Doskonalenie organizacji i normowanie pracy.

UCHWAŁA Nr 59
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 maja 1978 r.
w sprawie doskonalenia organizacji i normowania pracy.

W celu zwiększenia efektywności gospodarowania i dalszego wzrostu wydajności pracy w drodze poprawy organizacji pracy w przedsiębiorstwach Rada Ministrów po porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala, co następuje:

Rozdział  I

Doskonalenie organizacji pracy.

§  1.
1.
Ministrowie zapewnią, począwszy od 1979 r., zwiększenie zadań w dziedzinie doskonalenia organizacji i normowania pracy w planach techniczno-ekonomicznych podległych przedsiębiorstw i zjednoczeń.
2.
Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1, powinna zapewnić: efektywne wykorzystanie środków produkcji, czasu pracy, kwalifikacji kadr oraz poprawę warunków pracy.
3.
Zwiększenie zadań dotyczących doskonalenia organizacji i normowania pracy w planach techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw i zjednoczeń powinno obejmować w szczególności:
1)
doskonalenie organizacji procesów produkcyjnych i ich obsługi, zwiększenie stopnia wykorzystania maszyn i urządzeń oraz likwidację przyczyn strat czasu pracy pracowników,
2)
doskonalenie organizacji stanowisk pracy i zespołów produkcyjnych oraz zaplecza technicznego,
3)
wdrażanie osiągnięć przodujących przedsiębiorstw krajowych i zagranicznych w dziedzinie organizacji procesów produkcyjnych i stanowisk pracy,
4)
poprawę gospodarki materiałowej,
5)
stosowanie w szerszym zakresie pracy wielozmianowej,
6)
zapewnienie poprawy dyscypliny pracy oraz poprawy wykorzystania czasu pracy pracowników,
7)
aktualizowanie norm pracochłonności wyrobów i robót, z uwzględnieniem planowanego obniżenia pracochłonności w związku z postępem organizacyjno-technicznym,
8)
doskonalenie i rozszerzanie zakresu normowania pracy, między innymi przez ustalenie norm czasu lub norm ilości na wszelkie prace wymierne, niezależnie od form wynagradzania,
9)
doskonalenie struktury organizacyjnej przedsiębiorstw, usprawnianie pracy działów pomocniczych i usługowych, pracy administracyjno-biurowej oraz obiegu informacji i dokumentacji,
10)
usprawnianie obsługi socjalnej i administracyjnej pracowników w przedsiębiorstwie.
4.
Doskonalenie organizacji i normowania pracy w przedsiębiorstwach powinno być prowadzone systematycznie i polegać na:
1)
badaniu istniejącego stanu,
2)
projektowaniu optymalnych rozwiązań,
3)
wdrażaniu usprawnień oraz przeszkoleniu pracowników,
4)
kontroli i ocenie uzyskanych efektów.
5.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w porozumieniu z Ministrem Finansów określi ramowe zasady i kryteria oceny postępu organizacyjnego w terminie do dnia 30 września 1978 r.
§  2.
1.
Ministrowie podejmą działania zmierzające do rozwinięcia i upowszechnienia w podległych przedsiębiorstwach:
1)
pracowniczego ruchu racjonalizatorskiego w dziedzinie doskonalenia organizacji i normowania pracy,
2)
społecznego ruchu inicjatyw pracowniczych w dziedzinie doskonalenia organizacji i normowania pracy, między innymi przez powoływanie zespołów roboczych do opracowywania i wdrażania usprawnień organizacyjno-technicznych.
2.
Ministrowie uwzględnią w kryteriach ocen kadr kierowniczych przedsiębiorstw i zjednoczeń poziom organizacyjny przedsiębiorstw oraz efekty osiągane w drodze doskonalenia organizacji i normowania pracy.
3.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określi formy zachęt materialnych w ramach planowanego (dyspozycyjnego) funduszu płac, a także formy wyróżnień dla pracowników osiągających najlepsze wyniki w projektowaniu i wdrażaniu usprawnień organizacyjnych oraz ruchu racjonalizatorskim w dziedzinie organizacji i normowania pracy.

Rozdział  II

Zmianowość pracy.

