Podatek obrotowy od obrotu osiągniętego przez niektóre jednostki gospodarki uspołecznionej ze sprzedaży produktów przeznaczonych na eksport.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 23 czerwca 1971 r.
w sprawie podatku obrotowego od obrotu osiągniętego przez niektóre jednostki gospodarki uspołecznionej ze sprzedaży produktów przeznaczonych na eksport.

Na podstawie § 24 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 pkt 6 i 7 uchwały nr 257 Rady Ministrów z dnia 12 sierpnia 1968 r. w sprawie podatku obrotowego od jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 35, poz. 244) oraz § 11 ust. 9 uchwały nr 110 Rady Ministrów z dnia 29 maja 1971 r. w sprawie zasad i trybu ustalania cen artykułów i usług pochodzących z importu oraz artykułów i usług przeznaczonych na eksport (Monitor Polski Nr 31, poz. 199) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o produktach, należy przez to rozumieć artykuły w rozumieniu uchwały nr 110 Rady Ministrów z dnia 29 maja 1971 r. w sprawie zasad i trybu ustalania cen artykułów i usług pochodzących z importu oraz artykułów i usług przeznaczonych na eksport (Monitor Polski Nr 31, poz. 199).
§  2.
Zwalnia się od podatku obrotowego obrót osiągnięty przez przedsiębiorstwa państwowe i spółdzielnie - zwane dalej "producentami" - ze sprzedaży na eksport produktów, dokonywanej przez producentów na rachunek własny, za pośrednictwem przedsiębiorstw handlu zagranicznego lub z pominięciem tych przedsiębiorstw; zwolnienie dotyczy również produktów zbywanych generalnym dostawcom (jednostkom gospodarczym kompletującym dostawy produktów przeznaczonych na eksport), jeżeli sprzedaż następuje w wyżej podany sposób.
§  3.
1.
Podatkowi obrotowemu podlega obrót osiągnięty przez producentów ze sprzedaży jednostkom handlu zagranicznego działającym w imieniu i na rachunek własny wytworzonych (przetworzonych) przez nie produktów przeznaczonych na eksport.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do produktów zbywanych przez składnice wyrobów tytoniowych. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o producentach, należy przez to rozumieć również składnice wyrobów tytoniowych.
3.
Obroty, o których mowa w ust. 1 i 2, zwalnia się od podatku obrotowego w razie sprzedaży na eksport produktów:
1)
które w wypadku sprzedaży ich na rynek krajowy korzystałyby ze zwolnienia od podatku;
2)
różniących się od produktów w obrocie wewnętrznym, a nabywanych przez przedsiębiorstwa handlu zagranicznego po cenach zbytu uzgodnionych z dostawcą; nie dotyczy to wypadków, gdy na te produkty ustalono cenę fabryczną różniącą się od ceny zbytu;
3)
jeżeli produkty te, różniące się od produktów w obrocie wewnętrznym, podlegają opodatkowaniu podatkiem obrotowym w formie stawek procentowych, a ceny ich ustalono na poziomie planowanego kosztu własnego zwiększonego o zysk według obowiązującej stawki.
§  4.
1.
Producenci uiszczają - z zastrzeżeniem przepisów ust. 2 i 5 - podatek obrotowy od obrotu osiągniętego ze sprzedaży jednostkom handlu zagranicznego produktów, o których mowa w § 3 ust. 1, w wysokości odpowiadającej podatkowi przypadającemu od tych produktów w razie ich sprzedaży na rynek krajowy.
2.
Podatek od obrotu osiągniętego przez producentów ze sprzedaży na eksport szczególnie atrakcyjnych artykułów nowo wprowadzonych na rynek, zbywanych po przejściowych cenach zbytu i opodatkowanych w obrocie krajowym, stanowi:
1)
jeżeli przy sprzedaży na rynek krajowy artykuł jest opodatkowany jedynie w wysokości części różnicy między przejściową a podstawową ceną zbytu - różnica między przejściową a podstawową ceną zbytu,
2)
jeżeli przy sprzedaży na rynek krajowy artykuł jest opodatkowany w formie różnicy cen - różnica między przejściową ceną zbytu a ceną fabryczną,
3)
jeżeli przy sprzedaży na rynek krajowy artykuł jest opodatkowany w formie stawek procentowych - kwota odpowiadająca wysokości podatku obliczonego przy zastosowaniu obowiązującej stawki podatku do podstawowej ceny zbytu, zwiększonego o różnicę między przejściową a podstawową ceną zbytu.
3.
W razie gdy jednostka handlu zagranicznego uzgodni z producentem cenę wyższą niż ustalona dla obrotu wewnętrznego, w związku z ustaleniem dodatków do ceny przewidzianych w § 13 ust. 1 pkt 2 uchwały powołanej w § 1, podatek uiszczany w formie różnicy cen stanowi różnicę między ceną zbytu a ceną fabryczną - zwiększonymi o dodatek, o którym mowa w tym przepisie; przy podatku procentowym obrotem jest wartość sprzedaży obliczona według cen zbytu bez tego dodatku.
4.
