Zwolnienia od opłat oraz dokonywanie rozliczeń związanych z przekazywaniem nieruchomości na terenie gromad.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW ROLNICTWA I FINANSÓW ORAZ PREZESA CENTRALNEGO URZĘDU GOSPODARKI WODNEJ
z dnia 17 listopada 1970 r.
w sprawie zwolnień od opłat oraz dokonywania rozliczeń związanych z przekazywaniem nieruchomości na terenie gromad.

Na podstawie art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczenia nieruchomości (Dz. U. z 1961 r. Nr 18, poz. 94) i § 11 ust. 5 pkt 1 i ust. 6 oraz § 20 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 listopada 1968 r. w sprawie przekazywania nieruchomości rolnych i niektórych innych nieruchomości położonych na terenie gromad pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Dz. U. z 1969 r. Nr 1, poz. 1) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zwolnienia od opłat określonych w § 11 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 listopada 1968 r. w sprawie przekazywania nieruchomości rolnych i niektórych innych nieruchomości położonych na terenie gromad pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Dz. U. z 1969 r. Nr 1, poz. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem", należy stosować w razie przekazania nieruchomości na cele:
1)
obrony i bezpieczeństwa kraju oraz związanego z tym budownictwa mieszkaniowego,
2)
budownictwa:
a)
obiektów przeznaczonych na siedziby organów administracji państwowej,
b)
zakładów uspołecznionego lecznictwa, sanatoriów, domów wypoczynkowych, kąpielisk, studni, łaźni, pralni, żłobków, przedszkoli oraz urządzeń przeciwpożarowych,
c)
muzeów, placówek kulturalno-oświatowych (domów kultury, ośrodków kultury, klubów, świetlic, bibliotek),
d)
obiektów przeznaczonych na siedziby służby nadzoru wodnego i strażnic wodnych,
e)
agronomówek, wodomistrzówek, stacji pomp melioracyjnych,
f)
państwowych zakładów leczniczych dla zwierząt (lecznic, przychodni i punktów weterynaryjnych dla zwierząt) oraz państwowych zakładów unasieniania zwierząt,
g)
gospodarczego, mieszkaniowego i socjalnego w państwowych gospodarstwach rolnych, w rolniczych instytutach naukowo-badawczych, państwowych przedsiębiorstwach mechanizacji rolnictwa i ich filiach, ośrodkach doskonalenia kadr, stacjach oceny sprzętu rolniczego, przedsiębiorstwach melioracyjnych, rolniczych spółdzielniach produkcyjnych, w kółkach rolniczych oraz w innych jednostkach organizacyjnych, związanych bezpośrednio z produkcją rolną,
h)
magazynów zbożowych i baz sprzętu maszynowego, w spółdzielniach usługowo-wytwórczych, międzykółkowych bazach maszynowych i spółdzielczych ośrodkach rolnych kółek rolniczych.
§  2.
1.
Za zbiorniki wodne wymienione w § 11 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia uważa się zbiorniki wraz ze związanymi z nimi urządzeniami hydrotechnicznymi przeznaczone do:
1)
zaopatrzenia w wodę ludności, przemysłu i rolnictwa,
2)
ochrony przed powodzią,
3)
poprawy warunków żeglugi na wodach śródlądowych.
2.
Za granice zbiorników przyjmuje się granice zewnętrznych obwałowań wraz z rowami opaskowymi, a na odcinkach nie obwałowanych - granice maksymalnego zalewu.
§  3.
1.
Wysokość opłat za użytki rolne przekazane na cele nierolnicze wymienione w § 11 ust. 1 i 2 oraz w § 12 ust. 1 rozporządzenia ustala organ właściwy do przekazania nieruchomości.
2.
Opłaty wymienione w § 11 ust. 2 i w § 12 ust. 1 rozporządzenia oblicza się od dnia sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego.
3.
Właściwy do spraw rolnych organ prezydium powiatowej rady narodowej sporządza wykaz należności przypadających w roku następnym z tytułu opłat za użytki rolne przekazane na cele nierolnicze i przesyła go do biura gromadzkiej rady narodowej w terminie do dnia 31 października każdego roku.
4.
Biuro gromadzkiej rady narodowej na podstawie wykazu określonego w ust. 3 wpisuje należności z tytułu opłat za użytki rolne do nakazów płatniczych za zobowiązania pieniężne na rok następny, stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 maja 1968 r. w sprawie objęcia niektórych opłat przepisami ustawy o rozszerzeniu uprawnień gromadzkich rad narodowych w zakresie podatkowym oraz o usprawnieniu w gromadach wymiaru i poboru podatków i innych należności pieniężnych (Dz. U. Nr 16, poz. 104).
5.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, stanowią dochód budżetów powiatowych rad narodowych.
6.
Opłaty jednorazowe (§ 11 ust. 1 rozporządzenia) realizowane są ze środków inwestycyjnych, opłaty zaś roczne (§ 11 ust. 2 i § 12 ust. 1 rozporządzenia) - ze środków bieżących.
§  4.
1.
Opłaty za nieruchomości rolne przekazane w użytkowanie organizacjom spółdzielczym poza rolniczymi spółdzielniami produkcyjnymi lub jednostkom społecznym na cele produkcji rolniczej (§ 7 ust. 4 rozporządzenia) oraz opłaty za nieruchomości przekazane na własność tym organizacjom lub jednostkom społecznym bądź za przekazane w użytkowanie wieczyste spółdzielniom budownictwa mieszkaniowego (§ 9 ust. 2 rozporządzenia) stanowią należność Państwowego Funduszu Ziemi i realizowane są w trybie ustalonym przy poborze tych należności.
