Przechowywanie, oszacowanie i zbywanie przedmiotów wartościowych przez urzędy celne.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU ZAGRANICZNEGO
z dnia 7 września 1970 r.
w sprawie przechowywania, oszacowania i zbywania przedmiotów wartościowych przez urzędy celne.

Na podstawie § 6 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 marca 1967 r. w sprawie zbywania niektórych ruchomości stanowiących własność Państwa lub podlegających sprzedaży przez organy administracji państwowej na podstawie przepisów szczególnych (Dz. U. Nr 9, poz. 41) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przedmiotami wartościowymi w rozumieniu niniejszego zarządzenia są:
1)
złoto, platyna i srebro wszelkiej próby (sztaby, monety, drut, złom, gotowe wyroby użytkowe i zdobnicze, choćby uszkodzone, i inne),
2)
kamienie szlachetne w postaci oszlifowanej i nie oszlifowanej (diamenty, brylanty itp., również syntetyczne),
3)
perły prawdziwe i wyroby z pereł,
4)
przedmioty wytworzone z innych materiałów niż wymienione w pkt 1-3, lecz zawierające części składowe z tych materiałów, jak wykładziny złote itp.,
5)
zagraniczne środki płatnicze: pieniądze, mające za granicą obieg ustawowy (banknoty i monety), zagraniczne znaki pieniężne papierowe oraz opiewające na walutę obcą: weksle, czeki, asygnaty kasowe, akredytywy, polecenia wypłat i przekazy,
6)
zagraniczne papiery wartościowe.
§  2. 1
Sposób potwierdzania przyjęcia przedmiotów wartościowych przez funkcjonariuszy celnych oraz przechowywania i ewidencji tych przedmiotów ustala Główny Urząd Ceł.
§  3.
1. 2
Oszacowania przedmiotów wartościowych dokonuje trzyosobowa komisja, powołana przez dyrektora urzędu celnego. W skład komisji nie może wchodzić funkcjonariusz przechowujący przedmioty wartościowe oraz funkcjonariusz, który przedmioty te przyjął od strony.
2.
Oszacowania dokonuje się w następujący sposób:
1)
3 Wartość szacunkową pieniędzy zagranicznych, których kursy podane są w obowiązującej tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego, ustala się stosując kurs średni.
2)
Wartość szacunkową pieniędzy zagranicznych, których kursy nie są podane w obowiązującej tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego, zagranicznych znaków pieniężnych papierowych, jak również opiewających na walutę obcą: weksli, czeków, asygnat kasowych, akredytyw, poleceń wypłaty, przekazów i innych środków płatniczych oraz zagranicznych papierów wartościowych ustala się na podstawie opinii Narodowego Banku Polskiego.
3)
Wartość szacunkową złota, platyny i srebra nie mających postaci wyrobów użytkowych oraz monet złotych nie mających charakteru zabytkowego ustala się stosując ceny skupu obowiązujące Państwowe Przedsiębiorstwo "Jubiler".
4)
Wartość szacunkową wyrobów użytkowych ze złota, platyny i srebra, kamieni szlachetnych, pereł oraz biżuterii, jak również monet złotych mających charakter zabytkowy ustala się na podstawie oszacowania ich przez biegłego sądowego.

O wyznaczonym przez urząd celny terminie dokonania przez biegłego czynności oszacowania należy zawiadomić właściciela wartości podlegających oszacowaniu. W zawiadomieniu należy zaznaczyć, że ma on prawo wzięcia udziału w tej czynności i że jego nie usprawiedliwiona nieobecność nie spowoduje odroczenia terminu oszacowania.

W wyznaczonym terminie następuje otwarcie opakowania z przedmiotami podlegającymi oszacowaniu. Jeżeli właściciel stawił się, otwarcie opakowania odbywa się w jego obecności. Jeżeli właściciel nie stawił się i usprawiedliwił swoją nieobecność, urząd celny wyznacza nowy termin, zaznaczając jednak w zawiadomieniu, skierowanym do właściciela, że nowy termin jest ostateczny i w razie niemożności stawienia się właściciel powinien upoważnić inną osobę do zastąpieniu go przy otwarciu opakowania i oszacowaniu. Jeżeli natomiast właściciel nie stawił się na wyznaczony termin i nie usprawiedliwił swojej nieobecności, otwarcie opakowania następuje w obecności biegłego, funkcjonariusza celnego, który przyjął na przechowanie wartości podlegające oszacowaniu, a w miarę możliwości również funkcjonariusza, który wartości te przyjął od strony. O otwarciu opakowania spisuje się protokół, stwierdzający nienaruszenie pieczęci i opakowania oraz zgodność znajdujących się w nim przedmiotów z ich opisem.

