Przygotowania do członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 18 lutego 2000 r.
w sprawie przygotowań do członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Świadome, zaplanowane i terminowe działanie Rządu w zakresie inicjatyw ustawodawczych, mające na celu harmonizację prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej, jest warunkiem koniecznym trwałego umiejscowienia Polski w strukturach cywilizacji euroatlantyckiej. Sejm podejmuje niniejszą uchwałę kierując się interesem Rzeczypospolitej Polskiej - obecnie państwa stowarzyszonego, a w przyszłości państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
1.
Wobec krótkiego czasu, jaki pozostał do upływu wskazanego przez Rząd terminu gotowości Polski do członkostwa w Unii Europejskiej (31 grudnia 2002 r.), Sejm zwraca uwagę na potrzebę aktywniejszego działania Rządu w zakresie dążenia do osiągnięcia spójności polskiego systemu prawa z prawem europejskim oraz koordynacji działań, a także czytelnego skorelowania kompetencji i funkcji Komitetu Integracji Europejskiej, Rządowego Centrum Legislacji oraz departamentów zajmujących się harmonizacją prawa w poszczególnych ministerstwach.
2.
Sejm zwraca uwagę, iż Rząd, licząc się z realiami procesu ustawodawczego, powinien do końca lipca 2000 r. skierować do laski marszałkowskiej projekty podstawowych aktów prawnych, konieczne do dostosowania prawa polskiego do prawa wspólnotowego. W tym zakresie, w związku z obserwowaną praktyką weryfikowania kolejnych harmonogramów działań dostosowawczych pod wpływem zaistniałych opóźnień, Sejm uznaje, iż formuła aktualizowania Narodowego Programu Przygotowania Polski do Członkostwa (NPPPC), umiejscawianie odpowiedzialności za terminowość realizacji określonych zadań w poszczególnych ministerstwach i urzędach centralnych oraz sposób wypełniania przez Komitet Integracji Europejskiej funkcji programowania i koordynowania działań dostosowawczych nie są wystarczająco efektywne. Stwarza to zagrożenie dla przyjętej przez Rząd daty gotowości do członkostwa Polski w Unii Europejskiej.
3.
W związku z powyższym Sejm oczekuje od Rządu:
a)
nadania zdecydowanego priorytetu pracom dostosowującym prawo polskie do prawa Unii Europejskiej w zakresie przygotowywania projektów ustaw,
b)
przedstawienia całościowego i kompletnego harmonogramu rządowych inicjatyw ustawodawczych i wpisania go w program dostosowania prawa polskiego do prawa wspólnotowego,
c)
odniesienia się w harmonogramie do konkretnych ustaw, zakresu i kierunku zmian poszczególnych ustaw oraz zdefiniowania potrzeby uchwalenia nowych ustaw, pożądanego terminu uchwalenia ustawy lub nowelizacji przepisów obowiązujących oraz terminu planowanego wejścia ich w życie - adekwatnej do poszczególnych obszarów negocjacji akcesyjnych,
d)
konsekwentnego i jednolitego prezentowania stanowisk przez przedstawicieli Rządu w trakcie prac nad ustawami w Sejmie oraz bardziej aktywnego uczestnictwa przedstawicieli Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej w pracach komisji sejmowych, w tym sprawnego wydawania opinii końcowych do projektów ustaw, nad którymi Sejm zakończył prace w II czytaniu,
e)
wskazania jednego podmiotu, który z woli Rządu i Prezesa Rady Ministrów ponosić będzie odpowiedzialność za sprawność i koordynację prac dostosowawczych oraz zdyscyplinowaną realizację harmonogramu inicjatyw ustawodawczych w tym zakresie.
4.
Sejm deklaruje wolę aktywnego współdziałania z Rządem w realizacji zgłoszonych w uchwale postulatów. Sejm dołoży wszelkich starań, aby respektować priorytety prac ustawodawczych, eliminować opóźnienia na etapie procesu legislacyjnego i ułatwić Rządowi realizację zobowiązań wynikających z Konstytucji, Układu Europejskiego i negocjacji akcesyjnych.
5.
Mając na względzie cel, jakim jest członkostwo Polski w Unii Europejskiej, oraz formalne działanie obowiązującej zasady dyskontynuacji, Sejm zwraca się do wszystkich partii i stronnictw politycznych, aby w Sejmie IV kadencji uznały wypracowane z ich udziałem rozwiązania i kompromisy, których nie zdołano uchwalić w trakcie obecnej kadencji.
6.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązuje Rząd do przedstawienia w terminie do dnia 31 maja 2000 r. bilansu:
a)
kosztów poniesionych przez państwo polskie w dotychczasowym procesie preakcesyjnym oraz uzyskanych korzyści,
b)
szacunku wysokości niezbędnych nakładów, które poniesie państwo polskie w planowanym procesie integracji europejskiej, oraz planowanego zakresu przewidywanych korzyści.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024