UE-Polska. Umowa w sprawie uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w Misji Policyjnej Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie. Bruksela.2003.02.24.

UMOWA
sporządzona w Brukseli dnia 24 lutego 2003 r.
między Rzecząpospolitą Polską a Unią Europejską w sprawie uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w Misji Policyjnej Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie,

Przekład

UMOWA

między Rzecząpospolitą Polską a Unią Europejską w sprawie uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie (BiH)

Rzeczpospolita Polska, z jednej strony,

i Unia Europejska, z drugiej strony,

zwane dalej "Uczestniczącymi Stronami",

uwzględniając:

- obecność Międzynarodowych Sił Policyjnych Narodów Zjednoczonych do Zadań Specjalnych (IPTF) w Bośni i Hercegowinie od 1996 r. oraz ofertę Unii Europejskiej zapewnienia do dnia 1 stycznia 2003 r. kontynuacji działań IPTF w Bośni i Hercegowinie,

- przyjęcie tej oferty przez Bośnię i Hercegowinę, w drodze wymiany listów z dnia 2 i 4 marca 2002 r., która przewiduje, między innymi, iż Zespół Planistyczny EUPM uzyska status obecnie posiadany przez członków Misji Monitorującej Unii Europejskiej (EUMM) w Bośni i Hercegowinie,

- przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej w dniu 11 marca 2002 r. wspólnego działania 2002/210/WPZB w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej 1 , zgodnie z którym państwa członkowskie Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego niebędące członkami Unii Europejskiej oraz inne państwa kandydujące do wejścia do Unii Europejskiej, jak również inne państwa członkowskie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie niebędące członkami Unii Europejskiej, które obecnie wysyłają służby do IPTF, otrzymują zaproszenie do udziału w EUPM,

- umowę zawartą w dniu 4 października 2002 r. między Unią Europejską a Bośnią i Hercegowiną w sprawie działalności EUPM w Bośni i Hercegowinie 2 , w tym postanowienia dotyczące statusu personelu EUPM,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Kompetencje

Rzeczpospolita Polska przyłączy się do postanowień wspólnego działania 2002/210/WPZB w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie, w tym do załącznika dotyczącego deklaracji misji EUPM, przyjętego przez Radę Unii Europejskiej w dniu 11 marca 2002 r. zgodnie z postanowieniami określonymi w poniższych artykułach.

Artykuł  2

Personel delegowany do EUPM

1.
Jako swój udział w EUPM Rzeczpospolita Polska oddeleguje dwunastu policjantów. Personel powyższy zostanie oddelegowany na okres co najmniej jednego roku, mając na względzie zapewnienie właściwej rotacji oddelegowanego personelu.
2.
Rzeczpospolita Polska zapewni, iż personel oddelegowany przez nią do EUPM podejmie swoją misję zgodnie z postanowieniami wspólnego działania 2002/210/WPZB.
3.
Rzeczpospolita Polska we właściwym czasie poinformuje EUPM oraz Sekretariat Generalny Rady Unii Europejskiej o wszelkich zmianach w jej udziale w EUPM.
4.
Personel oddelegowany do EUPM przejdzie szczegółowe badania lekarskie, szczepienia oraz uzyska zaświadczenia lekarskie o zdolności do pełnienia służby, wydane przez właściwe organy Rzeczypospolitej Polskiej. Personel oddelegowany do EUPM powinien posiadać przy sobie kopię takich zaświadczeń.
5.
Rzeczpospolita Polska będzie ponosiła koszty wysłania oddelegowanych przez nią policjantów i/lub międzynarodowego personelu cywilnego, włącznie z kosztami wynagrodzenia, świadczeń, leczenia, ubezpieczenia i podróży do Bośni i Hercegowiny oraz z powrotem.
Artykuł  3

Status personelu oddelegowanego do EUPM

1.
Do dnia 31 grudnia 2002 r. personel oddelegowany do EUPM przez Rzeczpospolitą Polską będzie podlegać umowie obowiązującej dla Zespołu Planistycznego EUPM, a z dniem 1 stycznia 2003 r. umowie zawartej dnia 4 października 2002 r. między Unią Europejską a Bośnią i Hercegowiną w sprawie działalności EUPM w Bośni i Hercegowinie.
2.
Rzeczpospolita Polska będzie odpowiedzialna za uregulowanie wszelkich roszczeń związanych z oddelegowaniem członka personelu EUPM, zgłoszonych przez członka personelu lub dotyczących go. Rzeczpospolita Polska będzie odpowiedzialna za wystąpienie do sądu przeciwko oddelegowanemu.
3.
EUPM jest misją nieuzbrojoną i nie ma określonych zasad zaangażowania.
4.
Oddelegowani policjanci będą pracować w swoich krajowych mundurach policyjnych. Berety i oznaczenia zostaną dostarczone przez EUPM.
Artykuł  4

