Jordania-Polska. Umowa o współpracy w dziedzinie obronności. Amman.2014.05.11.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Jordańskiego Królestwa Haszymidzkiego o współpracy w dziedzinie obronności,
podpisana w Ammanie dnia 11 maja 2014 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Jordańskiego Królestwa Haszymidzkiego, zwane dalej razem "Stronami" i osobno "Stroną";

Biorąc pod uwagę przepisy Karty Narodów Zjednoczonych, sporządzonej w San Francisco dnia 26 czerwca 1945 roku;

Uznając i potwierdzając zasady poszanowania suwerenności, integralności terytorialnej, politycznej niezależności, nieagresji i wzajemnej nieingerencji w sprawy wewnętrzne; Uwzględniając potrzebę promowania pokoju, stabilizacji i dobrobytu dla swoich narodów;

W przekonaniu, że ścisła współpraca w dziedzinie obronności przyniesie im wzajemne korzyści;

Pragnąc umocnić więzy przyjaźni i braterstwa między swoimi Siłami Zbrojnymi;

Uzgodniły, co następuje;

ARTYKUŁ  1

Cel i przedmiot

1. 
Współpraca będzie oparta na zasadach równości, partnerstwa i wzajemnych korzyści.
2. 
Współpraca będzie realizowana zgodnie z prawem międzynarodowym, zobowiązaniami międzynarodowymi Stron, szczególnie w obszarach nieproliferacji i kontroli eksportu, jak również zgodnie z ich prawem wewnętrznym.
3. 
Nadzór nad stosowaniem niniejszej Umowy będzie sprawowany przez Ministra Obrony Narodowej we współpracy z ministrem właściwym w sprawach gospodarki w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Przewodniczącego Połączonego Kolegium Szefów Sztabów Jordańskich Sił Zbrojnych w imieniu Jordańskiego Królestwa Haszymidzkiego.
ARTYKUŁ  2

Definicje

Dla celu niniejszej Umowy, pojęcie:

a.
"współpraca" oznacza współpracę w dziedzinie obronności między Stronami, realizowaną zgodnie z przepisami niniejszej Umowy;
b.
"personel wojskowy" oznacza członków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz Jordańskiego Królestwa Haszymidzkiego;
c.
"personel cywilny" oznacza pracowników Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz Jordańskiego Królestwa Haszymidzkiego a także ministerstw właściwych do spraw obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz Jordańskiego Królestwa Haszymidzkiego;
d.
"Strona wysyłająca" oznacza Stronę, która wysyła swój personel wojskowy i cywilny na terytorium Strony przyjmującej zgodnie z przepisami niniejszej Umowy;
e.
"Strona przyjmująca" oznacza Stronę, która przyjmuje personel wojskowy i cywilny Strony wysyłającej zgodnie z przepisami niniejszej Umowy;
f.
"Strona trzecia" oznacza państwo, organizację międzynarodową albo inny podmiot, który nie jest stroną niniejszej Umowy.
ARTYKUŁ  3

Obszary współpracy

1. 
Współpraca może obejmować następujące obszary:
a.
funkcjonowanie sił zbrojnych w demokratycznych społeczeństwach, łącznie ze stosowaniem przepisów międzynarodowych traktatów w dziedzinach obronności, bezpieczeństwa i kontroli zbrojeń;
b.
wojskowe operacje zagraniczne;
c.
organizacja sił zbrojnych, łącznie ze strukturą jednostek wojskowych oraz polityką kadrową i zarządzaniem kadrami;
d.
wojskowe wsparcie logistyczne;
e.
szkolnictwo wojskowe;
f.
szkolenie wojskowe;
g.
nauka i badania w dziedzinie obronności, łącznie z wojskowym zastosowaniem ich dorobku;
h.
uzbrojenie i sprzęt wojskowy, łącznie z ich użytkowaniem, pracami badawczo-rozwojowymi nad nimi, utrzymywaniem i konserwacją;
i.
przemysły obronne;
j.
wojskowa medycyna i służby medyczne;
k.
jurysdykcja wojskowa.
2. 
Strony mogą również współpracować w innych obszarach niż te, o których mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu.
ARTYKUŁ  4