§  3.
1.
Ministrowie dokonają w terminie do dnia 31 lipca 1978 r. analizy zmianowości pracy w podległych przedsiębiorstwach i przedstawią Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministrowi Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w terminie do dnia 30 września 1978 r. program zwiększenia zmianowości pracy w podległych przedsiębiorstwach oraz program zapewnienia pełnej obsady pierwszej zmiany obejmujący lata 1979-1980, opracowany w porozumieniu z właściwymi wojewodami.
2.
Kolejne programy zwiększenia zmianowości pracy, z uwzględnieniem czterobrygadowej organizacji pracy, powinny być opracowane w ramach prac nad pięcioletnimi narodowymi planami społeczno-gospodarczego rozwoju kraju.
3.
Programy, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny zapewnić wzrost efektywności gospodarowania, przede wszystkim przez optymalne wykorzystanie mocy produkcyjnych, przy założeniu stopniowego zwiększania w przedsiębiorstwach zakresu prac objętych systemem pracy wielozmianowej.
4.
Obowiązek rozszerzenia zakresu prac objętych systemem wielozmianowym nie dotyczy przedsiębiorstw:
1)
mających przestarzałe wyposażenie techniczne,
2)
w których stosowanie pracy wielozmianowej nie zapewnia poprawy efektywności,
3)
zlokalizowanych na terenach o znacznym deficycie rąk do pracy.
5.
Zobowiązuje się ministrów do wydzielania, w ramach planów, odpowiednich środków przeznaczonych na zwiększenie zmianowości pracy.
§  4.
1.
Dyrektorzy zjednoczeń oraz dyrektorzy przedsiębiorstw dostosują godziny pracy administracji zakładowej oraz zakładowych placówek socjalnych do potrzeb wielozmianowej organizacji pracy.
2.
Właściwi ministrowie oraz wojewodowie dostosują godziny pracy w placówkach handlu wewnętrznego, usługowych, służby zdrowia, komunikacji, łączności oraz gospodarki komunalnej do potrzeb wielozmianowej organizacji pracy.
3.
Minister Kultury i Sztuki, Przewodniczący Komitetu do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja" oraz Przewodniczący Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki dostosują godziny pracy placówek kulturalno-oświatowych i urządzeń sportowych oraz programy radia i telewizji do potrzeb wielozmianowej organizacji pracy w przedsiębiorstwach.

Rozdział  III

Służba organizacji i normowania pracy.

§  5.
1.
Zadania w dziedzinie doskonalenia organizacji i normowania pracy realizuje służba organizacji i normowania pracy.
2.
Służbę organizacji i normowania pracy stanowią:
1)
komórki organizacji i normowania pracy przedsiębiorstw,
2)
branżowe i resortowe ośrodki organizacji i normowania pracy lub inne jednostki (komórki) organizacyjne spełniające zadania ośrodków.
3.
W biurach projektów zadania służby organizacji i normowania pracy pełnią komórki organizacyjne opracowujące projekty organizacji pracy dla nowo budowanych i modernizowanych zakładów.
§  6.
Ośrodki organizacji i normowania pracy powołują:
1)
branżowe, obejmujące przedsiębiorstwa danej branży - właściwi ministrowie,
2)
resortowe - właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.
§  7.
1.
Zadania komórek organizacji i normowania pracy powinny obejmować w szczególności:
1)
udział w opracowywaniu zakładowych planów doskonalenia organizacji pracy i opracowywanie harmonogramów ich realizacji,
2)
adaptowanie, opracowywanie i pomoc we wdrażaniu rozwiązań i usprawnień organizacyjnych,
3)
badanie wykorzystania czasu pracy,
4)
opracowywanie i aktualizację zakładowych norm pracy oraz zakładowych normatywów czasu,
5)
uzupełnianie taryfikatorów kwalifikacyjnych pracowników i taryfikatorów robót.
2.
Do zadań branżowych i resortowych ośrodków organizacji i normowania pracy, odpowiednio do ich zakresu działania, należy w szczególności:
1)
badanie i ocena poziomu organizacji pracy,
2)
inicjowanie prac dotyczących doskonalenia organizacji i normowania pracy,
3)
udział w projektowaniu i wdrażaniu nowoczesnych metod organizacji i normowania pracy w przedsiębiorstwach,
4)
upowszechnianie w organizacji i normowaniu pracy osiągnięć przodujących przedsiębiorstw,
5)
opracowywanie i udział we wdrażaniu postępowych metod i technik badania oraz usprawniania organizacji i normowania pracy,
6)
opracowywanie projektów typowej organizacji stanowisk pracy oraz typowego ich wyposażenia,
7)
opracowywanie branżowych normatywów czasu oraz branżowych i jednolitych norm pracy,
8)
opracowywanie projektów taryfikatorów robót oraz taryfikatorów kwalifikacyjnych pracowników,
9)
opracowywanie ocen i wniosków dotyczących stosowanych form płac z punktu widzenia ich oddziaływania na ilość i jakość wykonywanej pracy,
10)
gromadzenie i upowszechnianie przodujących doświadczeń krajowych i zagranicznych w zakresie organizacji i normowania pracy.
3.
Szczegółowy zakres zadań ośrodków organizacji i normowania pracy ustalają dla:
1)
ośrodków branżowych - dyrektorzy zjednoczeń,
2)
ośrodków resortowych - właściwi ministrowie.
§  8.
W celu realizacji zadań w dziedzinie doskonalenia organizacji pracy dyrektorzy zjednoczeń i przedsiębiorstw zapewnią podniesienie rangi służby organizacji i normowania pracy, między innymi przez zatrudnianie pracowników o wysokich kwalifikacjach i traktowanie ich na równi z pracownikami działalności technologicznej, oraz stworzą odpowiednie warunki działania tej służby, umożliwiające jej wykonanie zwiększonych zadań.
§  9.
Ministrowie zapewnią:
1)
upowszechnienie osiągnięć i najlepszych rozwiązań organizacji i normowania pracy przedsiębiorstw,
2)
wyposażenie służby organizacji i normowania pracy w odpowiedni sprzęt, aparaturę i urządzenia,
3)
odpowiednią obsadę etatową i dobór pracowników służby organizacji i normowania pracy oraz systematyczne doskonalenie zawodowe pracowników zajmujących się organizacją pracy,
4)
upowszechnianie odpowiednich materiałów (literatura, filmy, plansze) propagujących nowoczesne rozwiązania organizacyjne, zwłaszcza dotyczące stanowisk pracy.
§  10.
1.
Ośrodki organizacji i normowania pracy, powołane jako samodzielne jednostki organizacyjne, prowadzą gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla jednostek i zakładów budżetowych lub jednostek badawczych, stosownie do przepisów o ich powołaniu.
2.
Ośrodki organizacji i normowania pracy stanowiące wyodrębnione zakłady lub biura, wchodzące w skład samodzielnych jednostek gospodarki uspołecznionej oraz ośrodki stanowiące komórki organizacyjne ministerstw lub zjednoczeń prowadzą gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla jednostki, przy której zostały powołane.
§  11.
Finansowanie prac badawczych i wdrożeniowych w dziedzinie doskonalenia organizacji i normowania pracy odbywa się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Rozdział  IV

