Zakres i tryb wykonywania przez Państwową Komisję Cen kontroli stosowania wytycznych Rady Ministrów w zakresie ustalania cen, opłat i stawek taryfowych.

ZARZĄDZENIE Nr 3
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 stycznia 1967 r.
w sprawie zakresu i trybu wykonywania przez Państwową Komisję Cen kontroli stosowania wytycznych Rady Ministrów w zakresie ustalania cen, opłat i stawek taryfowych.

Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 3 dekretu z dnia 3 czerwca 1953 r. o ustalaniu cen, opłat i stawek taryfowych (Dz. U. Nr 31, poz. 122) oraz § 1 ust. 2 uchwały nr 407 Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1953 r. w sprawie zlecenia Państwowej Komisji Cen niektórych czynności w zakresie cen, opłat i stawek taryfowych (Monitor Polski Nr A-57, poz. 723) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Państwowa Komisja Cen przeprowadza kontrole stosowania wytycznych Rady Ministrów przez jednostki wymienione w ust. 2 w zakresie ustalania cen, opłat i stawek taryfowych.
2.
Państwowa Komisja Cen przeprowadza kontrolę w zakresie wymienionym w ust. 1:
1)
w ministerstwach, urzędach centralnych i centralnych związkach spółdzielczych, uprawnionych do ustalania cen, opłat i stawek taryfowych,
2)
w zjednoczeniach i przedsiębiorstwach państwowych objętych planowaniem centralnym i upoważnionych przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub Państwową Komisję Cen do ustalania cen, opłat i stawek taryfowych,
3)
w innych, nie wymienionych w pkt 1 i 2, jednostkach gospodarki uspołecznionej.
3.
Kontrolą Państwowej Komisji Cen w jednostkach wymienionych w ust. 2 może być objęte stosowanie wytycznych w zakresie ustalania cen, opłat i stawek taryfowych, wydanych przez właściwe organy z upoważnienia Rady Ministrów.
4.
Kontroli Państwowej Komisji Cen nie podlegają Ministerstwa Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych, jak również przedsiębiorstwa i zakłady tych resortów.
§  2.
Zakres kontroli przeprowadzanej przez Państwową Komisję Cen obejmuje sprawdzanie:
1)
sprawności działania komórek wyznaczonych do ustalania cen w kontrolowanych jednostkach,
2)
prawidłowości i terminowości ustalania cen, w szczególności powiązania ceny z jakością danego wyrobu.
§  3.
Kontrolę przeprowadzają przedstawiciele Państwowej Komisji Cen na podstawie imiennego upoważnienia (delegacji), podpisanego przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Cen lub jego zastępcę.
§  4.
1.
Kontrolę przeprowadza się w siedzibie jednostki kontrolowanej, w dniach i godzinach urzędowych obowiązujących w tej jednostce.
2.
Przedstawiciele Państwowej Komisji Cen, przeprowadzający kontrolę w danej jednostce, mogą bez dodatkowego upoważnienia korzystać z materiałów i informacji innych jednostek, dotyczących jednostki kontrolowanej, z wyjątkiem materiałów tajnych.
3.
W szczególnych wypadkach kontrola może być również przeprowadzona na podstawie materiałów i dokumentów dostarczanych na żądanie Państwowej Komisji Cen w siedzibie Państwowej Komisji Cen.
§  5.
Przy przeprowadzaniu kontroli przez przedstawicieli Państwowej Komisji Cen stosuje się odpowiednio przepisy o trybie przeprowadzania rewizji finansowo-księgowej w przedsiębiorstwach państwowych oraz ich jednostkach nadrzędnych utrzymywanych z wpłat przedsiębiorstw.
§  6.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej obowiązany jest wydać niezbędne zarządzenia w celu zapewnienia sprawnego przeprowadzenia kontroli przez przedstawicieli Państwowej Komisji Cen.
2.
Jednostka kontrolowana obowiązana jest w szczególności do:
1)
udostępnienia kontrolującemu materiałów, dokumentów, opracowań i analiz niezbędnych do przeprowadzenia kontroli,
2)
składania niezbędnych wyjaśnień, informacji i opinii w zakresie dokonywanej kontroli.
3.
Jeżeli w trakcie kontroli zachodzi konieczność przeprowadzenia badań specjalnych, kierownik jednostki kontrolowanej lub nadrzędnej wyznacza, na wniosek kontrolującego, odpowiedniego pracownika będącego specjalistą w danym zakresie dla dokonania czynności określonych przez kontrolującego.
4.
Jednostki nadrzędne nad jednostkami kontrolowanymi na wniosek Państwowej Komisji Cen wyznaczą pracowników do współuczestniczenia w kontroli organizowanej przez Państwową Komisję Cen.
5.
Na czas niezbędny do wykonania czynności kontrolnych, Państwowa Komisja Cen pokrywa koszty przejazdów, diet i noclegów pracowników, o których mowa w ust. 3 i 4, według zasad stosowanych wobec odpowiednich pracowników Państwowej Komisji Cen.
§  7.
1.
Po zakończeniu kontroli, kontrolujący sporządza na miejscu, w jednostce kontrolowanej, protokół kontroli. Protokół podpisują kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba upoważniona przez niego i kontrolujący. Jeden egzemplarz protokołu pozostawia się w jednostce kontrolowanej.
2.
Kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba upoważniona przez niego może zgłosić uwagi, zastrzeżenia i wyjaśnienia do protokołu bądź bezpośrednio przy podpisywaniu protokołu, bądź przez nadesłanie ich na piśmie do Państwowej Komisji Cen w ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu. W uzasadnionym wypadku Państwowa Komisja Cen na wniosek kierownika jednostki kontrolowanej, zgłoszony przed upływem tego terminu, może go przedłużyć do 14 dni.
3.
Kontrolujący może odstąpić od sporządzenia protokołu, jeżeli nie stwierdzi w jednostce kontrolowanej uchybień i naruszeń przepisów; w tych wypadkach kontrolujący sporządzą sprawozdanie z kontroli.
§  8.
1.
Na podstawie wyników kontroli (protokołu, sprawozdania oraz uwag, zastrzeżeń, wyjaśnień lub wniosków jednostki kontrolowanej) Państwowa Komisja Cen sporządza wystąpienie pokontrolne, zawierające wnioski i zalecenia, które kieruje do jednostki kontrolowanej lub - w zależności od ustaleń kontroli - do jednostki nadrzędnej nad jednostką kontrolowaną. Wraz z wystąpieniem pokontrolnym Państwowa Komisja Cen przesyła do jednostki nadrzędnej jeden egzemplarz protokołu.
2.
Jednostka, którą powiadomiono o wynikach kontroli, jest obowiązana w ciągu 30 dni, licząc od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego, jeżeli w wystąpieniu nie ustalono innego terminu, przesłać Państwowej Komisji Cen odpis wydanych zarządzeń wraz ze wskazaniem terminu ich wykonania bądź też powiadomić o przeszkodach w wydaniu tych zarządzeń lub też o przyczynie nieuwzględnienia wniosków i zaleceń Państwowej Komisji Cen, zawartych w wystąpieniu.
3.
Państwowa Komisja Cen analizuje odpisy wydania zarządzeń i udzielone wyjaśnienia i w razie potrzeby żąda ich uzupełnienia lub wydania nowych zarządzeń.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 16 stycznia 1967 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024