Szczeble dowodzenia

1.
Udział Rzeczypospolitej Polskiej w EUPM nie ma wpływu na autonomię decyzyjną Unii. Personel oddelegowany przez Rzeczpospolitą Polską będzie wykonywał swoje obowiązki oraz postępował zgodnie z interesem EUPM.
2.
Cały personel EUPM będzie w pełni podlegać rozkazom władz swoich krajów.
3.
Władze krajowe przeniosą dowództwo operacyjne (OPCOM) na przewodniczącego misji/komisarza policji EUPM, który będzie sprawował dowództwo poprzez hierarchiczną strukturę dowodzenia i kontroli.
4.
Przewodniczący misji/komisarz policji będzie stał na czele EUPM i obejmie jej codzienny zarząd.
5.
Rzeczpospolita Polska będzie miała takie same prawa i obowiązki w zakresie sprawowania codziennego zarządu nad operacją, jak Państwa Członkowskie Unii Europejskiej biorące udział w operacji, zgodnie z artykułem 8 ustęp 2 wspólnego działania 2002/210/WPZB. Będzie to miało miejsce na lądzie, w normalnym trybie operacji, w tym w kwaterach misji policyjnej.
6.
Przewodniczący misji/komisarz policji EUPM będzie odpowiedzialny za dyscyplinę członków misji. Gdy okaże się to stosowne, postępowanie dyscyplinarne powinno być prowadzone przez odpowiednie władze krajowe.
7.
Rzeczpospolita Polska wyznaczy osobę kontaktową (NPCs), która będzie reprezentować kontyngent w misji. NPCs będzie zawiadamiał przewodniczącego misji/komisarza policji EUPM w sprawach krajowych oraz będzie odpowiedzialny za codzienną dyscyplinę kontyngentu.
8.
Decyzja o zakończeniu operacji zostanie podjęta przez Unię Europejską w porozumieniu z Rzecząpospolitą Polską, jeżeli Rzeczpospolita Polska będzie uczestniczyła w EUPM w dniu zakończenia misji.
Artykuł  5

Informacje niejawne

Rzeczpospolita Polska podejmie odpowiednie środki mające na celu zapewnienie, że w przypadku dostępu jej personelu delegowanego do EUPM do informacji niejawnych, personel ten będzie działać zgodnie z przepisami bezpieczeństwa Rady Unii Europejskiej, zawartymi w decyzji Rady 2001/264/WE z dnia 19 marca 2001 r. 3 .

Artykuł  6

Udział w kosztach bieżących

1.
Udział Rzeczypospolitej Polskiej w kosztach bieżących EUPM wyniesie 25.000 euro rocznie. Rzeczpospolita Polska rozważy możliwość wniesienia dodatkowego, dobrowolnego udziału w tych kosztach bieżących, mając na względzie swoje możliwości finansowe i poziom uczestnictwa.
2.
Przewodniczący misji/komisarz policji EUPM oraz odpowiednie organy administracji Rzeczypospolitej Polskiej podpiszą porozumienie w sprawie udziałów Rzeczypospolitej Polskiej w kosztach bieżących EUPM. Porozumienie to będzie określać:

(a) kwotę udziału, w tym możliwy dodatkowy udział o charakterze dobrowolnym, jeżeli taki będzie wnoszony,

(b) uzgodnienia dotyczące wpłaty i zarządzania kwotą udziału,

(c) uzgodnienia dotyczące weryfikacji, obejmującej nadzór i kontrolę nad kwotą udziału, gdy okaże się to stosowne.

3.
Rzeczpospolita Polska będzie formalnie powiadamiać EUPM oraz Sekretariat Generalny Rady Unii Europejskiej o całkowitej kwocie swojego udziału w kosztach bieżących do dnia 15 listopada 2002 r., a następnie do dnia 1 listopada każdego roku, oraz będzie zawierać porozumienie finansowe do dnia 15 grudnia każdego roku.
4.
Rzeczpospolita Polska dokona wpłaty swojego udziału w kosztach bieżących EUPM do dnia 31 marca każdego roku, na wskazany jej rachunek bankowy.
Artykuł  7

Nieprzestrzeganie postanowień

W przypadku niewywiązania się jednej z Uczestniczących Stron z jej zobowiązań określonych w powyższych artykułach, druga Strona ma prawo rozwiązania niniejszej umowy z dwumiesięcznym okresem wypowiedzenia.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza umowa wchodzi w życie po jej podpisaniu i będzie obowiązywać przez okres udziału Rzeczypospolitej Polskiej w EUPM.

SPORZĄDZONO w Brukseli, dnia 24 lutego 2003 r., w języku angielskim, w czterech egzemplarzach.

1 Dz. U. WE L 70 z 13.03.2002, str. 1
2 Dz. U. WE L 293 z 29.10.2002, str. 2
3 Dz. U. WE L 101 z 11.04.2001, str. 1

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2004.36.641

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: UE-Polska. Umowa w sprawie uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w Misji Policyjnej Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie. Bruksela.2003.02.24.
Data aktu: 24/02/2003
Data ogłoszenia: 31/08/2004
Data wejścia w życie: 24/02/2003