Normowanie pracy.

§  12.
1.
Normy pracy określają niezbędny nakład czasu na wykonanie operacji (roboty) lub określonych zadań w danych warunkach technicznych i technologicznych przy optymalnej organizacji wykonywanej pracy.
2.
Norma pracy może być wyrażona w formie:
1)
normy czasu - określającej czas niezbędny do wykonania jednostki zadania,
2)
normy ilości - określającej liczbę jednostek zadania możliwą do wykonania w jednostce czasu,
3)
normy obsługi - określającej liczbę stanowisk pracy (maszyn), które powinien obsłużyć jeden pracownik lub określony zespół pracowników,
4)
normy obsady - określającej liczebność zespołu pracowników realizujących lub nadzorujących proces produkcyjny przebiegający na danym stanowisku pracy.
3.
Normatywy czasu stanowią elementy norm pracy i określają wielkości czasu ustalone dla wykonania wydzielonych elementów operacji (robót).
§  13.
1.
Normy czasu lub normy ilości należy ustalać dla wszystkich prac wymiernych i posługiwać się nimi przy organizowaniu pracy, planowaniu działalności produkcyjnej, ocenie wydajności i efektywności pracy oraz wykorzystywać jako podstawę wynagradzania w akordowych i czasowo-premiowych formach płac.
2.
Dla prac nie objętych normami czasu lub normami ilości należy ustalić normy obsługi lub obsady.
§  14.
1.
Normy czasu i normy ilości ustala się na podstawie normatywów czasu dla danego typu operacji (robót).
2.
W razie braku określonych normatywów czasu normy należy ustalać metodami analitycznymi.
§  15.
1.
Normy pracy powinny być aktualizowane w miarę wprowadzanych zmian organizacyjno-technicznych, zapewniających wzrost wydajności pracy.
2.
Normy pracy powinny być ustalane na poziomie zapewniającym prawidłowe wykorzystanie maszyn i urządzeń, z uwzględnieniem przysługującego pracownikowi czasu na odpoczynek.
3.
Przy ustalaniu norm pracy należy uwzględniać przodujące krajowe i zagraniczne metody pracy.
§  16.
1.
Normy pracy ze względu na zakres obowiązywania dzielą się na:
1)
zakładowe - dla operacji (robót) specyficznych dla danego przedsiębiorstwa,
2)
branżowe - dla analogicznych operacji (robót) wykonywanych w różnych

przedsiębiorstwach podległych jednemu lub kilku zjednoczeniom

(jednostkom równorzędnym) tej samej branży,

3)
jednolite - dla analogicznych operacji (robót) wykonywanych w przedsiębiorstwach

różnych działów gospodarki narodowej.

