Kombinaty przemysłowe i budowlane.

UCHWAŁA Nr 193
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 października 1969 r.
w sprawie kombinatów przemysłowych i budowlanych.

Na podstawie art. 9 oraz w związku z art. 27 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 18, poz. 111) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Kombinat stanowi zespół zakładów przemysłowych, budowlanych lub budowlano-przemysłowych i działa w oparciu o postanowienia niniejszej uchwały. W skład kombinatu mogą wchodzić jednostki (wyodrębnione komórki) organizacyjne zaplecza naukowo-technicznego, usługowego, obrotu towarowego i inne.
2.
Kombinat jest przedsiębiorstwem państwowym, tworzonym na podstawie dekretu o przedsiębiorstwach państwowych, posiada osobowość prawną, prowadzony jest według zasad rozrachunku gospodarczego i podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorstw państwowych.
3.
Zakłady wchodzące w skład kombinatu prowadzone są według zasad wewnętrznego pełnego rozrachunku gospodarczego, mają wydzielone środki własne oraz sporządzają własny bilans i rachunek wyników. Zakład zaciąga zobowiązania finansowe w imieniu kombinatu w ramach upoważnień udzielonych przez dyrektora kombinatu.
4.
Jeden z zakładów powinien w zasadzie pełnić rolę zakładu wiodącego w kombinacie.
5.
Zakłady kombinatu mogą być położone w różnych miejscowościach.
§  2.
Kombinaty mogą być:
1)
zgrupowane w zjednoczeniu działającym w ramach planu centralnego,
2)
nadzorowane bezpośrednio przez ministra.
§  3.
1.
Kombinat tworzy się w trybie dekretu o przedsiębiorstwach państwowych przez połączenie przedsiębiorstw lub zakładów, które stają się zakładami kombinatu, i nadanie mu uprawnień określonych statutem kombinatu.
2. 1
Utworzenie kombinatu następuje w drodze zarządzenia ministra wydanego po uzgodnieniu z Ministrem Finansów.
3. 2
(skreślony).
§  4.
1.
Kombinat działa na podstawie statutu nadanego przez:
1)
naczelnego dyrektora zjednoczenia, po zatwierdzeniu przez ministra - w razie zgrupowania kombinatu w zjednoczeniu,
2)
ministra - w razie sprawowania przez niego bezpośredniego nadzoru nad kombinatem.
2.
Jeśli postanowienia statutu dotyczą kompetencji innych ministrów, projekt statutu powinien być uzgodniony z zainteresowanymi ministrami.
3.
Statut kombinatu określa:
1)
nazwę, siedzibę oraz podporządkowanie kombinatu,
2)
zakład wiodący, wchodzące w jego skład zakłady oraz jednostki (wyodrębnione komórki) organizacyjne zaplecza naukowo-technicznego, usługowego, obrotu towarowego i inne,
3)
przedmiot i zakres działania,
4)
zakres praw i obowiązków wobec jednostki nadrzędnej,
5)
uprawnienia do działania na zewnątrz (w zakresie obrotu towarowego krajowego i zagranicznego), uprawnienia w zakresie działalności wewnętrznej,
6)
zakres praw i obowiązków zakładów wchodzących w skład kombinatu,
7)
organy kombinatu i ich uprawnienia,
8)
zakres działania kombinatu jako jednostki wiodącej w branży.
§  5.
Organami kombinatu są:
1)
dyrektor kombinatu,
2)
kolegium kombinatu,
3)
dyrektorzy zakładów kombinatu.
§  6.
1.
Na czele kombinatu stoi dyrektor, który zarządza kombinatem jednoosobowo przy pomocy swoich zastępców, dyrektorów zakładów oraz głównego księgowego kombinatu.
2.
Dyrektor kombinatu jest jednocześnie dyrektorem zakładu wiodącego.
3.
Zastępcy dyrektora kombinatu działają w ramach udzielonych im upoważnień przez dyrektora kombinatu.
§  7.
Zarząd kombinatu jest jednocześnie zarządem zakładu wiodącego kombinatu.
§  8.
1.
Zakładem zarządza jednoosobowo dyrektor zakładu, przy pomocy swoich zastępców oraz głównego księgowego zakładu.
2.
Dyrektor zakładu reprezentuje i występuje na zewnątrz w imieniu kombinatu na podstawie i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa przez dyrektora kombinatu.
3.
Zastępcy dyrektora zakładu działają w ramach zakresu działania zakładu i udzielonych im upoważnień przez dyrektora zakładu.
4.
Dyrektor zakładu może, zgodnie z przepisami, ustanawiać swoich pełnomocników.
§  9.
1.
Dyrektora kombinatu powołuje minister. W razie zgrupowania kombinatu w zjednoczeniu, minister powołuje dyrektora kombinatu na wniosek naczelnego dyrektora zjednoczenia.
2.
Dyrektorów zakładów oraz zastępców dyrektora i głównego księgowego kombinatu powołuje naczelny dyrektor zjednoczenia na wniosek dyrektora kombinatu - w razie zgrupowania kombinatu w zjednoczeniu, a minister - w razie sprawowania bezpośredniego nadzoru.
3.
Zastępcę dyrektora oraz głównego księgowego zakładu powołuje dyrektor kombinatu na wniosek lub w porozumieniu z dyrektorem zakładu.
§  10.
1.
Kolegium kombinatu działa jako organ opiniodawczo-doradczy i stanowiący.
2.
W skład kolegium wchodzą: dyrektor kombinatu jako przewodniczący kolegium, zastępcy dyrektora kombinatu, dyrektorzy zakładów, główny księgowy kombinatu oraz osoby wymienione w statucie kombinatu.
3.
W posiedzeniach kolegium uczestniczy - z głosem doradczym - przedstawiciel (przedstawiciele) samorządu robotniczego kombinatu.
4.
Sprawy, które wymagają uchwał stanowiących kolegium, określa statut kombinatu.
5.
Organizację i tryb pracy kolegium ustala regulamin uchwalony przez kolegium i zatwierdzony przez dyrektora kombinatu.
§  11.
Dyrektor kombinatu może powołać radę techniczno-ekonomiczną jako fachowy organ opiniodawczo-doradczy.
§  12.
1.
W kombinacie działają organy samorządu robotniczego, które posiadają uprawnienia przysługujące im na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1958 r. o samorządzie robotniczym (Dz. U. Nr 77, poz. 397).
2.
Szczegółową organizację i zakres działania samorządu robotniczego w kombinatach oraz uprawnienia organów samorządu robotniczego w zakładach określają właściwe zarządy główne związków zawodowych w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych.
§  13.
Zasady planowania, finansowania, sprawozdawczości i bodźców ekonomicznych ustalają właściwe przepisy.
§  14.
Pracownicy przedsiębiorstw wchodzących w skład kombinatu zachowują nabyte uprawnienia pracownicze.
§  15.
Istniejącemu przedsiębiorstwu wielozakładowemu, spełniającemu warunki przewidziane dla kombinatów, lub kombinatowi powołanemu w innym trybie mogą być nadane uprawnienia kombinatu w sposób określony w § 3 ust. 2 i 3.
§  16.
Wytyczne dotyczące powoływania i zasad działania kombinatów zawiera załącznik do uchwały.
§  17.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE W SPRAWIE POWOŁYWANIA I ZASAD DZIAŁANIA KOMBINATÓW

