M-nar.Bank Odbudowy i Rozwoju-Polska. Umowa o przyznanie Polsce grantu w wysokości nieprzekraczającej 500 000 USD na przeprowadzenie reformy rachunkowości i rewizji finansowej w Polsce. Warszawa.2005.03.01.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju o przyznanie Polsce grantu w wysokości nieprzekraczającej 500.000 USD na przeprowadzenie reformy rachunkowości i rewizji finansowej w Polsce,
podpisana w Warszawie dnia 1 marca 2005 r.

Przekład

Bank Światowy

Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju

Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju

Sz. P. Mirosław Gronicki

Minister Finansów

Ministerstwo Finansów

Warszawa

Rzeczpospolita Polska

Dot.: grantu IDF na przeprowadzenie reformy rachunkowości i rewizji finansowej w Polsce

Grant IDF nr TF054298

Szanowny Panie Ministrze,

W imieniu Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (Bank) pragnę poinformować o pozytywnej decyzji Banku o udzieleniu Polsce (Odbiorca) grantu w wysokości nieprzekraczającej pięciuset tysięcy dolarów amerykańskich (500.000 USD) (Grant).

Grant zostaje przyznany w odpowiedzi na wniosek Odbiorcy o udzielenie pomocy finansowej oraz dla celów i na warunkach określonych w aneksie do niniejszej umowy. Potwierdzając poniższą umowę, Odbiorca oświadcza, że jest upoważniony do jej zawarcia i podjęcia Grantu dla wspomnianych celów na podanych niżej warunkach.

Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że zgodnie z polityką Banku niniejsza umowa i wszelkie informacje z nią związane będą upublicznione po wejściu w życie niniejszej umowy oraz po wyrażeniu przez Odbiorcę zgody na jej ujawnienie. Odbiorca potwierdza zgodę na ujawnienie tych informacji przez podpisanie niniejszej umowy.

Niniejszym proszę o potwierdzenie zgody na powyższe w imieniu Odbiorcy, poprzez podpisanie, opatrzenie datą i przesłanie do Banku załączonego egzemplarza umowy. Po otrzymaniu przez Bank podpisanego przez Odbiorcę egzemplarza niniejszej umowy, wejdzie ona w życie z dniem złożenia podpisu.

Z wyrazami szacunku

Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju

Roger W. Grawe

Dyrektor

na Kraje Europy Centralnej i Kraje Bałtyckie

Region Europy i Azji Centralnej

Uzgodniono i potwierdzono:

Rzeczpospolita Polska

Przez: Ministerstwo Finansów

Nazwisko: Andrzej Jacaszek

Stanowisko: podsekretarz stanu

Data: 1 marca 2005 r.

Aneks do umowy

Cele i warunki udzielenia Grantu

1. Cele i działania

1.1. Celem niniejszego Grantu jest udzielenie Odbiorcy wsparcia w realizacji projektu (Projekt) zmierzającego do stworzenia potencjału w dziedzinie rachunkowości i rewizji finansowej sektora prywatnego, tak aby spełnione zostały wymagania Acquis Communautaire Unii Europejskiej w tych obszarach oraz stosowane były najlepsze praktyki międzynarodowe. Działania (Działania), na wykonanie których udziela się Grantu, obejmują:

(a) Przyjęcie i wdrożenie międzynarodowych standardów rewizji finansowej: Zapewnienie: (i) pomocy technicznej w celu wsparcia Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (KIBR) w przyjęciu i wdrożeniu Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej (ISA) zatwierdzonych przez Komisję Europejską oraz (ii) szkoleń i warsztatów we wdrożeniu ISA.

(b) Wzmocnienie zawodu biegłego rewidenta: Zapewnienie: (i) pomocy technicznej w opracowaniu ram prawnych oraz we wdrożeniu mechanizmów nadzoru publicznego w zgodzie z zasadami określonymi przez Acquis Communautaire, (ii) pomocy technicznej w przeprowadzeniu przeglądu istniejącego w KIBR systemu zapewniania jakości oraz we wsparciu KIBR w pełnym dostosowaniu systemu do stosownych rekomendacji i wymogów Komisji Europejskiej oraz (iii) szkoleń i warsztatów w przeprowadzaniu kontroli jakości.

(c) Edukację i szkolenia: Zapewnienie szkoleń we wdrożeniu Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej dla księgowych, biegłych rewidentów oraz pracowników instytucji nadzorujących sektor finansowy.

