Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024.

UCHWAŁA Nr 172
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 sierpnia 2022 r.
w sprawie "Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024"

Na podstawie art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079 i 1846) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 
Ustanawia się "Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024", stanowiący załącznik do uchwały.
§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024

SPIS TREŚCI:

1. Wstęp

2. Wnioski z diagnozy stanu i poczucia bezpieczeństwa

3. Ewaluacja Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka

4. Korelacja Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024 z dokumentami strategicznymi

5. Cel główny i cele szczegółowe, wskaźniki oraz mierniki realizacji Programu

6. Koordynacja realizacji Programu

7. Finansowanie Programu

8. Monitorowanie, sprawozdawczość i ocena realizacji Programu

9. Potencjalne zagrożenia realizacji Programu

1. Wstęp

(1) Jednym z fundamentalnych aspektów funkcjonowania państwa jest zapewnienie bezpieczeństwa jego mieszkańcom. Wyrazem powyższego jest wpisanie do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa obywateli jako jednego z podstawowych zadań państwa poza strzeżeniem niepodległości i nienaruszalności terytorium, zapewnieniem wolności i praw człowieka i obywatela, strzeżeniem dziedzictwa narodowego oraz zapewnieniem ochrony środowiska (art. 5 Konstytucji RP).

(2) Konstytucja RP wskazuje wprost, że Rada Ministrów zobowiązana jest do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego państwa oraz porządku publicznego (art. 146 ust. 4 pkt 7 Konstytucji RP). Jednak bezpieczeństwo na poziomie lokalnym w znacznej mierze zależne jest od skutecznej współpracy właściwych organów państwa z jednostkami samorządu terytorialnego oraz organizacjami pozarządowymi. Bezpieczeństwo, poza wymiarem kwantyfikowalnym utożsamianym zazwyczaj ze wskaźnikami dotyczącymi liczby czynów zabronionych czy skuteczności organów państwa w zakresie ścigania ich sprawców, zależne jest bowiem od jego społecznej percepcji, a w konsekwencji prowadzone w tym zakresie działania muszą uwzględniać lokalną specyfikę i potrzeby. Dlatego też zapewnienie mechanizmów wspierających i aktywizujących społeczność na poziomie lokalnym w sferze działań prewencyjnych, w tym profilaktycznych, jest podstawowym założeniem kolejnych edycji programów ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań "Razem bezpieczniej".

(3) W 2007 r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wyszło z inicjatywą opracowania pierwszego rządowego programu, którego głównym celem były aktywizacja i wspieranie inicjatyw lokalnych na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego. Program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań "Razem bezpieczniej" na lata 2007-2015, został przyjęty uchwałą nr 218/2006 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2006 r.

(4) Aktywizacja społeczności lokalnych prowadzona była przez dofinansowanie projektów realizowanych na poziomie lokalnym przez jednostki samorządu terytorialnego lub organizacje pozarządowe.

(5) Podczas dziewięcioletniej realizacji Programu "Razem bezpieczniej" od 2007 r. do 2015 r. przyznano dofinansowanie dla projektów realizowanych w 7 obszarach:

1. Bezpieczeństwo w miejscach publicznych i miejscu zamieszkania,

2. Bezpieczeństwo w szkole,

3. Przemoc w rodzinie,

4. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

5. Bezpieczeństwo w środkach komunikacji publicznej,

6. Bezpieczeństwo w działalności gospodarczej,

7. Ochrona dziedzictwa narodowego.

(6) W okresie od 2007 r. do 2015 r. przyznano dofinansowanie łącznie dla 397 projektów na kwotę blisko 27 000 000 zł.

(7) Projekty realizowane były na poziomie lokalnym w partnerstwie wielu podmiotów oraz miały na celu poprawę bezpieczeństwa i porządku publicznego, zapobieganie zjawiskom, które budzą powszechny sprzeciw i poczucie zagrożenia.

(8) Kontynuacją pierwszej edycji Programu był przyjęty uchwałą nr 23 Rady Ministrów z dnia 8 marca 2016 r. Program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2016 i 2017.

(9) Celem głównym Programu było wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa społeczności lokalnych.

(10) Program określał trzy cele szczegółowe:

1. Bezpieczeństwo w miejscach publicznych ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia lokalnych systemów bezpieczeństwa,

2. Przeciwdziałanie zjawiskom patologii oraz ochrona dzieci i młodzieży,

3. Edukacja dla bezpieczeństwa.

(11) Łączne nakłady na realizację Programu z budżetu państwa w latach 2016-2017 wyniosły blisko 8 000 000 zł. Dofinansowanie przyznano wówczas dla 151 projektów.

(12) Głównym celem trzeciej edycji Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020 przyjętej uchwałą nr 6 Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2018 r. było, podobnie jak w drugiej edycji, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa społeczności lokalnych.

(13) Cel ten realizowany był poprzez cztery cele szczegółowe:

1. Bezpieczeństwo w miejscach publicznych ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia lokalnych systemów bezpieczeństwa,

2. Bezpieczne przejścia dla pieszych,

3. Przeciwdziałanie zjawiskom patologii oraz ochrona dzieci i młodzieży,

4. Edukacja dla bezpieczeństwa.

(14) Na realizację tej edycji Programu przeznaczono łącznie kwotę 19 050 000 zł dla 276 projektów.

(15) Z perspektywy 13 lat obowiązywania Programu można stwierdzić, że dzięki realizacji projektów, dofinansowanych w ramach ogłaszanych co roku konkursów (naborów), udało się zainicjować współpracę lokalnych podmiotów, które przygotowując wspólne przedsięwzięcia, przeprowadziły różnego rodzaju inicjatywy mające na celu poprawę różnych aspektów bezpieczeństwa na swoim terenie.

