Rozliczenia z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat niektórych przedsiębiorstw, zjednoczeń i ministerstw.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 26 kwietnia 1962 r.
w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat niektórych przedsiębiorstw, zjednoczeń i ministerstw.

Na podstawie § 77 ust. 1 uchwały nr 387 Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1960 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw przemysłowych i ich zjednoczeń objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski z 1960 r. Nr 91, poz. 411 i z 1961 r. Nr 79, poz. 329) oraz § 28 uchwały nr 404 Rady Ministrów z dnia 11 października 1961 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przedsiębiorstw państwowych objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 79, poz. 329) zarządza się, co następuje:

Dział  I

ZASADY OGÓLNE

§  1.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o przedsiębiorstwach – należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa, do których stosuje się przepisy uchwały nr 387 Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1960 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw przemysłowych i ich zjednoczeń objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski z 1960 r. Nr 91, poz. 411 i z 1961 r. Nr 79, poz. 329); przez przedsiębiorstwa należy rozumieć również przedsiębiorstwa podległe bezpośrednio ministrom, zakłady działające według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego oraz zakłady prowadzone we własnym zakresie przez zjednoczenia w związku z ich działalnością gospodarczą;
2)
o jednostkach rozliczających – należy przez to rozumieć:
a)
ministerstwa (urzędy centralne) rozliczające się z budżetem zgodnie z ustaleniami ustawy budżetowej na dany rok za wszystkie podległe jednostki organizacyjne bądź za grupy zjednoczeń i przedsiębiorstw podległych bezpośrednio ministrowi, zwane dalej "grupami", bądź za poszczególne przedsiębiorstwa bezpośrednio podległe,
b)
zjednoczenia oraz jednostki równorzędne, które rozliczają się za wszystkie podległe jednostki, zwane dalej "zjednoczeniami";
3)
o zyskach lub stratach – należy przez to rozumieć wykazane w planie bądź w sprawozdaniu finansowym:
a)
zyski pomniejszone o kwoty przeznaczone w myśl odrębnych przepisów na specjalne cele, a w szczególności o nadwyżki ze sprzedaży lub likwidacji środków trwałych oraz o przysługujące odpisy na fundusz zakładowy,
b)
straty powiększone o kwoty, o których mowa pod lit. a);
4)
o zyskach lub stratach w odniesieniu do jednostek rozliczających – należy przez to rozumieć saldo zysków i strat w rozumieniu pkt 3 jednostek podległych bądź wchodzących w skład danej grupy;
5)
o zadaniach planowanych – należy przez to rozumieć:
a)
w odniesieniu do przedsiębiorstw – wskaźniki ustalone przez zjednoczenia w zakresie zysku bądź straty i funduszu zakładowego, jak również stawki procentowe wpłat z zysku i odpisów z zysku na fundusz rozwoju oraz limity w zakresie dotacji podmiotowych,
b)
w odniesieniu do jednostek rozliczających – wskaźniki ustalone przez Ministerstwo Finansów bądź ministerstwa w granicach przewidzianych dla tych jednostek przy uchwalaniu budżetu w zakresie zysku bądź straty i funduszu zakładowego, jak również stawki procentowe wpłat z zysku i odpisów z zysku na fundusz rozwoju i fundusz rezerwowy oraz limity w zakresie dotacji podmiotowych; stawkę procentową wpłat z zysku stanowi stosunek wynikający z planowanej rocznej wpłaty z zysku do zysku planowanego (pkt 3 lit. a);
6)
o sprawozdaniach finansowych – należy przez to rozumieć również zbiorcze sprawozdania finansowe jednostek rozliczających;
7)
o uchwale – należy przez to rozumieć uchwałę nr 387 Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1960 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw przemysłowych i ich zjednoczeń objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski z 1960 r. Nr 91, poz. 411 i z 1961 r. Nr 79, poz. 329);
8)
