Nadanie statutu zrzeszeniu "Polski Związek Łowiecki".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA, LEŚNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ
z dnia 31 stycznia 1986 r.
w sprawie nadania statutu zrzeszeniu "Polski Związek Łowiecki".

Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 17 czerwca 1959 r. o hodowli, ochronie zwierząt łownych i prawie łowieckim (Dz. U. z 1973 r. Nr 33, poz. 197) oraz w związku z pkt 4 części B załącznika nr 2 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1985 r. w sprawie określenia kompetencji niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej zastrzeżonych w przepisach szczególnych dla organów zniesionych (Dz. U. Nr 63, poz. 334) zarządza się, co następuje:
§  1.
Nadaje się statut zrzeszeniu "Polski Związek Łowiecki", stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z dnia 15 października 1959 r. w sprawie nadania statutu zrzeszeniu "Polski Związek Łowiecki" (Monitor Polski Nr 91, poz. 492, z 1970 r. Nr 18, poz. 140 i z 1976 r. Nr 15, poz. 71).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT POLSKIEGO ZWIĄZKU ŁOWIECKIEGO

Rozdział  1

Postanowienia ogólne.

§  1.
Polski Związek Łowiecki jest zrzeszeniem:
1)
osób fizycznych uprawiających łowiectwo oraz
2)
osób prawnych - kół łowieckich.
§  2.
Polski Związek Łowiecki, zwany dalej "Zrzeszeniem", posiada osobowość prawną.
§  3.
Siedzibą Zrzeszenia jest m.st. Warszawa, a terenem działalności - obszar Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
§  4.
Zrzeszenie ma prawo używać własnego godła, sztandaru i pieczęci.
§  5.
Zrzeszenie ma prawo ustanawiać i nadawać odznaczenia łowieckie.
§  6.
Ilekroć w statucie jest mowa o:
1)
kole - rozumie się przez to koło łowieckie,
2)
zarządzie wojewódzkim - rozumie się przez to zarząd wojewódzki Zrzeszenia.

Rozdział  2

Zadania Zrzeszenia.

§  7.
Do zadań Zrzeszenia należy planowe gospodarowanie populacjami zwierząt łownych, zgodnie z potrzebami gospodarki narodowej oraz wymaganiami ochrony przyrody i ochrony środowiska, a także zachowanie ginących gatunków zwierząt, we współdziałaniu z organami administracji państwowej i gospodarczej, organizacjami społecznymi, jak również osobami fizycznymi, a w szczególności:
1)
wydawanie opinii i składanie wniosków przewidzianych w ustawodawstwie dotyczącym łowiectwa,
2)
ustalanie sposobów polowania,
3)
ochrona i hodowla zwierzyny w obwodach wydzierżawionych przez Zrzeszenie,
4)
kształtowanie zasad etyki łowieckiej,
5)
pielęgnowanie tradycji łowieckiej,
6)
prowadzenie ośrodków hodowli zwierzyny, przeznaczonych na cele doświadczalne, oraz prac naukowych w zakresie gospodarowania zwierzyną,
7)
pozyskiwanie zwierzyny w drodze polowań odłowów,
8)
prowadzenie działalności gospodarczej związanej z łowiectwem,
9)
popularyzacja ochrony i hodowli zwierzyny w społeczeństwie, zwłaszcza wśród młodzieży szkolnej,
10)
podnoszenie umiejętności strzeleckich członków Zrzeszenia,
11)
rozwój kynologii myśliwskiej,
12)
zwalczanie kłusownictwa i wszelkiego rodzaju szkodnictwa łowieckiego,
13)
współpraca z pokrewnymi organizacjami w kraju i za granicą,
14)
udział w pracach międzynarodowych organizacji łowieckich,
15)
prowadzenie działalności wydawniczej o tematyce łowieckiej,
16)
organizowanie międzynarodowych i krajowych wystaw łowieckich,
17)
organizacja polowań dla cudzoziemców w obwodach dzierżawionych przez koła i ośrodkach hodowli zwierzyny Zrzeszenia.

Rozdział  3

Członkowie, ich prawa i obowiązki.

§  8.
1.
Członkiem koła może być każdy pełnoletni obywatel Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, korzystający z pełni praw obywatelskich, który:
1)
ma walory etyczne i moralne dające rękojmię prawidłowego wykonywania łowiectwa,
2)
odbył staż w kole i otrzymał zadawalającą opinię zarządu koła o praktycznym opanowaniu zagadnień łowiectwa,
3)
zdał egzamin z podstawowych wiadomości z zakresu łowiectwa,
4)
nie był karany za przestępstwa wymienione w art. 55 ustawy z dnia 17 czerwca 1959 r. o hodowli, ochronie zwierząt łownych i prawie łowieckim (Dz. U. z 1973 r. Nr 33, poz. 197).
2.
Z odbycia stażu w kole zwolnione są osoby posiadające średnie lub wyższe wykształcenie leśne i zatrudnione w Naczelnym Zarządzie Lasów Państwowych oraz jednostkach podległych.
3.
Członkiem koła może być również obywatel innego państwa, zamieszkały na terenie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1-4.
4.
Członkami koła mogą być także osoby wykonujące polowanie przy użyciu ptaków łowczych, które spełniają wymagania określone w ust. 1 pkt 1-4; dla realizacji swych celów osoby te mogą zrzeszać się w sekcje.
5.
Organy właściwe do przeprowadzania egzaminu wymienionego w ust. 1 pkt 3 oraz zasady i tryb przeprowadzania tego egzaminu określa Naczelna Rada Łowiecka.
§  9.
1.
Osoba odpowiadająca warunkom określonym w § 8 uzyskuje członkostwo Zrzeszenia przez przyjęcie do koła na mocy decyzji zarządu koła.
2.
Członek Zrzeszenia może należeć najwyżej do dwóch kół, z których jedno powinien określić jako koło macierzyste. Szczegółowe zasady przynależności członka do koła niemacierzystego określa statut koła.
3.
Przyjęcie kandydata na staż oraz członka Zrzeszenia do innego koła dokonuje zarząd koła po wysłuchaniu ustnego oświadczenia zainteresowanego. Od decyzji odmownej zarządu koła przysługuje, w terminie 14 dni od doręczenia tej decyzji, odwołanie do zebrania członków koła, a od odmownej decyzji zebrania - również w terminie 14 dni od jej doręczenia - do zarządu wojewódzkiego Zrzeszenia właściwego dla siedziby koła, którego decyzja jest ostateczna.
4.
Szczegółowe zasady odbywania stażu kandydackiego określa statut koła.
5.
Kandydat z chwilą ukończenia stażu i zdania egzaminu łowieckiego nabywa członkostwo koła, w którym ukończył staż.
6.
Koło nie może odmówić przyjęcia do koła kandydata spełniającego warunki wymienione w § 8 ust. 1 albo członka Zrzeszenia - zamieszkałych na terenie obwodu dzierżawionego przez koło.
7.
Właściwy dla siedziby koła zarząd wojewódzki może w uzasadnionych przypadkach, przy uwzględnieniu specyfiki koła i dzierżawionych przez nie obwodów łowieckich, zobowiązać koło do przyjęcia kandydata dla odbycia stażu lub przyjęcia do koła członka Zrzeszenia. Od decyzji takiej przysługuje kołu odwołanie, w terminie 14 dni od jej doręczenia, do właściwej miejscowo wojewódzkiej rady łowieckiej, której decyzja jest ostateczna.
§  10.
Członek koła jest obowiązany:
1)
stać na straży dobrego imienia łowiectwa polskiego i Zrzeszenia,
2)
przestrzegać postanowień prawa łowieckiego, statutu Zrzeszenia i koła, dobrych obyczajów i etyki łowieckiej oraz uchwał, zarządzeń, regulaminów, instrukcji i innych przepisów władz i organów Zrzeszenia,
3)
współdziałać z władzami i organami państwowymi oraz władzami i organami Zrzeszenia w wykonywaniu ustawowych i statutowych zadań koła oraz Zrzeszenia,
4)
sumiennie wykonywać zadania, które zostaną mu zlecone przez władze i organy koła oraz Zrzeszenia,
5)
ochraniać mienie koła i Zrzeszenia jako wspólne dobro wszystkich jego członków i zwalczać marnotrawienie tego mienia,
6)
regularnie uiszczać składki członkowskie i inne opłaty uchwalone przez uprawnione do tego władze koła i Zrzeszenia,
7)
brać czynny udział w realizacji łowieckiego planu hodowlanego koła,
8)
brać udział w zwalczaniu kłusownictwa i szkodnictwa oraz w tępieniu szkodników łowieckich,
9)
składać zeznania przed sądami łowieckimi i rzecznikami dyscyplinarnymi.
§  11.
1.
Członek koła ma prawo:
1)
wybierać i być wybierany do władz i organów koła oraz Zrzeszenia; członek niemacierzysty nie posiada biernego prawa wyborczego,
2)
korzystać z opieki i pomocy władz i organów Zrzeszenia w zakresie wykonywania łowiectwa,
3)
składać wyjaśnienia we wszystkich przypadkach, w których władze i organy koła i Zrzeszenia mają podjąć decyzję dotyczącą jego osoby,
4)
odwoływać się od decyzji władz i organów koła łowieckiego i Zrzeszenia, które go dotyczą, do władz i organów wyższego stopnia - w ciągu 14 dni od doręczenia mu decyzji,
5)
nosić odznakę łowiecką, odznaczenia łowieckie i strój organizacyjny z właściwymi dystynkcjami.
2.
Przepisy ust. 1 pkt 3 i 4 mają zastosowanie również do kandydatów.
§  12.
Członek koła traci członkostwo koła w razie skreślenia go z listy członków koła lub wykluczenia ze Zrzeszenia.
§  13.
1.
Skreślenie członka z listy członków koła następuje w razie:
1)
dobrowolnego wystąpienia z koła,
2)
śmierci członka koła.