2. Ogólne wdrożenie

2.1. Odbiorca zobowiązuje się do: (a) realizacji Działań z należytą starannością i skutecznością, (b) sprawnego zapewnienia wymaganych w tym celu środków finansowych, obiektów, usług i innych zasobów, (c) dostarczenia wszystkich informacji związanych z Działaniami oraz wykorzystaniem środków Grantu, których Bank może zasadnie zażądać, (d) okresowej wymiany opinii z przedstawicielami Banku na temat postępów i wyników realizacji Działań oraz (e) podjęcia wszelkich koniecznych działań umożliwiających przedstawicielom Banku wizytację na terytorium Odbiorcy w celach związanych z Grantem. Niezależnie od powyższego Odbiorca zobowiązuje się, na żądanie Banku, do przygotowania i dostarczenia Bankowi z chwilą zakończenia Działań raportu na temat wyników i skutków Działań, w formie i treści uznanej przez Bank za satysfakcjonującą.

2.2. Odbiorca zobowiązany jest wnieść własny wkład finansowy w wysokości 60.000 USD, który zostanie wykorzystany na pokrycie wydatków administracyjnych związanych z realizacją Grantu oraz innych, takich jak przygotowanie i ocena pakietów zamówień, zapewnienie powierzchni biurowej dla konsultantów, koszty komunikacji i tłumaczenia, jednorazowy audyt ex post sprawdzający wykorzystanie środków pochodzących z Grantu oraz inne pokrewne wydatki na cele związane z Grantem. Odbiorca zadba, by Krajowa Izba Biegłych Rewidentów oraz Stowarzyszenie Księgowych w Polsce partycypowały we wkładzie własnym.

3. Zamówienia

3.1. Jeśli Bank nie zdecyduje inaczej, zamawianie usług konsultantów na potrzeby realizacji Działań, które mają być sfinansowane ze środków Grantu, podlega postanowieniom załącznika I do niniejszego aneksu.

4. Wypłata środków Grantu

4.1. Kwota Grantu zostanie przekazana na rachunek otwarty przez Bank we własnych księgach w imieniu Odbiorcy (Rachunek Grantu) i będzie mogła zostać stamtąd pobrana przez Odbiorcę zgodnie z postanowieniami niniejszego rozdziału 4 na pokrycie wydatków związanych z uzasadnionymi kosztami usług koniecznych do realizacji Działań, które mają być sfinansowane ze środków Grantu.

4.2. Wydatki na następujące kategorie pozycji mogą zostać sfinansowane ze środków Grantu i powinny zostać wykorzystane wyłącznie na realizację tych Działań:

Kategoria Kwota przydzielonego Grantu (w USD) Procentowy udział wydatków do sfinansowania z Grantu
Usługi konsultantów 350.000 100 %
Szkolenia i warsztaty 150.000 100 %
Ogółem 500.000

Dla celów niniejszego ustępu, termin "szkolenia i warsztaty" oznacza wydatki poniesione w związku z przeprowadzeniem szkoleń i warsztatów, w tym koszty podróży, zakwaterowania i wyżywienia, wynajmu sal, zapewnienia tłumaczenia (ustnego i pisemnego) oraz materiałów.

4.3. Niezależnie od postanowień ustępu 4.2.:

(a) z Rachunku Grantu nie będą dokonywane żadne wypłaty: (i) na pokrycie wydatków poniesionych przed datą podpisania niniejszej umowy przez Bank, lub (ii) na uiszczenie płatności na rzecz osób lub podmiotów, jeśli płatność taka, zgodnie z wiedzą Banku, jest niedozwolona na podstawie decyzji Rady Bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych podjętej zgodnie z postanowieniami rozdziału VII Karty Narodów Zjednoczonych;

(b) z Rachunku Grantu nie będą dokonywane żadne wypłaty po upływie trzech lat od daty podpisania niniejszej umowy przez Odbiorcę (Data Zamknięcia). Jednakże, po Dacie Zamknięcia mogą zostać dokonane wypłaty w celu pokrycia wydatków poniesionych przed upływem Daty Zamknięcia, jeśli w ciągu czterech miesięcy od Daty Zamknięcia Bank otrzyma stosowny wniosek o wypłatę. Po upływie tego terminu wszelkie kwoty niewypłacone z Rachunku Grantu zostaną anulowane oraz

(c) jeśli, w opinii Banku, kwota Grantu przydzielona na sfinansowanie którejkolwiek z kategorii wymienionych w tabeli w ustępie 4.2. okaże się niewystarczająca na pokrycie wydatków w tej kategorii, Bank może, za pisemnym powiadomieniem Odbiorcy, przesunąć do tej kategorii kwotę Grantu uprzednio przydzieloną do innej kategorii, jeśli, zdaniem Banku, kwota ta nie będzie niezbędna do pokrycia wydatków w tej innej kategorii.