W razie gdy produkty przeznaczone na eksport sprzedaje się jednostkom handlu zagranicznego po cenach wyższych lub niższych od cen fabrycznych, zgodnie z § 11 ust. 5-7 uchwały powołanej w § 1, podatek obrotowy płatny w formie różnicy cen uiszcza się w wysokości różnicy między ceną zbytu a ceną fabryczną.
5.
W razie wyrażenia przez organy finansowe zgody na uiszczenie przez przedsiębiorstwa przemysłu terenowego oraz spółdzielnie i ich związki podatku obrotowego za II półrocze 1971 r. w wysokości niższej od wynikającej z zastosowania obowiązujących stawek podatkowych, z uwagi na zwiększenie kosztów produkcji w związku z przeprowadzoną z dniem 1 stycznia 1971 r. reformą cen artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych - rozliczenie podatku, o którym mowa w § 3, dokonane według obniżonych stawek, jest ostateczne.
§  5.
Producenci powinni:
1)
zaksięgować na koncie sprzedaży wartość sprzedanych na eksport produktów obliczoną według obowiązujących cen sprzedaży, obciążając odbiorcę należnością obliczoną według cen fabrycznych (cen sprzedaży zmniejszonych o podatek procentowy) - z uwzględnieniem przepisów § 4, a różnicę odnieść w ciężar rozrachunków z właściwym miejscowo organem finansowym;
2)
zadeklarować właściwemu miejscowo organowi finansowemu w oddzielnym "rozliczeniu podatku obrotowego" obroty osiągnięte w danym miesiącu ze sprzedaży produktów przeznaczonych na eksport i kwoty przypadającego od tych obrotów podatku obrotowego. Kwotę zadeklarowanego podatku należy równocześnie odnieść w ciężar konta sprzedaży i na dobro konta rozrachunków z właściwym miejscowo organem finansowym.
§  6.
1.
Organ finansowy stopnia powiatowego na podstawie miesięcznych rozliczeń podatku obrotowego, przedłożonych przez producentów w jego okręgu, sporządza sumaryczne zestawienie należnego podatku obrotowego od dostaw eksportowych za dany miesiąc, z podziałem na podatek należny od producenta, zjednoczenia i ministerstwa (urzędu centralnego, związku spółdzielni) i z uwzględnieniem sprostowań i uzupełnień wynikających ze złożonych przez producentów miesięcznych rozliczeń podatku obrotowego. Zestawienie należy sporządzić w 3 egzemplarzach. Na podstawie zestawienia organ finansowy wystawia polecenie pobrania. Na zestawieniu lub na indywidualnym poleceniu pobrania (jeśli podatek rozlicza tylko jeden dostawca) należy podać między innymi rodzaj budżetu (centralny lub konkretny budżet terenowy) oraz część i rozdział klasyfikacji budżetowej, na które powinny być zarachowane dochody z tytułu podatku od dostaw eksportowych, oraz zamieścić uwagę "eksport". Organ finansowy przekazuje właściwemu dla niego oddziałowi Narodowego Banku Polskiego dwa egzemplarze zestawienia wraz z poleceniem pobrania, zatrzymując trzeci egzemplarz zestawienia. Jeden egzemplarz zestawienia bank dołącza do kopii polecenia pobrania stanowiącego dowód uznania rachunku bankowego dochodów budżetowych organu finansowego.
2.
Oddział Narodowego Banku Polskiego obciąża kwotą podatku, o której mowa w ust. 1, rachunek Ministerstwa Finansów "zwrot podatku obrotowego od eksportu przedsiębiorstw państwowych i spółdzielczych", uznając równocześnie rachunek organu finansowego z tytułu podatku obrotowego.
3.
Organ finansowy księguje uznane przez Narodowy Bank Polski kwoty (ust. 2) na kartach kontowych poszczególnych producentów w rubrykach "przypisy" i "uiszczenia".
§  7.
1.
Przepisy § 2 i 4-6 stosuje się również w wypadku, gdy między producentem a przedsiębiorstwem handlu zagranicznego występuje generalny dostawca (pośrednik kompletujący dostawy), z tym że ilekroć w tych przepisach jest mowa o jednostce handlu zagranicznego, należy przez to rozumieć w powyższych wypadkach generalnego dostawcę.
2.
W wypadku, o którym mowa w ust. 1, może być za zgodą Ministerstwa Finansów, na wniosek zainteresowanych, stosowany inny tryb rozliczeń aniżeli określony w tym ustępie.
§  8.
W § 31 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 1968 r. w sprawie szczegółowych zasad opodatkowania podatkiem obrotowym jednostek gospodarki uspołecznionej oraz ulg i zwolnień od tego podatku (Monitor Polski z 1969 r. Nr 1, poz. 2, z 1970 r. Nr 4, poz. 34 i z 1971 r. Nr 3, poz. 15) skreśla się pkt 2a.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i dotyczy rozliczeń za okres od dnia 1 lipca 1971 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.36.232

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Podatek obrotowy od obrotu osiągniętego przez niektóre jednostki gospodarki uspołecznionej ze sprzedaży produktów przeznaczonych na eksport.
Data aktu: 23/06/1971
Data ogłoszenia: 07/07/1971
Data wejścia w życie: 07/07/1971