Skreślenia dokonuje zarząd koła.

2.
Skreślenie z listy członków koła może nastąpić w razie:
1)
nieopłacenia składek i innych opłat na rzecz koła przez okres dłuższy niż 3 miesiące,
2)
nieopłacania składek na rzecz Zrzeszenia przez okres dłuższy niż 3 miesiące,
3)
naruszenia w sposób rażący postanowień statutu koła łowieckiego lub obowiązków nałożonych przez władze koła,
4)
gdy 2/3 członków koła obecnych na walnym zgromadzeniu uzna, że członek koła nie przestrzega zasad współżycia koleżeńskiego lub utracił walory wymienione w § 8 ust. 1 pkt 1.
3.
O skreśleniu członka z listy członków koła decyduje:
1)
walne zgromadzenie koła - z przyczyn wymienionych w ust. 2 pkt 1, 3 i 4; od decyzji przysługuje odwołanie do zarządu wojewódzkiego Zrzeszenia w terminie 14 dni od daty jej doręczenia,
2)
zarząd wojewódzki - z przyczyn wymienionych w ust. 2 pkt 2; od decyzji przysługuje odwołanie do wojewódzkiej rady łowieckiej w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
4.
Decyzje zarządu wojewódzkiego oraz wojewódzkiej rady łowieckiej są ostateczne.
5.
Członek skreślony z listy członków koła powinien opłacić składkę członkowską na rzecz koła łowieckiego do końca miesiąca, w którym podjęta została decyzja o skreśleniu, a na rzecz Zrzeszenia - do końca roku kalendarzowego, w którym podjęta została decyzja o skreśleniu, oraz uregulować wszystkie inne należności na rzecz koła.
§  14.
Członek traci członkostwo Zrzeszenia w razie wykluczenia ze Zrzeszenia albo jeżeli w ciągu 6 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji o skreśleniu z listy członków koła nie zostanie przyjęty do innego koła.
§  15.
1.
Członek podlega wykluczeniu ze Zrzeszenia w razie skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego za przestępstwa wymienione w art. 55 ustawy z dnia 17 czerwca 1959 r. o hodowli, ochronie zwierząt łownych i prawie łowieckim.
2.
Członek może być wykluczony ze Zrzeszenia w razie:
1)
naruszenia przepisów prawa łowieckiego,
2)
wykonywania polowania w sposób niezgodny z dobrymi obyczajami i etyką łowiecką,
3)
działania na szkodę Zrzeszenia lub dobrego imienia łowiectwa polskiego,
4)
nieprzestrzegania w sposób rażący postanowień statutu oraz uchwał, zarządzeń, regulaminów i innych przepisów Zrzeszenia.
3.
O wykluczeniu członków ze Zrzeszenia orzekają właściwe miejscowo sądy łowieckie Zrzeszenia, z przyczyn wymienionych w ust. 2.
4.
Za datę wykluczenia ze Zrzeszenia uznaje się:
1)
datę doręczenia członkowi przez właściwy zarząd wojewódzki powiadomienia o wykluczeniu z przyczyn wymienionych w ust. 1,
2)
datę uprawomocnienia się orzeczenia sądu łowieckiego o wykluczeniu z przyczyn wymienionych w ust. 2.
5.
Członek wykluczony ze Zrzeszenia powinien uregulować wszystkie należności na rzecz Zrzeszenia i koła do końca miesiąca, w którym nastąpiło prawomocne wykluczenie, oraz zwrócić legitymację członkowską.
§  16.
1.
Ponowne przyjęcie członka do koła, z którego listy członków został skreślony, może nastąpić po upływie 2 lat od daty skreślenia, na podstawie uchwały walnego zgromadzenia koła.
2.
Ponowne przyjęcie do Zrzeszenia osób wykluczonych może nastąpić tylko na podstawie uchwały wojewódzkiej rady łowieckiej, właściwej dla miejsca zamieszkania tych osób, po upływie 5 lat od daty wykluczenia. Przyjęcie to uzależnione jest od pozytywnej opinii zarządu wojewódzkiego i odbywa się z zachowaniem przepisów obowiązujących kandydatów wstępujących po raz pierwszy do Zrzeszenia, jednakże bez obowiązku ponownego odbywania stażu.
§  17.
1.
Członkostwo honorowe Zrzeszenia może dać osobom szczególnie zasłużonym dla łowiectwa Krajowy Zjazd Delegatów na wniosek Naczelnej Rady Łowieckiej.
2.
Uchwała Krajowego Zjazdu Delegatów w sprawie nadania członkostwa honorowego wymaga większości 2/3 głosów obecnych delegatów.
3.
Członkowie honorowi Zrzeszenia są zwolnieni od obowiązku płacenia składek członkowskich na rzecz Zrzeszenia.
4.
Członkowie honorowi Zrzeszenia są uprawnieni do uczestniczenia w krajowych zjazdach delegatów na prawach delegatów.
5.
Legitymacje członkom honorowym Zrzeszenia wydaje Zarząd Główny Zrzeszenia.