1.
Jeżeli określone wyroby, w ramach realizacji zasady selektywnego rozwoju gospodarki, zostaną uznane za wiodące i rozwojowe, a występuje celowość organizowania ich produkcji pod wspólnym kierownictwem w jednym organiźmie gospodarczym - takiemu organizmowi należy nadać formę kombinatu.
2.
Zastosowanie formy kombinatu powinno dotyczyć takich wypadków celowego łączenia produkcji, jak:
1)
wyrobów finalnych z ich zespołami, częściami składowymi, półfabrykatami,
2)
grup wyrobów przeznaczonych do jednorodnego celu,
3)
następujących po sobie faz procesu technologicznego określonych wyrobów,
4)
wyrobów uzyskiwanych z kompleksowego wykorzystania określonego surowca,
5)
wyrobów kilku branż, produkowanych dla osiągnięcia wspólnego celu, w układzie terytorialno-produkcyjnym.
3.
Wybranie formy organizacyjnej kombinatu powinno wynikać z analizy stanu dotychczasowego, z zamierzeń długookresowych, z możliwości zaangażowania sił i środków oraz prawidłowego podziału produkcji, który sprzyjać będzie zastosowaniu tej nowej formy organizacyjnej. Wybór powinien być uzasadniony przewidywanymi korzyściami ekonomicznymi oraz pokryciem zapotrzebowania odbiorców.
4.
Kombinaty, posiadające większą samodzielność od dotychczasowych przedsiębiorstw, powinny działać w ramach ustalonych kierunkowo zadań oraz określonych dla nich wskaźników i limitów. Rola jednostki nadrzędnej powinna ograniczać się do ustalenia zadań i środków wynikających z proporcji rozwojowych oraz do sprawowania nadzoru państwowego. Przy ustalaniu statutów zjednoczenia i kombinatów minister powinien określić, jakie kompetencje przechodzą ze szczebla ministerstwa i zjednoczenia na szczebel kombinatu.
5.
Kombinaty powinny dążyć do zorganizowania odpowiedniego zaplecza naukowo-technicznego, zapewniającego wprowadzenie postępowych rozwiązań technicznych w produkowanych wyrobach. W tym celu mogą być tworzone w kombinacie niezbędne jednostki (wyodrębnione komórki) organizacyjne naukowo-badawcze w trybie przewidzianym dla ich powoływania.
6.
Rola i stopień samodzielności technologiczno-produkcyjnej zakładu w kombinacie powinny wynikać z zadań produkcyjnych i ekonomicznych kombinatu.
7.
Plan kombinatu powinien być planem zintegrowanym, obejmującym całokształt jego działalności.
8.
Kombinaty mogą mieć własne zaplecze techniczno-handlowe lub korzystać z usług zaplecza spoza kombinatu.
1 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 2 pkt 1 uchwały nr 34 z dnia 15 kwietnia 1980 r. w sprawie zmiany niektórych przepisów dotyczących zadań naczelnych organów administracji państwowej (M.P.80.13.55) z dniem 8 maja 1980 r.
2 § 3 ust. 3 skreślony przez § 2 pkt 2 uchwały nr 34 z dnia 15 kwietnia 1980 r. w sprawie zmiany niektórych przepisów dotyczących zadań naczelnych organów administracji państwowej (M.P.80.13.55) z dniem 8 maja 1980 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024