(16) Doświadczenia i efekty wcześniejszych edycji Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań "Razem bezpieczniej" uzasadniają jego kontynuację.

(17) Potwierdzenie powyższego stanowi również rekomendacja zawarta w raporcie pn. Badanie efektywności programów lokalnych w ramach Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020, które w 2020 r. były dofinansowane i realizowane w ramach celu szczegółowego pt. Bezpieczne przejścia dla pieszych przygotowanego przez zewnętrzny niezależny podmiot. Zgodnie z przedmiotowym dokumentem rekomenduje się, aby w przyszłości ponowić realizację Programu i wdrażanych w jego ramach działań skierowanych do różnych grup odbiorców, tak aby w jak największym stopniu zniwelować występujące lokalnie problemy i potrzeby mieszkańców. W szczególności ewaluator przedmiotowego raportu zwrócił uwagę, że realizacja projektów pozwoliła na osiągnięcie trwałych efektów zarówno o charakterze "twardym", infrastrukturalnym, jak i "miękkim", dotyczącym pozytywnych, długofalowych konsekwencji zajęć w zakresie bezpieczeństwa na i w okolicy przejść dla pieszych czy szkoleń z udzielania pierwszej pomocy. Zrealizowane projekty przyczyniły się m.in. do zwiększenia świadomości społeczeństwa w kwestii potencjalnych zagrożeń i bezpieczeństwa na drodze, a także doposażenia, przebudowania czy zmodernizowania przejść dla pieszych. Interwencja pozwoliła ponadto ograniczyć liczbę wypadków z udziałem pieszych na modernizowanych przejściach.

(18) Istotną rekomendacją była również kwestia, aby w kolejnej edycji Programu zwiększyć liczbę projektów przeznaczonych do realizacji tak, by móc zaspokoić zgłaszane potrzeby w zakresie bezpieczeństwa. Tym samym wskazano, aby zwiększyć środki finansowe przeznaczone na realizację działań Programu.

(19) Niniejszy Program zawiera diagnozę stanu i poczucia bezpieczeństwa, gdzie przedstawiono informacje na temat skali przestępczości i wykroczeń na terenie kraju. Opisane zostały najistotniejsze zagadnienia związane z bezpieczeństwem, w tym wyniki badań społecznych na temat poczucia bezpieczeństwa Polaków. Przedstawiono również wyniki badania ewaluacyjnego przeprowadzonego przez niezależny, zewnętrzny podmiot w ramach Programu ograniczenia przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020.

(20) W dokumencie zostały przedstawione również:

1. Korelacja Programu z dokumentami strategicznymi,

2. Cel główny i cele szczegółowe,

3. Planowane rezultaty wraz z zestawieniem mierników dla poszczególnych celów szczegółowych,

4. Podmioty odpowiedzialne za realizację poszczególnych działań w ramach Programu, tj. podmioty wiodące, podmioty współpracujące oraz podmioty mogące ubiegać się o dofinansowanie,

5. Finansowanie Programu,

6. System sprawozdawczości i monitorowania realizacji Programu,

7. Potencjalne zagrożenia osiągnięcia celów.

(21) Realizacja Programu została przewidziana w perspektywie trzyletniej, tj. na lata 2022-2024. Program jest programem rozwoju w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Program nie jest natomiast programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

(22) Odnosząc się do wymiaru terytorialnego Programu należy podkreślić, że jest on dokumentem o charakterze rządowym, jednak przewidziane są w nim cele służące realizacji zadań w wymiarze lokalnym. Same założenia Programu określają obszar aktywności jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych, w ramach którego mogą one wnioskować o uzyskanie wsparcia w wymiarze lokalnym. Projekty te będą realizowane przy uwzględnieniu lokalnej specyfiki zagrożeń i potrzeb w wymiarze bezpieczeństwa. W efekcie priorytety i kierunki interwencji określone będą na poziomie lokalnym, przy założeniu ich wpisywania się w obszar bezpieczeństwa i porządku publicznego. Specyfiką tego Programu jest bowiem promowanie inicjatyw lokalnych i aktywizacja społeczna na tym poziomie w obszarze bezpieczeństwa, a nie określanie priorytetów działań lokalnych z perspektywy centralnej. Wiąże się to z ustawową odpowiedzialnością jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności gmin, m.in. za sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

2. Wnioski z diagnozy stanu i poczucia bezpieczeństwa

(23) Z badania przeprowadzonego przez Centrum Badania Opinii Społecznej w maju 2021 r. na temat poczucia bezpieczeństwa i zagrożenia przestępczością wynika, że odsetek Polaków uważających, że Polska jest krajem, w którym żyje się bezpiecznie, wynosi 82%, a przekonanie, że okolicę miejsca zamieszkania respondentów można nazwać bezpieczną i spokojną, podziela wysoki ich odsetek - 95%. Jednocześnie, przy wysokim ogólnym poczuciu bezpieczeństwa, większość Polaków nie obawia się sytuacji, w której może stać się ofiarą przestępstwa. Tego rodzaju zagrożenia nie czuje niemal trzy piąte Polaków (57%). Odsetek badanych, którzy obawiają się, iż mogą stać się ofiarami przestępstwa, wynosi 41%, przy czym tylko 4% bardzo obawia się tego rodzaju zdarzeń.

2.1. Uwarunkowania dotyczące bezpieczeństwa i porządku publicznego na poziomie lokalnym

(24) Jedną z podstawowych funkcji współczesnego państwa jest zagwarantowanie porządku publicznego i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa obywatelom. Z tego względu zadania z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego przypisane zostały wielu instytucjom, w tym nie tylko wyspecjalizowanym organom administracji rządowej (dotyczy to szczególnie umundurowanych i uzbrojonych formacji), lecz także jednostkom samorządu terytorialnego.