Rozdział  4

Koła łowieckie.

§  18.
Koła posiadają osobowość prawną i wchodzą w skład Zrzeszenia.
§  19.
1.
Zadaniem koła jest gospodarowanie zwierzyną w dzierżawionych obwodach łowieckich zgodnie z przepisami prawa łowieckiego i zatwierdzonymi planami hodowlanymi, realizowanie innych statutowych zadań Zrzeszenia oraz wykonywanie czynności zleconych przez władze i organy Zrzeszenia.
2.
Koło prowadzi gospodarkę łowiecką pod nadzorem władz i organów Zrzeszenia oraz organów administracji państwowej.
3.
Koło jest odpowiedzialne za hodowlę i ochronę zwierzyny na terenie dzierżawionego przez siebie obwodu łowieckiego.
§  20.
Koło może być związane przez co najmniej 15 osób fizycznych będących członkami Zrzeszenia.
§  21.
1.
Na terenach obwodów łowieckich dzierżawionych przez koło powinna zamieszkiwać co najmniej czwarta część liczby członków koła, nie mniej jednak niż trzech członków na terenie każdego obwodu dzierżawionego przez koło.
2.
Za członków zamieszkałych na terenie obwodu łowieckiego uznaje się również członków zamieszkujących w odległości nie większej niż 10 km od granicy obwodu.
3.
Jeżeli na terenach obwodów łowieckich dzierżawionych przez koło nie ma kandydatów na członków zamieszkujących na tych terenach, właściwy dla siedziby koła zarząd wojewódzki zezwoli na odstępstwa od zasady ustalonej w ust. 1 na określony czas.
4.
Koło, którego większość członków zamieszkuje na terenach obwodów łowieckich dzierżawionych przez to koło, nie może odmówić przyjęcia w poczet członków koła osób zamieszkujących w miastach, w liczbie nie przekraczającej czwartej części liczby członków.
§  22.
1.
Założyciele koła kierują do zarządu wojewódzkiego, właściwego według siedziby koła, wniosek o przyjęcie koła do Zrzeszenia. Do wniosku tego należy dołączyć w trzech egzemplarzach statut koła, podpisany przez wszystkich założycieli, wraz z oświadczeniem, iż koło to będzie ich kołem macierzystym.
2.
Statut koła, opracowany zgodnie ze statutem ramowym kół, uchwalonym przez Naczelną Radę Łowiecką i uzgodnionym z Ministrem Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej, powinien określać w szczególności:
1)
nazwę i siedzibę koła łowieckiego,
2)
zadania koła i sposób ich realizacji,
3)
sposób nabywania i utraty członkostwa koła oraz prawa i obowiązki członków,
4)
fundusze i majątek oraz sposób ich uzyskiwania i zbywania,
5)
władze i organy koła, zasady ich powoływania i odwoływania oraz zakres ich kompetencji,
6)
zasady reprezentowania koła oraz zaciągania zobowiązań przez koło,
7)
sposób zmiany statutu koła,
8)
warunki i sposób rozwiązania oraz likwidacji koła.
3.
Statut koła i jego zmiany wymagają zatwierdzenia przez właściwy zarząd wojewódzki oraz właściwej rejestracji.
§  23.
1.
Przyjęcia koła do Zrzeszenia dokonuje właściwy, według siedziby koła, zarząd wojewódzki.
2.
Zarząd wojewódzki nie może przyjąć koła do Zrzeszenia, jeśli koło to nie ma udokumentowanej gwarancji właściwych władz na wydzierżawienie obwodu łowieckiego.
3.
Zarząd wojewódzki nie może odmówić przyjęcia koła do Zrzeszenia, jeżeli koło i jego członkowie odpowiadają wymaganiom statutu.
4.
Od decyzji odmownej zarządu wojewódzkiego przysługuje kołu odwołanie do wojewódzkiej rady łowieckiej, w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.
§  24.
1.
Zarząd wojewódzki po przyjęciu koła do Zrzeszenia w terminie 7 dni kieruje do właściwego urzędu wojewódzkiego wniosek koła do rejestru kół łowieckich, dołączając jeden egzemplarz zatwierdzonego statutu koła.
2.
Z chwilą zarejestrowania koło nabywa osobowość prawną.
§  25.
Po wpisaniu koła do rejestru kół łowieckich zarząd wojewódzki zawiadamia o przyjęciu do Zrzeszenia koło oraz wojewódzką radę łowiecką, właściwą dla siedziby koła, załączając po jednym egzemplarzu zatwierdzonego statutu koła.
§  26.
Wszelkie zmiany podlegające uwidocznieniu w rejestrze kół łowieckich należy zgłosić:
1)
do zarządu wojewódzkiego - w terminie 14 dni,
2)
do rejestru kół łowieckich - niezwłocznie po ich zatwierdzeniu.
§  27.
1.
Koło może posiadać fundusze oraz nabywać zbywać majątek ruchomy i nieruchomy.
2.
Koło ponosi odpowiedzialność za swe zobowiązania. Członkowie koła odpowiadają solidarnie i bez ograniczenia za zobowiązania koła.
§  28.
1.
Na fundusz koła składają się:
1)
wpływy z wpisowego, składek członkowskich i innych opłat członków, uchwalone przez walne zgromadzenie koła,
2)
wpływy z gospodarki łowieckiej i działalności gospodarczej koła,
3)
dobrowolne świadczenia osób fizycznych i prawnych,
4)
dochody z imprez organizowanych przez koło.
2.
W uzasadnionych przypadkach wojewódzka rada łowiecka może przyznać kołu dotację na określone cele.
§  29.
1.
Władzą koła jest walne zgromadzenie, a jego organem wykonawczym - zarząd koła, wybierany na 3 lata.
2.
Komisja rewizyjna jako organ kontrolny walnego zgromadzenia kontroluje całokształt działalności statutowej, organizacyjnej, gospodarczej i finansowej zarządu koła.
3.
Komisja rewizyjna koła wybierana jest na 3 lata.
4.
Szczegółowy zakres działania oraz uprawnienia władz i organów koła określa statut koła.
§  30.
1.
Nadzór nad działalnością kół sprawują władze i organy Zrzeszenia.
2.
Koła są obowiązane nadsyłać władzom i organom Zrzeszenia wymagane sprawozdania, wykazy, wyjaśnienia i inne dane dotyczące działalności kół.
3.
Na żądanie władz i organów Zrzeszenia zarząd koła obowiązany jest zwołać w określonym terminie walne zgromadzenie koła, z uwzględnieniem w porządku obrad spraw wskazanych przez te władze lub organy.
§  31.
1.
Za naruszenie ustawy z dnia 17 czerwca 1959 r. o hodowli, ochronie zwierząt łownych i prawie łowieckim, za naruszenie dyscypliny organizacyjnej, a w szczególności nieprzestrzegania statutu, uchwał, zarządzeń, regulaminów, instrukcji i innych przepisów Zrzeszenia oraz za wykroczenia przeciwko dobrym obyczajom i etyce łowieckiej mogą być w odniesieniu do kół stosowane następujące karty organizacyjne:
1)
ostrzeżenie,
2)
zawieszenie prawa wykonywania przez koło łowieckie polowania na okres do jednego roku,
3)
wykluczenie koła ze Zrzeszenia.
2.
Zawieszenie prawa wykonywania przez koło polowania pozbawia koło i wszystkich jego członków prawa polowania przez oznaczony czas we wszystkich dzierżawionych przez koło obwodach łowieckich. Wykonanie w tym przypadku planu pozyskania zwierzyny zarząd wojewódzki zleca innemu koło lub wyznaczonemu zespołowi członków Zrzeszenia.
3.
W razie gdy koło przestanie być dzierżawcą wszystkich posiadanych obwodów łowieckich ze względu na szkodliwą gospodarkę łowiecką, podlega wykluczeniu ze Zrzeszenia na wniosek zarządu wojewódzkiego Zrzeszenia właściwego dla siedziby koła.
4.
O zastosowaniu do kół sankcji organizacyjnych orzeka właściwa według siedziby koła wojewódzka rada łowiecka po zasięgnięciu opinii zarządu wojewódzkiego. Od orzeczenia wojewódzkiej rady łowieckiej koło może wnieść, w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisemnej decyzji, odwołanie do Naczelnej Rady Łowieckiej, której decyzja jest ostateczna.
§  32.
1.
Koło traci członkostwo Zrzeszenia w razie:
1)
wykluczenia koła ze Zrzeszenia (§ 31 ust. 1 pkt 3),
2)
rozwiązania koła.
2.
Członkowie rozwiązanego lub wykluczonego koła nie tracą członkostwa Zrzeszenia, jeżeli w ciągu 6 miesięcy od daty uprawomocnienia się decyzji o rozwiązaniu lub wykluczeniu koła uzyskują członkostwo innego koła.
§  33.
1.
Rozwiązanie koła następuje na podstawie:
1)
uchwały walnego zgromadzenia koła podjętej przez 2/3 ogólnej liczby członków koła,
2)
uchwały wojewódzkiej rady łowieckiej, właściwej według siedziby koła.
2.
Rozwiązanie koła przez wojewódzką radę łowiecką może nastąpić w razie zmniejszenia się liczby członków koła poniżej piętnastu i nieuzupełnienia przez koło liczby członków w określonym terminie.
3.
Wojewódzka rada łowiecka może również rozwiązać koło nie dzierżawiące żadnego obwodu łowieckiego, w razie gdy koło to odmówi wydzierżawienia obwodu wskazanego przez zarząd wojewódzki Zrzeszenia w porozumieniu z organem właściwym dla wydzierżawienia tego obwodu albo gdy w okresie jednego roku od zarejestrowania nie wydzierżawiło żadnego obwodu łowieckiego.
§  34.
1.
W razie wykluczenia koła ze Zrzeszenia lub jego rozwiązania następuje likwidacja koła.
2.
Likwidacji koła dokonuje ostatni zarząd koła lub likwidatorzy powołani przez walne zgromadzenie koła.
3.
W razie uchylania się zarządu koła lub likwidatorów od przeprowadzenia likwidacji koła, niepowołania likwidatorów przez walne zgromadzenie koła albo niezakończenia likwidacji koła w terminie sześciu miesięcy od wykluczenia koła ze Zrzeszenia lub rozwiązania koła - likwidatorów wyznacza zarząd wojewódzki.
4.
O wykluczeniu koła ze Zrzeszenia, o jego rozwiązaniu oraz o jego likwidacji zarząd wojewódzki zawiadamia właściwy organ prowadzący rejestr kół łowieckich.

