Szczegółowy zakres działania i organizacji specjalistycznych organów kolejowego dozoru technicznego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 5 lipca 1990 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania i organizacji specjalistycznych organów kolejowego dozoru technicznego.

Na podstawie art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 19 listopada 1987 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 36, poz. 202) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Specjalistycznymi organami kolejowego dozoru technicznego są:
1)
Główny Inspektorat Kolejowego Dozoru Technicznego, zwany dalej Głównym Inspektoratem, podległy Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej,
2)
okręgowe inspektoraty kolejowego dozoru technicznego w Warszawie, Lublinie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu, zwane dalej inspektoratami, podległe Głównemu Inspektoratowi.
2.
Głównym Inspektoratem kieruje główny inspektor kolejowego dozoru technicznego, zwany dalej głównym inspektorem, powoływany przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
3.
Organizację wewnętrzną Głównego Inspektoratu określa regulamin organizacyjny zatwierdzony przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
4.
Na czele inspektoratów stoją okręgowi inspektorzy kolejowego dozoru technicznego, powoływani przez głównego inspektora.
5.
Inspektoraty mają siedziby w dyrekcjach okręgowych kolei państwowych.
6.
Zakres terytorialny działalności inspektoratów obejmuje teren okręgów kolei państwowych, z wyjątkiem inspektoratu w Poznaniu, który obejmuje swoją działalnością zachodni i pomorski okręg kolei państwowych.
7.
Strukturę organizacyjną inspektoratów ustala główny inspektor.
8.
Czynności z zakresu dozoru technicznego wykonują pracownicy kolejowego dozoru technicznego, zwani dalej inspektorami, na podstawie upoważnienia wydanego przez głównego inspektora i legitymacji służbowej.
9.
Główny Inspektorat i inspektoraty używają okrągłych pieczęci z godłem państwa.
§  2.
Specjalistycznemu dozorowi technicznemu organów kolejowego dozoru technicznego podlegają urządzenia techniczne:
1)
zainstalowane na obszarze kolejowym, w kolejowych pojazdach szynowych oraz na bocznicach kolejowych,
2)
osobowe koleje linowe i wyciągi narciarskie,
3)
zbiorniki cystern w ruchu kolejowym, drogowym i żegludze śródlądowej, przeznaczone do transportu cieczy lub gazów oraz materiałów sypkich pod ciśnieniem różnym od atmosferycznego, a także bezciśnieniowe do transportu materiałów niebezpiecznych, których przewóz jest dopuszczony na podstawie odrębnych przepisów.
4)
inne urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu, eksploatowane i naprawiane przez przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe" oraz inne przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej.
§  3.
Do zakresu działania Głównego Inspektoratu należy:
1)
nadzór i kontrola stosowania i przestrzegania przepisów o dozorze technicznym i norm oraz zasad z zakresu bezpieczeństwa techniki,
2)
organizacja i nadzór nad wykonywaniem dozoru technicznego - przez podległe inspektoraty,
3)
wydawanie decyzji w sprawach wynikających z wykonywania dozoru technicznego,
4)
nadawanie uprawnień zakładom (jednostkom organizacyjnym) do wytwarzania materiałów i elementów do budowy i napraw specjalistycznych urządzeń technicznych oraz do wytwarzania i napraw specjalistycznych urządzeń technicznych,
5)
wydawanie świadectw dopuszczenia typu cysterny do eksploatacji,
6)
inicjowanie działalności normalizacyjnej w zakresie specjalistycznych urządzeń technicznych podlegających kolejowemu dozorowi technicznemu, opracowywanie i współudział w opracowywaniu odpowiednich projektów norm,
7)
opracowywanie projektów przepisów i warunków technicznych dla specjalistycznych urządzeń technicznych,
8)
ustalanie wymagań technicznych i wytycznych w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji i napraw specjalistycznych urządzeń technicznych,
9)
uzgadnianie wymagań technicznych dla importowanych specjalistycznych urządzeń technicznych oraz materiałów i elementów stosowanych do budowy tych urządzeń podlegających kolejowemu dozorowi technicznemu,
10)
prowadzenie analizy przyczyn i skutków uszkodzeń urządzeń technicznych podlegających kolejowemu dozorowi technicznemu oraz ocena zagrożeń stwarzanych przez te urządzenia,
11)
inicjowanie działalności mającej na celu podnoszenie zawodowych kwalifikacji projektantów, wytwórców i użytkowników specjalistycznych urządzeń technicznych oraz pracowników organów kolejowego dozoru technicznego,
12)
współpraca z Urzędem Dozoru Technicznego oraz innymi organami i instytucjami w zakresie dozoru technicznego,
13)
ustalanie wymagań kwalifikacyjnych dla pracowników kolejowego dozoru technicznego,
14)
upoważnianie pracowników jednostek gospodarki uspołecznionej do wykonywania niektórych czynności z zakresu dozoru technicznego,
15)
rozpatrywanie odwołań od decyzji inspektoratów.
§  4.
Do zakresu działania inspektoratów należy:
1)
wykonywanie dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji i napraw urządzeń technicznych oraz wytwarzania materiałów i elementów stosowanych do budowy i naprawy urządzeń technicznych,
2)
wydawanie decyzji w sprawach wynikających z wykonywania dozoru technicznego,
3)
kontrola przestrzegania przepisów w zakresie dozoru technicznego i norm,
4)
sprawdzanie kwalifikacji osób wytwarzających, naprawiających, obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne oraz osób wytwarzających elementy tych urządzeń.
5)
prowadzenie ewidencji urządzeń technicznych nad którymi inspektorat sprawuje dozór techniczny.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1990.28.221

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres działania i organizacji specjalistycznych organów kolejowego dozoru technicznego.
Data aktu: 05/07/1990
Data ogłoszenia: 24/07/1990
Data wejścia w życie: 24/07/1990