Koordynacja procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację

UCHWAŁA Nr 20
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 marca 2025 r.
w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację

§  1.
 Tworzy się Zespół do spraw koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację, zwany dalej "Zespołem", którego pracami kieruje Minister do spraw Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu.
§  2.
 Zespół koordynuje rządowy proces legislacyjny dotyczący projektów dokumentów rządowych wdrażających deregulację, w szczególności projektów aktów normatywnych.
§  3.
1.
 Członek Rady Ministrów w zakresie swojej właściwości jest obowiązany do współdziałania z Zespołem, w tym do:
1)
opracowania stanowiska wobec propozycji zmian obowiązującego stanu prawnego;
2)
opracowania propozycji rozwiązań legislacyjnych;
3)
przedstawiania Zespołowi stanowiska, o którym mowa w pkt 1 oraz propozycji, o której mowa w pkt 2, w terminie i w formie określonych przez Zespół.
2.
 Członek Rady Ministrów, wykonując zadania, o których mowa w ust. 1, bierze pod uwagę propozycje przedstawione przez stronę społeczną.
3.
 Członek Rady Ministrów, inny organ lub osoba upoważniona do reprezentowania Rządu przed Sejmem i Senatem są obowiązani do uzgadniania stanowiska wobec propozycji zmiany lub uzupełnienia rządowego projektu ustawy wdrażającej deregulację, zgłoszonej w toku prac parlamentarnych, jeżeli Zespół wystąpi o takie uzgodnienie.
§  4.
 Członek Rady Ministrów opracowuje i przedkłada do rozpatrzenia przez Radę Ministrów na zasadach określonych w Regulaminie pracy Rady Ministrów projekt dokumentu rządowego obejmujący propozycje, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, uwzględniający rekomendacje Zespołu.
§  5.
 Szczegółowy zakres zadań Zespołu, skład Zespołu, tryb pracy Zespołu oraz tryb współdziałania Zespołu z członkami Rady Ministrów określa załącznik do uchwały.
§  6.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES ZADAŃ ZESPOŁU, SKŁAD ZESPOŁU, TRYB PRACY ZESPOŁU ORAZ TRYB WSPÓŁDZIAŁANIA ZESPOŁU Z CZŁONKAMI RADY MINISTRÓW

§  1.
1.
 Do zadań Zespołu należy koordynacja procesu legislacyjnego dotyczącego projektów dokumentów rządowych wdrażających deregulację, w szczególności projektów aktów normatywnych, w tym:
1)
wstępna analiza propozycji rozwiązań legislacyjnych, w tym propozycji przedstawionych przez stronę społeczną;
2)
przedstawianie rekomendacji do przedłożonych propozycji rozwiązań legislacyjnych, o których mowa w pkt 1;
3)
wskazywanie członka Rady Ministrów właściwego do:
a)
dokonania analizy propozycji rozwiązań legislacyjnych, o których mowa w pkt 1,
b)
opracowania i przedłożenia Radzie Ministrów projektu dokumentu rządowego, zgodnie z § 4 uchwały.
2.
 Zespół może zlecić Rządowemu Centrum Legislacji realizację zadań, o których mowa w § 3 uchwały.
3.
 Zespół może wystąpić do członka Rady Ministrów, innego organu lub osoby upoważnionej do reprezentowania Rządu przed Sejmem i Senatem o uzgodnienie z Zespołem stanowiska wobec propozycji zmiany lub uzupełnienia rządowego projektu ustawy wdrażającej deregulację, zgłoszonej w toku prac parlamentarnych.
§  2.
1.
 W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący Zespołu - Minister do spraw Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu;
2)
pozostali członkowie Zespołu:
a)
minister właściwy do spraw finansów publicznych,
b)
minister właściwy do spraw gospodarki,
c)
Prezes Rządowego Centrum Legislacji.
2.
 Przewodniczący Zespołu może zapraszać do udziału w pracach Zespołu:
1)
ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej - na prawach członka Zespołu;
2)
pozostałych członków Rady Ministrów;
3)
osoby reprezentujące jednostki podległe Prezesowi Rady Ministrów albo ministrowi lub przez nich nadzorowane.
3.
 Przewodniczący Zespołu, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, może zapraszać do udziału w pracach Zespołu, z głosem doradczym, osoby, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Zespołu.
4.
 Członkowie Zespołu, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a i b oraz członkowie Rady Ministrów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, mogą być zastępowani w pracach Zespołu przez upoważnionych przedstawicieli, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu.
5.
 Członek Zespołu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, może być zastępowany w pracach Zespołu przez Wiceprezesa Rządowego Centrum Legislacji.
6.
 Osoby reprezentujące jednostki, o których mowa w ust. 2 pkt 3, mogą być zastępowane w pracach Zespołu przez upoważnionych zastępców.
§  3.
1.
 Przewodniczący Zespołu:
1)
monitoruje wykonywanie zadań, o których mowa w § 3 uchwały;
2)
kieruje pracami Zespołu, w tym:
a)
zwołuje posiedzenia Zespołu - z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zespołu,
b)
przewodniczy posiedzeniom Zespołu,
c)
określa porządek obrad Zespołu,
d)
reprezentuje Zespół na zewnątrz,
e)
zleca wykonanie ekspertyz lub opinii służących realizacji zadań Zespołu.
2.
 W przypadku nieobecności przewodniczącego Zespołu pracami Zespołu kieruje wyznaczony przez niego członek Zespołu albo upoważniony przedstawiciel, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu.
3.
 Przewodniczący Zespołu może powierzyć pozostałym członkom Zespołu wykonywanie określonych obowiązków służących realizacji zadań Zespołu.
§  4.
 Zespół podejmuje ustalenia w drodze uzgodnienia stanowisk.
§  5.
1.
 Zespół przekazuje właściwym członkom Rady Ministrów otrzymaną od strony społecznej propozycję, o której mowa w § 3 ust. 2 uchwały, i informuje o terminie i formie wykonania zadań, o których mowa w § 3 ust. 1 uchwały, określonych przez Zespół.
2.
 Członek Rady Ministrów przedstawia stanowisko do propozycji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 uchwały, w terminie i formie określonej przez Zespół.
3.
 W przypadku ustalenia przez Zespół, że zachodzi konieczność modyfikacji zakresu lub sposobu realizacji propozycji strony społecznej, Zespół wraz z przedstawicielem właściwego ministra mogą przedstawić stronie społecznej informację w tej sprawie.
§  6.
 Członkowie Rady Ministrów, inne organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki organizacyjne lub jednostki przez nie nadzorowane, na wniosek przewodniczącego Zespołu, udzielają Zespołowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu jego zadań, w tym przedstawiają niezbędne informacje i udostępniają dokumenty.
§  7.
 Udział w pracach Zespołu jest nieodpłatny.
§  8.
1.
 Obsługę techniczno-organizacyjną i biurową działalności Zespołu zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
2.
 Wydatki związane z działalnością Zespołu, w tym koszty ekspertyz lub opinii, są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Zmiany w prawie

Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Burzliwe wysłuchanie w sprawie nowych uprawnień inspektorów pracy

Druga wersja projektu nowelizacji ustawy o PIP jest gorsza od pierwszej, projekt w obecnym kształcie jest nie do zaakceptowania czy rozwiązania nieuwzględniające woli stron, które finalnie będą prowadziły do bankructw firm - to tylko niektóre głosy, jakie padły ze strony organizacji pracodawców w czasie wysłuchania w Sejmie. Eksperci wyliczyli, że koszt przekwalifikowania jednej tylko umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę będzie wynosił od 120 do nawet 450 tys. zł. I to bez ZUS i podatków.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Zmiany w ustawie o PIP pod ostrzałem przedsiębiorców i resortów

Przyznanie Państwowej Inspekcji Pracy uprawnienia do przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę w drodze decyzji okręgowego inspektora pracy, zostało negatywnie zaopiniowane przez Rządowe Centrum Legislacji, z uwagi na zasadnicze wady prawne oraz poważne i często nieodwracalne skutki dla pracodawców. A nie są to jedyne krytyczne oceny zgłoszone w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Mimo to, MRPiPS nie rezygnuje z kontrowersyjnych rozwiązań, modyfikując je.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o języku polskim

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek nowelizację ustawy o języku polskim, która pozwala na nietłumaczenie na język polski dokumentacji technicznych sprzętu wojskowego sporządzonej w języku obcym - poinformowała Kancelaria Prezydenta RP. Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

kk/pap 04.11.2025
Wkrótce o zasiłek pogrzebowy będzie mógł wnioskować zakład pogrzebowy

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przekazało do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych projekt rozporządzenia, który ma umożliwić składanie wniosku do ZUS o zasiłek pogrzebowy przez zakład pogrzebowy. Docelowo będzie mógł to robić w formie elektronicznej, ale przez najbliższy rok zakłady pogrzebowe będą mogły składać wnioski w formie papierowej. Przepisy mają, co do zasady, wejść w życie 1 stycznia 2026 r. To pokłosie ustawowych zmian, jakie zaczną obowiązywać z początkiem roku.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2025
Ustawa o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych z poprawkami Senatu

Senat zaproponował w środę poprawki o charakterze legislacyjnym do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Regulacje mają m.in. wspierać promowanie, a także ułatwiać zawieranie układów zbiorowych pracy czy porozumień zbiorowych. Za podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia ustawy wraz z poprawkami zagłosowało jednogłośnie 91 senatorów. Ustawa wróci teraz do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.1053 t.j.

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Koordynacja procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację
Data aktu: 04/03/2025
Data ogłoszenia: 13/10/2025
Data wejścia w życie: 05/03/2025