(25) W całym procesie zapewniania bezpieczeństwa i porządku publicznego istotną rolę należy przypisać społecznościom lokalnym tworzonym przez mieszkańców, którzy najlepiej potrafią zidentyfikować problemy i potrzeby swojej wspólnoty. Dlatego też z punktu widzenia instytucjonalnego największe znaczenie w zakresie określania potrzeb społeczności lokalnych należy przypisać strukturom jednostek samorządu terytorialnego, które znajdują się najbliżej mieszkańców. Szybkość reakcji na pojawiające się problemy i zagrożenia na poziomie lokalnym to najistotniejsze czynniki wpływające na skuteczność działań.

(26) Samorząd terytorialny posiada uprawnienia w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, wynikające z ustaw o samorządzie terytorialnym. W polskim porządku prawnym podstawową jednostką samorządu jest gmina, zatem to na gminie spoczywa obowiązek realizacji zadań publicznych służących zaspokajaniu potrzeb wspólnoty, w tym związanych z porządkiem publicznym i bezpieczeństwem obywateli. Zadanie to zostało przez ustawodawcę wyszczególnione w treści ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 w szczególności do zadań własnych gminy zalicza m.in. sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli wykonywane są na poziomie powiatu, w myśl regulacji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Starosta jest zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży. W celu realizacji zadań starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli tworzy się komisje bezpieczeństwa i porządku, do zadań których należy m.in. ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu, opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, przygotowywanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że zadania powiatu mają charakter uzupełniający i pomocniczy w stosunku do gminy, a w ramach kompetencji samorządowych to jednak gminy wykonują podstawowe działania w zakresie zapobiegania przestępczości oraz ochrony porządku publicznego.

2.2. Policyjne dane statystyczne dotyczące przestępczości

(27) W 2021 r. Policja stwierdziła ogółem 841 070 przestępstw, czyli o 54 836 więcej niż w 2020 r. (786 234). Wskaźnik wykrywalności ogólnej przestępstw wyniósł 71,8% i był nieznacznie niższy od uzyskanych w latach ubiegłych - w 2020 r. wynosił 73,9%. W 2021 r. Policja ustaliła ogółem 322 217 podejrzanych o popełnienie przestępstw. W porównaniu do roku 2020 (310 684) był to wzrost o 11 533 osoby.

KWP Przestępstwa stwierdzone % wykrycia Podejrzani
2020 2021 2020 2021 2020 2021
KWP Białystok 17 945 26 460 80,1 84,3 10 240 9 549
KWP

Bydgoszcz

37 480 40 717 74,5 74,1 17 553 18 503
KWP Gdańsk 50 284 52 298 67,5 63,2 18 202 17 672
KWP Gorzów Wlkp. 24 710 27 459 70,5 72,3 10 467 10 933
KWP Katowice 121 141 117 256 79,9 74,6 37 353 39 825
KWP Kielce 23 120 22 428 82,6 77,5 9 985 10 143
KWP Kraków 70 337 71 643 78,4 76,3 20 254 20 582
KWP Lublin 29 472 33 631 81,7 80,2 17 728 18 569
KWP Łódź 45 784 56 293 70,1 70,6 18 821 18 732
KWP Olsztyn 26 614 25 511 75,7 72,6 13 141 12 752
KWP Opole 16 226 17 903 73,3 70,7 6 798 7 108
KWP Poznań 60 812 69 863 76,8 74,2 25 847 27 933
KWP Radom 40 629 43 955 78,4 76,0 18 998 19 533
KWP Rzeszów 32 298 29 606 80,2 75,7 11 935 11 784
KWP Szczecin 35 796 40 400 73,3 75,0 15 470 16 733
KSP Warszawa 69 835 75 485 56,6 55,4 26 108 28 015
KWP Wrocław 77 722 84 382 66,8 66,4 29 239 31 429
CBŚP 6 029 5 780 98,3 97,6 2 545 2 422
RAZEM 786 234 841 070 73,9 71,8 310 684 322 217

(28) W 2021 r. stwierdzono ogółem 508 191 przestępstw kryminalnych, czyli o 18 645 więcej niż w 2020 r. (489 546). W 2021 r. zarzuty popełnienia przestępstw kryminalnych przedstawiono 201 695 osobom podejrzanym, z czego 48 420 zatrzymanym na gorącym uczynku. W 2020 r. ustalono ogółem 198 137 osób podejrzanych o popełnienie przestępstw. Na gorącym uczynku przestępstwa zatrzymano 46 594 osoby.

KWP Przestępstwa stwierdzone Podejrzani
2020 2021 2020 2021 zatrzymani na gorącym uczynku
2020 2021
KWP Białystok 10 876 10 100 6 102 5 301 1 605 1 304
KWP Bydgoszcz 24 316 25 142 11 271 11 494 2 715 3 024
KWP Gdańsk 36 309 34 262 12 144 11 498 2 412 2 167
KWP Gorzów Wlkp. 16 347 16 068 6 747 7 014 1 249 1 342
KWP Katowice 64 531 65 049 25 261 26 151 4 992 5 460
KWP Kielce 11 729 13 352 6 208 6 224 839 897
KWP Kraków 38 802 38 419 12 873 12 815 3 331 3 269
KWP Lublin 18 212 19 145 10 780 11 263 2 150 2 059
KWP Łódź 28 540 30 680 11 112 10 976 2 197 2 267
KWP Olsztyn 16 868 16 053 8 216 7 759 1 034 977
KWP Opole 11 211 10 267 4 232 4 156 711 677
KWP Poznań 38 020 45 881 16 180 17 429 4 624 5 030
KWP Radom 23 728 24 828 11 456 11 703 2 324 2 428
KWP Rzeszów 15 151 15 012 6 773 6 483 1 212 1 126
KWP Szczecin 25 431 28 302 9 823 10 421 2 175 2 529
KSP Warszawa 49 663 54 243 17 886 19 044 6 563 7 066
KWP Wrocław 55 861 57 815 19 501 20 553 6 404 6 767
CBŚP 3 951 3 573 1 572 1 411 57 31
RAZEM 489 546 508 191 198 137 201 695 46 594 48 420

(29) Wśród przestępstw kryminalnych wyróżnia się tzw. przestępstwa pospolite. Jest to grupa najbardziej uciążliwych dla społeczeństwa 7 przestępstw, do których zaliczają się: bójka i pobicie, kradzież cudzej rzeczy, kradzież samochodu, kradzież z włamaniem, przestępstwa rozbójnicze, uszkodzenie mienia oraz uszczerbek na zdrowiu.

