Włączenie kwalifikacji rynkowej "Nauczanie kierowania jachtem motorowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 17 sierpnia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Nauczanie kierowania jachtem motorowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Nauczanie kierowania jachtem motorowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "NAUCZANIE KIEROWANIA JACHTEM MOTOROWYM" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Nauczanie kierowania jachtem motorowym

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Okres ważności certyfikatu to 3 lata. W celu przedłużenia ważności certyfikatu należy przedstawić dowody na minimum 100 godzin stażu prowadzenia szkoleń na uprawnienia motorowodne lub prowadzenia innych form szkolenia motorowodnego na wodzie (zaświadczenie wystawione przez organizatora szkolenia) od dnia uzyskania certyfikatu.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako "PRK"), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację "Nauczanie kierowania jachtem motorowym" jest gotowa do samodzielnego planowania, przygotowania i realizacji cyklu zajęć nauczania kierowania jachtem motorowym, holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji. Osoba posiadająca kwalifikację ma przygotowanie merytoryczne i metodyczne oraz demonstruje umiejętności techniczne pozwalające na nauczanie wszystkich elementów niezbędnych do kierowania jachtem motorowym. Przewiduje, rozwiązuje i zapobiega typowym problemom pojawiającym się w trakcie realizacji cyklu zajęć, np. zachowania prawa drogi lub niewłaściwego wykorzystania sprzętu. Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do przyjęcia odpowiedzialności za prawidłową realizację procesu szkoleniowego. Przyjmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo i zdrowie uczestników szkolenia oraz innych użytkowników akwenu, na którym realizuje proces szkoleniowy. Naucza bezpiecznego, zgodnego z przepisami i zasadami dobrej praktyki żeglarskiej poruszania się po drogach wodnych. W trakcie wykonywania zadań zawodowych realizuje działania edukacyjno-informacyjne, propaguje etykę żeglarską oraz promuje aktywność fizyczną przez własną postawę
Zestaw 1. Charakteryzowanie podstaw nauczania oraz zasad bezpieczeństwa stosowanych w procesie nauczania kierowania jachtem motorowym. Przedstawianie wiedzy z żeglarstwa motorowodnego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje podstawy teorii nauczania - omawia ogniwa procesu kształcenia,

- charakteryzuje zasady nauczania i ich realizację w procesie nauczania,

- omawia metody i formy organizacyjne procesu nauczania oraz ich dobór w nauczaniu kierowania jachtem motorowym i holowania narciarza wodnego oraz innych obiektów pływających,

- charakteryzuje środki dydaktyczne i ich zastosowanie w nauczaniu kierowania jachtem motorowym i holowania narciarza wodnego oraz innych obiektów pływających.

Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podczas prowadzenia jachtu motorowego - omawia zagrożenia występujące w czasie uprawiania żeglarstwa motorowego, np. najczęstsze urazy, podstawy udzielania pierwszej pomocy, pierwszą pomoc w hipotermii, zasady resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) itp.,

- omawia zasady przygotowania jachtu i załogi do pływania, np. wyposażenie obowiązkowe jachtu (sprzęt pokładowy, ratunkowy i asekuracyjny) oraz zasady jego użytkowania, zasady bezpiecznego poruszania się na jachcie, zasady bezpieczeństwa podczas holowania narciarza i innych obiektów pływających, odpowiedzialność kierownika statku, zasady postępowania w razie wypadku żeglugowego itp.

Omawia zagadnienia z żeglarstwa motorowodnego - omawia budowę jachtów motorowych,

- omawia budowę silników i układów napędowych,

- omawia zasady manewrowania jachtem motorowym,

- omawia locję śródlądową i morską,

- omawia nawigację,

- omawia pojęcia meteorologiczne,

- omawia zasady sygnalizacji i łączności,

- omawia ratownictwo wodne,

- omawia przepisy prawa drogi na morskich i śródlądowych drogach wodnych.