Formy współpracy

Współpraca będzie realizowana w następujących formach:

a.
spotkania przedstawicieli wojska i urzędników niższych i wyższych szczebli;
b.
wymiana doświadczeń na szczeblu eksperckim;
c.
konsultacje polityczno-wojskowe, konferencje i seminaria;
d.
studia i szkolenia w szkołach wojskowych i wojskowych instytucjach badawczo-rozwojowych;
e.
konsultacje i pomoc w użytkowaniu, utrzymywaniu i konserwacji uzbrojenia i sprzętu wojskowego, a także w pracach badawczo-rozwojowych dotyczących uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
f.
wymiana informacji, dokumentacji i oprzyrządowań szkoleniowych.
ARTYKUŁ  5

Polsko-Jordańska Wspólna Komisja

1. 
Powołuje się Polsko-Jordańską Wspólną Komisję w Sprawie Współpracy w Dziedzinie Obronności, zwaną dalą "Wspólną Komisją", w celu rozpatrywania, kierowania i nadzorowania wszystkich dwustronnych przedsięwzięć realizowanych zgodnie z przepisami niniejszej Umowy.
2. 
Współprzewodniczącymi Wspólnej Komisji będą: podsekretarz stanu właściwy w sprawach polityki obronnej w Ministerstwie Obrony Narodowej w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Szef Sztabu Sił Zbrojnych albo jego przedstawiciel w imieniu Jordańskiego Królestwa Haszymidzkiego.
3. 
Skład Wspólnej Komisji oraz jej statut będzie określony w drodze pisemnej, podczas pierwszej sesji, która odbędzie się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4. 
Wspólna Komisja będzie zbierać się raz w roku, naprzemiennie w Rzeczypospolitej Polskiej i Jordańskim Królestwie Haszymidzkim.
5. 
Wspólna Komisja będzie przygotowywać roczne plany współpracy, które będą podpisywane przez osoby, o których mowa w ustępie 2 niniejszego artykułu, najpóźniej do dnia 15 listopada każdego roku.
6. 
Roczne plany współpracy będą określać poszczególne dwustronne przedsięwzięcia, ich formy, terminy, miejsca i liczby osób w nich uczestniczących, a także władze właściwe w sprawach ich realizacji.
7. 
Podpisane roczne plany współpracy mogą być zmieniane w drodze pisemnej za zgodą Wspólnej Komisji w dowolnym czasie. Zmiany będą podpisywane przez osoby, o których mowa w ustępie 2 niniejszego artykułu albo przez należycie upoważnionych przedstawicieli tych osób.
ARTYKUŁ  6

Personel wojskowy i cywilny

1. 
W czasie pobytu na terytorium Strony przyjmującej, personel wojskowy i cywilny Strony wysyłającej będzie przestrzegał prawa Strony przyjmującej i powstrzyma się od jakichkolwiek działań niezgodnych z duchem niniejszej Umowy, a w szczególności od jakiejkolwiek działalności politycznej. Zapobieganie takim działaniom będzie należało do obowiązków Strony wysyłającej.
2. 
W razie naruszenia wojskowej dyscypliny przez personel wojskowy Strony wysyłającej w czasie jego pobytu na terytorium Strony przyjmującej, władze Strony wysyłającej podejmą niezbędne działania zgodnie ze swoim prawem wewnętrznym.
ARTYKUŁ  7