Rozdział  5

Zasady organizacyjne Zrzeszenia.

§  35.
1.
Władze i organy Zrzeszenia podejmują swe uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy sądów łowieckich i rzeczników dyscyplinarnych.
§  36.
Delegaci na zjazd oraz członkowie władz Zrzeszenia mogą być wybierani w głosowaniu jawnym bądź tajnym. Sposób głosowania określa władza dokonująca wyborów.

Rozdział  6

Władze i organy Zrzeszenia.

§  37.
1.
Władzami Zrzeszenia są:
1)
Krajowy Zjazd Delegatów,
2)
Naczelna Rada Łowiecka,
3)
wojewódzkie zjazdy delegatów,
4)
wojewódzkie rady łowieckie.
2.
Organami Zrzeszenia są:
1)
Zarząd Główny i zarządy wojewódzkie,
2)
Głowna Komisja Rewizyjna i wojewódzkie komisje rewizyjne,
3)
Główny Sąd Łowiecki i wojewódzkie sądy łowieckie,
4)
Główny Rzecznik Dyscyplinarny i wojewódzcy rzecznicy dyscyplinarni,
5)
Kolegium Odznaczeń Łowieckich.
§  38.
Terenem działalności wojewódzkich władz i organów Zrzeszenia jest obszar województwa.

Krajowy Zjazd Delegatów.

§  39.
1.
Krajowy Zjazd Delegatów składa się z delegatów wybranych przez wojewódzkie zjazdy delegatów.
2.
Zwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów zwoływany jest przez Naczelną Radę Łowiecką raz na pięć lat.
3.
Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów powinien odbyć się w terminie 30 dni od otrzymania:
1)
wniosku Ministra Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
2)
umotywowanego żądania na piśmie co najmniej 1/3 liczby wojewódzkich rad łowieckich.
4.
Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów może być zwołany ponadto w każdym czasie przez Naczelną Radę Łowiecką.
5.
W Krajowym Zjeździe Delegatów biorą udział członkowie Naczelnej Rady Łowieckiej, Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej, Głównego Sądu Łowieckiego i Kolegium Odznaczeń Łowieckich. W Krajowym Zjeździe Delegatów mogą brać udział przedstawiciele Ministra Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz innych, naczelnych organów administracji państwowej, a także Państwowej Rady Ochrony Przyrody, oraz inne osoby zaproszone przez Naczelną Radę Łowiecką.
6.
Delegaci na Krajowy Zjazd Delegatów oraz instytucje i osoby wymienione w ust. 5 powinny otrzymać na 10 dni przed terminem Zjazdu zawiadomienie o Zjeździe wraz z proponowanym porządkiem obrad, który ustala Naczelna Rada Łowiecka.
7.
Osobom wymienionym w ust. 5 przysługuje prawo głosowania tylko w tym przypadku, gdy zostały wybrane delegatami na Zjazd lub są członkami honorowymi Zrzeszenia.
§  40.
1.
Wojewódzkie zjazdy delegatów wybierają delegatów na Krajowy Zjazd Delegatów w stosunku jeden delegat na każde pełne trzysta członków zrzeszonych w kołach mających siedzibę na terenie danego województwa.
2.
Mandaty delegatów zachowują ważność do czasu wyborów delegatów na następny Zwyczajny Zjazd Delegatów. Wybory delegatów odbywają się przed każdym Krajowym Zjazdem Delegatów.
§  41.
Do kompetencji Krajowego Zjazdu Delegatów należy:
1)
ustalanie kierunków i zasad realizacji zadań Zrzeszenia,
2)
rozpatrywanie sprawozdań z działalności Naczelnej Rady Łowieckiej oraz udzielanie absolutorium Naczelnej Radzie Łowieckiej,
3)
wybór członków Naczelnej Rady Łowieckiej,
4)
uchwalanie wniosków w sprawie zmian statutu,
5)
ustalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich oraz zasad ich rozdziału między budżet centralny i budżety wojewódzkich rad łowieckich,
6)
uchwalanie regulaminów dla władz Zrzeszenia,
7)
nadawanie członkostwa honorowego Zrzeszenia,
8)
ustalanie odznaczeń łowieckich i odznak Polskiego Związku Łowieckiego.

