Regulaminy pracy w prezydiach rad narodowych.

ZARZĄDZENIE Nr 94
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 19 września 1969 r.
w sprawie regulaminów pracy w prezydiach rad narodowych.

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 1968 r. o pracownikach rad narodowych (Dz. U. Nr 25, poz. 164) w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych zarządza się, co następuje:

Rozdział  I.

Tryb uchwalania regulaminów pracy.

§  1.
Regulaminy pracy, zwane dalej regulaminami, określają warunki zachowania porządku i dyscypliny pracy w prezydiach rad narodowych.
§  2.
1.
Regulamin obowiązujący pracowników wydziałów:
1)
prezydium rady narodowej stopnia wojewódzkiego - uchwala prezydium tej rady narodowej na wniosek przewodniczącego prezydium, zgłoszony w porozumieniu z radą zakładową Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych,
2)
prezydium rady narodowej stopnia powiatowego - uchwala prezydium tej rady narodowej na wniosek przewodniczącego prezydium, zgłoszony w porozumieniu z radą zakładową Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych,
3)
prezydiów rad narodowych niższego stopnia uchwala prezydium rady narodowej stopnia powiatowego na wniosek przewodniczącego tego prezydium, zgłoszony po rozpatrzeniu uwag wniesionych przez prezydia rad narodowych niższego stopnia w porozumieniu z radami zakładowymi lub z delegatami Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych, działającymi w tych prezydiach.
2.
Uprawnienia zastrzeżone dla Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych w stosunku do wydziałów należących do innych związków przysługują tym związkom.
3.
Projekty regulaminów przed złożeniem wniosku o ich uchwalenie przez prezydia rad narodowych, zgodnie z ust. 1, wymagają zatwierdzenia przez właściwy zarząd okręgowy Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych.
§  3.
1.
Regulamin, niezwłocznie po jego uchwaleniu, powinien być podany do wiadomości wszystkich pracowników prezydiów rad narodowych przez wywieszenie go w miejscach widocznych lub w inny sposób przyjęty w prezydium rady narodowej i utrzymany w stanie czytelnym.
2.
Ponadto regulamin powinien być podany do wiadomości każdego nowo przyjętego pracownika.

Rozdział  II.

Szczegółowy zakres regulaminów.

