Koordynacja procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację

UCHWAŁA Nr 20
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 marca 2025 r.
w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację

§  1.
 Tworzy się Zespół do spraw koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację, zwany dalej "Zespołem", którego pracami kieruje Minister do spraw Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu.
§  2.
 Zespół koordynuje rządowy proces legislacyjny dotyczący projektów dokumentów rządowych wdrażających deregulację, w szczególności projektów aktów normatywnych.
§  3.
1.
 Członek Rady Ministrów w zakresie swojej właściwości jest obowiązany do współdziałania z Zespołem, w tym do:
1)
opracowania stanowiska wobec propozycji zmian obowiązującego stanu prawnego;
2)
opracowania propozycji rozwiązań legislacyjnych;
3)
przedstawiania Zespołowi stanowiska, o którym mowa w pkt 1 oraz propozycji, o której mowa w pkt 2, w terminie i w formie określonych przez Zespół.
2.
 Członek Rady Ministrów, wykonując zadania, o których mowa w ust. 1, bierze pod uwagę propozycje przedstawione przez stronę społeczną.
3.
 Członek Rady Ministrów, inny organ lub osoba upoważniona do reprezentowania Rządu przed Sejmem i Senatem są obowiązani do uzgadniania stanowiska wobec propozycji zmiany lub uzupełnienia rządowego projektu ustawy wdrażającej deregulację, zgłoszonej w toku prac parlamentarnych, jeżeli Zespół wystąpi o takie uzgodnienie.
§  4.
 Członek Rady Ministrów opracowuje i przedkłada do rozpatrzenia przez Radę Ministrów na zasadach określonych w Regulaminie pracy Rady Ministrów projekt dokumentu rządowego obejmujący propozycje, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, uwzględniający rekomendacje Zespołu.
§  5.
 Szczegółowy zakres zadań Zespołu, skład Zespołu, tryb pracy Zespołu oraz tryb współdziałania Zespołu z członkami Rady Ministrów określa załącznik do uchwały.
§  6.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES ZADAŃ ZESPOŁU, SKŁAD ZESPOŁU, TRYB PRACY ZESPOŁU ORAZ TRYB WSPÓŁDZIAŁANIA ZESPOŁU Z CZŁONKAMI RADY MINISTRÓW

§  1.
1.
 Do zadań Zespołu należy koordynacja procesu legislacyjnego dotyczącego projektów dokumentów rządowych wdrażających deregulację, w szczególności projektów aktów normatywnych, w tym:
1)
wstępna analiza propozycji rozwiązań legislacyjnych, w tym propozycji przedstawionych przez stronę społeczną;
2)
przedstawianie rekomendacji do przedłożonych propozycji rozwiązań legislacyjnych, o których mowa w pkt 1;
3)
wskazywanie członka Rady Ministrów właściwego do:
a)
dokonania analizy propozycji rozwiązań legislacyjnych, o których mowa w pkt 1,
b)
opracowania i przedłożenia Radzie Ministrów projektu dokumentu rządowego, zgodnie z § 4 uchwały.
2.
 Zespół może zlecić Rządowemu Centrum Legislacji realizację zadań, o których mowa w § 3 uchwały.
3.
 Zespół może wystąpić do członka Rady Ministrów, innego organu lub osoby upoważnionej do reprezentowania Rządu przed Sejmem i Senatem o uzgodnienie z Zespołem stanowiska wobec propozycji zmiany lub uzupełnienia rządowego projektu ustawy wdrażającej deregulację, zgłoszonej w toku prac parlamentarnych.
§  2.
1.
 W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący Zespołu - Minister do spraw Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu;
2)
pozostali członkowie Zespołu:
a)
minister właściwy do spraw finansów publicznych,
b)
minister właściwy do spraw gospodarki,
c)
Prezes Rządowego Centrum Legislacji.
2.
 Przewodniczący Zespołu może zapraszać do udziału w pracach Zespołu:
1)
ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej - na prawach członka Zespołu;
2)
pozostałych członków Rady Ministrów;
3)
osoby reprezentujące jednostki podległe Prezesowi Rady Ministrów albo ministrowi lub przez nich nadzorowane.
3.
 Przewodniczący Zespołu, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, może zapraszać do udziału w pracach Zespołu, z głosem doradczym, osoby, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Zespołu.
4.
 Członkowie Zespołu, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a i b oraz członkowie Rady Ministrów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, mogą być zastępowani w pracach Zespołu przez upoważnionych przedstawicieli, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu.
5.
 Członek Zespołu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, może być zastępowany w pracach Zespołu przez Wiceprezesa Rządowego Centrum Legislacji.
6.
 Osoby reprezentujące jednostki, o których mowa w ust. 2 pkt 3, mogą być zastępowane w pracach Zespołu przez upoważnionych zastępców.
§  3.
1.
 Przewodniczący Zespołu:
1)
monitoruje wykonywanie zadań, o których mowa w § 3 uchwały;
2)
kieruje pracami Zespołu, w tym:
a)
zwołuje posiedzenia Zespołu - z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zespołu,
b)
przewodniczy posiedzeniom Zespołu,
c)
określa porządek obrad Zespołu,
d)
reprezentuje Zespół na zewnątrz,
e)
zleca wykonanie ekspertyz lub opinii służących realizacji zadań Zespołu.
2.
 W przypadku nieobecności przewodniczącego Zespołu pracami Zespołu kieruje wyznaczony przez niego członek Zespołu albo upoważniony przedstawiciel, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu.
3.
 Przewodniczący Zespołu może powierzyć pozostałym członkom Zespołu wykonywanie określonych obowiązków służących realizacji zadań Zespołu.
§  4.
 Zespół podejmuje ustalenia w drodze uzgodnienia stanowisk.
§  5.
1.
 Zespół przekazuje właściwym członkom Rady Ministrów otrzymaną od strony społecznej propozycję, o której mowa w § 3 ust. 2 uchwały, i informuje o terminie i formie wykonania zadań, o których mowa w § 3 ust. 1 uchwały, określonych przez Zespół.
2.
 Członek Rady Ministrów przedstawia stanowisko do propozycji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 uchwały, w terminie i formie określonej przez Zespół.
3.
 W przypadku ustalenia przez Zespół, że zachodzi konieczność modyfikacji zakresu lub sposobu realizacji propozycji strony społecznej, Zespół wraz z przedstawicielem właściwego ministra mogą przedstawić stronie społecznej informację w tej sprawie.
§  6.
 Członkowie Rady Ministrów, inne organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki organizacyjne lub jednostki przez nie nadzorowane, na wniosek przewodniczącego Zespołu, udzielają Zespołowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu jego zadań, w tym przedstawiają niezbędne informacje i udostępniają dokumenty.
§  7.
 Udział w pracach Zespołu jest nieodpłatny.
§  8.
1.
 Obsługę techniczno-organizacyjną i biurową działalności Zespołu zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
2.
 Wydatki związane z działalnością Zespołu, w tym koszty ekspertyz lub opinii, są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.1053 t.j.

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Koordynacja procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację
Data aktu: 04/03/2025
Data ogłoszenia: 13/10/2025
Data wejścia w życie: 05/03/2025