Rozwój informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej.

UCHWAŁA Nr 35
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 lutego 1971 r.
w sprawie rozwoju informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej.

W celu zapewnienia planowego rozwoju działalności w dziedzinie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej oraz efektywnego jej wykorzystywania w gospodarce narodowej Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy niniejszej uchwały dotyczą działalności w dziedzinie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej we wszystkich państwowych jednostkach organizacyjnych, zwanej dalej "działalnością informacyjną".
2.
Przez użyte w uchwale określenie "działalność informacyjna" rozumie się:
1)
gromadzenie, opracowywanie, przetwarzanie i udostępnianie pierwotnych, wtórnych i pochodnych materiałów informacyjnych o stanie i kierunkach rozwoju nauki, techniki i ekonomiki w kraju i za granicą,
2)
upowszechnianie i popularyzowanie osiągnięć w zakresie nauki, techniki i ekonomiki.
§  2.
1.
W ramach ogólnokrajowego systemu informacji działalność informacyjną prowadzą:
1)
Centrum Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej,
2)
zakładowe i międzyzakładowe ośrodki informacji, których zadaniem jest przede wszystkim zaspokajanie potrzeb informacyjnych jednostki organizacyjnej, w której lub dla której zostały utworzone, opracowywanie i wprowadzanie do obiegu informacyjnego danych o jej osiągnięciach oraz - w uzasadnionych wypadkach - wykonywanie opracowań dokumentacyjnych na rzecz innych ośrodków informacji,
3)
branżowe i działowe ośrodki informacji, których działalność obejmuje kompleks zagadnień jednej lub większej liczby pokrewnych branż (branżowe ośrodki informacji) albo zagadnienie, zespół zagadnień pokrewnych, występujących w różnych działach gospodarki narodowej, lub odrębne dziedziny nauki (działowe ośrodki informacji),
4)
centralne ośrodki informacji, których zadaniem jest gromadzenie, opracowywanie i rozpowszechnianie pierwotnych, wtórnych i pochodnych materiałów informacyjnych specjalnego charakteru,
5)
utworzone w uzasadnionych wypadkach składnice informacji, których głównym zadaniem jest zautomatyzowane gromadzenie, przetwarzanie i rozpowszechnianie pochodnych i wtórnych materiałów informacyjnych, przygotowywanych przez odpowiednie ośrodki informacji,
6)
wyznaczone do prowadzenia działalności informacyjnej:
a)
biblioteki państwowej sieci bibliotecznej,
b)
archiwa państwowe i zakładowe,
c)
inne jednostki lub komórki organizacyjne, którym powierzono pełnienie funkcji zakładowych ośrodków informacji lub które pełnią funkcje określone w § 1 ust. 2 pkt 2.
2.
Ministrowie, Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), w zależności od potrzeb, mogą tworzyć w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki inne ośrodki informacji niż wymienione w ust. 1 pkt 2-5.
3.
O powoływaniu, łączeniu, podziale i likwidacji ośrodków oraz składnic informacji i ich tematycznych zakresach działania decydują właściwi ministrowie (Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), z tym że poza zakładowymi i międzyzakładowymi ośrodkami informacji decyzję tę podejmują w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki.
4.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, powinny:
1)
stosować ujednolicone nośniki informacji i języki informacyjno-wyszukiwawcze,
2)
stosować nowoczesne środki mechanizacji i automatyzacji,
3)
organizować lub współdziałać w organizowaniu resortowych i międzyresortowych systemów i podsystemów informacji,
4)
organizować sprawne przepływy informacji pomiędzy odpowiednimi jednostkami i komórkami informacji,
5)
wykorzystywać materiały opracowywane w ramach systemu informacji statystycznej i gospodarczej.
§  3.
1.
Dla przystosowania działalności informacyjnej do bieżących i perspektywicznych potrzeb gospodarki narodowej należy ją programować i realizować w ścisłym powiązaniu z zadaniami narodowych planów gospodarczych i ukierunkowywać na zadania objęte planem badań naukowych i rozwoju technicznego, programami unowocześnienia wyrobów i metod wytwarzania, a także na zadania związane z realizacją ważnych bieżących zadań techniczno-ekonomicznych oraz usprawnianiem organizacji produkcji i zarządzania.
2.
Działalność informacyjna powinna zaspokajać, przez dostosowanie jej zakresu, form i metod, zróżnicowane potrzeby określonych grup użytkowników, a w szczególności kadr kierowniczych wszystkich szczebli zarządzania, pracowników bazy naukowo-badawczej i rozwojowej, w tym działalności ogólnotechnicznej, kadr naukowo-dydaktycznych i szkoleniowych, pracowników handlu i usług, służb ochrony własności przemysłowej oraz wynalazców i racjonalizatorów.