(30) Liczba przestępstw stwierdzonych w tej kategorii w 2021 r. wynosiła 238 305, a w roku 2020 - 229 489. W 2021 r. zarzuty popełnienia przestępstw w tej kategorii przedstawiono 64 243 osobom podejrzanym, z czego 14 073 zatrzymanym na gorącym uczynku. W 2020 r. ustalono ogółem 60 853 podejrzanych o popełnienie przestępstw. Na gorącym uczynku przestępstwa zatrzymano 13 417 osób.

KWP Przestępstwa stwierdzone Podejrzani
2020 2021 2020 2021 zatrzymani na gorącym uczynku
2020 2021
KWP Białystok 4 870 4 502 1 981 1 665 405 298
KWP Bydgoszcz 11 440 11 484 3 458 3 672 594 752
KWP Gdańsk 17 271 18 579 4 048 4 073 775 714
KWP Gorzów Wlkp. 8 025 7 508 1 992 2 264 368 421
KWP Katowice 30 101 31 240 7 868 8 475 1 960 1 984
KWP Kielce 4 322 5 014 1 478 1 620 200 224
KWP Kraków 14 715 13 906 3 716 3 623 853 763
KWP Lublin 6 266 6 809 2 876 3 059 474 487
KWP Łódź 14 645 16 525 3 704 4 065 814 948
KWP Olsztyn 8 303 8 250 2 785 2 818 304 282
KWP Opole 5 241 5 205 1 450 1 391 175 139
KWP Poznań 16 814 18 015 5 121 5 412 1 522 1 593
KWP Radom 10 353 11 286 3 364 3 583 878 953
KWP Rzeszów 6 200 5 649 1 976 1 906 276 266
KWP Szczecin 11 414 11 558 3 309 3 513 727 799
KSP Warszawa 27 431 30 112 5 192 5 831 1 706 1 954
KWP Wrocław 31 678 32 210 6 467 7 216 1 385 1 495
CBŚP 400 453 68 57 1 1
RAZEM 229 489 238 305 60 853 64 243 13 417 14 073

(31) Dane dotyczące liczby stwierdzonych w 2021 r. przestępstw w każdej z wymienionych 7 kategorii przestępstw pospolitych przedstawiają się następująco (w nawiasach umieszczone są liczby odnoszące się do roku 2020):

1. Bójka i pobicie - 2 848 (3229),

2. Kradzież cudzej rzeczy - 111 868 (101 286),

3. Kradzież samochodu - 8 728 (9131),

4. Kradzież z włamaniem - 73 473 (74 502),

5. Przestępstwa rozbójnicze - 4874 (5288),

6. Uszkodzenie rzeczy - 36 175 (35 567),

7. Uszczerbek na zdrowiu - 9067 (9617).

KWP Bójka i pobicie Kradzież cudzej rzeczy Kradzież samochodu Kradzież z włamaniem Rozbój Uszkodzenie rzeczy Uszczerbek na zdrowiu
KWP Białystok 116 1676 78 1523 129 753 305
KWP Bydgoszcz 123 5254 192 3565 204 1942 396
KWP Gdańsk 140 8459 735 6633 301 2437 609
KWP Gorzów Wlkp. 105 3438 302 2347 135 1153 330
KWP Katowice 417 13 160 659 10 723 765 4845 1330
KWP Kielce 91 1724 55 2003 197 720 279
KWP Kraków 198 6306 192 3882 333 2667 520
KWP Lublin 166 2690 63 2175 184 1170 424
KWP Łódź 225 7269 586 5558 376 2417 680
KWP Olsztyn 112 3491 181 2635 168 1438 406
KWP Opole 73 1915 90 2032 104 828 253
KWP Poznań 181 9040 714 4628 343 2985 838
KWP Radom 199 5041 356 3633 237 1751 425
KWP Rzeszów 121 2247 53 1454 126 1310 391
KWP Szczecin 122 5228 323 3707 173 1788 540
KSP Warszawa 189 18 736 2 932 6479 463 3697 548
KWP Wrocław 251 15 967 995 10 328 608 4271 785
CBŚP 19 227 222 168 28 3 8
RAZEM 2848 111 868 8728 73 473 4874 36 175 9067

3. Ewaluacja Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka

(32) Program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań "Razem bezpieczniej" od 2011 r. poddawany był przez zewnętrzne ośrodki badawcze badaniom ewaluacyjnym, których celem była ocena jego efektywności.