4.4. W przypadku gdy Odbiorca zechce wypłacić jakąkolwiek kwotę z Rachunku Grantu, zobowiązany jest dostarczyć do Banku pisemny wniosek o wypłatę takiej kwoty w formie określonej przez Bank. Wnioski o wypłatę wymagają: (i) podpisu złożonego w imieniu Odbiorcy przez Ministra Finansów lub inną pisemnie upoważnioną przez ministra osobę oraz (ii) załączenia takich dowodów uzasadniających wniosek, jakich Bank może zasadnie zażądać. Uwierzytelnione wzory podpisów osoby upoważnionej do podpisywania wniosków o wypłatę powinny być przekazane wraz z pierwszym wnioskiem podpisanym przez tę osobę. Każdy wniosek o wypłatę kwoty Grantu wraz z dowodami go uzasadniającymi musi w swojej treści i formie spełniać wymagania Banku pozwalające stwierdzić, że Odbiorca jest upoważniony do wypłaty takiej kwoty z Rachunku Grantu oraz że kwota ta zostanie wykorzystana do realizacji Działań. Bank wypłaci kwoty wypłacane przez Odbiorcę z Rachunku Grantu wyłącznie Odbiorcy lub na jego polecenie.

4.5. W celu ułatwienia realizacji Działań, Odbiorca może otworzyć i prowadzić specjalny rachunek depozytowy (Rachunek Specjalny) w dolarach amerykańskich w Narodowym Banku Polskim na warunkach zaakceptowanych przez Bank. Wpłaty na oraz wypłaty z Rachunku Specjalnego dokonywane będą zgodnie z postanowieniami załącznika II do niniejszego aneksu.

4.6. Bank ma prawo zażądać, aby wypłaty z Rachunku Grantu były dokonywane na podstawie zestawień wydatków, obejmujących wydatki na: (a) usługi firm konsultingowych, których koszt nie przekracza równowartości 50.000 USD, (b) usługi konsultantów indywidualnych, których koszt nie przekracza równowartości 30.000 USD oraz (c) szkolenia i warsztaty, na warunkach określonych przez Bank w powiadomieniu przekazanym Odbiorcy.

4.7. Wypłaty środków Grantu będą dokonywane w dolarach amerykańskich. Jednakże, na wniosek Odbiorcy i działając jako jego przedstawiciel, Bank jest zobowiązany zakupić za dolary amerykańskie wypłacone z Rachunku Grantu takie waluty, jakie będą wymagane do pokrycia wydatków finansowanych ze środków Grantu. Ilekroć zaistnieje konieczność, aby - dla celów niniejszej umowy - określić wartość jednej waluty względem innej, wartość taka zostanie zasadnie określona przez Bank.

5. Sprawozdawczość i audyt

(a) Odbiorca będzie prowadził lub zapewni prowadzenie systemu zarządzania finansowego, obejmującego dokumentację i rachunki, oraz będzie przygotowywał sprawozdania finansowe za każdy rok fiskalny oraz za cały okres Grantu, zgodnie z jednolicie stosowanymi standardami rachunkowości akceptowanymi przez Bank, odpowiednio odzwierciedlającymi transakcje, zasoby i wydatki związanie z Działaniami.

