Inwestycje centralne.

UCHWAŁA Nr 192
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 września 1982 r.
w sprawie inwestycji centralnych.

W celu określenia zasad kwalifikacji, planowania i podejmowania inwestycji centralnych oraz w związku z art. 10 i 26 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o planowaniu społeczno-gospodarczym (Dz. U. Nr 7, poz. 51) i art. 24 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Inwestycjami centralnymi mogą być przedsięwzięcia inwestycyjne o strategicznym znaczeniu dla gospodarki narodowej, a zwłaszcza ważniejsze inwestycje surowcowo-energetyczne, w sferze infrastruktury technicznej, konsumpcji społecznej i ochrony środowiska naturalnego.
2.
Szczegółowe zasady programowania, planowania, realizacji i rozliczania inwestycji centralnych określają wytyczne stanowiące załącznik nr 1 do uchwały.
§  2.
1.
Wniosek o zaliczenie konkretnego przedsięwzięcia do inwestycji centralnych przedstawia Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów właściwy minister, zgodnie z koncepcją programową inwestycji, opracowaną według załącznika nr 2 do uchwały. Wniosek przedstawiony przez wojewodę lub prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego wymaga uprzedniego uzgodnienia w właściwym ministrem nadzorującym daną dziedzinę gospodarki narodowej.
2.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - na podstawie zgłoszonych wniosków oraz wyników przeprowadzonych, w uzasadnionych wypadkach, ekspertyz oraz konsultacji społecznych - przedstawia Radzie Ministrów propozycje uznania poszczególnych przedsięwzięć za inwestycje centralne oraz propozycje źródeł ich finansowania.
3.
Rada Ministrów podejmuje wstępną decyzję akceptującą propozycję, o której mowa w ust. 2, upoważniając do umieszczenia inwestycji w imiennym wykazie inwestycji centralnych, stanowiącym część składową projektu narodowego planu społeczno-gospodarczego, zwanego dalej "NPSG".
§  3.
1.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w ramach projektu NPSG przedstawia imienny wykaz inwestycji centralnych, z jednoczesnym określeniem wielkości nakładów na te inwestycje.
2.
Zatwierdzony w NPSG wykaz inwestycji centralnych stanowi podstawę do:
1)
zawarcia umowy przez właściwego ministra z przyszłym inwestorem,
2)
podjęcia przez inwestora niezbędnych prac przygotowawczych i organizacji procesu inwestycyjnego, a zwłaszcza zawarcia wstępnych porozumień z przyszłym wykonawcą oraz głównymi dostawcami wyposażenia inwestycji, a w wypadku dostaw z importu - do rozpoczęcia postępowania ofertowego.
3.
Ogólna wielkość nakładów na inwestycje centralne, ustalona w NPSG obejmuje także rezerwę na pokrycie uzasadnionego wzrostu kosztów ich realizacji oraz na ewentualne rozszerzenie inwestycji centralnych, zamieszczonych w wykazie, o którym mowa w ust. 1. Decyzje w sprawie wykorzystania rezerwy podejmuje Rada Ministrów w centralnych planach rocznych.
4.
Rozpoczęcie realizacji inwestycji zamieszczonej w wykazie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić po włączeniu jej do centralnego planu rocznego, zatwierdzonego przez Radę Ministrów, z jednoczesnym określeniem wartości kosztorysowej, z podziałem nakładów na poszczególne lata realizacji, terminów realizacji, efektów oraz wielkości dotacji budżetowej w podziale na kwoty roczne na finansowanie danej inwestycji, a także środków dewizowych w wypadku importu centralnego.
5.
W odniesieniu do dużych, wieloletnich programów inwestycyjnych, przewidzianych do realizacji etapami, decyzje zawarte w centralnych planach rocznych, zgodnie z ust. 4, upoważniają do podjęcia realizacji wyłącznie etapu określonego w tym planie.
6.
Program rzeczowy inwestycji określają założenia techniczno-ekonomiczne, opracowane zgodnie z obowiązującymi przepisami i zatwierdzone przez właściwego ministra.
§  4.
Zgodnie z ustaleniami centralnego planu rocznego inwestor w celu zrealizowania inwestycji zawiera umowy zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§  5.
1.
Zmiana podstawowych parametrów inwestycji centralnej w toku jej realizacji, powodująca, w skali większej niż 10% zmniejszenie przyrostu zdolności produkcyjnej lub usługowej, dodatkowy przydział dewiz, wzrost wartości kosztorysowej, a w konsekwencji przyznanie lub zwiększenie dotacji budżetowej, a także opóźnienie terminu zakończenia inwestycji, może nastąpić na podstawie uchwały Rady Ministrów.
2.
W pozostałych wypadkach zmianę parametrów inwestycji centralnej zatwierdza właściwy minister w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrem Finansów, z uwzględnieniem opinii banku finansującego inwestycję realizowaną z udziałem kredytu.
3.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Rządzie Ministrów zapewni w rocznym sprawozdaniu z działalności za ubiegły rok, przedstawionym Sejmowi, informację o dokonanych zmianach, o których mowa w ust. 1 i 2.
§  6.
1.
Odbiór końcowy i przekazanie inwestycji centralnej lub jej wydzielonych fragmentów do eksploatacji oraz rozliczenie kosztów i efektów inwestycji następuje zgodnie z obowiązującymi przepisami szczególnymi, z uwzględnieniem ustaleń umowy zawartej między właściwym ministrem a inwestorem, stosownie do przepisu § 3 ust. 2.
2.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów informuje Radę Ministrów w terminie do dnia 31 marca roku następnego o rzeczywistych kosztach zrealizowanych inwestycji centralnych i uzyskanych efektach w danym roku.
§  7.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego - w ramach okresowej sprawozdawczości - zapewni informacje o inwestycjach centralnych w zakresie uzgodnionym z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministrem Finansów w zakresie sprawozdawczości z finansowania tych inwestycji.
§  8.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów określi w porozumieniu z:
1)
Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska ramowe zasady i tryb wnioskowania, planowania i realizacji inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej, o których mowa w art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54),
2)
Ministrami Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych zasady projektowania inwestycji centralnych i innych.
§  9.
Ilekroć w uchwale jest mowa o ministrze, rozumie się przez to również kierownika urzędu centralnego, wojewodę oraz prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego.
§  10.
Przepisy uchwały dotyczą inwestycji nowo rozpoczynanych oraz kontynuowanych.
§  11.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYTYCZNE W SPRAWIE PROGRAMOWANIA, PLANOWANIA, REALIZACJI I ROZLICZANIA INWESTYCJI CENTRALNYCH

