Włączenie kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE PROCESU DYDAKTYCZNO-SZKOLENIOWEGO INSTRUKTORÓW NORDIC WALKINGU" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1.
Nazwa kwalifikacji rynkowej
Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu
2.
Nazwa dokumentu i potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat
3.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny przez 5 lat. Warunkiem przedłużenia jest udział w konferencji aktualizującej wiedzę w obszarze szkolenia nordic wałking w wymiarze minimum 2 dni (16 godzin), prowadzonej przez instytucje certyfikujące (IC) kwalifikację "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" lub podmioty rekomendowane przez IC.
4.
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport
5.
Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację planuje, organizuje i realizuje proces dydaktyczno-szkoleniowy dla kandydatów na stopień instruktora-wykładowcy w nordic walkingu, w zróżnicowanym terenie i przy wykorzystaniu różnego rodzaju sprzętu. Wykazuje się zaawansowaną wiedzą z zakresu teorii dyscypliny, teorii sportu oraz zagadnień metodyczno - dydaktycznych związanych z nauczaniem czynności ruchowych. Posiada wiedzę z zakresu fizjologicznych podstaw wysiłku fizycznego na różnym poziomie zdrowia i sprawności ruchowej. Przygotowuje plany szkoleń w oparciu o cele, treści, metodykę i formy prowadzenia zajęć. Osoba posiadająca kwalifikację jest również przygotowana do działań wspierających dyscyplinę oraz jest gotowa do organizowania i prowadzenia wydarzeń o charakterze zdrowotno-rekreacyjno-sportowym.
Zestaw 1. Teoretyczne podstawy prowadzenia szkolenia dla instruktorów nordic walkingu
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Omawia podstawy dydaktyki i metodykę zajęć z nordic walkingu - charakteryzuje dydaktyczne formy organizacji zajęć, behawioralne lub poznawcze; formy organizacyjne procesu dydaktycznego/szkoleniowego,

- omawia procesy komunikacji dydaktycznej,

- rozpoznaje i rozwiązuje sytuacje trudne podczas zajęć ruchowych,

- wyjaśnia i tłumaczy procesy metodyczne w nauczaniu ruchu,

- rozumie różnice w nauczaniu ruchu na różnym etapie ontogenetycznym,

- wyjaśnia i tłumaczy prawa rządzące procesami motywacji w nauczaniu ruchu.

Omawia zajęcia szkoleniowe dla instruktorów z podstaw treningu zdrowotnego w nordic walkingu - omawia cele treningu zdrowotnego,

- omawia cele i efekty nauczania ruchu w różnych schorzeniach (np. kardiologicznych, angiologicznych, neurologicznych),

- omawia korzyści wynikające z uczestnictwa w treningu nordic walking,

- omawia zasady właściwego odżywiania się opartego o wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO),

- wskazuje główne grupy mięśniowe zaangażowane w trakcie marszu nordic walking,

- opisuje i objaśnia biomechanikę ruchów w technice marszu nordic walking,

- charakteryzuje rodzaje wysiłku podczas marszu nordic walking,

- opisuje strukturę motoryczności człowieka,

- omawia zasady kształtowania zdolności motorycznych,

- omawia zasady bezpiecznej organizacji zajęć,

- omawia wpływ szkodliwych czynników zewnętrznych na organizm w trakcie marszu nordic walking.

Charakteryzuje sprzęt i nowe technologie stosowane w treningu nordic walking - omawia trendy w nordic walkingu w zakresie technologii, sprzętu i wyposażenia,

- omawia urządzenia i aplikacje wspomagające rejestrację i analizę treningu nordic walking.

