Projekt zmian, nad którym pracował Główny Inspektor Sanitarny, nie jest bezpośrednim powrotem do regulacji, które miały "ucywilizować" zasady panujące na rynku suplementów diety. Projekt w tym zakresie był już gotowy, ale od ponad dwóch lat nie jest procedowany. Jak wskazuje GIS, proponowane zmiany odpowiadają na potrzeby dostosowania procedur w kontekście dynamicznie rozwijającego się rynku suplementów. Jak podkreślono, w 2007 r. w Rzeczypospolitej Polskiej zarejestrowano pierwszy produkt w kategorii suplemntów. Od tego czasu dynamika wzrostu sprzedaży oraz wartość rynku wzrosła wielokrotnie. W latach 2011–2016 powiadomiono GIS o 5429 nowych suplementach diety wprowadzanych do obrotu w Polsce. W poszczególnych latach liczba powiadomień GIS nieustannie wzrasta. Od 2007 r. do rejestru wpisano łącznie około 29 000 produktów kwalifikowanych przez zgłaszających jako suplementy diety. W latach 2017–2020 do GIS wpłynęło 62 808 powiadomień o wprowadzeniu lub zamiarze wprowadzenia suplementów diety po raz pierwszy do obrotu. Jak zaznacza GIS, tak duża liczba wprowadzanych do obrotu suplementów diety wymaga zmiany procedury powiadamiania w celu jej usprawnienia i dostosowania do obecnej sytuacji związanej ze wzrostem liczby rozpatrywanych powiadomień.
Czytaj także: Lekarze i białe fartuchy nie znikną z reklam suplementów, choć powinny
Mniej biurokracji, ostrzejsze kary
Projekt przewiduje m.in. zmianę przepisów dotyczących procedury powiadamiania GIS o pierwszym wprowadzeniu do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej środków spożywczych, przede wszystkim suplementów diety. Zmiany dotyczą przepisów określających rodzaje środków spożywczych objętych procedurą powiadamiania, samej procedury oraz przepisów karnych w tym zakresie.
Przedsiębiorcy mają zostać wyłączeni z obowiązku powiadomienia GIS w sprawie żywności wzbogacanej obligatoryjnie. Obecnie rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie substancji wzbogacających dodawanych do żywności określa środki spożywcze, do których są obligatoryjnie dodawane witaminy i składniki mineralne, a także ściśle określa poziomy witamin i składników mineralnych dla wzbogacanych środków spożywczych. Jak wyjaśniono, zdaniem projektodawców nie ma potrzeby powiadamiania o pierwszym wprowadzeniu tych produktów do obrotu. Zmiana ta ma mieć pozytywny wpływ na przedsiębiorców, gdyż będą oni zwolnieni z powiadamiania GIS o wprowadzeniu po raz pierwszy do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskie żywności obligatoryjnie wzbogacanej.
Zmiany dotyczą także kar pieniężnych, a konkretniej - ich zaostrzenia. Ma to zapewnić przestrzeganie przepisów przez podmioty działające na rynku spożywczym. Jak podkreślono, organy państwowej inspekcji sanitarnej (PIS) powinny mieć możliwość nakładania skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar pieniężnych za naruszenie przepisów ustawy. W tym zakresie projekt ustawy zmienia przepisy karne odnoszące się do wprowadzania po raz pierwszy do obrotu środków spożywczych objętych obowiązkiem powiadomienia GIS, wprowadza możliwość objęcia karami pieniężnymi podmiotów nieprzestrzegających wymagań w zakresie znakowania środków spożywczych, w tym w zakresie prezentacji, reklamy i promocji, określonych w art. 27 ust. 5 ustawy, doprecyzowuje, że kara pieniężna, która jest nakładana w przypadku nieprzestrzegania wymagań w zakresie znakowania środków spożywczych określonych w przepisach wskazanych rozporządzeń unijnych (rozporządzenia nr 1333/2008 – w zakresie substancji dodatkowych, rozporządzenia nr 1334/2008 – w zakresie aromatów, rozporządzenia nr 1169/2011) dotyczy także prezentacji, reklamy i promocji. Wprowadza również przepis umożliwiający objęcie karą pieniężną prowadzenie działalności w zakresie niezgodnym z zakresem rejestracji.
Ponadto projekt przewiduje zmianę wysokości kar pieniężnych. Obecny maksymalny limit kary pieniężnej w wysokości do trzydziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający, ogłaszanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, zostanie zmieniony na limit w wysokości do stukrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.