o zysku nienależnym – należy przez to rozumieć zysk nieprawidłowy oraz niezależny od działalności przedsiębiorstwa w rozumieniu § 54 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz § 54 ust. 2, 3 i 4 uchwały.
2.
Przepisy zarządzenia, w których nie określa się, że dotyczą jednego z wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2 podmiotów, odnoszą się do przedsiębiorstw i wszystkich jednostek rozliczających.
§  2.
Rozliczenia obejmują:
1)
wpłaty z zysku,
2)
dotacje podmiotowe.
§  3.
Rozliczeń dokonuje się za okresy miesięczne i okres roczny, licząc od początku roku do końca okresu objętego rozliczeniem.
§  4.
1.
Rozróżnia się rozliczenia:
1)
okresowe – na podstawie wyniku wykazanego w miesięcznych (kwartalnych) sprawozdaniach finansowych oraz na podstawie zatwierdzonych rocznych zadań planowanych;
2)
roczne (wstępne i ostateczne) – na podstawie wyniku wykazanego w rocznych sprawozdaniach finansowych oraz zatwierdzonych rocznych zadań planowanych.
2.
Zatwierdzone roczne zadania planowane jednostek rozliczających nie mogą być w ciągu roku zmieniane, z wyjątkiem przypadków przewidzianych przepisami szczególnymi. Zmiana stawek procentowych wpłat z zysku dla jednostek rozliczających w związku ze zmianą rocznych zadań planowanych dokonaną na podstawie odrębnych przepisów podlega uzgodnieniu z Ministerstwem Finansów, o ile przepisy te nie stanowią inaczej. W razie zmiany rocznych planowanych zadań ministerstw i innych jednostek rozliczających zatwierdzone roczne planowane zadania zjednoczeń i przedsiębiorstw mogą zostać odpowiednio zmienione przez jednostki nadrzędne.
3.
W razie zmiany zadań planowanych w przypadkach wymienionych w ust. 2 za podstawę rozliczeń okresowych i rocznych przyjmuje się zadania zmienione.
§  5.
1.
Jednostki rozliczające prowadzą we właściwych oddziałach banków rachunki pod nazwą "Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku oraz dotacji podmiotowych", zwany w dalszym ciągu "rachunkiem rozliczeń".
2.
Zjednoczenia obejmujące przedsiębiorstwa, zaliczone do różnych działów gospodarki narodowej, dla których sporządza się oddzielnie sprawozdania finansowe, dokonują rozliczeń wspólnie dla wszystkich podległych przedsiębiorstw niezależnie od tego, do jakiego działu gospodarki należą, jeżeli wpłaty z zysku tych przedsiębiorstw zostały ustalone w budżecie w jednej łącznej kwocie.
3.
Jednostki rozliczające prowadzą dla rozliczeń z budżetem odpowiednią księgowość według zasad określonych odrębnymi przepisami, uwzględniającą wpłaty na rachunek rozliczeń oraz wypłaty z tego rachunku według poszczególnych tytułów i poszczególnych lat.
§  6.
1.
Na rachunek rozliczeń ministerstwa bądź na rachunek rozliczeń grupy (§ 1 ust. 1 pkt 2) wpływają dotacje podmiotowe z budżetu i przelewy od jednostek podległych lub wchodzących w skład danej grupy z tytułu rozliczeń.
2.
Z rachunku rozliczeń ministerstwa bądź z rachunku rozliczeń grupy dokonywane są przelewy na rzecz budżetu i na rzecz jednostek podległych lub wchodzących w skład danej grupy z tytułu rozliczeń.
3.
Na rachunek rozliczeń zjednoczenia wpływają dotacje podmiotowe z budżetu lub z rachunku rozliczeń ministerstwa bądź z rachunku rozliczeń grupy w zależności od sposobu powiązania z budżetem oraz przelewy od podległych przedsiębiorstw z tytułu rozliczeń.
4.
Z rachunku rozliczeń zjednoczenia dokonywane są przelewy na rzecz budżetu lub na rachunek rozliczeń ministerstwa bądź na rachunek rozliczeń grupy w zależności od sposobu powiązania z budżetem i na rzecz podległych przedsiębiorstw z tytułu rozliczeń.
5.
Przedsiębiorstwa otrzymują dotacje podmiotowe z rachunku rozliczeń ministerstwa, grupy lub zjednoczenia bądź z budżetu w zależności od sposobu powiązania z budżetem.
6.
Przedsiębiorstwa dokonują przelewów z tytułu rozliczeń na rachunek rozliczeń zjednoczenia, grupy lub ministerstwa bądź na rzecz budżetu – w zależności od sposobu powiązania z budżetem.

Dział  II

ZASADY SZCZEGÓŁOWE I TRYB ROZLICZEŃ

Rozdział  1

Rozliczenie zysków i terminy wpłat.

