowy egzamin wstępny w miesiącu wrześniu.
4.
Szczegółowy terminarz egzaminów wstępnych ustala rektor wyższej szkoły artystycznej.
§  8.
Egzamin wstępny składa się z trzech części:
1)
egzaminu praktycznego,
2)
egzaminu pisemnego,
3)
egzaminu ustnego.
§  9.
1.
Po przeprowadzeniu egzaminu wstępnego komisja uczelniana ustala listę osób przyjętych na I rok studiów w danej wyższej szkole artystycznej w ramach określonych dla danej szkoły limitów na poszczególne kierunki studiów.
2.
Przy ustalaniu listy, o której mowa w ust. 1, komisja uczelniana powinna brać pod uwagę możliwości zamieszkania kandydata w miejscu studiów (przyznanie miejsca w domu studenckim lub stypendium mieszkaniowego, mieszkanie u rodziny, inne możliwości mieszkaniowe kandydata).
§  10.
Niezwłocznie po ustaleniu przez komisję uczelnianą listy osób przyjętych na I rok studiów rektor wyższej szkoły artystycznej przesyła do Ministerstwa Kultury i Sztuki sprawozdanie z przebiegu i wyników doboru kandydatów na I rok studiów łącznie z przebiegiem egzaminu wstępnego.
§  11.
Wyższe szkoły artystyczne są obowiązane do udzielania informacji o warunkach i trybie doboru kandydatów na I rok studiów.
§  12.
Wynagrodzenie osób biorących udział w komisjach uczelnianych regulują odrębne przepisy.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1964.17.102

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb przyjęć na wyższe studia artystyczne.
Data aktu: 28/04/1964
Data ogłoszenia: 23/05/1964
Data wejścia w życie: 23/05/1964