(b) Odbiorca: (i) podda badaniu stosowne sprawozdania finansowe za cały okres Grantu, o których mowa w ustępie (a) niniejszego rozdziału, przez niezależnych biegłych rewidentów zaakceptowanych przez Bank, zgodnie z jednolicie stosowanymi standardami rewizji finansowej akceptowanymi przez Bank, (ii) dostarczy Bankowi, z chwilą ich udostępnienia, lecz nie później niż sześć miesięcy po Dacie Zamknięcia: (A) poświadczone kopie stosownych sprawozdań finansowych za cały okres Grantu, o których mowa w ustępie (a) niniejszego rozdziału, zbadanych przez biegłych rewidentów oraz (B) opinię wspomnianych biegłych rewidentów z badania tych sprawozdań w zakresie i stopniu szczegółowości satysfakcjonującym Bank oraz (iii) dostarczy Bankowi wszelkich innych informacji dotyczących dokumentacji, rachunków i badania tych sprawozdań finansowych oraz wspomnianych biegłych rewidentów, jakich Bank może od czasu do czasu zasadnie zażądać.

(c) W przypadku wszystkich wydatków, dla których wypłaty z Rachunku Grantu zostały dokonane na podstawie zestawień wydatków, Odbiorca: (i) będzie przechowywał wszelką dokumentację (umowy, zamówienia, faktury, rachunki, pokwitowania i inne dokumenty) potwierdzającą wydatki, przez okres co najmniej jednego roku po zakończeniu roku fiskalnego, w którym dokonano ostatniej wypłaty z Rachunku Grantu, (ii) umożliwi przedstawicielom Banku kontrolę tej dokumentacji oraz (iii) zapewni, że zestawienia wydatków zostały poddane badaniu, jakiego Bank może zażądać zgodnie z postanowieniami ustępu (b).

6. Zawieszenie i anulowanie

6.1. Bank ma prawo w dowolnym momencie, za powiadomieniem Odbiorcy, zawiesić prawo Odbiorcy do dokonywania dalszych wypłat z Rachunku Grantu w przypadku wystąpienia i kontynuacji któregokolwiek z następujących zdarzeń: (a) wypłacone środki nie zostaną wykorzystane na cele uzgodnione między Odbiorcą a Bankiem, (b) Działania nie zostaną zrealizowane zgodnie ze standardami lub metodami uzgodnionymi między Odbiorcą a Bankiem, (c) Odbiorca nie wypełnił któregokolwiek z zobowiązań określonych w niniejszej umowie lub (d) prawo Odbiorcy lub jakiegokolwiek innego podmiotu, któremu Bank udzielił pożyczki za poręczeniem Odbiorcy, do dokonywania wypłat w ramach jakiejkolwiek umowy pożyczki zawartej z Bankiem lub w ramach jakiegokolwiek kredytu na rozwój, grantu lub umowy na finansowanie zawartej z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Rozwoju, zostanie zawieszone.

6.2. Bank ma prawo, za powiadomieniem Odbiorcy, wypowiedzieć prawo Odbiorcy do dokonywania dalszych wypłat z Rachunku Grantu oraz anulować jakąkolwiek niewypłaconą kwotę Grantu: (a) w dowolnym momencie po zawieszeniu prawa do dokonywania wypłat z Rachunku Grantu zgodnie z postanowieniami ustępu 6.1. lub (b) w przypadku gdy Odbiorca nie podejmie satysfakcjonujących Bank czynności dotyczących wdrożenia Działań w terminie siedmiu miesięcy od chwili poinformowania Odbiorcy przez Bank o przyznaniu Grantu.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Zamówienia

Rozdział I. Postanowienia ogólne

A. Wszelkie usługi konsultantów zostaną zapewnione zgodnie z postanowieniami rozdziału I (z wyjątkiem ustępu 1.24.) oraz IV dokumentu "Wytyczne: Wybór i zatrudnienie Konsultantów przez Pożyczkobiorców Banku Światowego" z maja 2004 r. (Wytyczne dot. Konsultantów) oraz zgodnie z postanowieniami niniejszego załącznika.

B. Znaczenie terminów wyróżnionych wielkimi literami poniżej w niniejszym załączniku, opisujących poszczególne metody zamówień lub metody przeglądu poszczególnych kontraktów przez Bank, odpowiada znaczeniu przypisanemu tym terminom w Wytycznych dot. Konsultantów.

Rozdział II. Poszczególne metody zamawiania usług konsultantów

A. Wybór oparty na jakości i kosztach. Jeśli część B niniejszego rozdziału nie stanowi inaczej, usługi konsultantów są zamawiane w ramach kontraktów przyznanych na podstawie wyboru opartego na jakości i kosztach. Dla celów ustępu 2.7. Wytycznych dot. Konsultantów skrócona lista konsultantów, których koszt usług szacuje się na mniej niż równowartość 200.000 USD za kontrakt, może w całości obejmować konsultantów krajowych.

