Jednostki wiodące w planowaniu i realizacji prac naukowo-badawczych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU NAUKI I TECHNIKI
z dnia 25 czerwca 1964 r.
w sprawie jednostek wiodących w planowaniu i realizacji prac naukowo-badawczych.

W celu zapewnienia kompleksowego planowania i realizacji prac naukowo-badawczych - na podstawie § 1 ust. 3 pkt 4 i 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1963 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Komitetu Nauki i Techniki oraz zasad współdziałania z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów, Polską Akademią Nauk i ministrami (kierownikami urzędów centralnych) (Dz. U. Nr 28, poz. 171) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Dla każdego problemu naukowo-badawczego, objętego planem rozwoju nauki i techniki, jeżeli w jego realizacji bierze udział więcej niż jedna placówka, wyznacza się jednostkę wiodącą. Wyjątki od tej zasady określone są w § 7 ust. 4.
2.
W odniesieniu do problemów kompleksowych lub problemów, w których realizacji bierze udział duża liczba jednostek współpracujących, można wyznaczyć dla koordynacji wyodrębnionych części problemów kompleksowych lub poszczególnych tematów jednostki wiodące II stopnia.
3.
Działalność jednostek wiodących II stopnia jest koordynowana przez jednostki, o których mowa w ust. 1.
§  2.
1.
Jednostkę wiodącą wyznacza się spośród współpracujących w realizacji problemu naukowo-badawczego placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk, instytutów naukowo-badawczych, centralnych laboratoriów, centralnych biur konstrukcyjnych, biur projektowych oraz placówek naukowych szkół wyższych. Przy wyznaczaniu jednostki wiodącej należy brać pod uwagę udział w realizacji problemu, profil i zakres działania, potencjał badawczy i autorytet naukowy typowanej jednostki.
2.
W uzasadnionych wypadkach jednostką wiodącą może być wyznaczone przedsiębiorstwo, jeżeli posiada ono odpowiedni potencjał badawczy, jak również jeżeli rozwiązanie problemu sprowadza się w dużej mierze do sprawdzenia w skali technicznej rezultatów badań i założeń.
§  3.
1.
Jednostki wiodące wyznaczają:
1)
dla problemów przewidzianych do wprowadzenia do 5-letniego planu rozwoju gospodarki narodowej lub narodowego planu gospodarczego na poszczególne lata, w części dotyczącej rozwoju nauki i techniki - Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki,
2)
dla problemów w zakresie prac podstawowych, teoretycznych i doświadczalnych w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i społecznych, przewidzianych do wprowadzenia do 5-letniego planu rozwoju gospodarki narodowej lub narodowego planu gospodarczego na poszczególne lata, w części dotyczącej rozwoju nauki i techniki (wzór N instrukcji do opracowania projektu 5-letniego planu rozwoju gospodarki narodowej i analogicznej instrukcji do opracowania projektu narodowego planu gospodarczego) - Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk w porozumieniu z ministrem nadzorującym działalność tych jednostek oraz w uzgodnieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki,
3)
dla pozostałych problemów - właściwi ministrowie.
2.
Jeżeli w realizacji problemu określonego w ust. 1 pkt 3 biorą udział jednostki podległe różnym ministrom, wyznaczenie jednostki wiodącej następuje w drodze wzajemnego uzgodnienia.
§  4.
1.
Jednostki wiodące dla poszczególnych problemów naukowo-badawczych są wyznaczane w wytycznych Komitetu Nauki i Techniki w sprawie opracowania 5-letniego planu rozwoju gospodarki narodowej lub projektu narodowego planu gospodarczego oraz w szczegółowych wytycznych zainteresowanych ministrów w sprawie opracowania projektów planów resortowych, w części dotyczącej rozwoju nauki i techniki.
2.
Jednostki wiodące wyznaczane są na czas od podjęcia i wprowadzenia problemu naukowo-badawczego do planu rozwoju nauki i techniki aż do całkowitego zakończenia przyjęcia sprawozdania z ich wykonania oraz wprowadzenia ich wyników do praktyki.
§  5.
1.
Do zadań jednostki wiodącej należy:
1)
opracowanie wspólnego, kompleksowego programu i planu rozwiązania problemu, stanowiącego podstawę do opracowania projektu planu rozwoju nauki i techniki,
2)
opracowanie zbiorczego zestawienia nakładów i potrzeb, niezbędnych do realizacji problemu na podstawie wniosków zgłoszonych przez jednostki współpracujące,
3)
organizowanie wykonania całości prac objętych problemem oraz zsynchronizowanie realizacji poszczególnych tematów w ramach problemu oraz etapów prac wykonywanych przez wszystkich współwykonawców,
4)
opracowanie danych o optymalnej skali wprowadzenia rezultatów prac badawczych do praktyki oraz danych dotyczących efektów przewidywanych do uzyskania w wyniku wprowadzenia rezultatów prac naukowo-badawczych do praktyki,
5)
współdziałanie i koordynacja działalności na etapie wprowadzania rezultatów prac badawczych do praktyki oraz opracowanie sprawozdania z przebiegu wdrożenia,
6)
analiza prawidłowości kalkulowania środków niezbędnych do realizacji prac objętych problemem oraz ich wykorzystywania,
7)
ocena postępu w realizacji prac w poszczególnych placówkach i pomoc w usuwaniu powstających trudności,
8)
organizowanie narad lub konferencji naukowych do pomocy w rozwiązywaniu zadań oraz oceny uzyskanych rezultatów,
9)
troska o wysoki naukowy i techniczny poziom opracowania wszystkich prac, wchodzących w skład problemu lub tematu,
10)
przekazywanie swoim jednostkom nadrzędnym oraz na życzenie innych zainteresowanych jednostek informacji i oceny dotyczącej przebiegu prac związanych z realizacją problemu.
2.
Dla problemów realizowanych w ramach współpracy krajów członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, w których realizacji Polska jest krajem wiodącym, zadania jednostek wiodących określone w ust. 1 mogą być odpowiednio uzupełniane i dostosowywane.
§  6.
1.
Dla realizacji zadań określonych w § 5 jednostka wiodąca:
1)
występuje z wnioskami do właściwych jednostek nadrzędnych w sprawie powiększenia liczby jednostek współpracujących w realizacji problemu lub jego części,
2)
dokonuje rozdziału zadań związanych z realizacją problemu na podstawie wniosków jednostek współpracujących,
3)
analizuje potrzeby kadrowe, finansowe i materialno-techniczne niezbędne do realizacji problemu i występuje z wnioskami w tym zakresie do jednostek nadrzędnych o objęcie tych potrzeb planami jednostek współpracujących,
4)
sprawdza przebieg realizacji prac w ramach ustalonego harmonogramu,
5)
zgłasza lub opiniuje wnioski w sprawie nagradzania za wykonanie prac objętych problemem.
2.
W uzasadnionych wypadkach, na podstawie decyzji właściwych jednostek nadrzędnych, całość prac objętych problemem naukowo-badawczym może być finansowana za pośrednictwem jednostki wiodącej.
§  7.
1.
Do koordynacji prac związanych z realizacją problemu naukowo-badawczego mogą być powoływane zespoły koordynacyjne.
2.
Zespoły koordynacyjne powołują dla problemów naukowo-badawczych określonych:
1)
w § 3 ust. 1 pkt 1 - Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki,
2)
w § 3 ust. 1 pkt 2 - Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk,
3)
w § 3 ust. 1 pkt 3 - właściwy minister