Naczelna Rada Łowiecka.

§  42.
1.
Naczelna Rada Łowiecka składa się z trzydziestu członków i z siedmiu zastępców wybranych przez Krajowy Zjazd Delegatów.
2.
Dwie trzecie liczby członków Naczelnej Rady Łowieckiej powinno być wybranych spośród wojewódzkich działaczy łowieckich.
§  43.
1.
Kadencja Naczelnej Rady Łowieckiej trwa pięć lat.
2.
Ustępujący członkowie Naczelnej Rady Łowieckiej i zastępcy mogą być wybierani ponownie.
3.
Na miejsce członków wybranych przez Krajowy Zjazd Delegatów, którzy przestali pełnić swe funkcje, wchodzą kolejno zastępcy, którzy otrzymali największą liczbę głosów.
4.
Nadzwyczajnemu Krajowemu Zjazdowi Delegatów przysługuje prawo przedterminowego odwołania całej Naczelnej Rady Łowieckiej lub jej poszczególnych członków. W tym przypadku ten sam Zjazd dokona nowych lub uzupełniających wyborów.
§  44.
Do zadań Naczelnej Rady Łowieckiej należy kierowanie i nadzorowanie całokształtu działalności Zrzeszenia, a w szczególności:
1)
zwoływanie krajowych zjazdów delegatów,
2)
wykonywanie uchwał krajowych zjazdów delegatów,
3)
współdziałanie z właściwymi władzami przy opracowywaniu krajowego planu gospodarki łowieckiej i ochrony środowiska,
4)
współdziałanie z władzami państwowymi w opracowywaniu lub uzupełnianiu przepisów prawnych z dziedziny łowiectwa,
5)
wydawanie opinii przewidzianych w prawie łowieckim lub na żądanie Ministra Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
6)
uchwalanie ramowego statutu kół łowieckich,
7)
uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie,
8)
uchwalanie regulaminów dla organów Zrzeszenia,
9)
określanie zasad etyki łowieckiej oraz sposobów polowania obowiązujących członków Zrzeszenia,
10)
ustalanie projektów wzorów godła i sztandaru Zrzeszenia, rodzajów i wzorów odznak członkowskich oraz odznaczeń łowieckich i wzoru stroju myśliwskiego, jak również akceptowanie wzorów lokalnych odznaczeń łowieckich,
11)
uchwalanie rocznych planów działalności i preliminarzy budżetowych,
12)
zatwierdzanie rocznego wykonania budżetu i bilansu Zrzeszenia oraz budżetów i planów etatów zarządów wojewódzkich Zrzeszenia,
13)
zatwierdzanie planów wydawniczych Zrzeszenia,
14)
powoływanie i odwoływanie Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej, Głównego Sądu Łowieckiego, Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego i jego zastępców, Kolegium Odznaczeń Łowieckich lub poszczególnych członków tych organów oraz przyjmowanie ich sprawozdań i wniosków,
15)
sprawowanie nadzoru nad działalnością wojewódzkich rad łowieckich i Zarządu Głównego,
16)
powoływanie w miarę potrzeby komisji problemowych,
17)
składanie wniosków o nadanie godności członkostwa honorowego,
18)
uchylanie lub zawieszanie uchwał wojewódzkich rad łowieckich w razie ich niezgodności z prawem, zarządzeniami władz łowieckich lub etyką łowiecką,
19)
rozpatrywanie odwołań od decyzji wojewódzkich rad łowieckich i Zarządu Głównego,
20)
rozwiązywanie wojewódzkich rad łowieckich, w razie gdy ich działalność jest sprzeczna z interesami łowiectwa, i powoływanie tymczasowych rad łowieckich na czas do przeprowadzenia nowych wyborów.
§  45.
Naczelna Rada Łowiecka wybiera spośród członków Rady prezesa, jego zastępcę i sekretarza, którzy stanowią Prezydium Rady. Prezesem Rady nie może być osoba zatrudniona w organach administracji państwowej na stanowisku związanym ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością Zrzeszenia.
§  46.
1.
Posiedzenia Naczelnej Rady Łowieckiej zwoływane są przez Prezesa Rady i powinny się odbywać co najmniej raz na kwartał.
2.
Posiedzenie Naczelnej Rady Łowieckiej powinno być ponadto zwołane w terminie dziesięciu dni od otrzymania pisemnego żądania Ministra Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
3.
Członkowie Rady powinni otrzymać co najmniej na siedem dni przed terminem posiedzenia zawiadomienie o posiedzeniu wraz z proponowanym porządkiem obrad, który ustala Prezydium Rady.
4.
Do kompetencji Prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej należy w szczególności:
1)
ustalanie porządku obrad Rady,
2)
przygotowywanie projektów kierunków działalności Rady,
3)
przygotowywanie projektów uchwał Rady,
4)
nadzór nad działalnością komisji problemowych Rady,
5)
kontrola wykonywania uchwał i zaleceń Rady,

Wojewódzkie zjazdy delegatów.

§  47.
1.
Wojewódzkie zjazdy delegatów składają się z delegatów wybranych przez walne zgromadzenia kół mających siedzibę na terenie województwa oraz z delegatów wybranych przez walne zgromadzenia kół mających siedzibę w innych województwach, a dzierżawiących obwody łowieckie na terenie danego województwa.
2.
Zwyczajne wojewódzkie zjazdy delegatów zwoływane są przez wojewódzką radę łowiecką raz na pięć lat.
3.
Nadzwyczajne wojewódzkie zjazdy delegatów powinny się odbywać w terminie 30 dni od:
1)
otrzymania odpowiedniej uchwały Naczelnej Rady Łowieckiej,
2)
zgłoszenia pisemnego żądania przez co najmniej połowę liczby kół - z podaniem motywów.
4.
Nadzwyczajne wojewódzkie zjazdy delegatów mogą być ponadto zwoływane w każdym czasie przez wojewódzkie rady łowieckie.
5.
W wojewódzkich zjazdach delegatów biorą udział członkowie wojewódzkiej rady łowieckiej, zarządu wojewódzkiego, wojewódzkiej komisji rewizyjnej, wojewódzkiego sądu łowieckiego i zespołu wojewódzkiego rzecznika dyscyplinarnego. Osobom tym przysługuje prawo głosowania tylko w przypadku, gdy są delegatami na zjazd.
6.
Delegaci na wojewódzkie zjazdy delegatów oraz instytucje i osoby wymienione w ust. 5 powinny otrzymać na 10 dni przed terminem zjazdu zawiadomienie o tym terminie wraz z proponowanym porządkiem obrad, który ustala wojewódzka rada łowiecka.
§  48.
1.
Delegaci na wojewódzkie zjazdy delegatów wybrani są przez walne zgromadzenie kół w liczbie jednego delegata na każde koło. Koła liczące więcej niż dwudziestu członków wybierają po jednym delegacie na każde pełne 20 członków.
2.
Delegaci kół mających siedziby w innych województwach wybierani są w liczbie jednego delegata na każde koło.
3.
Wybory delegatów odbywają się przed każdym zwyczajnym zjazdem delegatów.
4.
Mandaty delegatów zachowują ważność w okresie między zwyczajnymi zjazdami.
§  49.
Do kompetencji wojewódzkich zjazdów delegatów należy:
1)
podejmowanie uchwał dotyczących realizacji zadań Zrzeszenia na terenie województwa,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności wojewódzkiej rady łowieckiej i wojewódzkiej komisji rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium wojewódzkiej radzie łowieckiej,
3)
wybór wojewódzkiej rady łowieckiej,
4)
wybór delegatów na Krajowy Zjazd Delegatów.