Rozdział  1

Zakres inwestycji centralnych.

§  1.
1.
Zgodnie z § 1 uchwały do inwestycji centralnych mogą być zaliczone następujące przedsięwzięcia inwestycyjne:
1)
w dziedzinie rozwoju krajowej bazy surowcowo-paliwowej i energetycznej, zwłaszcza:
a)
budowa nowych kopalń węgla, siarki, rud i innych podstawowych surowców,
b)
budowa nowych elektrowni (cieplnych, wodnych i atomowych),
c)
budowa magistralnych linii energetycznych o napięciu 400 kV i wyższym,
d)
budowa magistralnych rurociągów,
2)
w dziedzinie budowy i rozbudowy wielkiej infrastruktury technicznej, zwłaszcza:
a)
budowle wodne, systemy wodociągowe, inwestycje związane z ochroną środowiska oraz inne wielkie inwestycje komunalne,
b)
budowa i rozbudowa portów,
c)
budowa nowych magistralnych linii i węzłów kolejowych oraz elektryfikacja kolei,
d)
budowa lotnisk,
e)
budowa autostrad, dróg szybkiego ruchu i innych wielkich budowli komunikacyjnych,
f)
budowa magistralnych linii kablowych i radiowych węzłów telekomunikacyjnych oraz stacji nadawczych i ośrodków radiowo-telewizyjnych,
g)
budowa dużych elektrociepłowni i ciepłowni zawodowych,
3)
w dziedzinie infrastruktury społecznej, zwłaszcza inwestycje o szczególnym znaczeniu dla nauki, kultury narodowej i ochrony zdrowia.
2.
Do inwestycji centralnych mogą być także zaliczone inne przedsięwzięcia o strategicznym znaczeniu dla gospodarki, w tym z wybranych ważnych kierunków dla rozwoju przemysłów przetwórczych, związanych z gospodarką żywnościową, oraz dotyczące realizacji umów i porozumień międzynarodowych zawartych na szczeblu rządowym, w szczególności w ramach ustaleń integracyjnych Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, a także w zakresie obronności i bezpieczeństwa kraju.
3.
Ogólne wielkości nakładów na inwestycje centralne oraz imienny wykaz tych inwestycji określa NPSG.