§  7.
Planowany zysk w rozumieniu § 1 ust. 1 pkt 3 dzieli się:
1)
w przedsiębiorstwach na:
a)
fundusz rozwoju przedsiębiorstw,
b)
wpłatę z zysku do budżetu;
2)
w jednostkach rozliczających na:
a)
fundusz rozwoju,
b)
fundusz rezerwowy,
c)
wpłatę z zysku do budżetu.
§  8.
1.
Przy rozliczeniach okresowych wpłatę z zysku stanowi taka część zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym (§ 1 ust. 1 pkt 3), jaka wynika z zastosowania do zysku osiągniętego rocznego planowanego procentu wpłat z zysku (§ 1 ust. 1 pkt 5 i § 4 ust. 3).
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio przy dokonywaniu przez przedsiębiorstwa odpisów na fundusz rozwoju.
3.
Odpisów na fundusz rezerwowy dokonuje się od faktycznie należnych przedsiębiorstwom odpisów na fundusz rozwoju i w takim procencie, jaki wynika z ustalonych zadań planowanych.
§  9.
1.
Przy rozliczeniach rocznych przedsiębiorstw odpisy na fundusz rozwoju dokonywane są w takich procentach od zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym (§ 1 ust. 1 pkt 3) skorygowanego zgodnie z przepisami § 54 uchwały, jakie ustalone zostały w zatwierdzonych rocznych zadaniach planowanych, z tym że wysokość odpisów na fundusz rozwoju od ponadplanowego zysku podlega degresywnemu zmniejszeniu stosownie do tabeli stanowiącej załącznik do uchwały.
2.
Należną wpłatę z zysku ustala się w planowanym procencie od tej części zysku, jaka pozostaje po wyłączeniu zysku nienależnego. Wpłata ta podlega zwiększeniu o kwotę degresywnego zmniejszenia odpisów na fundusz rozwoju (ust. 1).
3.
Przedsiębiorstwa planowo rentowne przelewają zysk nienależny do budżetu oraz na fundusz rezerwowy zgodnie z § 54 ust. 5 uchwały. Kwoty zysku nienależnego podlegające przelewowi do budżetu (§ 54 ust. 5 pkt 1 uchwały) przelewane są przez przedsiębiorstwa odrębnie od pozostałych wpłat z zysku za pośrednictwem jednostek rozliczających.
4.
Jeżeli w przedsiębiorstwach planowo rentownych zysk nienależny jest wyższy od zysku wykazywanego w sprawozdaniu finansowym przedsiębiorstwa, kwota zysku nienależnego podlegająca przelewowi do budżetu (§ 54 ust. 5 pkt 1 uchwały) nie może być wyższa od zysku wykazywanego w sprawozdaniu finansowym. Jeżeli kwota przypadająca na rzecz budżetu będzie niższa od zysku wykazywanego w sprawozdaniu finansowym na fundusz rezerwowy zjednoczenia (§ 54 ust. 5 pkt 2 uchwały) podlega przelewowi kwota stanowiąca pozostałość po odjęciu od zysku wykazywanego w sprawozdaniu finansowym kwoty zysku nienależnego podlegającej przelewowi do budżetu.
§  10.
1.
Przy rozliczeniach rocznych jednostek rozliczających odpisy na fundusze rozwoju i rezerwowy dokonywane są od zysku wykazanego w zbiorczym sprawozdaniu finansowym, pomniejszonego o sumę zysków nienależnych (§ 54 uchwały) podległych przedsiębiorstw.
2.
Kwotę odpisów na fundusz rozwoju ustala się w takich procentach od zysku pomniejszonego, jakie wynikają ze stosunku ustalonych w zatwierdzonych rocznych zadaniach planowanych odpisów na fundusz rozwoju do zysku (§ 1 ust. 1 pkt 3), z tym że przepisy § 15 ust. 3 uchwały mają odpowiednie zastosowanie.
3.
Kwotę odpisów na fundusz rezerwowy ustala się na podstawie rozliczenia rocznego podległych przedsiębiorstw w planowanym procencie od sumy faktycznych odpisów na fundusze rozwoju tych przedsiębiorstw.
4.
Kwota zysku, pozostała po uwzględnieniu odpisów ustalonych zgodnie z podanymi wyżej przepisami na fundusze rozwoju i rezerwowy oraz po wyłączeniu zysku nienależnego, stanowi wpłatę z zysku, którą powiększa się o sumę kwot degresywnego zmniejszenia przez przedsiębiorstwa odpisów na fundusz rozwoju (§ 9 ust. 1) oraz o sumę wpłat przedsiębiorstw z tytułu zysku nienależnego (§ 9 ust. 2).
§  11.
1.