Wojewódzka rada łowiecka.

§  50.
1.
Wojewódzka rada łowiecka jest wybierana na okres 5 lat w składzie dziesięciu do piętnastu członków i pięciu zastępców. Liczbę członków ustala wojewódzki zjazd delegatów.
2.
Ustępujący członkowie i zastępcy mogą być wybierani ponownie.
3.
Na miejsce członków, którzy przestali pełnić swe funkcje, wchodzą kolejno zastępcy, którzy otrzymali największą liczbę głosów.
4.
Nadzwyczajnemu wojewódzkiemu zjazdowi delegatów przysługuje prawo przedterminowego odwołania wojewódzkiej rady łowieckiej lub jej poszczególnych członków. W takim przypadku ten sam zjazd dokonuje nowych lub uzupełniających wyborów.
§  51.
Do zadań wojewódzkiej rady łowieckiej należy kierowanie i nadzorowanie całokształtu działalności Zrzeszenia na terenie województwa, a w szczególności:
1)
zwoływanie wojewódzkich zjazdów delegatów,
2)
wykonywanie uchwał wojewódzkich zjazdów delegatów,
3)
uchylanie i zawieszanie uchwał kół w razie ich niezgodności z prawem lub zarządzeniami władz Zrzeszenia,
4)
współdziałanie z organizacjami państwowymi i społecznymi na terenie województwa, a w szczególności z terenowym organem administracji państwowej stopnia wojewódzkiego o właściwości ogólnej w sprawach dotyczących łowiectwa,
5)
zarządzanie majątkiem i funduszami Zrzeszenia na terenie województwa w ramach zatwierdzonego budżetu,
6)
uchwalanie rocznych planów działalności i preliminarzy budżetowych; preliminarze budżetowe podlegają zatwierdzeniu przez Naczelną Radę Łowiecką,
7)
powoływanie i odwoływanie zarządu wojewódzkiego, wojewódzkiego sądu łowieckiego, wojewódzkiego rzecznika dyscyplinarnego i wojewódzkiej komisji rewizyjnej lub poszczególnych członków tych organów oraz przyjmowanie i rozpatrywanie sprawozdań i wniosków składanych przez te organy,
8)
powoływanie w miarę potrzeby komisji problemowych,
9)
nadzór nad działalnością zarządu wojewódzkiego,
10)
rozpatrywanie odwołań od decyzji zarządu wojewódzkiego,
11)
inicjowanie na terenie województwa udziału młodzieży w opiece nad zwierzyną,
12)
rozwiązywanie kół w przypadkach przewidzianych w statucie Zrzeszenia,
13)
przedstawianie Kolegium Odznaczeń Łowieckich wniosków o nadanie odznaczeń łowieckich oraz występowanie z wnioskami o nadanie odznaczeń państwowych i lokalnych,
14)
wyznaczanie przedstawicieli Zrzeszenia do innych organizacji na szczeblu wojewódzkim,
15)
przyznawanie lokalnych odznaczeń łowieckich,
16)
wykonywanie zadań zleconych przez Naczelną Radę Łowiecką.
§  52.
1.
Wojewódzka rada łowiecka wybiera spośród członków rady prezesa, jego zastępcę i sekretarza, którzy stanowią prezydium rady.
2.
Do kompetencji prezydium wojewódzkiej rady łowieckiej należy w szczególności:
1)
ustalanie porządku obrad rady,
2)
przygotowywanie projektów kierunków działalności rady i projektów uchwał rady,
3)
nadzór nad działalnością komisji problemowych rady,
4)
kontrola wykonania uchwał i zaleceń rady,
5)
prowadzenie dokumentacji rady.
3.
Prezesem wojewódzkiej rady łowieckiej nie może być wybrana osoba zatrudniona w organach administracji państwowej na stanowisku związanym ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością Zrzeszenia.
§  53.
1.
Posiedzenia wojewódzkiej rady łowieckiej zwoływane są przez prezesa rady i powinny się odbywać co najmniej raz na kwartał.
2.
Posiedzenie wojewódzkiej rady łowieckiej powinno być ponadto zwoływane w terminie siedmiu dni od otrzymania odpowiedniej uchwały Naczelnej Rady Łowieckiej i obejmować sprawy przez nią wskazane.
3.
Członkowie rady powinni otrzymać co najmniej na trzy dni przed terminem posiedzenia zawiadomienie o tym terminie wraz z proponowanym porządkiem obrad, który ustala prezydium rady.
4.
W posiedzeniu wojewódzkiej rady łowieckiej mogą brać udział z głosem doradczym członkowie zarządu wojewódzkiego, przewodniczący wojewódzkiego sądu łowieckiego, wojewódzki rzecznik dyscyplinarny i przewodniczący komisji rewizyjnej. Wymienione osoby powinny być powiadamiane w odpowiednim czasie o terminie i porządku obrad rady.

Zarząd Główny.

§  54.
1.
Zarząd Główny jest organem wykonawczym Naczelnej Rady Łowieckiej.
2.
Zarząd Główny jest powołany przez Naczelną Radę Łowiecką spoza jej członków na czas kadencji Rady w składzie: przewodniczący, dwaj jego zastępcy, sekretarz i skarbnik.
3.
Naczelna Rada Łowiecka może w przypadkach uzasadnionych odwołać Zarząd Główny lub poszczególnych jego członków i powołać nowy jego skład, jak również na miejsce odwołanych lub ustępujących członków powołać nowych.
§  55.
1.
Do zakresu działania Zarządu Głównego należy:
1)
prowadzenie działalności Zrzeszenia w ramach zatwierdzonego budżetu oraz spraw przekazanych przez Naczelną Radę Łowiecką,
2)
przedstawienie Naczelnej Radzie Łowieckiej rocznych planów działalności i preliminarzy budżetowych oraz sprawozdań z wykonywanych czynności,
3)
nadzór nad działalnością zarządów wojewódzkich,
4)
wydawanie instrukcji i okólników dla kół i członków Zrzeszenia,
5)
wydawanie legitymacji członkom honorowym Zrzeszenia,
6)
reprezentowanie Zrzeszenia na zewnątrz,
7)
ustalanie reprezentacji na zjazdy i zawody międzynarodowe,
8)
wyznaczanie przedstawicieli do pokrewnych organizacji,
9)
kierowanie pracami biura Zarządu Głównego,
10)
prowadzenie biblioteki i muzeum Zrzeszenia,
11)
powoływanie redaktora naczelnego wydawnictwa "Łowiec Polski".
2.
Zarząd Główny współpracuje z organami władzy i administracji państwowej przy wykonywaniu ustawy z dnia 17 czerwca 1959 r. o hodowli, ochronie zwierząt łownych i prawie łowieckim oraz innych statutowych zadań.
3.
Posiedzenia Zarządu Głównego, zwołuje przewodniczący lub jego zastępca w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
4.
W posiedzeniach Zarządu Głównego mogą brać udział z głosem doradczym członkowie Naczelnej Rady Łowieckiej oraz przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej.
5.
Zarząd Główny zatrudnia pracowników Zrzeszenia w ramach budżetu i planu etatów.
6.
Pracownicy etatowi Zarządu Głównego nie mogą być członkami naczelnych władz i organów Zrzeszenia, z wyjątkiem urzędującego członka, który wchodzi w skład Zarządu Głównego.

