Nadanie statutu Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

ZARZĄDZENIE Nr 115
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 15 listopada 2005 r.
w sprawie nadania statutu Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa

Na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 1150 i 1247) zarządza się, co następuje:
§  1.
Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 marca 2006 r. i podlega ogłoszeniu.

ZAŁĄCZNIK

STATUT PROKURATORII GENERALNEJ SKARBU PAŃSTWA

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa, zwana dalej "Prokuratorią Generalną", jest państwową jednostką organizacyjną, działającą na podstawie ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 1150 i 1247), zwanej dalej "ustawą".

Rozdział  2

Organizacja wewnętrzna

§  2.
W skład Prokuratorii Generalnej wchodzą:
1)
Główny Urząd Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa z siedzibą w mieście stołecznym Warszawie;
2)
oddziały Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w razie ich utworzenia na podstawie odrębnych przepisów.
§  3.
1.
W skład Głównego Urzędu Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa wchodzą:
1) 1
(uchylony);
2)
Departament Zastępstwa Procesowego I;
3)
Departament Zastępstwa Procesowego II;
4)
Departament Zastępstwa Procesowego III;
5)
Departament Zastępstwa Procesowego IV;
6)
Departament Arbitrażu;
7)
Departament Opinii Prawnych i Legislacji;
8)
Departament Prawa Międzynarodowego i Europejskiego;
9)
Departament Studiów i Analiz;
10) 2
Biuro Budżetowo-Administracyjne;
11)
(uchylony);
12)
(uchylony).
2. 3
Departamenty i biuro, o których mowa w ust. 1, dzielą się na stanowiska pracy oraz mogą dzielić się na wydziały lub samodzielne stanowiska pracy, tworzone przez Prezesa Prokuratorii Generalnej. Wydziały dzielą się na stanowiska pracy.
3.
W skład Głównego Urzędu Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa mogą wchodzić również samodzielne wydziały oraz jednoosobowe i wieloosobowe samodzielne stanowiska pracy, tworzone przez Prezesa Prokuratorii Generalnej.
4.
Organizację wewnętrzną oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy, o których mowa w ust. 1-3, określa regulamin organizacyjny Głównego Urzędu Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, nadany przez Prezesa Prokuratorii Generalnej.
§  4.
1.
W oddziałach Prokuratorii Generalnej mogą być tworzone:
1)
sekretariat dyrektora oddziału;
2)
wydział zastępstwa procesowego;
3)
wydział opinii prawnych;
4)
samodzielne stanowisko pracy do spraw administracyjno-kadrowych;
5)
samodzielne stanowisko pracy do spraw ochrony informacji niejawnych;
6)
samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi kancelaryjnej.
2.
Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, dzielą się na stanowiska pracy.
3.
Organizację wewnętrzną oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy w oddziale Prokuratorii Generalnej określa regulamin organizacyjny tego oddziału, nadany przez Prezesa Prokuratorii Generalnej.
§  5.
W Prokuratorii Generalnej pełnią funkcje:
1) 4
dyrektorzy i wicedyrektorzy departamentów oraz biura, o których mowa w § 3 ust. 1;
2)
naczelnicy wydziałów w departamentach, o których mowa w § 3 ust. 2;
3)
naczelnicy samodzielnych wydziałów, o których mowa w § 3 ust. 3;
4)
dyrektorzy oddziałów Prokuratorii Generalnej;
5)
naczelnicy wydziałów w oddziałach Prokuratorii Generalnej;
6)
wizytatorzy, o których mowa w § 10;
7)
członkowie Komisji Dyscyplinarnej Prokuratorii Generalnej i Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej Prokuratorii Generalnej, o których mowa w art. 59 ust. 2 ustawy;
8)
rzecznik dyscyplinarny Prokuratorii Generalnej, o którym mowa w art. 60 ust. 1 ustawy;
9) 5
rzecznik prasowy, o którym mowa w § 10a.
§  6.
1.
Spory o właściwość między oddziałami Prokuratorii Generalnej, między oddziałem Prokuratorii Generalnej a Głównym Urzędem Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz między komórkami organizacyjnymi lub samodzielnymi stanowiskami pracy w Głównym Urzędzie Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa rozstrzyga Prezes Prokuratorii Generalnej.
2.
Spory o właściwość między komórkami organizacyjnymi lub samodzielnymi stanowiskami pracy w oddziale Prokuratorii Generalnej rozstrzyga dyrektor tego oddziału.
§  7.
Prezes Prokuratorii Generalnej w Głównym Urzędzie Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz dyrektorzy oddziałów Prokuratorii Generalnej w tych oddziałach mogą tworzyć i znosić stałe lub doraźne zespoły o charakterze opiniodawczym lub doradczym, określając ich nazwę, skład, zakres zadań, tryb pracy oraz sposób ich obsługi i finansowania.