Biegły sporządza protokół oszacowania, który powinien wymieniać każdy oszacowany przedmiot, podawać jego cechy zewnętrzne, określać materiał, z którego przedmiot ten został wytworzony, i podawać wartość sprzedażną. W protokole oszacowania przedmiotów ze złota, platyny i srebra powinna być podana wartość kruszcu, z którego przedmioty te zostały wytworzone. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, z których jeden otrzymuje właściciel oszacowanych wartości, a pozostałe dwa urząd celny.

3.
Komisja sporządza ze swych czynności protokół w trzech egzemplarzach. Opinię Narodowego Banku Polskiego, o której mowa w ust. 2 pkt 2, oraz protokoły, o których mowa w ust. 2 pkt 6 i 7, dołącza się do protokołu oszacowania komisji.
§  4.
1.
Zagraniczne środki płatnicze oraz zagraniczne papiery wartościowe sprzedaje się Narodowemu Bankowi Polskiemu lub za jego pośrednictwem.
2.
Złoto, platynę i srebro nie mające postaci wyrobów użytkowych oraz złote monety nie mające charakteru zabytkowego sprzedaje się Państwowemu Przedsiębiorstwu "Jubiler".
3.
1) Wyroby użytkowe ze złota, platyny i srebra, kamienie szlachetne, perły oraz biżuterię nie mające charakteru zabytkowego sprzedaje się Państwowemu Przedsiębiorstwu "Jubiler" lub oddaje się mu do komisowej sprzedaży. Z osiągniętej przy swym pośrednictwie ceny sprzedażnej przedsiębiorstwo potrąca prowizję komisową, a resztę przekazuje urzędowi celnemu.
2)
W razie niedojścia do skutku sprzedaży w trybie określonym w pkt 1 przedmioty wymienione w tym punkcie sprzedaje się w drodze licytacji.
3)
Do przeprowadzania publicznej licytacji stosuje się zasady i tryb określone w przepisach § 1-10 oraz § 26 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 października 1966 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania publicznej licytacji ruchomości oraz trybu postępowania przy przechowywaniu i sprzedaży egzekucyjnej niektórych rodzajów ruchomości (Dz. U. Nr 44, poz. 265), z tym że przez użyte w tych przepisach określenia "organ egzekucyjny" rozumie się urząd celny, "poborca skarbowy" - funkcjonariusza celnego przeprowadzającego licytację, a "zobowiązany" - właściciela przedmiotów wartościowych.
4)
W razie niedojścia do skutku drugiej licytacji przedmioty wymienione w pkt 1 sprzedaje się na złom Państwowemu Przedsiębiorstwu "Jubiler" po cenach płaconych za złom przez to przedsiębiorstwo.
§  5.
1.
Przedmioty wartościowe o charakterze zabytkowym lub muzealnym, które przeszły na własność Państwa, przekazuje się nieodpłatnie muzeom lub innym odpowiednim jednostkom państwowym.
2.
Przedmioty wartościowe o charakterze zabytkowym lub muzealnym nie będące własnością Państwa sprzedaje się jednostkom państwowym wskazanym na wniosek urzędu celnego przez Ministra Kultury i Sztuki.
3.
Orzeczenie co do charakteru zabytkowego lub muzealnego monet złotych należy do właściwego muzeum państwowego, a co do charakteru zabytkowego innych przedmiotów wartościowych - do wojewódzkiego konserwatora zabytków.
§  6.
Na nieodpłatne przekazanie przedmiotów wartościowych, które przeszły na własność Państwa, urząd celny powinien uzyskać zgodę Ministra Finansów lub organu przez niego upoważnionego.
§  7.
Zarządzenie dotyczy również przedmiotów wartościowych przyjętych przez organy administracji celnej przed dniem jego wejścia w życie, a do dnia tego nie zlikwidowanych.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1971 r.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Handlu Zagranicznego z dnia 30 września 1982 r. (M.P.82.24.215) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 października 1982 r.
2 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia Ministra Handlu Zagranicznego z dnia 30 września 1982 r. (M.P.82.24.215) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 października 1982 r.
3 § 3 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia Ministra Handlu Zagranicznego z dnia 30 września 1982 r. (M.P.82.24.215) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 października 1982 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1970.31.254

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Przechowywanie, oszacowanie i zbywanie przedmiotów wartościowych przez urzędy celne.
Data aktu: 07/09/1970
Data ogłoszenia: 25/09/1970
Data wejścia w życie: 01/01/1971