Jeżeli w planowanym podziale zysku przedsiębiorstw nie przewidziano wpłat z zysku do budżetu, natomiast z okresowego sprawozdania finansowego wynika, że osiągnięto zysk wyższy od planowanego rocznego, należną wpłatę z zysku stanowi 75% zysku ponadplanowego. Pozostałe 25% zysku ponadplanowego przeznacza się na fundusz rozwoju przedsiębiorstw. Zasadę powyższą stosuje się odpowiednio przy rozliczeniach rocznych, z tym że odpis na fundusz rozwoju zmniejsza się w myśl przepisu § 15 ust. 3 uchwały, a wpłatę z zysku do budżetu odpowiednio zwiększa się o kwoty degresywnego zmniejszenia funduszu rozwoju przez przedsiębiorstwa.
2.
Udzielone dotacje podmiotowe na fundusze rozwoju i rezerwowy do wysokości zaplanowanej nie podlegają zwrotowi.
§  12.
Odpisy na fundusz zakładowy uwzględnia się:
1)
przy rozliczeniach okresowych i wstępnych rozliczeniach rocznych w wysokości wnioskowanej przez przedsiębiorstwo w sprawozdaniu z gospodarki funduszem zakładowym pod warunkiem równoczesnego dokonania przelewu na specjalny rachunek bankowy; jeżeli w terminie przewidzianym do złożenia rozliczenia okresowego lub wstępnego rozliczenia rocznego przedsiębiorstwo nie obliczyło funduszu zakładowego bądź też jeżeli wprawdzie dokonano obliczenia, ale nie dokonano pełnego przelewu obliczonych kwot funduszu zakładowego na specjalny rachunek bankowy, odpisy na fundusz zakładowy należy uwzględniać w wysokości kwot faktycznie przelanych na ten rachunek; w rozliczeniach przedstawianych przez przedsiębiorstwa (§ 27 ust. 1) należy omówić, czy odpis na fundusz zakładowy przyjęty został w wysokości wnioskowanej z równoczesnym dokonaniem przelewu przez przedsiębiorstwo, czy w wysokości kwot faktycznie przelanych;
2)
przy ostatecznych rozliczeniach rocznych – w wysokości kwot należnych po zatwierdzeniu podziału zysku (sprawozdania finansowego).
§  13.
1.
Część zysku podlegająca wpłacie do budżetu powinna być przelewana w okresach miesięcznych i rocznych przez:
1)
przedsiębiorstwa do budżetu lub na rachunek rozliczeń zjednoczenia, grupy bądź ministerstwa (§ 6 ust. 6) – w ciągu 2 dni od terminu ustalonego do składania sprawozdań finansowych nadrzędnej jednostce rozliczającej;
2)
zjednoczenia do budżetu lub na rachunek rozliczeń grupy bądź ministerstwa (§ 6 ust. 4) – w ciągu 3 dni od terminu ustalonego do składania ministerstwu sprawozdań finansowych;
3)
ministerstwa bądź grupy na rzecz budżetu – w ciągu 3 dni od terminu składania Ministerstwu Finansów sprawozdań finansowych.
2.
Dopłaty z tytułu wpłat z zysku, wynikające ze sprawdzonych w trybie § 27 ust. 2 rozliczeń okresowych i rocznych wstępnych, powinny być dokonane w ciągu 3 dni od daty otrzymania sprawdzonego rozliczenia, a wynikające z rozliczeń rocznych ostatecznych – w ciągu 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego i zweryfikowania wyniku.
3.
Nadpłacone kwoty wpłat z zysku, ustalone na podstawie rozliczeń okresowych i rocznych, podlegają zaliczeniu na poczet wpłat okresu następnego lub zwrotowi w terminie 5 dni od daty złożenia odpowiedniego wniosku.
4.
Przy przelewaniu wpłat z zysku należy przesyłać zawiadomienie według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do zarządzenia.
5.
Przy przelewaniu wpłat na poczet rocznego rozliczenia zysku, w razie wystąpienia wpłat z tytułu zysku nienależnego (§ 9 ust. 2 i § 10), należy przedstawiać dodatkowe zawiadomienie również według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do zarządzenia.
§  14.
Jednostki rozliczające i przedsiębiorstwa, które dokonują rozliczeń bezpośrednio z budżetem, z wyłączeniem jednostek, o których mowa w § 25, przelewają wpłaty z zysku na rachunek dochodów budżetu centralnego we właściwym organie finansowym.