Zestaw 2. Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego dla instruktorów nordic walkingu
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Omawia zasady naboru do grup szkoleniowych - omawia kryteria kwalifikacji do grup szkoleniowych, - kwalifikuje uczestników do grup szkoleniowych.
Planuje proces dydaktyczno - szkoleniowy - charakteryzuje grupę szkoleniową,

- określa cele szkolenia,

- omawia założenia programu procesu dydaktyczno-szkoleniowego,

- omawia bieżące regulacje prawne obowiązujące w sporcie powszechnym,

- omawia zagadnienia związane z organizacją i realizacją ćwiczeń praktycznych z kijkami do nordic walkingu,

- omawia zagadnienia związane z zasadami bezpieczeństwa uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych,

- omawia zagadnienia związane ze standardami jakości stosowanymi w procesie dydaktyczno-szkoleniowym,

- ocenia poziom umiejętności i przygotowanie uczestników w zakresie programu szkoleniowo-dydaktycznego,

- przygotowuje plan dydaktyczno-szkoleniowy dla określonej grupy, w tym określa termin, miejsce, czas i treści programowe,

- określa metody, środki i formy prowadzenia zajęć szkoleniowych, dostosowane do warunków atmosferycznych oraz specyfikacji terenu.

Prowadzi wykład - przygotowuje i referuje wykład w zakresie przygotowania uczestników do prowadzenia zajęć z nordic walkingu zgodny z tematem wskazanym przez komisję walidacyjną, zwaną dalej "komisją",

- nawiązuje i utrzymuje kontakt ze słuchaczami, w tym powitanie i pożegnanie uczestników,

- stosuje środki wzbogacające przekaz (np. prezentacja multimedialna, plansze, filmy instruktażowe, sprzęt sportowy, odzież sportowa, itp.),

- posługuje się językiem komunikacji dydaktycznej.

Zestaw 3. Wspieranie rozwoju dyscypliny
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Planuje, organizuje i promuje wydarzenia - przygotowuje plan wydarzeń zdrowotno-rekreacyjno-sportowych: scenariusz, promocję, program, regulamin, zadania organizatora z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,

- wymienia zasoby wiedzy naukowej z obszaru dyscypliny (publikacje, wydawnictwa),

- wskazuje zagadnienia, które wymagają uzupełnienia w zakresie wiedzy,

- omawia zasady współpracy z otoczeniem, np. uczestnikami, rodzicami/opiekunami lub innymi interesariuszami,

- przygotowuje i upowszechnia materiały audiowizualne, np. filmy, fotografie po wydarzeniach.

Rozwija dyscyplinę nordic walking - przygotowuje materiały szkoleniowe, np. drukowane, audiowizualne, sensoryczne, - występuje jako ekspert w kontaktach z otoczeniem,

- współpracuje z interesariuszami nordic walkingu.

Zestaw 4. Planowanie i walidacja umiejętności dydaktyczno-szkoleniowych z zakresu nauczania czynności ruchowych w nordic walkingu
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Tworzy narzędzia walidacyjne - przygotowuje pytania i zadania, uwzględniające efekty uczenia się i nauczania ruchu w nordic walkigu,

- wykazuje się umiejętnością interpretowania kryteriów oceny w odniesieniu do indywidualnych przypadków, - wyjaśnia zagadnienia związane z obiektywnością, trafnością i rzetelnością procesu.

Waliduje umiejętności dydaktyczno-szkoleniowe - stosuje narzędzia walidacji,

- rozróżnia rodzaje i formy informacji zwrotnej, - dokumentuje proces walidacji.

Zestaw 5. Prowadzenie szkoleń z zakresu nordic walking
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Omawia zagadnienia z zakresu szkoleń nordic walkingu - omawia zagadnienia związane z organizacją zajęć nordic walking w stosunku do rodzaju pory roku oraz specyfikacji terenu,

- omawia zagadnienia związane ze szkoleniem uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych z użyciem kijków do nordic walkingu,

- omawia przykłady ćwiczeń kształtujących zdolności motoryczne i doskonalących technikę nordic walking stosowanych w instruktażu nordic walking,

- omawia schemat szkolenia w zakresie nordic walkingu,

- omawia schematy zachowań uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa (m.in. odstępy pomiędzy ćwiczącymi, liczebność w grupie).

Omawia zagadnienia związane z metodyką nauczania techniki nordic walking - omawia zagadnienia związane ze stosowaniem metod procesu dydaktyczno-szkoleniowego dostosowanych do specyfiki terenu i warunków atmosferycznych,

- omawia etapy procesu szkoleniowego w nauczaniu techniki nordic walking,

- omawia sposoby tłumaczenia zadań stawianych uczestnikom jednostek szkoleniowych i procesów dydaktyczno-szkoleniowych,

- omawia potrzebę dostosowania poziomu trudności ćwiczeń kształtujących i doskonalących technikę nordic walking,

- omawia potrzebę pozyskiwania informacji zwrotnej (tzw. feedback) od uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych.