(33) W ramach Programu zostały zrealizowane następujące badania:

1. Badanie mechanizmu udzielania wsparcia administracji samorządowej i organizacji pozarządowych w ramach Programu "Razem bezpieczniej" (2011 r.),

2. Badanie Programu "Razem bezpieczniej" w zakresie opracowania systemu wskaźników i rezultatów oraz ich weryfikacji na poziomie lokalnym (2012 r.),

3. Badanie efektywności programów lokalnych w ramach Programu "Razem bezpieczniej", dofinansowanych i realizowanych we wszystkich obszarach wsparcia Programu w 2013-2015 r. (projekty z lat 2012, 2013, 2014),

4. Roczny raport z badania efektywności projektów lokalnych dofinansowanych i realizowanych we wszystkich celach szczegółowych wsparcia Programu w 2016 r., przygotowany w ramach "Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2016 i 2017",

5. Roczny raport z badania efektywności projektów lokalnych dofinansowanych i realizowanych we wszystkich celach szczegółowych wsparcia Programu w 2017 r., przygotowany w ramach "Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2016 i 2017",

6. Roczny raport z badania efektywności projektów lokalnych dofinansowanych i realizowanych we wszystkich celach szczegółowych wsparcia Programu w 2018 r., przygotowany w ramach "Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020",

7. Badanie efektywności projektów lokalnych w ramach "Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020",

8. Badanie efektywności programów lokalnych w ramach Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej na lata 2018-2020, które w 2020 r. były dofinansowane i realizowane w ramach celu szczegółowego pt. Bezpieczne przejścia dla pieszych.

(34) Przeprowadzona na zlecenie Koordynatora Programu ewaluacja, która objęła lata 2007-2020, była realizowana przez ośrodki badawcze z wykorzystaniem takich form jak: analiza dokumentów, wywiady, rozmowy, ankiety. Z przedmiotowych badań wynika, że w sposób właściwy zostały zidentyfikowane potrzeby lokalnych społeczności. W ocenie ewaluatorów przy przygotowaniu projektu właściwie zostały zdiagnozowane problemy i potrzeby lokalne, a także zastosowano adekwatne rozwiązania problemów.

(35) Zgodnie z założeniami Programu wojewoda przyznawał środki na wdrażanie projektów w formie dofinansowania dla:

1. Jednostek samorządu terytorialnego na podstawie porozumień administracyjnych, gdzie ww. jednostki zobowiązane są realizować i finansować zadania m.in. zgodnie z ustawą o finansach publicznych,

2. Organizacji pozarządowych, dla których środki są przekazywane w formie umów zawieranych w oparciu o zasady i tryb przewidziane w ustawie o finansach publicznych oraz ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

(36) Mając na uwadze powyższe oraz zważywszy na fakt, że są to środki publiczne wydatkowane m.in. zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, wskazane podmioty były zobligowane do realizacji zadań przewidzianych w ramach projektów w sposób jak najbardziej oszczędny i efektywny.

(37) Z przeprowadzonych badań ewaluacyjnych wśród beneficjentów Programu wynika, że realizacja zadań finansowanych w ramach Programu jest słuszna i stanowi kontynuację projektów, które pozwalają na podnoszenie bądź utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa w różnych sferach życia społecznego, gospodarczego i kulturowego.

(38) Główne wnioski wynikające z dotychczasowych raportów, doświadczeń i badań efektywności programów lokalnych w ramach Programu "Razem bezpieczniej" wskazują, że:

1. W ocenie realizatorów działania podejmowane w ramach projektów lokalnych charakteryzowały się dużą skutecznością,

2. Projekty (programy lokalne) pozwoliły na osiągnięcie zarówno takich efektów jak zakup sprzętu i wyposażenia, instalacja urządzeń, działania infrastrukturalne, wzrost poziomu wiedzy oraz świadomości obywateli, nabycie nowej wiedzy oraz kwalifikacji przez pracowników służb publicznych, nauczycieli, psychologów,

3. W ramach realizowanych projektów lokalnych odnotowano osiągnięcie efektów pozytywnych wdrażanych działań, takich jak wysoki stopień zaangażowania w działania w ramach projektu wśród społeczności lokalnych oraz pozytywny odbiór projektów przez mieszkańców,

4. Należy kontynuować przyjęty w ramach Programu system dofinansowania projektów realizowanych na poziomie lokalnym przez jednostki samorządu terytorialnego i organizacje pozarządowe. Z badań ewaluacyjnych wynika, że system ten pozwolił na sprawne i przejrzyste przekazywanie środków.

(39) Z przeprowadzonej ewaluacji w ramach realizacji Programu "Razem bezpieczniej" wynikają m.in. następujące wnioski:

1. Program jest oceniany pozytywnie, jako działanie przyczyniające się do zwiększenia realnego bezpieczeństwa i poczucia bezpieczeństwa mieszkańców,

2. Program należy kontynuować, bowiem przez lata wprowadził znane już mechanizmy dofinansowania działań wojewódzkich i lokalnych,

3. Efektem Programu jest zwiększenie świadomości mieszkańców i odbiorców działań na temat zagrożeń, sytuacji niebezpiecznych i zachowań aspołecznych,

4. Dzięki realizacji Programu Policja postrzegana jest jako instytucja działająca na rzecz dobra mieszkańców i współpracy z nimi,

5. Znaczącym efektem Programu jest współpraca, która nawiązała się nie tylko między instytucjami szczebla centralnego, ale również na poziomie wojewódzkim (powiatowym i lokalnym). To dzięki Programowi zaczęto współpracować, co przyczyniło się do zwiększenia skuteczności działań,

6. Program pozwala na realizację ponadstandardowych działań, które nie byłyby możliwe bez dodatkowego wsparcia finansowego. Szczególnie ważne jest to, że istnieje możliwość realizacji działań zgodnie z potrzebami lokalnymi.

(40) Program daje możliwość przetestowania i sprawdzenia w warunkach lokalnych nowych, często innowacyjnych rozwiązań. Niejednokrotnie zdarza się, że działania te są potem kontynuowane lokalnie lub zwiększa się ich zakres terytorialny.

