Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.

ZARZĄDZENIE Nr 11
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 5 lutego 2024 r.
w sprawie Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, zwany dalej "Komitetem", jest organem pomocniczym Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
§  2.
1.
 Do zadań Komitetu należy:
1)
prowadzenie analiz w zakresie krajowej i międzynarodowej sytuacji gospodarczej w celu wyznaczenia optymalnych kierunków działań organów administracji rządowej w zakresie polityki gospodarczej;
2)
rekomendowanie Radzie Ministrów lub Prezesowi Rady Ministrów:
a)
działań o charakterze strategicznym w obszarach związanych z gospodarką, finansami publicznymi, zarządzaniem mieniem publicznym, rozwojem kraju oraz w sprawach o istotnych przewidywanych skutkach finansowych, a także sposobów koordynacji przygotowań do podjęcia tych działań i ich realizacji,
b)
rozwiązań ukierunkowanych na zapewnienie stabilności gospodarki, w tym stabilności makroekonomicznej i stabilności finansów publicznych,
c)
rozwiązań zapewniających koordynację działań w zakresie polityki gospodarczej związanych z wymogami krajowych i unijnych reguł fiskalnych oraz innych wynikających z prawa europejskiego lub rekomendacji przedłożonych przez Komisję Europejską, w tym inicjatyw wymagających współpracy międzyresortowej,
d)
propozycji monitorowania działań podejmowanych przez organy administracji rządowej w zakresie, o którym mowa w lit. a oraz c;
3)
analizowanie i rozpatrywanie propozycji inicjatyw rządowych i koncepcji przedkładanych przez członków Rady Ministrów dotyczących gospodarki, finansów publicznych, zarządzania mieniem publicznym, rozwoju kraju lub w sprawach o przewidywanych istotnych skutkach finansowych, gospodarczych lub społecznych, a także wydawanie rekomendacji dotyczących kontynuowania prac w tym zakresie.
2.
 Komitet może rozpatrywać sprawy dotyczące gospodarki, sektora finansów publicznych, zarządzania mieniem publicznym, rozwoju kraju lub spraw o przewidywanych istotnych skutkach finansowych, działając w trybie określonym dla komitetu właściwego, o którym mowa w § 53 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2024 r. poz. 806 oraz z 2025 r. poz. 408).
§  3.
1.
 W skład Komitetu wchodzą:
1)
przewodniczący Komitetu - Minister Finansów;
2)
wiceprzewodniczący Komitetu - Minister - Członek Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
3)
wiceprzewodniczący Komitetu - Minister - Członek Rady Ministrów, Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów;
4)
wiceprzewodniczący Komitetu - Minister Aktywów Państwowych;
5)
pozostali członkowie Komitetu:
a)
Minister Cyfryzacji,
b)
Minister do spraw Unii Europejskiej,
c)
Minister Funduszy i Polityki Regionalnej,
d)
Minister Infrastruktury,
e)
Minister Klimatu i Środowiska,
f)
Minister Przemysłu,
g)
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej,
h)
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
i)
Minister Rozwoju i Technologii,
j)
Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej,
k)
sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wskazany przez Prezesa Rady Ministrów,
l)
sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wskazany przez Ministra Finansów.
2.
 W uzasadnionych przypadkach członkowie Komitetu, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, za zgodą przewodniczącego Komitetu, mogą być zastępowani w pracach Komitetu przez upoważnionych przedstawicieli. Członkowie Komitetu, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4 i pkt 5 lit. a-i, są zastępowani przez sekretarza stanu albo podsekretarza stanu.
3.
 Sekretarzami Komitetu są:
1)
dyrektor albo zastępca dyrektora komórki organizacyjnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, obsługującej sprawy Komitetu;
2)
dyrektor albo zastępca dyrektora komórki organizacyjnej w Ministerstwie Finansów, obsługującej sprawy Komitetu.
§  4.
1.