Rozdział  2

Programowanie i planowanie inwestycji centralnych.

§  2.
1.
Podstawę do inicjowania oraz programowania i planowania inwestycji centralnych stanowią:
1)
perspektywiczny plan rozwoju gospodarki narodowej oraz przestrzennego zagospodarowania kraju,
2)
wieloletnie, kompleksowe programy problemowe, związane z rozwiązaniem szczególnie doniosłych i ważnych problemów społeczno-gospodarczych, o znaczeniu ogólnokrajowym,
3)
podstawowe wieloletnie bilanse gospodarki narodowej, a w szczególności:
a)
bilans paliw i energii,
b)
bilans surowców krajowych,
c)
bilans wodny,
d)
bilans przewozowy transportu,
e)
bilans handlowy i płatniczy w obrotach z zagranicą,
4)
prognozy związane z oceną kształtowania się potrzeb w dziedzinach centralnie planowanych, których zaspokojenie wymaga podjęcia inwestycji centralnych,
5)
ocena kształtowania się ogólnych możliwości inwestowania w gospodarce narodowej, ze szczególnym uwzględnieniem zaangażowania z tytułu kontynuowania inwestycji centralnych, przechodzących na okres planowany, oraz potrzeb w zakresie własnych inwestycji przedsiębiorstw i władz terenowych, podejmowanych ze środków własnych i kredytów.
2.
Prace, o których mowa w ust. 1, mające na celu wytypowanie inwestycji przewidzianych do podjęcia w planowanym okresie jako inwestycji centralnych, powinny być tak prowadzone, aby przygotowanie konkretnych centralnych przedsięwzięć inwestycyjnych było skoordynowane z terminami przygotowania NPSG.
§  3.
Wniosek o zaliczenie konkretnego przedsięwzięcia do inwestycji centralnych powinien obejmować:
1)
akceptowaną przez wnioskującego właściwego ministra koncepcję programową inwestycji, opracowaną zgodnie z załącznikiem, zawierającą w szczególności:
a)
podstawowe elementy charakterystyki techniczno-ekonomicznej inwestycji wraz z uzasadnieniem jej celowości, a także wariantami lokalizacyjnymi, opracowanymi zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami (nie dotyczy to inwestycji związanych z obronnością kraju),
b)
kompleksową ocenę ekonomicznej efektywności przedsięwzięć proponowanych do podjęcia, opracowaną zgodnie z obowiązującymi przepisami,
c)
ocenę pośrednich nakładów, a także możliwości ich realizacji i sfinansowania, oraz efektów w innych gałęziach i dziedzinach gospodarki, łącznie z efektami uzyskiwanymi w gospodarce narodowej z tytułu aktywizacji i zagospodarowania istniejących rezerw zdolności produkcyjnych (usługowych), dotychczas uruchomionych na skutek braków zaopatrzeniowych w zakresie surowców i materiałów lub usług, stanowiących przedmiot inwestowania,
2)
propozycję dotyczącą źródeł finansowania inwestycji w całości i w poszczególnych latach jej realizacji wraz z uzasadnieniem; propozycja ta wymaga zaopiniowania przez Ministra Finansów i prezesa banku, który ma finansować daną inwestycję.

Rozdział  3

Tryb podejmowania decyzji.