4. Korelacja Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na łata 2022-2024 z dokumentami strategicznymi

(41) Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej wpisuje się w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (z perspektywą do 2030 r.), przyjętą w drodze uchwały przez Radę Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r., która odnosi się m.in. do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i porządku publicznego jako warunku rozwoju kraju. Istotnym czynnikiem realizacji powyższego celu jest doskonalenie skuteczności służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo oraz sprawne rozpoznawanie nowych zagrożeń. Kluczem do tego jest odpowiednie prawo, unowocześnianie infrastruktury i wyposażenia służb, podnoszenie poziomu ich wyszkolenia i współpraca międzynarodowa.

(42) W tym miejscu należy wskazać, że Program wpisuje się w kierunek interwencji IV.5. Zwiększenie skuteczności państwa w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości wspominanej wyżej Strategii w następujących obszarach: Ograniczanie przestępczości pospolitej [...] zarówno w dużych aglomeracjach miejskich, jak i mniejszych miejscowościach oraz Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa mieszkańców, m.in. poprzez zapewnienie szybkiej i skutecznej reakcji Policji i innych służb na zgłoszenia.

(43) Z badań opinii publicznej wynika, że Polacy najbardziej obawiają się przestępczości pospolitej, natomiast wśród innych negatywnych zjawisk, które generują wymierne ekonomiczne i społeczne straty, wymienić należy: terroryzm, przestępczość zorganizowaną, gospodarczą, korupcję oraz ataki na systemy informatyczne. W tym kontekście Program wpisuje się w obszary, które zgodnie z założeniami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju mają wpływ na osiągnięcie jej celów. Rozpoznawanie, monitorowanie i zapobieganie zagrożeniom, a także zapewnienie skutecznych mechanizmów reagowania oraz podnoszenie skuteczności służb państwowych to warunki konieczne do prawidłowego funkcjonowania państwa oraz realizacji jego celów rozwojowych. Aktywizacja i wspieranie inicjatyw lokalnych na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego mają bezpośrednie przełożenie na zwiększenie skuteczności państwa w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości. Sposobem na ograniczenie przestępczości pospolitej jest między innymi podejmowanie działań wpływających na wzrost odczuwalnej obecności Policji i innych służb odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego zarówno w dużych aglomeracjach, jak i mniejszych miejscowościach. Ważnym z punktu widzenia obaw wyrażanych przez społeczeństwo jest również zwiększenie poczucia bezpieczeństwa poprzez zapewnienie szybkiej i skutecznej reakcji Policji i innych służb na zgłoszenia dotyczące ujawnianych przestępstw i wykroczeń.

5. Cel główny i cele szczegółowe, wskaźniki oraz mierniki realizacji Programu

(44) Biorąc pod uwagę założenia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz wyniki przeprowadzonych corocznie w trakcie realizacji wcześniejszych programów badań ewaluacyjnych, określono cel główny i cele szczegółowe kolejnej edycji Programu.

(45) Cel główny określono jako podnoszenie poziomu bezpieczeństwa poprzez wspieranie inicjatyw lokalnych, który będzie realizowany przez dwa cele szczegółowe:

1. Wzmocnienie bezpieczeństwa w miejscach publicznych, ze szczególnym

uwzględnieniem tworzenia lokalnych systemów bezpieczeństwa,

2. Podnoszenie świadomości na temat społecznych zagrożeń bezpieczeństwa w wymiarze lokalnym i skutecznych metod ich zapobiegania.

wzór

(46) Przyjęty cel główny Programu bezpośrednio nawiązuje do celów głównych poprzednich edycji dokumentu i pozwoli z jednej strony na realizowanie w oparciu o Program szerokiej tematycznie grupy projektów lokalnych mających wpływ na podnoszenie poziomu bezpieczeństwa, z drugiej zaś strony na włączenie do Programu inicjatyw zarówno jednostek samorządu terytorialnego, jak i innych podmiotów społeczeństwa obywatelskiego.

(47)Cel główny mierzony będzie na podstawie wskaźnika pod nazwą: Liczba zrealizowanych projektów.

(48) Wartość bazową przedmiotowego wskaźnika określono na podstawie minimalnej liczby dofinansowanych projektów, tj. przy wstępnym założeniu dofinansowania projektów o wartości do 100 000 zł oraz rocznej dotacji w wysokości 12 mln zł wskaźnik będzie wynosił 120 projektów podzielonych na poszczególne cele szczegółowe.

(49) Wykonanie celu głównego Programu w kolejnych latach będzie weryfikowane przez analizę poziomu wykonania wskaźnika po zrealizowaniu projektów w stosunku do poziomu bazowego.

(50) Jednocześnie określeniu poziomu oddziaływania projektów na wzmocnienie bezpieczeństwa będą służyły prowadzone na określonej próbie projektów badania na poziomie lokalnym. Należy również wskazać, że brak jest możliwości określenia pełnych kryteriów oceny celu Programu w oparciu o mierniki ilościowe ze względu na brak kwalifikowalnych kryteriów określających wszystkie potencjalne obszary bezpieczeństwa na poziomie lokalnym, dlatego też założono uwzględnienie ewaluacji Programu za pomocą metod jakościowych prowadzonych ex post.

(51) Cel szczegółowy nr 1: Wzmocnienie bezpieczeństwa w miejscach publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia lokalnych systemów bezpieczeństwa.

(52) W założeniach dotychczasowych edycji programów przyjęto konieczność dążenia do tworzenia we współpracy z lokalnymi społecznościami efektywnych lokalnych systemów bezpieczeństwa oraz wspierania działań na rzecz bezpieczeństwa lokalnego. W ramach podejmowanych inicjatyw wspierane były przede wszystkim kompleksowe (systemowe) przedsięwzięcia na rzecz bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej, bezpiecznej infrastruktury oraz przeciwdziałania patologiom społecznym i przestępczości pospolitej (działania profilaktyczno-prewencyjne, informacyjne, edukacyjne). Mając na uwadze, że realizacja powyższego celu przynosiła wymierne rezultaty dla społeczeństwa, założono jego kontynuację.

