Dystrybucja i sprzedaż znaków wartościowych.

UCHWAŁA Nr 89
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 lipca 1983 r.
w sprawie dystrybucji i sprzedaży znaków wartościowych.

W celu uregulowania spraw związanych z dystrybucją i sprzedażą znaków wartościowych Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Znakami wartościowymi w rozumieniu uchwały są znaki opłaty skarbowej, sądowej, notarialnej i paszportowej oraz urzędowe blankiety wekslowe.
2.
Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, wzory znaków wartościowych określa Minister Finansów.
§  2.
1.
Znaki wartościowe są wykonywane przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych na zlecenie Ministerstwa Finansów (znaki opłaty skarbowej i urzędowe blankiety wekslowe), Ministerstwa Sprawiedliwości (znaki opłaty sądowej i notarialnej) i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (znaki opłaty paszportowej).
2.
Wykonane znaki wartościowe są przejmowane z Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych przez Narodowy Bank Polski.
§  3.
1.
Dystrybucję znaków wartościowych prowadzi Narodowy Bank Polski.
2.
Prezes Narodowego Banku Polskiego określi wewnętrzny tryb postępowania w zakresie dystrybucji i sprzedaży znaków wartościowych oraz zasady kasowania, wymiany, a także niszczenia znaków nie nadających się do sprzedaży.
3.
Narodowy Bank Polski z tytułu dystrybucji znaków wartościowych pobiera od instytucji zlecającej wykonanie znaków wartościowych prowizję w wysokości 1,5% wartości nominalnej rozprowadzonych znaków.
§  4.
1.
Sprzedaż znaków wartościowych prowadzą punkty detalicznej sprzedaży znaków wartościowych.
2.
Punktami detalicznej sprzedaży znaków wartościowych mogą być:
1)
urzędy i instytucje państwowe oraz banki - w zakresie sprzedaży znaków opłaty skarbowej, urzędowych blankietów wekslowych i znaków opłaty paszportowej, a w miarę potrzeby także znaków opłaty sądowej,
2)
placówki pocztowe - w zakresie sprzedaży znaków opłaty skarbowej, a w miarę potrzeby także urzędowych blankietów wekslowych lub znaków opłaty sądowej,
3)
jednostki organizacyjne Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej "Prasa-Książka-Ruch" - w zakresie sprzedaży znaków opłaty skarbowej,
4)
kasy sądowe - w zakresie sprzedaży znaków opłaty skarbowej i sądowej,
5)
państwowe biura notarialne - w zakresie sprzedaży znaków opłaty skarbowej, sądowej i notarialnej,
6)
biura podróży i inne instytucje prowadzące pozabankowe kasy walutowe - w zakresie sprzedaży znaków opłaty paszportowej, przy czym kasy walutowe upoważnione do sprzedaży książeczek walutowych prowadzą również sprzedaż znaków opłaty skarbowej.
3.
Plan rozmieszczenia punktów detalicznej sprzedaży znaków wartościowych ustala terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego w uzgodnieniu z właściwym oddziałem Narodowego Banku Polskiego i Izbą Skarbową.
4.
Rozmieszczenie punktów detalicznej sprzedaży znaków wartościowych i godziny prowadzenia sprzedaży powinny zapewnić łatwość nabywania znaków w miejscach i w czasie najbardziej dogodnych dla zobowiązanych do uregulowania należności znakami.
5.
Jeżeli sprzedaż znaków wartościowych nie może być prowadzona przez punkty detalicznej sprzedaży wymienione w ust. 2, terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, w porozumieniu z właściwym oddziałem Narodowego Banku Polskiego, może zlecić prowadzenie detalicznej sprzedaży znaków wartościowych osobom fizycznym lub osobom prawnym.
§  5.
1.
Placówkom pocztowym, jednostkom organizacyjnym Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej "Prasa-Książka-Ruch", biurom podróży, innym instytucjom prowadzącym pozabankowe kasy walutowe oraz osobom wymienionym w § 4 ust. 5 przysługuje prowizja za sprzedaż znaków wartościowych.
2.
Prowizja za sprzedaż znaków opłaty skarbowej, urzędowych blankietów wekslowych, znaków opłaty sądowej i notarialnej wynosi 3% nominalnej wartości znaków, a za sprzedaż znaków opłaty paszportowej - 1,5%.
3.
Punkty detalicznej sprzedaży znaków wartościowych potrącają należną im prowizję z kwoty wpłacanej za nabywane znaki.
§  6.
1.
Prowizji nie potrąca się w razie pobierania znaków po raz pierwszy, w formie stałej zaliczki.
2.
Stałe zaliczki w znakach wartościowych są udzielane tylko przy pobieraniu znaków po raz pierwszy.
3.
Wysokość stałej zaliczki ustala właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego.
§  7.
1.
Kwoty uzyskane ze sprzedaży znaków wartościowych, pomniejszone o prowizję należną sprzedawcy, oddziały Narodowego Banku Polskiego zarachowują:
1)
na rachunek dochodów budżetów terenowych urzędu skarbowego właściwego miejscowo ze względu na siedzibę oddziału Narodowego Banku Polskiego ze wskazaniem budżetu terenowego, na którego rzecz mają być zaliczane wpłaty, właściwego ze względu na położenie punktu detalicznej sprzedaży znaków opłaty skarbowej i urzędowych blankietów wekslowych,
2)
na rachunek dochodów budżetowych właściwego sądu - za znaki opłaty sądowej i notarialnej.
2.
Zasady zarachowywania wpływów ze sprzedaży znaków opłaty paszportowej określają odrębne przepisy.
§  8.
1.
Narodowy Bank Polski sporządza roczne zbiorcze sprawozdania dotyczące zapasów i obrotu znakami wartościowymi i przekazuje je instytucji zlecającej wykonanie znaków wartościowych w terminie do dnia 31 marca następnego roku.
2.
Narodowy Bank Polski opracowuje i przekazuje instytucji zlecającej wykonanie znaków wartościowych, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, projekt nakładów znaków wartościowych na rok następny.
3.
Instytucja zlecająca wykonanie znaków wartościowych składa Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych zlecenie wykonania nakładów znaków wartościowych na rok następny do dnia 15 października roku poprzedniego.
4.
Zlecenie wykonania dodatkowych nakładów znaków wartościowych może być złożone w uzasadnionych wypadkach w porozumieniu z Narodowym Bankiem Polskim.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1983.27.151

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Dystrybucja i sprzedaż znaków wartościowych.
Data aktu: 29/07/1983
Data ogłoszenia: 15/08/1983
Data wejścia w życie: 15/08/1983