§  4.
1.
Przedsięwzięcie inwestycyjne będące przedmiotem wniosku, o którym mowa w § 3, w uzasadnionym wypadku podlega ekspertyzie przez ekspertów wyznaczonych przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w uzgodnieniu z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz Sekretarzem Naukowym Polskiej Akademii Nauk.
2.
Ekspertyzie, o której mowa w ust. 1, podlega w szczególności koncepcja programowa inwestycji zarówno pod względem celowości i efektywności wnioskowanej inwestycji, jak i długookresowych skutków podejmowanego przedsięwzięcia dla całej gospodarki narodowej, a zwłaszcza skutków dla harmonizacji gospodarki w układzie powiązań międzybranżowych i przestrzennych z uwzględnieniem konsekwencji dla środowiska naturalnego, a także skutków dla równowagi wewnętrznej i bilansu płatniczego kraju.
3.
Jeżeli wnioskowana inwestycja centralna ma być realizowana z kredytów zagranicznych lub dostaw z importu albo jeżeli produkcja przewidziana jest przede wszystkim na eksport, wniosek, o którym mowa w § 3, powinien być poddany dodatkowej analizie i ocenie przez ekspertów wyznaczonych przez Ministra Handlu Zagranicznego i Prezesa Banku Handlowego w Warszawie S.A., w celu wpływu programowanych przedsięwzięć na bieżącą i przyszłościową równowagę bilansu handlowego i płatniczego w obrotach z zagranicą.
4.
Wnioski dotyczące inwestycji centralnych, zwłaszcza wywierające istotny wpływ na rozmieszczenie sił wytwórczych i układ przestrzenny kraju, powinny być poddane przez właściwego ministra konsultacji społecznej przez udostępnienie koncepcji programowej i wyników ekspertyzy zamierzonej inwestycji odpowiednim organizacjom społecznym, zawodowym i środowiskowym (związkom zawodowym Naczelnej Organizacji Technicznej, Polskiemu Towarzystwu Ekonomicznemu, Towarzystwu Urbanistów Polskich itp.).

Rozdział  4

Finansowanie inwestycji centralnych.

§  5.
1.
Inwestycje centralne realizowane przez przedsiębiorstwa państwowe są finansowane ze środków określonych w art. 24 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54).
2.
Inwestycje centralne realizowane przez jednostki i zakłady budżetowe są finansowane według zasad obowiązujących te jednostki oraz zgodnie z ustaleniami centralnego planu rocznego.
3.
Koszty przygotowania do realizacji inwestycji centralnej w zakresie prac projektowych i organizacji procesu inwestycyjnego są finansowane z dotacji budżetowej.
4.
Dotacja budżetowa na finansowanie kosztów, o których mowa w ust. 3, może być planowana przez właściwego ministra w projekcie budżetu po podjęciu decyzji przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, określającej wielkość i zakres tych kosztów.
5.
Koszty przygotowania do realizacji inwestycji, z której następnie zrezygnowano, zmniejszają fundusz stanowiący równowartość dotacji budżetowej otrzymanej na finansowanie tych kosztów.

Rozdział  5

Realizacja, odbiór i rozliczenie inwestycji centralnych.

§  6.
Odpowiedzialność inwestora za zrealizowanie inwestycji centralnej zgodnie z podjętą decyzją Rządu, a także obowiązki i odpowiedzialność właściwego ministra w tym zakresie określa umowa, o której mowa w § 3 ust. 2 uchwały.
§  7.
1.
Po przekazaniu inwestycji centralnej do eksploatacji inwestor jest zobowiązany do opracowania, w ciągu 60 dni od daty odbioru końcowego, ostatecznego rozliczenia zakończonej inwestycji lub jej etapu zawierającego porównanie rzeczywistych kosztów realizacji, rozmiarów efektów (zdolności produkcyjnych lub usługowych), cyklu i terminów realizacji w stosunku do wielkości przyjętych w decyzji przy podejmowaniu inwestycji wraz z omówieniem i uzasadnieniem przyczyn i ewentualnych odchyleń tych wielkości, a jeżeli inwestycja była finansowana z dotacji budżetowej lub z jej udziałem - rozliczenia środków, z których inwestycję sfinansowano, według źródeł tych środków.
2.
W ciągu 60 dni po terminie określonym w założeniach techniczno-ekonomicznych do uzyskania poziomu wielkości produkcji i wskaźników techniczno-ekonomicznych użytkownik jest zobowiązany do sporządzenia rozliczenia z uzyskanych efektów produkcyjnych, ekonomicznych i finansowych wraz z przeprowadzeniem rachunku ekonomicznej efektywności inwestycji.
3.
Dokumenty rozliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 2, powinny być przekazane właściwemu ministrowi, bankowi finansującemu inwestycję i Głównemu Urzędowi Statystycznemu.
§  8.
1.
Właściwy minister - na podstawie rozliczenia, o którym mowa w § 7 ust. 1 i 2 - przedstawia Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministrowi Finansów informację o zrealizowanej inwestycji w terminie miesiąca od daty opracowania rozliczeń.
2.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów informuje Radę Ministrów o rozliczonych inwestycjach centralnych w trybie i terminie określonych w § 6 ust. 2 uchwały.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TREŚĆ "KONCEPCJI PROGRAMOWEJ INWESTYCJI CENTRALNYCH"