Rozdział  2

Rozliczenie strat, dotacji podmiotowych i terminy przelewów.

§  15.
1.
Dotacje podmiotowe na pokrycie strat (z wyłączeniem dotacji na fundusz zakładowy) oraz dotacje podmiotowe na fundusze rozwoju i rezerwowy przelewane są co miesiąc w zasadzie w kwotach odpowiadających 1/12 części dotacji planowanych, zatwierdzonych w rocznych zadaniach planowanych, dotacje zaś podmiotowe na fundusz zakładowy przedsiębiorstwa – w wysokości i terminach określonych w § 16 i § 20 pkt 1.
2.
Ministerstwa, grupy oraz zjednoczenia mogą udzielać dotacji w kwotach większych lub mniejszych od wynikających z ust. 1 bądź wstrzymać udzielanie dotacji, jeżeli uzasadnia to stan finansowy bądź wymaga tego sezonowość produkcji i zbytu lub nierównomierny w ciągu roku wzrost środków obrotowych przedsiębiorstw i jednostek rozliczających. W zależności od wykonania planu sprzedaży produkcji lub usług mogą ulec proporcjonalnemu podwyższeniu lub zmniejszeniu dotacje na pokrycie strat. Podwyższenie dotacji ponad planowaną kwotę roczną może nastąpić jedynie w ramach funduszu rezerwowego, po uwzględnieniu kształtowania się faktycznych wyników przedsiębiorstw. O decyzji udzielenia dotacji podmiotowych w kwotach odmiennych, niż to wynika z ust. 1, należy niezwłocznie zawiadomić właściwy organ finansowy.
§  16.
1.
Dotacje, o których mowa w § 15, powinny być przelewane przez:
1)
ministerstwo na rachunek rozliczeń zjednoczeń, grup lub przedsiębiorstw:
a)
dotacje na pokrycie strat oraz na fundusze rozwoju i rezerwowy – do dnia 2 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel,
b)
dotacje na fundusz zakładowy – w terminie 2 dni po zatwierdzeniu kwartalnych odpisów na ten fundusz;
2)
grupy na rachunek rozliczeń zjednoczeń lub przedsiębiorstw wchodzących w skład danej grupy:
a)
dotacje na pokrycie strat oraz na fundusze rozwoju i rezerwowy – do dnia 4 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel,
b)
dotacje na fundusz zakładowy – w terminie 4 dni po zatwierdzeniu kwartalnych odpisów na ten fundusz;
3)
zjednoczenia na rzecz podległych przedsiębiorstw:
a)
dotacje na pokrycie strat oraz na fundusz rozwoju – do dnia 6 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel,
b)
dotacje na fundusz zakładowy – w terminie 6 dni po zatwierdzeniu kwartalnych odpisów na ten fundusz.
2.
Dotacje na fundusz zakładowy na IV kwartał dla ministerstw i zjednoczeń powinny być przelane zaliczkowo do rozliczenia w wysokości różnicy między dotacjami planowanymi na dany rok a przelanymi za trzy kwartały – do dnia 5 grudnia. Rozliczenie dotacji z podległymi jednostkami następuje w trybie i terminach przewidzianych w ust. 1 oraz w § 20. Nie wykorzystane dotacje podlegają zwrotowi do budżetu w terminie 10 dni od terminu składania Ministerstwu Finansów sprawozdań finansowych.
§  17.
Rozliczenie z otrzymanych dotacji następuje w terminach określonych w § 13 ust. 1 i 2.
§  18.
1.
Przy rozliczeniach okresowych podlegają rozliczeniu jedynie dotacje na pokrycie strat i na fundusz zakładowy. Dotacje podmiotowe na fundusze rezerwowy i rozwoju przyjmuje się w wysokości przekazanej zgodnie z § 15.
2.
Jeżeli strata wykazana w miesięcznym sprawozdaniu finansowym jest niższa od dotacji przypadającej za dany okres zgodnie z § 15, należną dotację na pokrycie strat ustala się w wysokości faktycznie poniesionej straty.
3.
Nadpłacone kwoty dotacji na pokrycie strat oraz na fundusz zakładowy podlegają zwrotowi w terminach określonych w § 13 ust. 1 i 2 lub zaliczeniu na poczet dotacji okresu następnego.
4.
Jeżeli strata wykazana w miesięcznym sprawozdaniu finansowym jest wyższa od dotacji przypadającej za dany okres zgodnie z § 15, dodatkowa dotacja może być przyznana w ciągu roku, z uwzględnieniem kształtowania się faktycznych wyników, z funduszu rezerwowego zjednoczenia lub ministerstwa, po przeprowadzeniu analizy przyczyn powstania strat i ustaleniu środków zmierzających do ich usunięcia (§ 59 ust. 2 uchwały).
5.
Jeżeli zamiast straty w miesięcznym sprawozdaniu finansowym wykazany zostanie zysk, wówczas osiągnięty zysk podlega odprowadzeniu na rzecz budżetu bądź nadrzędnej jednostki rozliczającej. Przepis ust. 3 dotyczący dotacji na pokrycie strat ma odpowiednie zastosowanie.
§  19.
1.