Rozdział  3

Szczegółowe zasady funkcjonowania

§  8.
1.
W przypadku powołania dwóch wiceprezesów Prokuratorii Generalnej, Prezes Prokuratorii Generalnej wyznacza spośród nich swojego pierwszego zastępcę.
2.
Pierwszy zastępca Prezesa Prokuratorii Generalnej zastępuje Prezesa Prokuratorii Generalnej we wszystkich sprawach należących do jego zakresu czynności w razie jego nieobecności lub nieobsadzenia tego stanowiska.
§  9.
1. 6
Departamentami i biurem, o których mowa w § 3 ust. 1, kierują dyrektorzy przy pomocy wicedyrektorów, o ile stanowiska wicedyrektorów zostały utworzone.
2.
Wydziałami i samodzielnymi wydziałami, o których mowa w § 3 ust. 2 i 3, kierują naczelnicy.
3.
Prezes Prokuratorii Generalnej:
1) 7
może pisemnie upoważnić wiceprezesów, dyrektorów departamentów i biura, o których mowa w § 3 ust. 1, oraz innych starszych radców i radców zatrudnionych w Głównym Urzędzie Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa do podejmowania rozstrzygnięć w jego imieniu w określonych przez niego sprawach;
2)
ustala zakresy czynności osób, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy, o których mowa w § 3 ust. 3.
4. 8
Dyrektorzy departamentów i biura, o których mowa w § 3 ust. 1, oraz naczelnicy samodzielnych wydziałów, o których mowa w § 3 ust. 3, ustalają zakresy czynności pracowników zatrudnionych w podległych im komórkach organizacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 2.
§  10.
Prezes Prokuratorii Generalnej może powierzyć starszemu radcy lub radcy Prokuratorii Generalnej funkcję wizytatora, określając zakres jego zadań. Z funkcji wizytatora Prezes Prokuratorii Generalnej może zwolnić w każdym czasie.
§  10a. 9
Prezes Prokuratorii Generalnej może powierzyć starszemu radcy lub radcy Prokuratorii Generalnej funkcję rzecznika prasowego, określając zakres jego zadań. Z funkcji rzecznika prasowego Prezes Prokuratorii Generalnej może zwolnić w każdym czasie.
§  11.
1.
Oddziałami Prokuratorii Generalnej kierują dyrektorzy.
2.
W przypadku niemożności kierowania oddziałem Prokuratorii Generalnej przez jej dyrektora, oddziałem kieruje starszy radca lub radca Prokuratorii Generalnej pisemnie wyznaczony przez Prezesa Prokuratorii Generalnej na czas niemożności kierowania przez dyrektora.
3.
Dyrektor oddziału Prokuratorii Generalnej może pisemnie upoważnić starszych radców i radców zatrudnionych w tym oddziale do podejmowania rozstrzygnięć w jego imieniu w określonych przez niego sprawach.
4.
Wydziałami w oddziałach Prokuratorii Generalnej kierują naczelnicy, a innymi komórkami organizacyjnymi - kierownicy.
5.
Dyrektorzy oddziałów Prokuratorii Generalnej ustalają zakresy czynności pracowników zatrudnionych w tych oddziałach.
§  12.
Funkcję dyrektora i wicedyrektora departamentu, o którym mowa w § 3 ust. 1, naczelnika wydziału w departamencie, o którym mowa w § 3 ust. 2, naczelnika samodzielnego wydziału, o którym mowa w § 3 ust. 3, a także naczelnika wydziału w oddziale Prokuratorii Generalnej można powierzyć starszemu radcy lub radcy Prokuratorii Generalnej.
§  13.
1.
Funkcję dyrektora i wicedyrektora departamentu, o którym mowa w § 3 ust. 1, oraz naczelnika wydziału w departamencie, o którym mowa w § 3 ust. 2, i naczelnika samodzielnego wydziału, o którym mowa w § 3 ust. 3, a także funkcję dyrektora oddziału Prokuratorii Generalnej powierza i zwalnia z tych funkcji Prezes Prokuratorii Generalnej.
2.
(uchylony).
3.
Funkcję naczelnika wydziału w oddziale Prokuratorii Generalnej powierza Prezes Prokuratorii Generalnej na wniosek dyrektora właściwego oddziału Prokuratorii Generalnej. Z funkcji tych zwalnia Prezes Prokuratorii Generalnej.

