Sposób przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów do Sejmu i Senatu, przeprowadzonych w dniu 27 października 1991 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 7 listopada 1991 r.
w sprawie sposobu przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów do Sejmu i Senatu, przeprowadzonych w dniu 27 października 1991 r.

Na podstawie art. 102 ust. 5 ustawy z dnia 28 czerwca 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 59, poz. 252) i art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 72, poz. 319) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Dokumenty z wyborów przekazane przez komisje wyborcze właściwym organom przechowywane są i udostępniane na zasadach ustalonych dla zasobu archiwalnego archiwów zakładowych, jeżeli przepisy niniejszej uchwały nie stanowią inaczej.
§  2.
1.
Dokumenty z wyborów przekazane przez obwodowe komisje wyborcze wójtowi lub burmistrzowi (prezydentowi miasta) przechowywane są do czasu rozpatrzenia odpowiednio przez Sejm i Senat zarzutów zawartych w protestach wyborców i opinii Sądu Najwyższego w tych sprawach oraz rozstrzygnięcia co do ważności wyboru posła lub senatora.
2.
Po zakończeniu czynności, o których mowa w ust. 1, wójt lub burmistrz (prezydent miasta) zarządza komisyjne zniszczenie przechowywanych dokumentów z wyborów, w sposób uzgodniony z kierownikiem wojewódzkiego biura wyborczego.
3.
Nie podlegają zniszczeniu egzemplarze spisów wyborców, które przekazywane są kierownikowi wojewódzkiego biura wyborczego.
§  3.
Dokumenty z wyborów, przekazane przez okręgowe komisje wyborcze i wojewódzkie komisje wyborcze odpowiednio Państwowej Komisji Wyborczej oraz kierownikowi wojewódzkiego biura wyborczego, stanowią zasób archiwalny (materiały archiwalne) Państwowej Komisji Wyborczej.
§  4.
Szczegółowe zasady gromadzenia, ewidencjonowania, klasyfikowania, kwalifikowania i brakowania dokumentów z wyborów określają przepisy o narodowym zasobie archiwalnym.
§  5.
1.
Właściwe organy udostępniają:
1)
dokumenty z wyborów, o których mowa w § 2 ust. 1, wyłącznie na żądanie Sądu Najwyższego w sprawach związanych z rozpatrywaniem protestów przeciwko wyborowi posłów lub ważności wyborów,
2)
dokumenty z wyborów, o których mowa w § 3, każdorazowo za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej lub osoby przez niego upoważnionej, która określa jednocześnie sposób ich udostępnienia.
2.
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się w przypadkach wystąpienia właściwego sądu.
§  6.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa:
1)
o dokumentach z wyborów, należy przez to rozumieć:
a)
spis wyborców,
b)
protokół rejestracji okręgowej listy kandydatów na posłów wraz z załącznikami,
c)
oświadczenie pełnomocników komitetów wyborczych o zasadach blokowania okręgowych list kandydatów na posłów,
d)
protokół rejestracji kandydata na senatora wraz z załącznikami,
e)
protokoły głosowania w obwodzie,
f)
protokół z wyborów posłów do Sejmu w okręgu wyborczym wraz z załącznikami,
g)
protokół wyników głosowania i wyników wyborów senatorów w okręgu wyborczym,
h)
protokół rejestracji ogólnopolskiej listy kandydatów na posłów wraz z załącznikami,
i)
oświadczenie pełnomocników komitetów wyborczych o zasadach blokowania ogólnopolskich list kandydatów na posłów,
j)
protokół wyborów posłów z ogólnopolskich list kandydatów wraz z załącznikami,
k)
karty do głosowania (ważne i nieważne),
l)
uchwały podjęte przez komisje wyborcze,
ł)
dokumentację zarejestrowaną na elektronicznych nośnikach informacji,
2)
o organach przechowujących dokumenty z wyborów, należy przez to rozumieć:
a)
wójtów lub burmistrzów (prezydentów miast),
b)
konsulów,
c)
kierowników wojewódzkich biur wyborczych,
d)
kierownika Krajowego Biura Wyborczego.
§  7.
Dokumentacja powstała w wyniku i w związku z działalnością komisji wyborczych, nie mająca charakteru dokumentów z wyborów, a w szczególności nie wykorzystane karty do głosowania, podlega zniszczeniu odpowiednio w trybie i na zasadach określonych w § 2 ust. 2.
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024