 W przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu kompetencje przewodniczącego Komitetu przysługują wiceprzewodniczącemu Komitetu wskazanemu przez przewodniczącego Komitetu.
2.
 W przypadku rozpatrywania na posiedzeniu Komitetu spraw należących do zakresu kompetencji członków Rady Ministrów niewchodzących w skład Komitetu przewodniczący Komitetu zaprasza ich do uczestniczenia w posiedzeniu Komitetu na prawach członka Komitetu.
3.
 Przewodniczący Komitetu może zapraszać do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, inne osoby.
4.
 Przewodniczący Komitetu może zarządzić niejawność całości albo części posiedzenia Komitetu. Przewodniczący Komitetu może wyłączyć z udziału w posiedzeniu Komitetu osoby, o których mowa w § 3 ust. 3.
5.
 Przewodniczący Komitetu określa szczegółowe sposoby i terminy realizacji zadań Komitetu, o których mowa w § 2 ust. 1, oraz wskazuje osoby lub podmioty odpowiedzialne za ich wykonanie.
6.
 Komitet może określić tryb i terminy wykonania prac zmierzających do przygotowania projektu dokumentu rządowego przewidzianego do rozpatrzenia przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów oraz wskazywać organy odpowiedzialne za ich wykonanie.
7.
 Uprawnienia, o których mowa w ust. 6, przysługują również przewodniczącemu Komitetu, jeżeli Komitet nie określił trybu i terminu wykonania odpowiednich prac lub organów odpowiedzialnych za ich wykonanie.
8.
 (uchylony).
9.
 W posiedzeniach Komitetu stale lub doraźnie uczestniczą, bez prawa udziału w podejmowaniu rozstrzygnięć, osoby zaproszone przez sekretarza Komitetu, jeżeli uzna on ich udział w posiedzeniu za niezbędny do wykonywania powierzonych im zadań służbowych albo do obsługi prac Komitetu.
§  4a.
1.
 W celu realizacji zadań Komitetu przewodniczący Komitetu może tworzyć grupy robocze lub zespoły ekspertów.
2.
 W skład:
1)
grupy roboczej wchodzą członkowie Komitetu;
2)
zespołu ekspertów wchodzą osoby zaproszone do udziału w pracach Komitetu.
3.
 Przewodniczący Komitetu określa skład i zakres zadań grupy roboczej oraz zespołu ekspertów.
4.
 Przewodniczący Komitetu wyznacza przewodniczącego grupy roboczej oraz przewodniczącego zespołu ekspertów spośród osób wchodzących odpowiednio w skład grupy roboczej albo zespołu ekspertów.
5.
 Posiedzenia grupy roboczej oraz zespołu ekspertów odbywają się w zależności od potrzeb, w terminie poprzedzającym planowane posiedzenie Komitetu.
6.
 Przepis § 7 stosuje się odpowiednio.
§  5.
1.
 Sekretarze Komitetu zapewniają wsparcie przewodniczącemu Komitetu w wykonywaniu jego zadań oraz odpowiadają za sprawy organizacyjne Komitetu.
2.
 Sekretarze Komitetu, na podstawie informacji uzyskanych od przewodniczącego Komitetu oraz projektów dokumentów rządowych wniesionych do rozpatrzenia przez Komitet, przygotowują:
1)
porządek obrad Komitetu;
2)
listę członków Komitetu oraz osób, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3, biorących udział w posiedzeniu Komitetu.
3.
 Sekretarze Komitetu przekazują porządek obrad Komitetu członkom Komitetu oraz osobom, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3, biorącym udział w posiedzeniu Komitetu, nie później niż na 3 dni przed dniem posiedzenia.
4.
 W uzasadnionych przypadkach, za zgodą przewodniczącego Komitetu, termin, o którym mowa w ust. 3, może zostać skrócony.
§  6.
1.
 Komitet odbywa posiedzenia w terminach określonych przez przewodniczącego Komitetu.