Zestaw 2. Planowanie i realizacja procesu nauczania kierowania jachtem motorowym
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Planuje proces dydaktyczny - formułuje cele dydaktyczne w nauczaniu kierowania jachtem motorowym, w tym główne (szkolenie) i szczegółowe (jednostka lekcyjna),

- dobiera metody nauczania oraz środki dydaktyczne do ustalonych celów,

- uwzględnia czynniki mogące mieć wpływ na przebieg szkolenia, np. wiek uczestników, stopień przygotowania uczestników do szkolenia (uwzględnia etap szkolenia), warunki atmosferyczne, w których odbywać się będzie szkolenie, inne zajęcia/imprezy odbywające się równolegle na wodzie, w przypadku nauki holowania narciarza lub innych obiektów pływających dodatkowo: liczbę osób do holowania potrzebnych do przeprowadzenia szkolenia, ich umiejętności oraz kondycję, wielkość i głębokość akwenu, przepisy lokalne dotyczące holowania narciarza lub obiektów pływających itp.,

- przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający liczebność grupy, etap szkolenia, czas trwania zajęć, temat zajęć, cel zajęć, metody nauczania, środki dydaktyczne, plan zajęć, przykładowe ćwiczenia.

Organizuje zajęcia - przygotowuje miejsce, sprzęt i pomoce dydaktyczne do przeprowadzenia zajęć,

- sprawdza stan techniczny oraz kompletność wyposażenia jachtu,

- sprawdza przygotowanie uczestników do danego etapu szkolenia,

- omawia zasady bezpiecznego poruszania się w porcie, zasady bezpiecznego poruszania się na jachcie, zasady bezpieczeństwa przy holowaniu narciarza i obiektów pływających (w szczególności komunikację pomiędzy sternikiem a holowanym),

- przedstawia uczestnikom akwen, na którym prowadzone będą zajęcia (omawia miejsca i sytuacje niebezpieczne).