3.
Działalność informacyjna obejmuje, jako podstawowe, informacje:
1)
o osiągnięciach nauki, techniki i ekonomiki,
2)
o zarządzaniu,
3)
patentową,
4)
techniczno-handlową,
5)
z zakresu szkolenia i popularyzacji osiągnięć nauki i techniki.
§  4.
1.
Ministrowie, Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) odpowiedzialni są za prowadzenie i rozwój działalności informacyjnej w podległych im jednostkach. Dla wykonania tych zadań:
1)
wyznaczą komórki organizacyjne odpowiedzialne za programowanie, planowanie, koordynowanie i nadzorowanie działalności informacyjnej,
2)
ustalą w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki wytyczne w sprawie organizacji, zadań i działalności ośrodków informacji oraz wykorzystywania informacji,
3)
zapewnią dokonywanie okresowej kontroli i ocen stanu i kierunków rozwoju działalności informacyjnej.
2.
Funkcje określone w ust. 1 pkt 1 i 3 mogą być powierzone odpowiedniemu ośrodkowi informacji.
3.
Plany działalności informacyjnej, środki na nią oraz na jej rozwój ustalane są w ministerstwach, Polskiej Akademii Nauk oraz prezydiach wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w ramach narodowych planów gospodarczych.
§  5.
1.
Ministrowie, dyrektorzy zjednoczeń i innych jednostek organizacyjnych odpowiedzialni są za:
1)
zapewnienie wykorzystywania w działalności podległych jednostek materiałów gromadzonych i opracowywanych przez ośrodki informacji,
2)
wykorzystywanie w działalności informacyjnej analiz gospodarczych oraz materiałów planistycznych, statystycznych i sprawozdawczych,
3)
należyte upowszechnianie informacji o krajowych i zagranicznych osiągnięciach naukowych, technicznych i ekonomicznych.
2.
Kierownicy jednostek organizacyjnych, w których skład wchodzą ośrodki informacji, odpowiedzialni są za zapewnienie tym ośrodkom odpowiednich warunków działania i rozwoju, a przede wszystkim: nowoczesnych środków technicznych i właściwych pomieszczeń na prowadzenie działalności informacyjnej, środków na zakup materiałów informacyjnych, ich przetwarzanie i upowszechnianie oraz właściwą obsadę kadrową.
§  6.
Pracownicy zatrudnieni w jednostkach lub komórkach organizacyjnych prowadzących działalność informacyjną:
1)
w przedsiębiorstwach i zjednoczeniach (jednostkach równorzędnych) wynagradzani są według zasad obowiązujących w stosunku do pracowników inżynieryjno-technicznych (i równorzędnych) tych jednostek,
2)
w innych niż wymienione w pkt 1 jednostkach organizacyjnych (np. w urzędach, instytucjach, jednostkach badawczych itp.) wynagradzani są według zasad obowiązujących w stosunku do pracowników działalności podstawowej,
3)
w prezydiach rad narodowych wynagradzani są według zasad obowiązujących w stosunku do pracowników tych prezydiów.
§  7.
1.
Tworzy się Centrum Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej, zwane dalej Centrum Informacji.
2.
Siedzibą Centrum Informacji jest m.st. Warszawa.
3.
Centrum Informacji podporządkowuje się Instytut Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej.
§  8.
1.
Centrum Informacji jest zakładem budżetowym.
2.
Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki w porozumieniu z Ministrem Finansów ustali szczegółowe zasady gospodarki finansowej Centrum Informacji.
§  9.
Do zakresu działania Centrum Informacji należy:
1)
programowanie i koordynowanie przedsięwzięć mających na celu planowe wprowadzenie i rozwój ogólnokrajowego systemu informacji zgodnie z zasadami ustalonymi w niniejszej uchwale,
2)
opracowywanie planów działalności informacyjnej na podstawie długofalowych programów rozwoju działalności informacyjnej w kraju i propozycji resortów,
3)
kontrola realizacji zadań ustalonych w programach i planach działalności informacyjnej, w tym prac badawczych i rozwojowych,
4)
opracowywanie wniosków w zakresie kształcenia oraz koordynacja w zakresie dokształcania i doskonalenia służby informacyjnej, a także przygotowywania użytkowników do korzystania z informacji,
5)
inicjowanie i prowadzenie działalności informacyjnej (informacji centralnej) dla centralnych organów zarządzania,
6)
prowadzenie działalności wydawniczej w dziedzinie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej oraz świadczenie usług wydawniczych i informacyjnych, w tym również o podejmowanych i zakończonych pracach naukowo-badawczych i rozwojowych,
7)
reprezentowanie polskiej służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej za granicą oraz współpraca z zagranicznymi centrami i organizacjami prowadzącymi działalność informacyjną, a w szczególności z Międzynarodowym Centrum Informacji Naukowej i Technicznej krajów członkowskich RWPG,
8)
współpraca z organizacjami społecznymi w rozwijaniu działalności informacyjnej w kraju,
9)
opiniowanie rzeczowych i finansowych planów importu i rozdziału literatury fachowej,
10)
prowadzenie rejestru jednostek i komórek organizacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2-6 i ust. 2.