2.
 Przewodniczący Komitetu albo działający z jego upoważnienia sekretarz Komitetu może zarządzić rozpatrzenie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
3.
 Przewodniczący Komitetu może zarządzić odbycie posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zawiadamiając o tym członków Komitetu, sekretarzy Komitetu oraz osoby, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3, biorące udział w posiedzeniu Komitetu.
4.
 Odbycie posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej obejmuje w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między uczestnikami posiedzenia,
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą się wypowiadać w toku posiedzenia

- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

5.
 Przepisów ust. 3 i 4 nie stosuje się do posiedzeń, których zakres tematyczny może dotyczyć informacji niejawnych w rozumieniu przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§  7.
1.
 Rozstrzygnięcia Komitetu zapadają w drodze uzgodnienia.
2.
 W przypadku gdy uzgodnienie stanowiska nie jest możliwe, rozstrzyga zdanie przewodniczącego Komitetu.
3.
 Członkowie Komitetu mogą zgłosić zdanie odrębne w stosunku do zapadłego rozstrzygnięcia.
§  8.
1.
 Sekretarze Komitetu przekazują członkom Komitetu oraz Sekretarzowi Rady Ministrów protokół zawierający ustalenia zapadłe podczas posiedzenia Komitetu.
2.
 Protokół jest podpisywany przez przewodniczącego Komitetu i sekretarza Komitetu.
3.
 Egzemplarz protokołu przechowuje się w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  9.
1.
 Przewodniczący Komitetu może zlecać członkom Komitetu opracowanie analiz poświęconych istniejącym rozwiązaniom prawnym, organizacyjnym i funkcjonalnym z zakresu gospodarki, finansów publicznych, zarządzania mieniem publicznym lub rozwoju kraju.
2.
 Przewodniczący Komitetu może zlecać rzeczoznawcom lub ekspertom opracowanie analiz, prognoz, ekspertyz, opinii lub koncepcji i projektów rozwiązań z zakresu gospodarki, finansów publicznych lub rozwoju kraju.
3.
 Członkowie Rady Ministrów, inne organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki organizacyjne lub jednostki przez nie nadzorowane, na wniosek przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Komitetu, udzielają Komitetowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu jego zadań, w tym przedstawiają niezbędne informacje i udostępniają dokumenty, w szczególności w sprawach dotyczących gospodarki, finansów publicznych, zarządzania mieniem publicznym, rozwoju kraju lub w sprawach o przewidywanych istotnych skutkach finansowych, gospodarczych lub społecznych.
§  10.
 Obsługę merytoryczną i organizacyjną Komitetu oraz środki związane z jego działalnością zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§  10a.
1.
 Członkom zespołów ekspertów przysługuje wynagrodzenie:
1)
za udział w posiedzeniu zespołu ekspertów - w wysokości 10 % wynagrodzenia sekretarza stanu w administracji rządowej;
2)
za opracowanie analizy, prognozy, ekspertyzy, opinii lub koncepcji i projektu rozwiązania - w ustalonej przez przewodniczącego Komitetu wysokości od 25 % do 100 % wynagrodzenia sekretarza stanu w administracji rządowej.
2.
 Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje osobom wchodzącym w skład zespołu ekspertów zatrudnionym w urzędach obsługujących organy administracji rządowej lub inne organy państwowe.
3.
 Osobom, o których mowa w § 4 ust. 3, przysługuje zwrot kosztów przejazdu poniesionych w związku z uczestnictwem w posiedzeniu zespołu ekspertów, obliczony zgodnie z przepisami dotyczącymi ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
§  11.
 Traci moc zarządzenie nr 357 Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2021 r. w sprawie Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów (M.P. z 2023 r. poz. 2, 460 i 632).
§  12.
 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.606 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.
Data aktu: 05/02/2024
Data ogłoszenia: 02/07/2025
Data wejścia w życie: 06/02/2024