B. Inne procedury

1. Wybór w ramach ustalonego budżetu. Usługi za wykonanie zadań, które zdaniem Banku spełniają wymogi ustępu 3.5. Wytycznych dot. Konsultantów, mogą być zamawiane w ramach kontraktów przyznanych na podstawie ustalonego budżetu zgodnie z postanowieniami ustępów 3.1. oraz 3.5. Wytycznych dot. Konsultantów.

2. Wybór oparty na kwalifikacjach konsultantów. Usługi, których koszt szacuje się na mniej niż równowartość 50.000 USD za kontrakt, mogą być zamawiane w ramach kontraktów przyznanych zgodnie z postanowieniami ustępów 3.1., 3.7. i 3.8. Wytycznych dot. Konsultantów.

3. Konsultanci indywidualni. Usługi za wykonanie zadań spełniających wymogi określone w pierwszym zdaniu ustępu 5.1. Wytycznych dot. Konsultantów mogą być zamawiane w ramach kontraktów przyznanych indywidualnym konsultantom zgodnie z postanowieniami ustępów 5.2. i 5.3. Wytycznych dot. Konsultantów. W okolicznościach opisanych w ustępie 5.4. Wytycznych dot. Konsultantów tego typu kontrakty mogą zostać przyznane indywidualnym konsultantom na podstawie wyłączności.

Rozdział III. Przegląd decyzji w zakresie zamówień dokonywanych przez Bank

Jeśli Bank nie określi inaczej, za powiadomieniem Odbiorcy, to: (i) każdy kontrakt na usługi konsultantów świadczone przez firmę, którego koszty szacuje się na równowartość 50.000 USD lub więcej, oraz (ii) każdy kontrakt dla indywidualnych konsultantów, którego koszty szacuje się na równowartość 30.000 USD lub więcej, podlega uprzedniemu przeglądowi przez Bank. Wszystkie inne kontrakty podlegają przeglądowi ex post przez Bank.

ZAŁĄCZNIK  II

Rachunek Specjalny

1. Dla celów niniejszego załącznika:

(a) termin "kwalifikowane kategorie" oznacza kategorie określone w ustępie 4.2. aneksu do niniejszej umowy,

(b) termin "kwalifikowane wydatki" oznacza wydatki związane z uzasadnionymi kosztami usług wymaganych dla realizacji Działań i finansowanych ze środków Grantu oraz

(c) termin "zatwierdzony przydział środków" oznacza kwotę 100.000 USD do wypłaty z Rachunku Grantu i zdeponowania na Rachunku Specjalnym zgodnie z postanowieniami ustępu 3 (a) niniejszego załącznika.

2. Wypłaty z Rachunku Specjalnego są dokonywane wyłącznie w celu pokrycia kwalifikowanych wydatków zgodnie z postanowieniami niniejszego załącznika.

3. Po otrzymaniu przez Bank satysfakcjonujących dowodów, że Rachunek Specjalny został prawidłowo otwarty, wypłat zatwierdzonego przydziału środków i kolejnych wypłat w celu uzupełnienia Rachunku Specjalnego dokonuje się następująco:

(a) Odbiorca dostarcza Bankowi wniosek lub wnioski o wpłatę na Rachunek Specjalny kwoty lub kwot nieprzekraczających łącznej wysokości zatwierdzonego przydziału środków. Na podstawie takiego wniosku (wniosków) Bank, w imieniu Odbiorcy, wypłaca z Rachunku Grantu kwotę lub kwoty wnioskowane przez Odbiorcę i wpłaca je na Rachunek Specjalny.

(b)

(i) W celu uzupełnienia Rachunku Specjalnego Odbiorca dostarcza Bankowi wnioski o wpłaty na Rachunek Specjalny w terminach określonych przez Bank.

(ii) Przed lub w momencie złożenia każdego takiego wniosku Odbiorca dostarcza Bankowi dokumenty i inne dowody wymagane zgodnie z postanowieniami ustępu 4 niniejszego załącznika, związane z płatnością lub płatnościami, w związku z którymi wnioskuje się o uzupełnienie Rachunku Specjalnego. Na podstawie każdego takiego wniosku Bank w imieniu Odbiorcy wypłaca z Rachunku Grantu i wpłaca na Rachunek Specjalny kwotę, o którą wnioskował Odbiorca, a której wypłata z Rachunku Specjalnego na pokrycie kwalifikowanych wydatków została potwierdzona wspomnianymi dokumentami i innymi dowodami. Wszystkie takie wypłaty będą dokonywane przez Bank z Rachunku Grantu zgodnie z kwalifikowanymi kategoriami i w równoważnych kwotach uzasadnionych wspomnianymi dokumentami i innymi dowodami.

