Pierwsze wybory społecznych inspektorów pracy.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 6 lipca 1983 r.
w sprawie pierwszych wyborów społecznych inspektorów pracy.

Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (Dz. U. Nr 35, poz. 163) Rada Państwa uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się wytyczne w sprawie pierwszych wyborów społecznych inspektorów pracy, stanowiące załącznik do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE W SPRAWIE PIERWSZYCH WYBORÓW SPOŁECZNYCH INSPEKTORÓW PRACY

§  1.
1.
Wybory społecznych inspektorów pracy przeprowadza się w zakładach pracy, w których działają związki zawodowe. W wyborach biorą udział z prawem głosu pracownicy zakładu, bez względu na staż pracy.
2.
Wybory społecznych inspektorów pracy organizują zakładowe organizacje związkowe zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami wyborów.
3.
Zakładowe organizacje związkowe podejmą odpowiednie działania mające na celu przeprowadzenie wyborów społecznych inspektorów pracy w czasie do dnia 30 czerwca 1984 r.
4.
Społeczni inspektorzy pracy powołani z inicjatywy zakładowych organizacji związkowych po dniu 31 grudnia 1982 r. pełnią swoje funkcje do czasu wyborów.
5.
Powoływanie społecznych inspektorów pracy odbywa się zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (Dz. U. Nr 35, poz. 163) oraz postanowieniami niniejszych wytycznych.
§  2.
1.
Społecznych inspektorów pracy w zakładach pracy lub ich oddziałach (wydziałach) liczących do 300 pracowników wybiera i odwołuje ogólne zebranie pracowników zakładu pracy lub oddziału (wydziału).
2.
W zakładach pracy lub ich oddziałach (wydziałach), liczących powyżej 300 pracowników, na zebraniu wyborczym wybierają i odwołują:
1)
zakładowego społecznego inspektora pracy - oddziałowi (wydziałowi) i grupowi społeczni inspektorzy pracy,
2)
oddziałowego (wydziałowego) społecznego inspektora pracy - grupowi społeczni inspektorzy pracy.
3.
Grupowych społecznych inspektorów pracy wybierają bezpośrednio pracownicy komórek organizacyjnych oddziału (wydziału).
4.
W małych zakładach pracy zakładowa organizacja związkowa, dostosowując organizację społecznej inspekcji pracy do struktury zakładu, może postanowić o niewybieraniu grupowych lub oddziałowych (wydziałowych) społecznych inspektorów pracy i wówczas określa sposób wyboru zakładowego społecznego inspektora pracy.
§  3.
1.
Kandydatami na społecznego inspektora pracy mogą być pracownicy danego zakładu pracy będący członkami związku zawodowego, którzy posiadają niezbędną znajomość zagadnień wchodzących w zakres działania społecznej inspekcji pracy. Zakładowy społeczny inspektor pracy powinien posiadać co najmniej pięcioletni staż pracy w branży, do której zakład należy, i co najmniej dwuletni staż pracy w danym zakładzie, a oddziałowy (wydziałowy) lub grupowy społeczny inspektor pracy - co najmniej dwuletni staż pracy w tej branży i co najmniej jeden rok pracy w danym zakładzie.
2.
Przed wyborami zakładowa organizacja związkowa może postanowić, że społecznym inspektorem pracy może być pracownik zakładu nie będący członkiem związku zawodowego. Postanowienie to może dotyczyć wszystkich społecznych inspektorów pracy lub tylko grupowych czy oddziałowych (wydziałowych).
3.
Nie mogą kandydować na społecznych inspektorów pracy pracownicy, którzy zajmują stanowisko kierownika zakładu pracy oraz stanowiska kierownicze bezpośrednio podległe kierownikowi zakładu.
§  4.
1.
Zebranie poświęcone wyborom społecznego inspektora pracy powinno być starannie przygotowane, a jego uczestnicy dostatecznie wcześnie zawiadomieni i poinformowani o proponowanym porządku dziennym i obowiązującym regulaminie wyborów.
2.
Porządek dzienny zebrania powinien obejmować:
1)
informację przedstawiciela zakładowej organizacji związkowej o jej działalności oraz o zadaniach i formach działania społecznej inspekcji pracy,
2)
informację przedstawiciela kierownictwa zakładu pracy o stanie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz o zamierzeniach poprawy warunków pracy,
3)
dyskusję,
4)
wybory społecznego inspektora pracy.

Zebraniu przewodniczy przedstawiciel zakładowej organizacji związkowej.

3.
Zgłoszone w toku dyskusji uwagi i wnioski pracowników, dotyczące warunków pracy, kierownik zakładu pracy powinien szczegółowo rozpatrzyć, a następnie zawiadomić zakładową organizację związkową o ich realizacji.
§  5.
Zasady przewidziane w niniejszych wytycznych stosuje się również do odwoływania społecznych inspektorów pracy oraz przeprowadzania wyborów uzupełniających.
§  6.
Stosownie do art. 24 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy niniejsze wytyczne stosuje się odpowiednio do rad pracowniczych, utworzonych na podstawie:
1)
art. 41 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214),
2)
art. 15 ustawy z dnia 8 października 1982 r. o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 32, poz. 216).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1983.23.127

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Pierwsze wybory społecznych inspektorów pracy.
Data aktu: 06/07/1983
Data ogłoszenia: 09/07/1983
Data wejścia w życie: 09/07/1983