Sprawy finansowe

1. 
Finansowanie wizyt na mocy niniejszej Umowy będzie realizowane zgodnie z zasadą wzajemności, w następujący sposób:
a.
Strona wysyłająca zapewni i pokryje koszty:
(1)
transportu do terytorium Strony przyjmującej i z powrotem;
(2)
ubezpieczenia osobowego, łącznie z ubezpieczeniem zdrowotnym i od następstw nieszczęśliwych wypadków;
(3)
dokumentów wymaganych przez Stronę przyjmującą, niezbędnych do wjazdu i opuszczenia jej terytorium.
b.
Strona przyjmująca zapewni i pokryje koszty:
(1)
transportu wewnętrznego;
(2)
wyżywienia i zakwaterowania na okres do 7 dni kalendarzowych dla delegacji, które liczą nie więcej niż 10 osób. Sposób pokrycia kosztów odnoszący się do delegacji, które przebywają na terytorium Strony przyjmującej przez okres dłuższy niż 7 dni kalendarzowych lub które liczą więcej niż 10 osób, będzie uzgadniany z wyprzedzeniem, indywidualnie w każdym przypadku.
2. 
W nagłych przypadkach, Strona przyjmująca zapewni personelowi wojskowemu i cywilnemu Strony wysyłającej opiekę dentystyczną i zdrowotną. Koszty takiej opieki będą zwracane przez Stronę wysyłającą w ciągu 30 dni od otrzymania rachunków.
3. 
Sposób pokrycia kosztów odnoszący się do form współpracy, o których mowa w artykule 4 litery d oraz e, będzie określony w odrębnych umowach.
ARTYKUŁ  8

Ochrona informacji niejawnych

Ochrona informacji niejawnych wymienianych między Stronami w związku z niniejszą Umową będzie określona w odrębnej umowie.

ARTYKUŁ  9

Rozstrzyganie sporów

1. 
Każda sytuacja, która może prowadzić do powstania między Stronami sporu dotyczącego interpretacji lub stosowania niniejszej Umowy, będzie niezwłocznie konsultowana między nimi w przyjazny i ugodowy sposób.
2. 
Spory powstałe w wyniku stosowania niniejszej Umowy będą rozstrzygane wyłącznie między Stronami, bez odwoływania się do jakiejkolwiek Strony trzeciej.
ARTYKUŁ  10

Przepisy końcowe

1. 
Niniejsza Umowa wejdzie w życie z dniem otrzymania późniejszego pisemnego zawiadomienia, przesłanego drogą dyplomatyczną, którymi Strony wzajemnie poinformują się o wypełnieniu swoich wewnętrznych procedur prawnych, niezbędnych do wejścia niniejszej Umowy w życie.
2. 
Niezwłocznie po wejściu niniejszej Umowy w życie, Rząd Rzeczypospolitej Polskiej podejmie niezbędne działania zmierzające do zarejestrowania Umowy w Sekretariacie Organizacji Narodów Zjednoczonych, zgodnie z artykułem 102 ustęp 1 Karty Narodów Zjednoczonych.
3. 
Niniejsza Umowa została zawarta na okres 5 lat, po czym będzie przedłużona na kolejne okresy 12 miesięcy, chyba że zostanie wypowiedziana zgodnie z ustępem 5 niniejszego artykułu.
4. 
Niniejsza Umowa może być zmieniona w dowolnym czasie na piśmie. Wszystkie zmiany wejdą w życie zgodnie z procedurą określoną w ustępie 1 niniejszego artykułu.
5. 
Niniejsza Umowa może być wypowiedziana przez każdą ze Stron w dowolnym czasie na piśmie. W takim przypadku, niniejsza Umowa wygaśnie po upływie 180 dni kalendarzowych od daty otrzymania zawiadomienia o wypowiedzeniu.
6. 
Wypowiedzenie niniejszej Umowy nie będzie miało wpływu na trwające dwustronne przedsięwzięcia aż do ich zakończenia, chyba że Wspólna Komisja postanowi inaczej.

Sporządzono w Ammanie dnia 11 maja 2014 roku w dwóch egzemplarzach w języku polskim i angielskim, przy czym obydwa teksty są jednakowo autentyczne. W razie jakiejkolwiek rozbieżności w ich interpretacji, tekst w języku angielskim będzie uznany za rozstrzygający.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024