Po upływie roku sprawozdawczego dokonuje się rozliczeń z tytułu dotacji podmiotowych na pokrycie strat, na fundusz zakładowy, fundusz rozwoju i fundusz rezerwowy.
2.
Wykazane w rocznych sprawozdaniach finansowych wyniki (strata lub zysk) podlegają w przedsiębiorstwach zweryfikowaniu zgodnie z § 54 uchwały dla celów obliczenia funduszu rozwoju. Przepis § 54 ust. 5 uchwały stosuje się tylko do tych przedsiębiorstw planowo deficytowych, które zamiast planowanej straty osiągnęły zysk; w tym przypadku przepisy § 9 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
3.
Jeżeli przedsiębiorstwo przy rozliczeniu rocznym wykazuje stratę mniejszą od straty planowanej (§ 1 ust. 1 pkt 3), uzyskuje ono prawo do otrzymania niezależnie od dotacji na pokrycie straty, wykazanej w sprawozdaniu finansowym – dodatkowej dotacji na sfinansowanie dodatkowego odpisu na fundusz rozwoju w związku z polepszeniem wyników z uwzględnieniem zasad degresji, ustalonych w załączonej do uchwały tabeli. Za podstawę do ustalenia dodatkowego odpisu na fundusz rozwoju przyjmuje się sumę stanowiącą 40% polepszenia wyniku, ustalonego na podstawie zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego, z uwzględnieniem przepisów § 54 uchwały.
4.
Jeżeli jednostka rozliczająca przy rozliczeniu rocznym wykazuje stratę mniejszą od straty planowanej, należną dla tej jednostki dotację na straty i fundusze stanowi kwota należnych dotacji na stratę i fundusze podległych przedsiębiorstw (ust. 3) po wyłączeniu strat i funduszów pokrytych z zysków własnych tych przedsiębiorstw oraz po odliczeniu wpłat z zysku otrzymanych od przedsiębiorstw faktycznie rentownych z tytułu rozliczeń.
5.
Jeżeli przedsiębiorstwo przy rozliczeniu rocznym zamiast straty wykaże zysk, wówczas zysk nie planowany pomniejszony o zysk nienależny po odliczeniu dodatkowych odpisów na fundusz rozwoju według zasad określonych w ust. 3 podlega odprowadzeniu na rachunek rozliczeń bądź do budżetu; dodatkowy odpis na fundusz rozwoju, o którym wyżej mowa, stanowi różnica między funduszem rozwoju planowanym a należnym.
6.
Jeżeli jednostka rozliczająca przy rozliczeniu rocznym zamiast straty wykaże zysk, wówczas zysk nie planowany, po pomniejszeniu o zysk nienależny podległych przedsiębiorstw oraz po odliczeniu dodatkowych odpisów na fundusze nie pokrytych z zysków przedsiębiorstw lub dotacji zjednoczenia, z zachowaniem przepisów ust. 7, podlega odprowadzeniu na rachunek rozliczeń lub do budżetu.
7.
Nadmiernie udzielone dotacje na straty i na fundusz zakładowy przy rozliczeniach, o których mowa w ust. 3–6, podlegają zwrotowi na dochód budżetu bądź na rachunek rozliczeń, z którego dotacja została udzielona, w terminie określonym w § 13 ust. 1, po odliczeniu dodatkowych odpisów przewidzianych w ust. 3 i 5, gdy nie znajdują one pokrycia w zysku ponadplanowym lub otrzymanych dotacjach. Do zysku nienależnego stosuje się odpowiednio przepisy ust. 2 oraz § 9 ust. 3 i 4. Wpłat wynikających z tych rozliczeń dokonuje się w terminach określonych w § 13.
8.
Jeżeli w wyniku ostatecznego rozliczenia rocznego okaże się, że w roku, którego rozliczenie dotyczy, udzielano dotacji na pokrycie strat łącznie z dodatkowym odpisem na fundusz rozwoju, o którym mowa w ust. 3 i 6, w kwocie nie wystarczającej, dodatkowa dotacja może być przyznana z funduszu rezerwowego zjednoczenia lub ministerstwa, po uprzednim przeprowadzeniu, o ile wystąpią straty ponadplanowe, szczegółowej analizy przyczyn powstania strat ponadplanowych i ustalenia środków zmierzających do ich usunięcia.
§  20.
Odpisy na fundusz zakładowy uwzględnia się:
1)
przy rozliczeniach okresowych i wstępnych rozliczeniach rocznych – w wysokości wnioskowanej przez przedsiębiorstwo w sprawozdaniu z gospodarki funduszem zakładowym; jeżeli w terminie przewidzianym do złożenia rozliczenia okresowego lub wstępnego rozliczenia rocznego przedsiębiorstwo nie obliczyło funduszu zakładowego, odpisy na fundusz zakładowy należy uwzględniać w wysokości kwot faktycznie przelanych na specjalny rachunek bankowy; w rozliczeniach przedstawianych przez przedsiębiorstwa (§ 27 ust. 1) należy omówić, czy odpis na fundusz zakładowy przyjęty został w wysokości wnioskowanej, czy też w wysokości kwot faktycznie przelanych;
2)
przy ostatecznych rozliczeniach rocznych – w wysokości kwot należnych po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