Rozdział  4

Pełnomocnictwa w sprawach międzynarodowych

§  14.
1.
Pełnomocnictw do wykonywania zastępstwa procesowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, udziela Prezes Prokuratorii Generalnej.
2.
Prezes Prokuratorii Generalnej udziela pełnomocnictwa z własnej inicjatywy albo na wniosek dyrektora właściwej komórki organizacyjnej Głównego Urzędu Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa lub dyrektora właściwego oddziału Prokuratorii Generalnej.
§  15.
1.
Pełnomocnictwa, o którym mowa w § 14 ust. 1, udziela się w formie pisemnej, z zastrzeżeniem ust. 3.
2.
W pełnomocnictwie określa się w szczególności osobę pełnomocnika, sprawę, której dotyczy pełnomocnictwo, oraz zakres umocowania, z uwzględnieniem przepisów właściwych dla danego postępowania.
3.
Pełnomocnictwa udziela się w tej samej formie, jaka jest wymagana we właściwych przepisach do ważności czynności prawnej będącej przedmiotem tego pełnomocnictwa.

Rozdział  5

Postanowienia końcowe

§  16.
1.
Tryb wykonywania zadań i czynności w Prokuratorii Generalnej określa Regulamin wewnętrznego urzędowania Prokuratorii Generalnej.
2.
Tryb kolegialnego przyjmowania stanowisk Prokuratorii Generalnej w sprawach o istotnym znaczeniu dla ochrony praw lub interesów Skarbu Państwa, a także tryb współdziałania Prokuratorii Generalnej z innymi podmiotami przy wykonywaniu zastępstwa procesowego określają odrębne przepisy.
1 Załącznik § 3 ust. 1 pkt 1 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze zarządzenia nr 78 z dnia 27 czerwca 2016 r. (M.P.2016.595) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2016 r.
2 Załącznik § 3 ust. 1 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie zarządzenia nr 78 z dnia 27 czerwca 2016 r. (M.P.2016.595) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2016 r.
3 Załącznik § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 78 z dnia 27 czerwca 2016 r. (M.P.2016.595) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2016 r.
4 Załącznik § 5 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 78 z dnia 27 czerwca 2016 r. (M.P.2016.595) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2016 r.
5 Załącznik § 5 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 17 z dnia 11 lutego 2016 r. (M.P.2016.171) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 marca 2016 r.
6 Załącznik § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a zarządzenia nr 78 z dnia 27 czerwca 2016 r. (M.P.2016.595) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2016 r.
7 Załącznik § 9 ust. 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia nr 78 z dnia 27 czerwca 2016 r. (M.P.2016.595) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2016 r.
8 Załącznik § 9 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c zarządzenia nr 78 z dnia 27 czerwca 2016 r. (M.P.2016.595) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2016 r.
9 Załącznik § 10a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 17 z dnia 11 lutego 2016 r. (M.P.2016.171) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 marca 2016 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024