4. W przypadku każdej płatności dokonanej przez Odbiorcę z Rachunku Specjalnego Odbiorca, w terminie zasadnie wskazanym przez Bank, dostarczy Bankowi dokumenty i inne dowody poświadczające, że wypłata została dokonana wyłącznie w celu pokrycia kwalifikowanych wydatków.

5. Niezależnie od postanowień ustępu 3 niniejszego załącznika Bank nie będzie dokonywał dalszych wpłat na Rachunek Specjalny:

(a) jeśli w dowolnym momencie Bank stwierdzi, że wszelkie dalsze wypłaty powinny być dokonywane przez Odbiorcę bezpośrednio z Rachunku Grantu,

(b) jeśli Odbiorca nie dostarczy Bankowi w terminie, określonym w ustępie 5 (b) (ii) aneksu do niniejszej umowy, raportów z audytu, które powinny być dostarczone Bankowi zgodnie z postanowieniami tego ustępu w odniesieniu do audytu dokumentacji i rachunków dla Rachunku Specjalnego,

(c) jeśli, w dowolnym momencie, Bank powiadomi Odbiorcę o zamiarze zawieszenia w części lub w całości prawa Odbiorcy do dokonywania wypłat z Rachunku Grantu, zgodnie z postanowieniami ustępu 6.1. aneksu do niniejszej umowy, lub

(d) z chwilą, gdy całkowita niewypłacona kwota Grantu będzie stanowić równowartość dwukrotnej kwoty zatwierdzonego przydziału środków.

Od tego momentu wypłata z Rachunku Grantu pozostałej niewypłaconej kwoty Grantu będzie podlegała procedurom określonym przez Bank za powiadomieniem Odbiorcy. Dalsze takie wypłaty będą dokonywane jedynie z chwilą i w zakresie, w jakim Bank uzyska pewność, że wszystkie kwoty pozostałe na Rachunku Specjalnym na dzień takiego powiadomienia zostaną przeznaczone na pokrycie kwalifikowanych wydatków.

6.

(a) Jeśli w dowolnym momencie Bank stwierdzi, że jakakolwiek wypłata z Rachunku Specjalnego: (i) została dokonana na pokrycie wydatku niekwalifikowanego lub w kwocie niezgodnej z postanowieniami ustępu 2 niniejszego załącznika, lub (ii) nie została uzasadniona dostarczonymi Bankowi dowodami, to Odbiorca jest zobowiązany natychmiast po otrzymaniu powiadomienia z Banku: (A) dostarczyć takie dodatkowe dowody, jakich Bank może zasadnie zażądać lub (B) wpłacić na Rachunek Specjalny (lub, jeśli Bank zażąda, zwrócić Bankowi) kwotę stanowiącą równowartość kwoty takiej wypłaty lub jej części, która nie została uznana za kwalifikowaną lub uzasadnioną. Jeśli Bank nie postanowi inaczej, na Rachunek Specjalny nie zostanie dokonana żadna kolejna wpłata do czasu, kiedy Odbiorca dostarczy takie dowody bądź dokona wpłaty lub zwrotu środków, zależnie od okoliczności.

(b) Jeśli Bank stwierdzi, że jakakolwiek kwota pozostająca na Rachunku Specjalnym nie będzie konieczna do pokrycia kolejnych płatności na kwalifikowane wydatki, Odbiorca, po otrzymaniu stosownego powiadomienia przez Bank, jak najszybciej zwróci Bankowi niewykorzystaną kwotę.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2005.59.796

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: M-nar.Bank Odbudowy i Rozwoju-Polska. Umowa o przyznanie Polsce grantu w wysokości nieprzekraczającej 500 000 USD na przeprowadzenie reformy rachunkowości i rewizji finansowej w Polsce. Warszawa.2005.03.01.
Data aktu: 01/03/2005
Data ogłoszenia: 07/10/2005
Data wejścia w życie: 01/03/2005