Prowadzi szkolenia dotyczące nauczania i doskonalenia umiejętności uczestników jednostek szkoleniowych i procesów dydaktyczno - szkoleniowych - przedstawia cele uczestnikom szkolenia,

- przeprowadza jednostkę szkoleniową dla instruktorów nordic walkingu,

- nawiązuje i utrzymuje kontakt z uczestnikami,

- stosuje techniki komunikacji międzyludzkiej, werbalnej i niewerbalnej, - aktywizuje uczestników szkolenia.

6.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji

1.1 Metody

Na etapie weryfikacji dopuszczalne są następujące metody walidacji:

- test teoretyczny,

- obserwacja w warunkach symulowanych,

- analiza dowodów i deklaracji,

- rozmowa z komisją (wywiad swobodny),

- prezentacja.

1.2 Zasoby kadrowe

Komisja składa się z minimum 3 osób, w tym przewodniczącego(-cej) komisji. Przewodniczący(-ca) komisji musi spełniać następujące warunki:

- posiadać kwalifikację pełną z poziomem 8 PRK z obszaru nauk o kulturze fizycznej,

- posiadać tytuł trenera nordic walking lub kwalifikację cząstkową "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" z poziomem 4 PRK.

Każdy z pozostałych członków komisji musi posiadać:

- kwalifikację pełną z poziomem 7 PRK z obszaru nauk o kulturze fizycznej,

- tytuł trenera nordic walkingu lub kwalifikację cząstkową "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" z poziomem 4 PRK.

Co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

W części pierwszej za pomocą testu teoretycznego weryfikowane są efekty uczenia się zawarte w zestawie 1 "Teoretyczne podstawy prowadzenia szkolenia dla instruktorów nodic walkingu".

W części drugiej:

a) za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych połączonej z rozmową z komisją weryfikowany jest efekt uczenia "Prowadzi wykład" z zestawu 2 "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego dla instruktorów nordic walkingu",

b) za pomocą analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową weryfikowane są efekty uczenia się "Omawia zasady naboru do grup szkoleniowych" oraz "Planuje proces dydaktyczno-szkoleniowy" z zestawu 2 "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego dla instruktorów nordic walkingu" oraz wszystkie efekty uczenia się z zestawów:

3. "Wspieranie rozwoju dyscypliny",

4. "Planowanie i walidacja umiejętności dydaktyczno-szkoleniowych z zakresu nauczania czynności ruchowych w nordic walkingu",

5. "Prowadzenie szkoleń z zakresu nordic walking".

Instytucja certyfikująca zapewnia:

- salę z wyposażeniem multimedialnym (środki umożliwiające wygłoszenie wykładu),

- listę zagadnień do wykładu z następujących obszarów: motoryczność w nordic walkingu, biomechanika marszu w nordic walkingu, fizjologia wysiłku w nordic walkingu, metody nauczania techniki marszu nordic walking, komunikacja dydaktyczna podczas zajęć z nordic walkingu, zdrowotne aspekty nordic walking, marsz nordic walking w sytuacjach ograniczenia zdrowia człowieka, nordic walking dla różnych grup wiekowych i społecznych.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Nie określa się warunków dla etapów identyfikowania i dokumentowania.

7.
Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest posiadanie:

- kwalifikacji "Prowadzenie zajęć z nordic walkingu" z poziomem 3 PRK lub tytułu instruktora nordic walkingu,

- udokumentowanych co najmniej 200 godzin prowadzenia zajęć z zakresu dydaktyki zajęć nordic walkingu w bezpośrednim kontakcie z uczestnikami,

- kwalifikacji pełnej z poziomem 6 PRK z dziedziny nauk o kulturze fizycznej lub nauk o zdrowiu lub dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych z dziedziny nauk o kulturze fizycznej lub nauk o zdrowiu.

8.
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024