I.

Część ogólna.

1. Cel i efekty przedsięwzięcia

(krótkie omówienie zadań związanych z inwestycją i spodziewane korzyści ogólnospołeczne bezpośrednie i pośrednie).

2. Zakres rzeczowy inwestycji państwowej i inwestycje towarzyszące:

1) Inwestycja podstawowa

(krótki opis charakteru inwestycji z punktu widzenia budowlanego z podaniem podstawowych obiektów i ich wyposażenia, przewidywanego zajęcia powierzchni, a także powiązań zewnętrznych, dotyczących np. energii, wody, komunikacji),

2) Inwestycje towarzyszące i pośrednie

(wymienienie podstawowych tematów inwestycyjnych, które będą niezbędne do prawidłowego funkcjonowania inwestycji państwowej z określeniem szacunkowo ich kosztów).

3. Koszty inwestycji i źródła finansowania

(przedstawienie kosztów inwestycji na podstawie wskaźników i analogii do inwestycji zrealizowanych, wskazane podanie przykładowo kosztów inwestycji zbliżonych, zrealizowanych za granicą).

4. Zatrudnienie

(omówienie spodziewanego zatrudnienia z podaniem jego struktury i pożądanych kwalifikacji).

5. Warunki i cykl realizacji inwestycji

(omówienie charakteru i rodzaju podstawowych robót budowlano-montażowych oraz wynikających z nich potrzeb w zakresie potencjału wykonawczego i sprzętu, a także pożądany okres realizacji przedsięwzięcia).

6. Oddziaływanie inwestycji na środowisko naturalne

(omówienie spodziewanych rodzajów i natężenia oddziaływania na środowisko naturalne oraz niezbędnych zabezpieczeń, takich jak specjalne urządzenia, strefy ochronne itp.).

7. Możliwe lokalizacje inwestycji

(omówienie wariantów lokalizacji inwestycji opartych na wskazaniach lokalizacyjnych).

II.

Część techniczno-ekonomiczna.

1. Program produkcji lub usług

(ilość, asortyment, wartość, główni odbiorcy).

2. Zaopatrzenie surowcowo-kooperacyjne

(wartość surowców, w tym importowanych, struktura dostaw, proponowane rodzaje transportu, źródła dostaw i ewentualne uwarunkowania obejmujące kooperację bezpośrednią i pośrednią).

3. Podstawowe wyposażenie produkcyjne

(rodzaj wyposażenia, możliwości dostaw krajowych, spodziewane możliwości importu wyposażenia i części zamiennych).

4. Spodziewane efekty ekonomiczne

(bezpośrednie w zakładzie i pośrednie w gospodarce narodowej, rachunek ekonomicznej efektywności dla układu ekonomicznego wykonany metodą uproszczoną).

5. Rodzaj i natężenie czynników szkodliwych dla zdrowia oraz rodzaj zagrożeń wypadkowych, które mogą występować w procesie pracy w związku z charakterem produkcji, rodzajem technologii i stosowanych materiałów i którym zapobieżenie powinno być uwzględnione w technologii, wyposażeniu zakładu i przez zastosowanie innych środków profilaktycznych.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024