§  10.
Nadzór nad działalnością Centrum Informacji sprawuje Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki.
§  11.
1.
Centrum Informacji kieruje dyrektor generalny Centrum Informacji.
2.
Dyrektora generalnego i zastępców dyrektora generalnego Centrum Informacji powołuje Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki.
3.
Szczegółowy zakres działania i strukturę organizacyjną Centrum Informacji określa statut nadany przez Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki.
§  12.
1.
Zasady wynagradzania pracowników Centrum Informacji ustali Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac.
2.
Do czasu uregulowania spraw, o których mowa w ust. 1, pracownicy Centrum Informacji zachowują dotychczasowe wynagrodzenia i uprawnienia szczególne.
§  13.
1.
Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki powoła Radę Naukowo-Programową Centrum Informacji jako jego organ doradczy i opiniodawczy w sprawach mających istotne znaczenie dla rozwoju informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej.
2.
Skład Rady Naukowo-Programowej, liczbę jej członków oraz zakres i tryb działania określa statut Centrum Informacji.
§  14.
1.
Organy administracji państwowej, Polska Akademia Nauk, jednostki badawcze, jednostki organizacyjne szkół wyższych oraz inne jednostki organizacyjne zobowiązane są do współpracy z Centrum Informacji w zakresie objętym jego działalnością, a w szczególności do przekazywania materiałów informacyjnych niezbędnych do wykonania powierzonych mu zadań.
2.
W ramach współpracy, o której mowa w ust. 1, Minister Spraw Zagranicznych, w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki i Sekretarzem Naukowym Polskiej Akademii Nauk, ustali obowiązki placówek zagranicznych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w zakresie gromadzenia i przekazywania materiałów informacyjnych, a w szczególności literatury fachowej.
§  15.
1.
Minister Oświaty i Szkolnictwa Wyższego oraz inni ministrowie, którym podlegają szkoły średnie i wyższe, zapewnią w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki przygotowanie pracowników informacji na poziomie średnim i wyższym oraz sukcesywne - poczynając od roku szkolnego (akademickiego) 1971/1972 - wprowadzanie do programów szkół średnich i wyższych nauczania umiejętności korzystania z informacji.
2.
Minister Oświaty i Szkolnictwa Wyższego w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki zorganizuje studia podyplomowe w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej stosownie do potrzeb ośrodków informacji.
§  16.
Właściwi ministrowie, Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) dostosują program, zakres działania i organizację istniejących ośrodków informacji do przepisów niniejszej uchwały w terminie do dnia 31 grudnia 1971 r.
§  17.
Udostępnianie i wykorzystywanie w działalności informacyjnej materiałów poufnych i tajnych regulują odrębne przepisy.
§  18.
Zasady prowadzenia działalności informacyjnej w resorcie obrony narodowej ustali Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki.
§  19.
Przepisy uchwały nie dotyczą systemu informacji statystycznej wchodzącej w zakres działania Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1962 r. o organizacji statystyki państwowej (Dz. U. Nr 10, poz. 47).
§  20.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym i organizacjom społecznym organizowanie działalności informacyjnej na zasadach określonych w niniejszej uchwale.
§  21.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym i organizacjom społecznym, a w szczególności Naczelnej Organizacji Technicznej, współdziałanie z Centrum Informacji i ośrodkami informacji. Współdziałanie to dotyczyć powinno przede wszystkim zwiększenia zainteresowania członków organizacji informacją naukową, techniczną i ekonomiczną, ich szkolenia w umiejętności korzystania z tej informacji oraz określenia ich potrzeb informacyjnych.
§  22.
Przepisy uchwały dotyczące ministrów mają zastosowanie do kierowników urzędów centralnych oraz przewodniczących komitetów i komisji sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej.
§  23.
Traci moc uchwała nr 169 Rady Ministrów z dnia 16 maja 1960 r. w sprawie organizacji informacji technicznej i ekonomicznej (Monitor Polski Nr 60, poz. 284).
§  24.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Komitetu Nauki i Techniki, Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, właściwym ministrom, Sekretarzowi Naukowemu Polskiej Akademii Nauk oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  25.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.14.104

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Rozwój informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej.
Data aktu: 12/02/1971
Data ogłoszenia: 11/03/1971
Data wejścia w życie: 11/03/1971