2.
Normy pracy zatwierdzają:
1)
zakładowe - dyrektor przedsiębiorstwa w porozumieniu z radą zakładową,
2)
branżowe - właściwy minister lub z jego upoważnienia dyrektor zjednoczenia

wiodącego w danym rodzaju robót, w porozumieniu z zarządem głównym

właściwego związku zawodowego,

3)
jednolite - właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw

Socjalnych oraz Centralną Radą Związków Zawodowych.

3.
Normatywy czasu ze względu na zakres obowiązywania dzielą się na:
1)
zakładowe - opracowywane przez przedsiębiorstwa na potrzeby własne dla

nietypowych elementów operacji (robót) nie objętych branżowymi

normatywami czasu,

2)
branżowe - opracowywane przez ośrodki organizacji i normowania pracy dla operacji

(robót) typowych dla danej branży.

4.
Normatywy czasu zatwierdzają:
1)
zakładowe - dyrektor zjednoczenia,
2)
branżowe - właściwy minister.
§  17.
W okresie uruchamiania i wdrażania nowej produkcji dyrektorzy przedsiębiorstw mogą w uzasadnionych wypadkach stosować w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące, a wyjątkowo za zgodą dyrektora zjednoczenia w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy, dodatki czasowe do norm (współczynniki) uwzględniające różnice wynikające z niższego wykonania norm w warunkach rozruchu.
§  18.
1.
Zastrzeżenia zgłoszone przez pracownika lub grupę pracowników co do słuszności zastosowania określonej zakładowej normy pracy rozstrzyga dyrektor przedsiębiorstwa w porozumieniu z radą zakładową.
2.
W razie braku porozumienia między dyrektorem przedsiębiorstwa a radą zakładową ostateczną decyzję wydaje dyrektor zjednoczenia w porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego, w ciągu jednego miesiąca od dnia zgłoszenia zastrzeżenia. Do czasu wydania ostatecznej decyzji obowiązuje dotychczasowa norma pracy.
§  19.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych określa:
1)
szczegółowe zasady opracowywania i aktualizowania normatywów czasu i norm pracy,
2)
zasady jakościowej oceny pracy,
3)
system wynagradzania pracowników, którym normy pracy zostały zmienione na ich wniosek.
§  20.
Ministrowie w celu doskonalenia normowania pracy oraz nadania normom pracy funkcji organizatorskich zapewnią:
1)
dokonanie oceny istniejących normatywów czasu, przeprowadzenie ich weryfikacji i dostosowanie do aktualnych warunków organizacyjno-technicznych,
2)
rozszerzenie zakresu opracowania normatywów czasu na wszystkie roboty i funkcje, dla których jest to technicznie, ekonomicznie i społecznie uzasadnione,
3)
rozszerzenie zakresu stosowania norm czasu lub norm ilości na wszystkie wymierne operacje (roboty) związane z działalnością podstawową i pomocniczą przedsiębiorstw, niezależnie od stosowanej formy płac, jak również na wymierne, powtarzające się operacje (czynności) biurowe i techniczne, występujące w administracji i zapleczu technicznym,
4)
rozszerzenie zakresu stosowania norm obsługi i norm obsad, stanowiących podstawę prawidłowego zatrudniania pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy i pełnego wykorzystania czasu pracy pracowników oraz maszyn i urządzeń,
5)
stałą, bieżącą aktualizację norm pracy w dostosowaniu do aktualnych warunków technicznie i ekonomicznie uzasadnionego podziału pracy, stosowanej technologii, posiadanych maszyn i urządzeń, a także założonych parametrów technicznych i ekonomicznych,
6)
stałą aktualizację i doskonalenie - według jednolitych zasad - taryfikatorów kwalifikacyjnych pracowników i taryfikatorów robót, które powinny stanowić podstawę prawidłowego doboru pracowników o kwalifikacjach odpowiadających wykonywanej pracy oraz instrument prawidłowego zróżnicowania płac pracowników według jakości ich pracy - jej złożoności i ponoszonej przy jej wykonywaniu odpowiedzialności.

Rozdział  V

Przepisy końcowe.