(53) Cel szczegółowy nr 1 realizowany będzie poprzez dofinansowanie przedsięwzięć na rzecz bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej za pomocą przykładowych działań:

1. Budowa/modernizacja systemów monitoringów miejskich,

2. Doświetlenie miejsc postrzeganych jako niebezpieczne,

3. Budowa/modernizacja/doposażenie przejść dla pieszych.

(54) Planowanym rezultatem do osiągnięcia powyższego celu szczegółowego jest poprawa zagospodarowania przestrzeni publicznej na danym terenie w celu wzrostu bezpieczeństwa oraz unowocześnienie wyposażenia służącego zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego.

(55) Miernik celu szczegółowego nr 1 będzie stanowić liczba zrealizowanych projektów z zakresu bezpieczeństwa w miejscach publicznych. Wartość miernika w każdym roku obowiązywania Programu została określona na poziomie 110 projektów (przy wstępnym założeniu, że dofinansowanie projektu będzie wynosić 100 000 zł, a w danym roku kalendarzowym dofinansowanie celu szczegółowego nr 1 wynosić będzie 11 000 000 zł).

(56) Cel szczegółowy nr 2: Podniesienie świadomości na temat społecznych zagrożeń bezpieczeństwa w wymiarze lokalnym i skutecznych metod ich zapobiegania realizowany będzie za pomocą działań z zakresu wsparcia inicjatyw lokalnych dotyczących bezpieczeństwa i porządku publicznego, np. działania profilaktyczno-edukacyjne w zakresie budowania poczucia bezpieczeństwa w społecznościach lokalnych.

(57) W dotychczasowych edycjach Programu rysował się podział na projekty tzw. twarde (infrastrukturalne) i tzw. miękkie (edukacyjne, profilaktyczno-prewencyjne), które w bardzo elastyczny sposób obejmowały niemal wszystkie obszary związane z bezpieczeństwem i pozwalały podejmować działania adekwatne do potrzeb lokalnych poprzez m.in. kampanie informacyjne, spotkania, konkursy, aktywności dostosowane do poszczególnych grup odbiorców. Należy podkreślić, że w przypadku niemal wszystkich projektów następował dzięki ich realizacji wzrost świadomości uczestników na temat bezpiecznych zachowań. W związku z powyższym zasadnym jest dalsze realizowanie Programu w przedmiotowym zakresie.

(58) Miernik celu szczegółowego nr 2 będzie stanowić liczba zrealizowanych projektów z zakresu podniesienia poziomu bezpieczeństwa i porządku publicznego. Wartość miernika w każdym roku obowiązywania Programu została określona na poziomie 10 projektów (przy wstępnym założeniu, że dofinansowanie projektu będzie wynosić 100 000 zł, a w danym roku kalendarzowym dofinansowanie celu szczegółowego nr 2 wynosić będzie 1 000 000 zł).

(59) Podmiot realizujący dany projekt będzie zobowiązany do dokonania oceny jego efektywności z perspektywy bezpieczeństwa. Sposób przeprowadzania oceny będzie zależny od specyfiki danego projektu i może on polegać np. na badaniu opinii społecznej czy społecznej percepcji zagrożeń ze strony adresatów projektów bądź uzyskaniu informacji od właściwych służb w zakresie dynamiki zagrożeń na danym terenie.

(60) Coroczne badanie efektywności projektów lokalnych realizowanych w ramach Programu będzie miało wpływ na określenie celów priorytetowych w kolejnym roku jego obowiązywania, które w sposób szczególny będą dostosowane do potrzeb społeczności lokalnych.

(61) Poszczególne inicjatywy podejmowane w ramach Programu mogą mieć charakter wielowymiarowy i obejmować działania wpisujące się w realizację obu celów szczegółowych, tj. zawierać element inwestycyjny oraz profilaktyczny.

6. Koordynacja i monitorowanie realizacji Programu

(62) Realizacja działań na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego podejmowanych w ramach Programu prowadzona będzie w ramach współdziałania ministra właściwego do spraw wewnętrznych jako koordynatora programu, wojewodów oraz, jako podmiotów współpracujących, jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych. Podmioty odpowiedzialne będą realizować działania określone w Programie zgodnie ze swoimi kompetencjami.

(63) Koordynacja i monitorowanie realizacji Programu będzie dokonywane na dwóch poziomach.

(64) Zadania wynikające z Programu na poziomie centralnym będzie koordynował minister właściwy do spraw wewnętrznych (zwany dalej "Koordynatorem Programu").

(65) Minister właściwy do spraw wewnętrznych w ramach sprawowania koordynacji i monitorowania Programu:

1. Corocznie określa harmonogram realizacji Programu, zasady naboru do konkursu na dofinansowanie projektów, w tym określa maksymalną wartość projektu, propozycję celów priorytetowych do dofinansowania w ramach celów szczegółowych, kryteria formalne i merytoryczne oceny projektów,

2. Informuje wojewodów o rozpoczęciu naboru do konkursu na dofinansowanie projektów,

3. Wybiera projekty w oparciu o kryteria merytoryczne spośród projektów wskazanych do dofinansowania przez wojewodów,

4. Przekazuje wykaz projektów do dofinansowania z rezerwy celowej ministrowi właściwemu do spraw finansów oraz wojewodom.

(66) Zadania wynikające z Programu na poziomie województwa koordynowane będą przez wojewodę. Wojewoda:

1. Przekazuje do samorządów informacje o otwarciu naboru do konkursów na dofinansowanie projektów,

2. Przekazuje ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych wykaz rekomendowanych projektów zgłoszonych do dofinansowania,

3. Ocenia projekty w oparciu o kryteria określone przez Koordynatora Programu, w tym dokonuje oceny projektów w oparciu o kryteria formalne,

4. Koordynuje Program na poziomie lokalnym,

5. Zapewnia obieg informacji pomiędzy Koordynatorem Programu a podmiotami współpracującymi na poziomie lokalnym,

6. Monitoruje osiągnięcia celów Programu na obszarze województwa i przygotowanie rocznego sprawozdania z realizacji Programu.

