Dystrybucja i sprzedaż znaków wartościowych.

UCHWAŁA Nr 89
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 lipca 1983 r.
w sprawie dystrybucji i sprzedaży znaków wartościowych.

W celu uregulowania spraw związanych z dystrybucją i sprzedażą znaków wartościowych Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Znakami wartościowymi w rozumieniu uchwały są znaki opłaty skarbowej, sądowej, notarialnej i paszportowej oraz urzędowe blankiety wekslowe.
2.
Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, wzory znaków wartościowych określa Minister Finansów.
§  2.
1.
Znaki wartościowe są wykonywane przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych na zlecenie Ministerstwa Finansów (znaki opłaty skarbowej i urzędowe blankiety wekslowe), Ministerstwa Sprawiedliwości (znaki opłaty sądowej i notarialnej) i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (znaki opłaty paszportowej).
2.
Wykonane znaki wartościowe są przejmowane z Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych przez Narodowy Bank Polski.
§  3.
1.
Dystrybucję znaków wartościowych prowadzi Narodowy Bank Polski.
2.
Prezes Narodowego Banku Polskiego określi wewnętrzny tryb postępowania w zakresie dystrybucji i sprzedaży znaków wartościowych oraz zasady kasowania, wymiany, a także niszczenia znaków nie nadających się do sprzedaży.
3.
Narodowy Bank Polski z tytułu dystrybucji znaków wartościowych pobiera od instytucji zlecającej wykonanie znaków wartościowych prowizję w wysokości 1,5% wartości nominalnej rozprowadzonych znaków.
§  4.
1.
Sprzedaż znaków wartościowych prowadzą punkty detalicznej sprzedaży znaków wartościowych.
2.
Punktami detalicznej sprzedaży znaków wartościowych mogą być:
1)
urzędy i instytucje państwowe oraz banki - w zakresie sprzedaży znaków opłaty skarbowej, urzędowych blankietów wekslowych i znaków opłaty paszportowej, a w miarę potrzeby także znaków opłaty sądowej,
2)
placówki pocztowe - w zakresie sprzedaży znaków opłaty skarbowej, a w miarę potrzeby także urzędowych blankietów wekslowych lub znaków opłaty sądowej,
3)
jednostki organizacyjne Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej "Prasa-Książka-Ruch" - w zakresie sprzedaży znaków opłaty skarbowej,
4)
kasy sądowe - w zakresie sprzedaży znaków opłaty skarbowej i sądowej,
5)
państwowe biura notarialne - w zakresie sprzedaży znaków opłaty skarbowej, sądowej i notarialnej,
6)
biura podróży i inne instytucje prowadzące pozabankowe kasy walutowe - w zakresie sprzedaży znaków opłaty paszportowej, przy czym kasy walutowe upoważnione do sprzedaży książeczek walutowych prowadzą również sprzedaż znaków opłaty skarbowej.
3.
Plan rozmieszczenia punktów detalicznej sprzedaży znaków wartościowych ustala terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego w uzgodnieniu z właściwym oddziałem Narodowego Banku Polskiego i Izbą Skarbową.
4.
Rozmieszczenie punktów detalicznej sprzedaży znaków wartościowych i godziny prowadzenia sprzedaży powinny zapewnić łatwość nabywania znaków w miejscach i w czasie najbardziej dogodnych dla zobowiązanych do uregulowania należności znakami.
5.
Jeżeli sprzedaż znaków wartościowych nie może być prowadzona przez punkty detalicznej sprzedaży wymienione w ust. 2, terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, w porozumieniu z właściwym oddziałem Narodowego Banku Polskiego, może zlecić prowadzenie detalicznej sprzedaży znaków wartościowych osobom fizycznym lub osobom prawnym.
§  5.
1.
Placówkom pocztowym, jednostkom organizacyjnym Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej "Prasa-Książka-Ruch", biurom podróży, innym instytucjom prowadzącym pozabankowe kasy walutowe oraz osobom wymienionym w § 4 ust. 5 przysługuje prowizja za sprzedaż znaków wartościowych.
2.
Prowizja za sprzedaż znaków opłaty skarbowej, urzędowych blankietów wekslowych, znaków opłaty sądowej i notarialnej wynosi 3% nominalnej wartości znaków, a za sprzedaż znaków opłaty paszportowej - 1,5%.
3.
Punkty detalicznej sprzedaży znaków wartościowych potrącają należną im prowizję z kwoty wpłacanej za nabywane znaki.
§  6.
1.
Prowizji nie potrąca się w razie pobierania znaków po raz pierwszy, w formie stałej zaliczki.
2.
Stałe zaliczki w znakach wartościowych są udzielane tylko przy pobieraniu znaków po raz pierwszy.
3.
Wysokość stałej zaliczki ustala właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego.
§  7.
1.
Kwoty uzyskane ze sprzedaży znaków wartościowych, pomniejszone o prowizję należną sprzedawcy, oddziały Narodowego Banku Polskiego zarachowują:
1)
na rachunek dochodów budżetów terenowych urzędu skarbowego właściwego miejscowo ze względu na siedzibę oddziału Narodowego Banku Polskiego ze wskazaniem budżetu terenowego, na którego rzecz mają być zaliczane wpłaty, właściwego ze względu na położenie punktu detalicznej sprzedaży znaków opłaty skarbowej i urzędowych blankietów wekslowych,
2)
na rachunek dochodów budżetowych właściwego sądu - za znaki opłaty sądowej i notarialnej.
2.
Zasady zarachowywania wpływów ze sprzedaży znaków opłaty paszportowej określają odrębne przepisy.
§  8.
1.
Narodowy Bank Polski sporządza roczne zbiorcze sprawozdania dotyczące zapasów i obrotu znakami wartościowymi i przekazuje je instytucji zlecającej wykonanie znaków wartościowych w terminie do dnia 31 marca następnego roku.
2.
Narodowy Bank Polski opracowuje i przekazuje instytucji zlecającej wykonanie znaków wartościowych, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, projekt nakładów znaków wartościowych na rok następny.
3.
Instytucja zlecająca wykonanie znaków wartościowych składa Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych zlecenie wykonania nakładów znaków wartościowych na rok następny do dnia 15 października roku poprzedniego.
4.
Zlecenie wykonania dodatkowych nakładów znaków wartościowych może być złożone w uzasadnionych wypadkach w porozumieniu z Narodowym Bankiem Polskim.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1983.27.151

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Dystrybucja i sprzedaż znaków wartościowych.
Data aktu: 29/07/1983
Data ogłoszenia: 15/08/1983
Data wejścia w życie: 15/08/1983