§  21.
1.
Minister Oświaty i Wychowania:
1)
uwzględni w programach nauczania w szkołach ogólnokształcących tematykę z zakresu podstaw i zasad organizacji pracy, dostosowaną do poziomu nauczania uczniów i możliwości stosowania przez nich elementów dobrej organizacji pracy,
2)
dokona analizy programów nauczania w szkołach zawodowych w zakresie organizacji pracy i dostosuje je do aktualnych i przyszłych potrzeb gospodarki.
2.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki:
1)
dokona analizy tematyki nauczania z zakresu organizacji pracy w wyższych szkołach technicznych, ekonomicznych i rolniczych oraz dostosuje programy nauczania do aktualnych i przyszłych potrzeb gospodarki, uwzględniając wzrost efektywności nauczania w tej dziedzinie,
2)
uwzględni w praktykach wakacyjnych studentów wyższych szkół technicznych, ekonomicznych i rolniczych prace z zakresu doskonalenia organizacji i normowania pracy w przedsiębiorstwach, a wyniki tych prac uwzględni w tematach prac seminaryjnych i dyplomowych,
3)
zwiększy liczbę prac magisterskich i doktorskich uwzględniających tematykę z zakresu organizacji i normowania pracy.
§  22.
1.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Wychowania oraz Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych wyznaczy jednostkę wiodącą w doskonaleniu zawodowym w zakresie organizacji i normowania pracy, której zadaniem będzie:
1)
koordynowanie doskonalenia zawodowego pracowników zatrudnionych w służbach organizacji i normowania pracy,
2)
opracowywanie ramowych programów nauczania kursów wszystkich stopni, stażów zawodowych i samokształcenia kierowanego,
3)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad przebiegiem doskonalenia zawodowego.
2.
Ministrowie wprowadzą, począwszy od 1979 r., specjalizację zawodową "organizator pracy" w trybie przepisów uchwały nr 306 Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1965 r. w sprawie podnoszenia kwalifikacji pracowników zatrudnionych w gospodarce narodowej (Monitor Polski z 1970 r. Nr 16, poz. 133).
3.
Właściwi ministrowie na podstawie programów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zapewnią doskonalenie i dokształcanie pracowników podległych przedsiębiorstw w dziedzinie organizacji i normowania pracy.
§  23.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki:
1)
zwiększy, na wniosek zainteresowanych ministrów, w planach rozwoju nauki i techniki zakres badań naukowych z dziedziny organizacji i normowania pracy,
2)
zapewni zwiększenie zakresu informacji zagranicznych z dziedziny organizacji i normowania pracy, przekazywanych przez Centrum Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej.
§  24.
Minister Kultury i Sztuki oraz Przewodniczący Komitetu do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja" rozszerzą popularyzatorską i wychowawczą działalność środków masowego przekazu na zagadnienia związane z doskonaleniem procesów produkcyjnych oraz organizacji pracy na stanowisku pracy.
§  25.
Ministrowie, którym podlegają biura projektów, w porozumieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określą zasady opracowywania projektów organizacji pracy dla projektowanych nowych i modernizowanych zakładów, w terminie do dnia 30 września 1978 r.
§  26.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych:
1)
pełni nadzór nad realizacją zadań w dziedzinie doskonalenia organizacji i normowania pracy oraz koordynuje w skali międzyresortowej prowadzone w tym zakresie prace,
2)
określa ogólne założenia metodyczne i organizacyjne związane z zagadnieniami, o których mowa w pkt 1,
3)
koordynuje i organizuje międzyresortową i międzybranżową wymianę doświadczeń z zakresu doskonalenia organizacji i normowania pracy oraz upowszechnia najnowsze metody i techniki organizatorskie.
§  27.
1.
Przez użyte w uchwale określenia:
1)
ministrowie - rozumie się również kierowników urzędów centralnych,
2)
wojewodowie - rozumie się również prezydentów miast stopnia wojewódzkiego,
3)
zjednoczenie - rozumie się również jednostki równorzędne i kombinaty bezpośrednio podporządkowane ministrom.
2.
Przepisy § 1 ust. 1-4, § 2 ust. 1 i 2, § 3, § 9, § 20 pkt 3-5 oraz § 22 ust. 3 dotyczą również wojewodów i prezydentów miast stopnia wojewódzkiego w odniesieniu do przedsiębiorstw podporządkowanych radom narodowym.
§  28.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym stosowanie zasad uchwały.
§  29.
Traci moc uchwała nr 213 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1961 r. w sprawie zasad i organizacji normowania pracy (Monitor Polski z 1961 r. Nr 54, poz. 235, z 1969 r. Nr 10, poz. 94 i Nr 19, poz. 156 oraz z 1970 r. Nr 41, poz. 307).
§  30.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024