(67) Podmiot realizujący zadania przedstawione w złożonym projekcie zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych podejmuje odpowiednie działania informacyjne.

7. Finansowanie Programu

(68) Na realizację Programu przewiduje się przeznaczyć ogółem 36 300 000 zł, w tym w podziale na poszczególne lata realizacji Programu wyniosą:

1) 2022 r. - 12 000 000 zł,

2) 2023 r. - 12 000 000 zł,

3) 2024 r. - 12 000 000 zł.

(69) Dodatkowo na koszty realizacji Programu w każdym roku jego realizacji przeznaczone zostanie po 100 000 zł, które zostaną przeznaczone między innymi na zakup materiałów informacyjno-promocyjnych z zakresu bezpieczeństwa publicznego oraz usług związanych z realizacją Programu.

(70) Środki na realizację Programu będą przekazywane do budżetów wojewodów z przeznaczeniem na dotacje na dofinansowanie zadań mieszczących się w ramach Programu. Ponadto w celu przekazania lub wspólnego wykonywania zadań określonych w Programie wojewodowie będą mogli zawierać z jednostkami samorządu terytorialnego stosowne porozumienia administracyjne.

(71) W ramach projektów realizowanych w celach szczegółowych Programu jest przewidziane dofinansowanie m.in. zakupu sprzętu mającego znaczenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, a także wsparcia inicjatyw lokalnych dotyczących bezpieczeństwa.

(72) Minister właściwy do spraw wewnętrznych dokona podziału rezerwy celowej zabezpieczonej w budżecie państwa na dofinansowanie projektów.

(73) Wojewoda przekaże środki na realizację projektów w formie dofinansowania:

1. Zadań realizowanych przez organizacje pozarządowe. Zlecenie realizacji zadań oraz przekazanie dotacji celowej na ich realizację następuje w formie umów zawieranych w oparciu o zasady i tryb przewidziane w ustawie o finansach publicznych oraz ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2. Zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Zlecenie zadania oraz jego realizacja następują w formie porozumienia administracyjnego zawieranego pomiędzy wojewodą a daną jednostką samorządu terytorialnego przy uwzględnieniu przepisów ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym lub o samorządzie województwa.

(74) Rozwiązanie to zapewni płynność składania wniosków przez wojewodów o wykorzystanie środków ww. rezerwy celowej oraz płynność wydawania przez Ministra Finansów decyzji dla wojewodów w zakresie przeznaczenia jej środków, w szczególności mając na uwadze termin, o którym mowa w art. 154 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

(75) W projekcie budżetu państwa w każdym roku funkcjonowania Programu (w perspektywie finansowej na lata 2022-2024) w części 42 - Sprawy wewnętrzne, dział 754, zabezpieczone będą środki na zadania o charakterze centralnym, w tym promocyjno-informacyjne, ekspertyzy, opinie, zadania koordynacyjne oraz badania ewaluacyjne. Na wyżej wymienione zadania zostaną zabezpieczone środki w kwocie 100 000 zł na każdy rok.

(76) Wydatki w wysokości 100 000 zł planowane corocznie w części 42 - Sprawy wewnętrzne w dziale 754 w 2022 r. zostały ujęte w tej części budżetowej w projekcie ustawy budżetowej na 2022 r. i będą również ujmowane w kolejnych latach budżetowych.

8. Monitorowanie, sprawozdawczość i ocena realizacji Programu

(77) Monitorowanie osiągnięcia celów szczegółowych Programu będzie prowadzone na szczeblu wojewódzkim. Efektem przeprowadzonego monitoringu będzie opracowanie rocznego sprawozdania z realizacji projektów, które zostanie przedłożone do Koordynatora Programu w terminie do końca lutego roku następnego. Następnie dane ze szczebla wojewódzkiego będą weryfikowane przez Koordynatora Programu pod względem poziomu osiągnięcia celów szczegółowych założonych w projektach, które uzyskały dofinansowanie w ramach Programu. Sprawozdanie za ostatni rok obowiązywania Programu będzie stanowić podsumowanie całości edycji.

(78) Sprawozdanie wojewody stanowić będzie wkład do rocznego raportu postępu realizacji Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024 w danym roku sprawozdawczym.

(79) Program będzie podlegał corocznym badaniom ewaluacyjnym w zakresie efektów realizacji Programu.

(80) Koordynator Programu corocznie opracowuje raport postępu realizacji Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024 w danym roku sprawozdawczym, który będzie przedkładany wraz z wynikami badań ewaluacyjnych w terminie do dnia 30 czerwca następującego po roku stanowiącym okres sprawozdawczy do przyjęcia Radzie Ministrów.

9. Potencjalne zagrożenia realizacji Programu

(81) Jako potencjalne zagrożenia realizacji Programu należy wskazać:

1. Opóźnienia w realizacji działań w ramach pierwszego roku obowiązywania Programu w związku z długotrwałą procedurą uzgodnień Programu jako programu rozwoju w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,

2. Opóźnienia w realizacji celów szczegółowych wynikające z nieplanowanych w momencie przyjmowania Programu reorganizacji i zmian funkcjonalnych podmiotów odpowiedzialnych za ich wdrażanie,

3. Ograniczenie środków budżetowych na finansowanie Programu,

4. Brak wystarczającej liczby zgłoszeń inicjatyw spełniających wymagania formalne i merytoryczne,

5. Wystąpienie czynników niezależnych, jak epidemia, utrudniających działania

o charakterze profilaktycznym.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024