Zarząd wojewódzki.

§  56.
1.
Zarząd wojewódzki jest organem wykonawczym wojewódzkiej rady łowieckiej i działa na podstawie jej wytycznych i wytycznych Zarządu Głównego Zrzeszenia.
2.
Zarząd wojewódzki jest powoływany przez wojewódzką radę łowiecką spoza jej członków w składzie: łowczy wojewódzki jako przewodniczący, dwaj zastępcy, sekretarz i skarbnik. Powołanie zarządu wojewódzkiego następuje na okres kadencji wojewódzkiej rady łowieckiej Urzędującego członka zarządu wojewódzkiego zatrudnia i zwalnia Zarząd Główny na wniosek albo po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej rady łowieckiej.
3.
Wojewódzka rada łowiecka może w przypadkach uzasadnionych odwołać zarząd wojewódzki lub poszczególnych jego członków oraz powołać nowy jego skład, jak również na miejsce odwołanych lub ustępujących członków powołać nowych.
4.
Pracownicy etatowi zarządów wojewódzkich nie mogą być członkami wojewódzkich władz i organów Zrzeszenia, z wyjątkiem urzędującego członka, który wchodzi w skład miejscowego zarządu wojewódzkiego.
§  57.
1.
Do zakresu czynności zarządu wojewódzkiego należy:
1)
prowadzenie działalności Zrzeszenia na szczeblu wojewódzkim w ramach zatwierdzonego budżetu oraz spraw przekazanych przez wojewódzką radę łowiecką lub Zarząd Główny.
2)
przedstawianie wojewódzkiej radzie łowieckiej i Zarządowi Głównemu rocznych planów działalności i preliminarzy budżetowych oraz sprawozdań z wykonywanych czynności,
3)
prowadzenie ewidencji kół i członków - osób fizycznych Zrzeszenia,
4)
działanie przewidziane w statucie w zakresie sankcji organizacyjnych w stosunku do członków Zrzeszenia i kół,
5)
nadzór nad kołami,
6)
szkolenie członków i kandydatów na członków,
7)
kierowanie pracą biura i innych agend Zrzeszenia.
2.
Zarząd wojewódzki współpracuje z terenowymi organami administracji państwowej stopnia wojewódzkiego przy wykonywaniu ustawy z dnia 17 czerwca 1959 r. o hodowli zwierząt łownych i prawie łowieckim.
3.
Posiedzenia zarządu wojewódzkiego zwołuje łowczy wojewódzki lub jego zastępca w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
4.
W posiedzeniach zarządu wojewódzkiego mogą brać udział członkowie wojewódzkiej rady łowieckiej, przewodniczący komisji rewizyjnej i członkowie Zarządu Głównego.

Główna Komisja Rewizyjna.

§  58.
1.
Główna Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Naczelnej Rady Łowieckiej, powołanym do kontroli całokształtu działalności statutowej, a w szczególności organizacyjnej, gospodarczej i finansowej Zarządu Głównego. Komisja Rewizyjna może również kontrolować wyżej wymienioną działalność wojewódzkich organów Zrzeszenia kół.
2.
Główna Komisja Rewizyjna jest powołana przez Naczelną Radę Łowiecką na czas kadencji Rady spoza jej członków w liczbie dziesięciu osób.
3.
Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej wybierają ze swego grona przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
4.
Naczelna Rada Łowiecka może odwołać Główną Komisję Rewizyjną lub poszczególnych jej członków jedynie w przypadkach niewywiązywania się przez Komisję lub poszczególnych jej członków z nałożonych obowiązków.
5.
Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej nie mogą zajmować stanowisk w organach Zrzeszenia podlegających ich kontroli.
§  59.
1.
Główna Komisja Rewizyjna wykonuje swe czynności w każdym czasie według swego uznania; obowiązana jest jednak dokonać kontroli działalności organów centralnych co najmniej raz na rok.
2.
Z wyników kontroli Główna Komisja Rewizyjna składa okresowe sprawozdania Naczelnej Radzie Łowieckiej, a ponadto za cały czas swej działalności - Krajowemu Zjazdowi Delegatów oraz składa wnioski w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu.
3.
Główna Komisja Rewizyjna współpracuje z wojewódzkimi komisjami rewizyjnymi.

Wojewódzka komisja rewizyjna.

§  60.
1.
Wojewódzka komisja rewizyjna jest organem kontrolnym wojewódzkiej rady łowieckiej w zakresie całokształtu działalności statutowej, a w szczególności organizacyjnej, gospodarczej i finansowej zarządu wojewódzkiego. Komisja rewizyjna może również kontrolować wyżej wspomnianą działalność w kołach.
2.
Wojewódzka komisja rewizyjna jest powoływana przez wojewódzką radę łowiecką na czas kadencji rady spoza jej członków, w składzie siedmiu członków.
3.
Członkowie wojewódzkiej komisji rewizyjnej wybierają ze swego grona przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
4.
Wojewódzka rada łowiecka może odwołać wojewódzką komisję rewizyjną lub poszczególnych jej członków jedynie w przypadkach niewywiązywania się przez komisję lub jej członków z nałożonych obowiązków.
5.
Członkowie wojewódzkiej komisji rewizyjnej nie mogą zajmować stanowisk w organach Zrzeszenia podlegających ich kontroli.
§  61.
1.
Wojewódzka komisja rewizyjna wykonuje swe czynności w każdym czasie według swego uznania; obowiązana jest jednak dokonać kontroli działalności organów wojewódzkich co najmniej raz na rok.
2.
Z wyników kontroli wojewódzka komisja rewizyjna składa bieżące sprawozdanie wojewódzkiej radzie łowieckiej, a za cały czas swej działalności - ponadto wojewódzkiemu zjazdowi delegatów, oraz składa wnioski w sprawie udzielania absolutorium ustępującemu zarządowi wojewódzkiemu.

Sądy łowieckie.