lub z ich upoważnienia kierownik jednostki wiodącej w porozumieniu z jednostkami współpracującymi.

3.
Zespoły, o których mowa w ust. 1, działają jako organy doradcze jednostki wiodącej, w szczególności w zakresie ustalania programu prac oraz oceny i opiniowania, z punktu widzenia naukowego, zagadnień merytorycznych związanych z realizacją zadań w ramach danego problemu.
4.
Zespoły koordynacyjne mogą też w określonych wypadkach pełnić zadania jednostki wiodącej, jeżeli dla danego problemu nie jest celowe lub możliwe jej wyznaczenie. W tym wypadku zespoły koordynacyjne ustalają w zakresie swego działania jednostkę organizacyjną upoważnioną do organizacji i kontroli realizacji zadań oraz przygotowywania materiału na posiedzenie zespołu.
5.
W skład zespołu koordynacyjnego wchodzą specjaliści spośród pracowników jednostek współpracujących. W wypadkach uzasadnionych mogą być zapraszani do wzięcia udziału w pracach zespołu koordynacyjnego naukowcy i specjaliści zatrudnieni w innych jednostkach organizacyjnych.
6.
Przewodniczącego zespołu koordynacyjnego wybiera się spośród jego członków.
7.
Koszty związane z udziałem w pracach zespołu koordynacyjnego ponoszą w stosunku do swoich pracowników odpowiednio jednostka wiodąca i jednostki współpracujące.
8.
Koszty związane z udziałem innych osób w pracach zespołu koordynacyjnego ponoszą jednostki organizacyjne, przy których zespół został powołany (Komitet Nauki i Techniki, Polska Akademia Nauk, ministerstwo lub jednostka wiodąca).
§  8.
Zespoły problemowe działające przy Komitecie Nauki i Techniki pełnią odpowiednio funkcje zespołów koordynacyjnych dla wybranych problemów objętych 5-letnim planem rozwoju gospodarki narodowej lub narodowym planem gospodarczym na poszczególne lata.
§  9.
1.
Zadania jednostek wiodących, wyznaczonych w trybie § 3 ust. 1 pkt 2, mogą być przez Polską Akademię Nauk uzupełnione i dostosowane do charakteru, specyfiki i organizacji badań podstawowych, teoretycznych i doświadczalnych w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i społecznych.
2.
W wypadkach szczególnie uzasadnionych zadania jednostek wiodących, o których mowa w ust. 1, mogą być powierzone zespołowi koordynacyjnemu, którego funkcje oraz tryb działania określi Polska Akademia Nauk.
§  10.
Jednostki współpracujące w zakresie realizacji problemu naukowo-badawczego zobowiązane są do wspołdziałania przy sporządzaniu planu jego rozwiązania oraz przy pracach związanych z realizacją problemu, a także do udzielania jednostce wiodącej wyjaśnień o przebiegu wykonywanych przez siebie prac.
§  11.
1.
Sprawy sporne w zakresie planu realizacji problemu naukowo-badawczego i jego wykonania rozstrzygają zainteresowani ministrowie.
2.
W razie rozbieżności stanowisk między zainteresowanymi ministrami decyzje podejmuje Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki.
§  12.
Zainteresowani ministrowie zapewnią współpracę i współdziałanie jednostek wiodących, wyznaczonych w trybie określonym w § 3, z innymi istniejącymi jednostkami o podobnych zadaniach.
§  13.
Przepisy dotyczące ministrów odnoszą się odpowiednio do Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk oraz do kierowników urzędów centralnych.
§  14.
Traci moc § 18 zarządzenia Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki z dnia 30 października 1963 r. w sprawie ramowych wytycznych dotyczących warunków tworzenia instytutów naukowo-badawczych, zakresu działania ich organów, struktury organizacyjnej i organizacji pracy (Monitor Polski Nr 86, poz. 416).
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024