2.
Do opłat określonych w ust. 1 mają zastosowanie przepisy § 3 ust. 1-4.
§  5.
Obowiązek uiszczenia opłat określonych w § 11 ust. 2 rozporządzenia wygasa z chwilą zaprzestania użytkowania nieruchomości lub przystąpienia do jej rolniczego zagospodarowania. Wygaśnięcie tego obowiązku stwierdza organ właściwy do przekazania nieruchomości.
§  6.
Jeżeli użytki rolne określone w § 11 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia nie zostaną zrekultywowane w ciągu czterech lat od zakończenia działalności eksploatacyjnej lub zaniechania eksploatacji kopaliny, organ, który wydał decyzję o przekazaniu tych użytków rolnych, wymierza opłaty określone w § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia.
§  7.
1.
Należności za przejęte łącznie z przekazaną nieruchomością zasiewy, uprawy, plantacje wieloletnie oraz inwentarz żywy i martwy, a także wszelkie inne przynależności przekazywanej nieruchomości podlegają uregulowaniu przez jednostkę przejmującą w ciągu trzech miesięcy od daty sporządzenia bilansu lub spisu majątku.
2.
Na wniosek rolniczej spółdzielni produkcyjnej należności wymienione w ust. 1 za składniki majątkowe będące własnością Państwa (jednostki państwowej) mogą być rozłożone na 20 rat rocznych, przy czym pierwsza rata powinna być przekazana na dochody budżetowe powiatowej rady narodowej do dnia 31 października następnego roku po przejęciu nieruchomości państwowej, jeżeli decyzja o przekazaniu nie stanowi inaczej.
§  8.
Przy sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Państwa lub nieruchomości stanowiącej własność jednostki społecznej albo organizacji spółdzielczej na cele rolnicze i nierolnicze do rozliczeń włącza się wartość nieruchomości.
§  9.
1.
We wszystkich wypadkach rozliczeń ustala się następujący sposób wyceny środków trwałych i nietrwałych:
1)
jeżeli przedmiotem przekazania jest nieruchomość rolna, a jednostka przekazująca tę nieruchomość nie jest obowiązana do sporządzenia bilansu przekazania - sposób wyceny środków trwałych i nietrwałych następuje według spisu majątku z natury (inwentaryzacja na dzień przejęcia),
2)
inwentaryzację przeprowadzają wspólnie przedstawiciele strony przekazującej i przejmującej, a spis inwentarza podpisują kierownicy i główni księgowi obu stron.
2.
Wycena przekazanych środków trwałych i obrotowych (nietrwałych) na dzień przejęcia powinna się opierać na następujących zasadach:
1)
środki trwałe (grunty, budynki oraz inne urządzenia trwałe) należy wyceniać na podstawie księgowych wartości nabycia z uwzględnieniem odpisów za zużycie, a w odniesieniu do budynków również na podstawie końcowego odbioru robót, z wyjątkiem gruntów, których wartość ustala się według cen obowiązujących przy sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych,
2)
inwestycje rozpoczęte należy wyceniać według nakładów efektywnie poniesionych,
3)
inne składniki majątkowe należy wyceniać według cen nabycia lub produkcji,
4)
produkcję rolną w toku należy wyceniać według cen rynkowych planowanych zbiorów z odliczeniem przewidywanych kosztów ich osiągnięcia,
5)
drzewostany owocowe i inne, szkółki drzew owocowych, urządzenia szklarniowe itp. należy wyceniać według cen stosowanych przy wywieszaniu nieruchomości rolnych.
3.
Ustalone w ust. 1 i 2 zasady wyceny środków trwałych i obrotowych stosuje się również w razie wydania decyzji o wygaśnięciu użytkowania nieruchomości (§§ 14, 15 i 16 rozporządzenia).
4.
Z chwilą wygaśnięcia użytkowania nieruchomości przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną za podstawę do rozliczeń przyjmuje się wartość budynków i innych urządzeń według ich faktycznego kosztu budowy, pomniejszoną stosunkowo do stopnia ich zużycia oraz o część kredytów bankowych związanych z danym budynkiem w wysokości przejętej do spłaty z budżetu wojewódzkiej rady narodowej.
5.
Przy rozliczeniu nakładów dokonanych przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną w budynkach i urządzeniach państwowych znajdujących się na gruntach państwowych bierze się za podstawę wzrost wartości tych budynków w stosunku do wartości z dnia przekazania protokołem zdawczo-odbiorczym, pomniejszonej odpowiednio do stopnia ich zużycia oraz o część kredytów bankowych związanych z danym budynkiem, a przyjętych do spłaty z budżetu wojewódzkiej rady narodowej.
§  10.
Do kosztów związanych z przekazaniem nieruchomości, o których mowa w § 17 ust. 2 rozporządzenia, zalicza się w szczególności:
1)
wydatki związane z delegacjami służbowymi,
2)
koszty sporządzenia operatów pomiarowych,
3)
należności z tytułu wyceny składników majątkowych przez rzeczoznawców według norm obowiązujących.
§  11.
Zwolnienia od opłat oraz rozliczenia związane z przekazywaniem nieruchomości na terenie gromad, określone w niniejszym zarządzeniu, stosuje się od dnia 9 lutego 1969 r.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024