§  62.
1.
Do rozpatrywania spraw członków - osób fizycznych Zrzeszenia o czyny niezgodne z prawem łowieckim, statutem, etyką łowiecką lub dyscypliną organizacyjną powołane są wojewódzkie sądy łowieckie oraz Główny Sąd Łowiecki.
2.
Wojewódzkie sądy łowieckie działają w siedzibach wojewódzkich rad łowieckich, a Główny Sąd Łowiecki działa w siedzibie Naczelnej Rady Łowieckiej.
3.
W zakresie orzekania sędziowie sądów łowieckich są niezawiśli. W działalności swej kierują się przepisami prawa, wytycznymi Krajowego Zjazdu Delegatów i Naczelnej Rady Łowieckiej.
§  63.
1.
Naczelna Rada Łowiecka powołuje Główny Sąd Łowiecki w liczbie piętnastu do dwudziestu członków, a wojewódzkie rady łowieckie - wojewódzkie sądy łowieckie w liczbie od sześciu do dwunastu członków.
2.
Członkowie sądów łowieckich wybierają spośród siebie przewodniczącego sądu i jego zastępcę oraz przewodniczących kompletów orzekających.
3.
Sądy Zrzeszenia orzekają w składzie: przewodniczący kompletu i dwaj członkowie.
4.
Główny Sąd Łowiecki powołany jest na okres kadencji Naczelnej Rady Łowieckiej, a wojewódzkie sądy łowieckie - na okres kadencji właściwej wojewódzkiej rady łowieckiej.
§  64.
1.
Sądy łowieckie wymierzają kary zasadnicze oraz kary dodatkowe.
2.
Karami zasadniczymi są:
1)
upomnienie,
2)
nagana,
3)
zawieszenie w prawach członka na okres od sześciu miesięcy do trzech lat,
4)
wykluczenie ze Zrzeszenia.
3.
Karami dodatkowymi są:
1)
obowiązek ponownego złożenia egzaminu z podstawowych wiadomości z zakresu łowiectwa,
2)
pozbawienie uprawnień selekcjonerskich,
3)
pozbawienie prawa pełnienia funkcji we władzach i organach Zrzeszenia na okres do lat trzech,
4)
pozbawienie odznaczeń łowieckich w razie wykluczenia z Polskiego Związku Łowieckiego,
5)
obowiązek naprawienia wyrządzonej szkody.
§  65.
1.
Sprawy członków Naczelnej Rady Łowieckiej, Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej, Głównego Sądu Łowieckiego, zespołu Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego i Kolegium Odznaczeń Łowieckich, związane z pełnieniem funkcji w tych organach rozpatruje Główny Sąd Łowiecki.
2.
Wszystkie sprawy nie wymienione w ust. 1 rozpatruje w pierwszej instancji wojewódzkie sądy łowieckie.
3.
Od orzeczeń wojewódzkich sądów łowieckich rzecznikowi i obwinionemu przysługuje odwołanie do Głównego Sądu Łowieckiego.
4.
Od orzeczeń pierwszej instancji Głównego Sądu Łowieckiego rzecznikowi i obwinionemu przysługuje odwołanie do powiększonego kompletu tegoż sądu.

Rzecznicy dyscyplinarni.

§  66.
1.
Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego i jego zastępców powołuje Naczelna Rada Łowiecka, a wojewódzkiego rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców powołuje wojewódzka rada łowiecka spośród członków Zrzeszenia na okres swojej kadencji.
2.
Powołanie wojewódzkiego rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców następuje po zasięgnięciu opinii Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego.
§  67.
1.
Rzecznicy dyscyplinarni wnoszą i popierają oskarżenia przed sądami łowieckimi o czyny określone w § 62 ust. 1.
2.
Rzecznik dyscyplinarny, stwierdziwszy nieprawidłowości w działalności władzy lub organu Zrzeszenia, obowiązany jest poinformować władze, lub organ nadrzędny Zrzeszenia.
3.
Rzecznik podejmuje niezbędne czynności profilaktyczne mające na celu zapobieganie nieprawidłowościom w gospodarce łowieckiej oraz wykroczeniom łowieckim.
§  68.
1.
Wszystkie władze i organy Zrzeszenia, jak też wszyscy członkowie Zrzeszenia obowiązani są udzielać pomocy rzecznikowi dyscyplinarnemu w wykonywaniu jego funkcji.
2.
Rzecznik dyscyplinarny w zakresie wykonywania swoich funkcji nie jest związany poleceniami, które są sprzeczne z prawem, statutem, wytycznymi Krajowego Zjazdu Delegatów i uchwałami Naczelnej Rady Łowieckiej.
§  69.
Zasady działania rzeczników dyscyplinarnych oraz tryb postępowania przed sądami łowieckimi określa regulamin wydany przez Naczelną Radę Łowiecką.
§  70.
Członkowie sądów łowieckich i rzecznicy dyscyplinarni nie mogą zajmować płatnych stanowisk w organach Zrzeszenia.

Kolegium Odznaczeń Łowieckich.

§  71.
1.
Kolegium Odznaczeń Łowieckich składa się z jedenastu członków powołanych przez Naczelną Radę Łowiecką na okres jej kadencji spośród osób odznaczonych złomem lub złotym medalem zasługi. Członkowie Kolegium wybierają spośród siebie na pierwszym posiedzeniu Kolegium przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
2.
Kolegium na wniosek władz i organów wojewódzkich i naczelnych przyznaje odznaczenia łowieckie członkom za zasługi na polu łowiectwa.
3.
Tryb postępowania Kolegium określa regulamin.

Rozdział  7

Majątek i fundusze Zrzeszenia.

§  72.
Majątek i fundusze Zrzeszenia powstają z wpisowego, składek członkowskich, opłat, dochodów z działalności gospodarczej i imprez organizowanych przez Zrzeszenie, dotacji, darowizn i innych źródeł.
§  73.
Fundusze Zrzeszenia służą do prowadzenia działalności statutowej i na pokrycie potrzeb organizacyjnych Zrzeszenia.
§  74.
Fundusze uzyskane z wpisowego i składek członkowskich podlegają rozdziałowi między budżet centralny i budżety wojewódzkich rad łowieckich. Wysokość udziału wojewódzkich rad łowieckich uzależniona jest od liczby członków oraz zadań i potrzeb poszczególnych wojewódzkich rad łowieckich.
§  75.
Wydatki Zrzeszenia dokonywane z dotacji budżetu Państwa podlegają kontroli Ministra Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
§  76.
Do składania w imieniu Zrzeszenia oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych upoważnieni są łącznie dwaj członkowie Zarządu Głównego lub inne osoby upoważnione przez Zarząd Główny.

Rozdział  8

Nadzór organów państwa nad działalnością Zrzeszenia.

§  77.
1.
Nadzór nad działalnością Zrzeszenia sprawuje Minister Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
2.
Działalność Zrzeszenia podlega również nadzorowi właściwych terenowych organów administracji państwowej w zakresie przewidzianym ustawą z dnia 17 czerwca 1959 r. o hodowli, ochronie zwierząt łownych i prawie łowieckim.
§  78.
1.
Minister Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej zatwierdza budżet Zrzeszenia. Do czasu zatwierdzenia budżetu Zrzeszenia może realizować swe wydatki w wysokości przewidzianej na pierwszy kwartał.
2.
Uchwały Krajowego Zjazdu Delegatów, sprawozdania roczne Naczelnej Rady Łowieckiej i Głównej Komisji Rewizyjnej oraz plany pracy Naczelnej Rady Łowieckiej są przedstawiane do wglądu Ministrowi Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
3.
Uchwały, decyzje i regulaminy władz Zrzeszenia niezgodne z ogólną polityką Państwa w dziedzinie łowiectwa, z ustawą z dnia 17 czerwca 1959 r. o hodowli, ochronie zwierząt łownych i prawie łowieckim oraz niniejszym statutem mogą być uchylane w trybie nadzoru przez Ministra Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Rozdział  9

Postanowienie końcowe.

§  79.
Do czasu wydania regulaminów przewidzianych w statucie obowiązują dotychczasowe regulaminy Zrzeszenia w zakresie, w jakim nie są sprzeczne ze statutem.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024