Rozdział  3

Przepisy szczególne dla niektórych ministerstw i urzędów centralnych.

§  21.
1.
W Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego przedsiębiorstwa wielozakładowe dokonują rozliczeń za podległe zakłady działające według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego.
2.
W Ministerstwie Przemysłu Spożywczego i Skupu przedsiębiorstwa podległe:
1)
Centrali Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego "PZZ" dokonują rozliczeń za pośrednictwem zjednoczeń wojewódzkich (okręgowych) lub wojewódzkich przedsiębiorstw wielozakładowych, a Centrala "PZZ" i jej podległe wojewódzkie zjednoczenia rozliczają się z budżetem w drodze sumowania zysków i strat podporządkowanych im przedsiębiorstw;
2)
Centrali Przemysłu Mięsnego dokonują rozliczeń za pośrednictwem zjednoczeń wojewódzkich (okręgowych lub wojewódzkich przedsiębiorstw wielozakładowych), natomiast wielooddziałowe przedsiębiorstwa skupu oraz przedsiębiorstwa gospodarki zwierzętami rzeźnymi dokonują rozliczeń za podległe oddziały, działające według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego.
3.
W Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego przedsiębiorstwa wielozakładowe (okręgowe zarządy lasów państwowych i rejony przemysłu leśnego) dokonują rozliczeń za podległe zakłady działające według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego.
4.
Wymienione w ust. 1–3 przedsiębiorstwa wielozakładowe oraz zjednoczenia wojewódzkie (niższe szczeble zarządu) rozliczają się według zasad i trybu przewidzianych dla zjednoczeń, z tym że przelewanie wpłat i udzielanie dotacji odbywa się zgodnie z ust. 5. Prowadzą one we właściwych terenowo oddziałach banków rachunki pod nazwą "Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku oraz dotacji podmiotowych".
5.
W razie występowania niższego szczebla zarządu:
1)
część zysku podlegająca wpłacie na rzecz zjednoczenia powinna być przelewana w okresach miesięcznych (bądź kwartalnych) i rocznych przez przedsiębiorstwa wielozakładowe oraz zjednoczenia wojewódzkie w ciągu 2 dni od terminu ustalonego do składania zjednoczeniom zbiorczych sprawozdań finansowych;
2)
dotacje podmiotowe na pokrycie strat oraz dotacje podmiotowe na fundusz rozwoju w zakresie przewidzianym w zarządzeniu powinny być przelewane przez przedsiębiorstwa wielozakładowe oraz zjednoczenia wojewódzkie na rzecz podległych zakładów działających według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego i przedsiębiorstw do dnia 8 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel.
6.
Ustalony w ust. 4 dla przedsiębiorstw wielozakładowych oraz zjednoczeń wojewódzkich tryb rozliczeń może być stosowany również do zgrupowanych w zjednoczeniu przedsiębiorstw prowadzących.
§  22.
1.
W Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego Naczelny Zarząd Lasów Państwowych i Zjednoczenie Leśnej Produkcji Niedrzewnej oraz jednostki podległe dokonują rozliczeń za okresy kwartalne (rozliczenia okresowe) i za okres roczny.