§  4.
1.
W zakresie rozpoczynania i kończenia pracy oraz porządku w czasie pracy regulamin powinien określać:
1)
godziny rozpoczynania i kończenia pracy,
2)
obowiązek potwierdzania podpisem pracownika na liście obecności faktu przybycia do pracy,
3)
obowiązek uzyskania przez pracownika zgody bezpośredniego przełożonego na wyjście w czasie godzin pracy i dokonania odpowiedniego zapisu w książce ewidencji nieobecności w godzinach służbowych,
4)
sposób zabezpieczenia pomieszczeń biurowych po zakończeniu godzin pracy, a w szczególności sposób i miejsce przechowywania kluczy od tych pomieszczeń,
5)
warunki dopuszczalności pozostawania na terenie pomieszczeń biurowych w godzinach pozasłużbowych.
2.
Regulamin powinien przewidywać możliwość krótkiej przerwy w pracy, wliczanej do czasu pracy w celu umożliwienia pracownikowi spożycia posiłku. Przerwa nie powinna zakłócać normalnego toku pracy.
§  5.
Regulamin powinien konkretyzować wynikające z przepisów prawa pracy uprawnienia pracowników do zwolnień z pracy, a w szczególności zasady i tryb udzielania tych zwolnień, zawierać przepisy normujące właściwość kierowników komórek organizacyjnych do udzielania pracownikom zwolnień z całości lub części dnia pracy, gdy zachodzi uzasadniona potrzeba, oraz ustalać zasady zastępstwa pracownika nieobecnego.
§  6.
Regulamin powinien określać szczegółowy tryb udzielania pracownikom urlopów wypoczynkowych i okolicznościowych, a zwłaszcza:
1)
tryb sporządzania rocznego planu urlopów wypoczynkowych,
2)
tryb udzielania urlopów wypoczynkowych i bezpłatnych oraz właściwość kierowników komórek organizacyjnych do udzielania tych urlopów,
3)
zastępstwo pracowników przebywających na urlopie.
§  7.
W przedmiocie usprawiedliwienia przez pracowników spóźnień i nieobecności w pracy regulamin powinien określać:
1)
zasady i tryb usprawiedliwiania spóźnień do pracy,
2)
tryb uprzedzania bezpośredniego przełożonego o uzasadnionej niemożności stawienia się do pracy,
3)
tryb doręczeń zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy lub potrzebie zapewnienia opieki w domu choremu członkowi rodziny,
4)
zasady i tryb usprawiedliwiania nieobecności w pracy z innych przyczyn aniżeli niezdolność do pracy spowodowana chorobą.
§  8.
Regulamin powinien zawierać postanowienia dotyczące porządku pracy, a w szczególności przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, zachowania czystości w miejscu pracy i pomieszczeniach biurowych, sposobu podawania do wiadomości pracowników dotyczących ich zarządzeń, informacji, zawiadomień itp.
§  9.
1.
Regulamin powinien przykładowo określać naruszenia obowiązków pracowniczych szczególnie zagrażające porządkowi i dyscyplinie pracy.
2.
Do naruszeń obowiązków pracowniczych, o których jest mowa w ust. 1, należy w szczególności zaliczyć:
1)
niedbale wykonywanie pracy narażające na szkodę interes społeczny bądź słuszne interesy obywateli,
2)
zakłócenie spokoju i porządku w miejscu pracy,
3)
niewykonywanie poleceń przełożonych oraz niewłaściwy (obraźliwy lub lekceważący) stosunek do przełożonych, współpracowników i interesantów,
4)
nieprzybycie do pracy, powtarzające się spóźnienia do pracy lub samowolne jej opuszczenie bez uzasadnionej przyczyny,
5)
stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwym i picie alkoholu w czasie pracy,
6)
nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
7)
niezawiadomienie w obowiązującym terminie o przyczynie nieobecności w pracy, a w szczególności niezachowanie obowiązujących terminów i zasad doręczania zaświadczeń o czasowej niezdolności do pracy lub o potrzebie zapewnienia opieki w domu choremu członkowi rodziny.
3.
Regulamin powinien zawierać wzmiankę o odpowiedzialności służbowej i dyscyplinarnej, jakiej podlegają pracownicy prezydiów rad narodowych, jak również o konsekwencjach z dekretu z dnia 18 stycznia 1956 r. o ograniczeniu dopuszczalności rozwiązywania umów o pracę bez wypowiedzenia oraz o zabezpieczeniu ciągłości pracy (Dz. U. Nr 2, poz. 11 z późniejszymi zmianami) - w razie ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych.
§  10.
Regulamin powinien określać zasady należytej obsługi i informacji interesantów, a w szczególności:
1)
dni i godziny przyjęć interesantów w poszczególnych wydziałach prezydiów rad narodowych przez kierowników wydziałów i innych pracowników wydziałów,
2)
zasady przyjmowania radnych, członków komisji rady narodowej oraz członków samorządu mieszkańców,
3)
zasady udzielania informacji o stanie załatwiania spraw w formie pisemnej, ustnej, telefonicznej lub telegraficznej,
4)
zakaz organizowania narad, odpraw i konferencji w dniach i godzinach przyjęć interesantów.
§  11.
1.
Zmiany w regulaminie powinny być dokonywane w trybie ustalonym w § 2.
2.
Wątpliwości wynikające ze stosowania regulaminu rozstrzyga przewodniczący właściwego prezydium rady narodowej w porozumieniu z radami zakładowymi lub delegatami Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych, działającymi w tych prezydiach.

Rozdział  III.

Przepisy końcowe.

§  12.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "wydziałach", należy przez to rozumieć także organy prezydiów: zarządy, oddziały, referaty, kolegialne komisje, biura lub urzędy o innej nazwie, do których stosuje się odpowiednio przepisy o wydziałach.
§  13.
1.
Prezydia rad narodowych uchwalą i wprowadzą regulaminy w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia.
2.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) mogą w oparciu o postanowienia niniejszego zarządzenia wydać ramowe regulaminy pracy regulujące porządek i dyscyplinę pracy prezydiach rad narodowych niższego stopnia.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024