Prowadzi zajęcia - podaje temat oraz cel/cele zajęć,

- przedstawia plan zajęć,

- zaznajamia uczestników szkolenia z nowym materiałem,

- opisuje i demonstruje zadania (pokaz instruktorski),

- nadzoruje wykonywanie zadań przez uczestników,

- ocenia poprawność działania, omawia i koryguje błędy,

- mobilizuje uczestników do wykonywania zadań,

- dostosowuje przebieg zajęć do warunków na akwenie, - omawia i podsumowuje zajęcia.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji
1.1. Metody
W czasie walidacji można stosować wyłącznie następujące metody:
- test teoretyczny,
- rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny),
- obserwacja w warunkach symulowanych,
- obserwacja w warunkach rzeczywistych,
- analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją.
Część lub całość walidacji może być przeprowadzona za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Dowodem potwierdzającym wszystkie efekty uczenia się jest posiadanie tytułu instruktora motorowodnego właściwego związku sportowego, zgodnie z rozporządzeniem określającym warunki uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz warunki kadrowe i organizacyjne konieczne do przeprowadzenia egzaminu (rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki oraz Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 22 maja 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzania egzaminu potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz warunków kadrowych i organizacyjnych koniecznych do przeprowadzania tego egzaminu (Dz. U. poz. 602 oraz z 2019 r. poz. 1596)), potwierdzone właściwymi dokumentami (zaświadczenie wystawione przez organizatora szkoleń motorowodnych zrzeszonego w Polskim Związku Motorowodnym i Narciarstwa Wodnego) poświadczającymi, że w okresie 3 lat poprzedzających walidację kandydat prowadził szkolenia na uprawnienia motorowodne w wymiarze co najmniej 100 godzin.
1.2. Zasoby kadrowe
W skład komisji wchodzą 4 osoby, w tym przewodniczący.
Co najmniej jedna osoba z komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Przewodniczący komisji musi posiadać udokumentowane:
1) w okresie 6 lat poprzedzających walidację - uczestnictwo w minimum 5 egzaminach na uprawnienia motorowodne;
2) w okresie 6 lat poprzedzających walidację - uczestnictwo w minimum 3 egzaminach na licencję do holowania narciarza wodnego i innych obiektów pływających;
3) w okresie 8 lat poprzedzających walidację - uczestnictwo w minimum 3 egzaminach na uprawnienia instruktora właściwego związku sportowego (zgodnie z ww. rozporządzeniem określającym warunki uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz warunki kadrowe i organizacyjne konieczne do przeprowadzenia egzaminu).
Spełnienie warunków określonych w pkt 1 i 2 można zastąpić autorstwem minimum 3 książek (posiadających nr ISBN) dotyczących szkolenia motorowodnego i bezpieczeństwa na wodzie.
Pierwszy z członków komisji:
1) w okresie 6 lat poprzedzających walidację - uczestniczył w minimum 5 egzaminach na uprawnienia motorowodne, w tym w minimum 2 egzaminach na uprawnienia motorowodnego sternika morskiego;
2) w okresie 8 lat poprzedzających walidację - uczestniczył w minimum 3 egzaminach na uprawnienia instruktora właściwego związku sportowego (zgodnie z ww. rozporządzeniem określającym warunki uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz warunki kadrowe i organizacyjne konieczne do przeprowadzenia egzaminu).
Drugi z członków komisji:
1) w okresie 6 lat poprzedzających walidację - uczestniczył w minimum 7 egzaminach na uprawnienia motorowodne;
2) w okresie 8 lat poprzedzających walidację - uczestniczył w minimum 3 egzaminach na uprawnienia instruktora właściwego związku sportowego (zgodnie z ww. rozporządzeniem określającym warunki uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz warunki kadrowe i organizacyjne konieczne do przeprowadzenia egzaminu).
Trzeci z członków komisji:
1) w okresie 6 lat poprzedzających walidację - uczestniczył w minimum 10 egzaminach na uprawnienia motorowodne;
2) ma 50 godzin stażu holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających (potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez klub sportowy).
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Test wiedzy, analiza dowodów i deklaracji połączona z wywiadem swobodnym służy sprawdzeniu zestawu 1. Zaliczenie etapu pierwszego (zestaw 1) umożliwia podejście do etapu drugiego (zestaw 2), przeprowadzanego za pomocą analizy dowodów i deklaracji (analiza konspektów i prezentacji) oraz obserwacji w warunkach symulowanych lub obserwacji w warunkach rzeczywistych.
Każda z metod połączona jest z wywiadem swobodnym i obejmuje wszystkie zestawy efektów uczenia się.
Drugi etap (zestaw 2) składa się z dwóch elementów: prowadzenia zajęć teoretycznych (lub ich fragmentu) i zajęć praktycznych na wodzie, na podstawie przygotowanych konspektów. Prowadzenie zajęć teoretycznych polega na przedstawieniu wiedzy z zakresu żeglarstwa motorowodnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Temat i zakres wiedzy do przygotowania prezentacji podawany jest wcześniej przez komisję.
Prowadzenie zajęć praktycznych na wodzie obejmuje nauczanie minimum dwóch manewrów, w tym jeden może być z obiektem holowanym.
Instytucja certyfikująca zapewnia:
- salę do przeprowadzenia walidacji,
- komputer z dostępem do Internetu, rzutnik, ekran, tablicę, środki do pisania na tablicy,
- jacht motorowy przystosowany fabrycznie do holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających z silnikiem o mocy minimum 220 kW i długości minimum
6 metrów,
- osobę do holowania, narty wodne, wakeboard (o ile manewr holowania narciarza będzie wymagany),
- linkę holowniczą z uchwytem,
- obiekt pływający służący do uprawiania sportu lub rekreacji (np. banan, koło),
- akwen manewrowy z dostępnym pomostem pozwalającym na wykonanie w pełni wszystkich zadań manewrowych, wyposażony w sprawne urządzenia cumownicze,
- boję manewrową.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się wymagań do tych etapów.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Aby przystąpić do walidacji, osoba musi posiadać:
- kwalifikację pełną na poziomie 4 PRK,
- 18 lat,
- patent motorowodnego sternika morskiego lub kapitana motorowodnego,
- licencję do holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających,
- zaświadczenie o ukończeniu kursu pierwszej pomocy (kurs musi obejmować m.in.: kwestie prawne udzielania pierwszej pomocy, procedury udzielania pierwszej pomocy na wodzie, podejmowanie i zabezpieczanie osoby podjętej z wody, postępowanie w przypadku podstawowych urazów, zasady RKO) zdobyte w ciągu ostatnich 3 lat,
- potwierdzone, oświadczeniem własnym lub kartą rejsu poświadczoną przez armatora, odbycie 100 godzin stażu samodzielnego pływania w minimum dwóch rejsach,
- potwierdzone, oświadczeniem własnym lub zaświadczeniem wydanym przez klub sportowy lub inny podmiot prowadzący działalność w zakresie holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających, odbycie 20 godzin stażu holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających,
- ubezpieczenie NNW i OC na czas trwania walidacji.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.1115

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Nauczanie kierowania jachtem motorowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 17/08/2023
Data ogłoszenia: 16/10/2023
Data wejścia w życie: 16/10/2023