2.
Naczelny Zarząd Lasów Państwowych dokonuje rozliczeń według zasad i trybu ustalonych dla zjednoczeń.
3.
Naczelny Zarząd Lasów Państwowych oraz jednostki podległe dokonują rozliczeń na podstawie sprawozdań finansowych oraz zatwierdzonych rocznych zadań planowanych, obejmujących okres roku gospodarczego od dnia 1 października do dnia 30 września roku następnego.
4.
Jednostki wymienione w ust. 3 dokonują rozliczeń okresowych na podstawie zysku przyjętego w wysokości szacunkowej przez zastosowanie rocznego planowanego wskaźnika rentowności do wartości sprzedaży produkcji lub usług, pomniejszonej o podatek obrotowy, oraz na podstawie zatwierdzonych zadań planowanych.
§  23.
Centralny Urząd Geologii oraz jednostki podległe dokonują rozliczeń za okresy kwartalne (rozliczenia okresowe) i za okres roczny.
§  24.
1.
W Ministerstwie Rolnictwa przedsiębiorstwa podległe Zjednoczeniu Hodowli Roślin i Nasiennictwa oraz Centrali Nasiennictwa Ogrodniczego i Szkółkarstwa, których działalnością jest obrót towarowy, dokonują rozliczeń okresowych i rocznych (wstępnych i ostatecznych) na podstawie sprawozdań finansowych obejmujących okres roku gospodarczego od dnia 1 lipca do dnia 30 czerwca roku następnego.
2.
Ministerstwo Rolnictwa dla celów rozliczeń z budżetem dokonuje odrębnego ustalenia wpłat z zysku:
1)
za jednostki rozliczające się według roku kalendarzowego;
2)
za jednostki rozliczające się według roku gospodarczego.
§  25.
W Ministerstwie Górnictwa i Energetyki grupa zjednoczeń i przedsiębiorstw przemysłu węgla kamiennego przedstawia rozliczenia okresowe i roczne Ministerstwu Finansów oraz przelewa wpłaty z zysku na rachunek dochodów budżetowych Ministerstwa Finansów, które dla tej grupy pełni wynikające z zarządzenia funkcje organu finansowego.
§  26.
W sprawach nie unormowanych w tym rozdziale stosuje się odpowiednio pozostałe przepisy zarządzenia.

Rozdział  4

Sprawozdawczość i kontrola.

§  27.
1.
Jednostki rozliczające i przedsiębiorstwa, które dokonują rozliczeń bezpośrednio z budżetem, przedstawiają właściwemu organowi finansowemu, jednostki zaś rozliczające i przedsiębiorstwa, które nie dokonują bezpośrednich rozliczeń z budżetem – nadrzędnym jednostkom rozliczającym rozliczenia okresowe i rozliczenia roczne. Rozliczenia okresowe jednostki rozliczające i przedsiębiorstwa sporządzają według wzoru stanowiącego załącznik nr 2, a rozliczenie roczne – według wzoru nr 3 do zarządzenia. Rozliczenia okresowe należy przedstawiać w terminie przewidzianym do składania sprawozdania finansowego. Rozliczenia roczne należy przedstawiać:
1)
wstępnie – w terminie przewidzianym do składania sprawozdania finansowego;
2)
ostatecznie – po zweryfikowaniu zysku i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
2.
Rozliczenia, o których mowa w ust. 1, przedstawiane przez jednostki rozliczające i przedsiębiorstwa, które nie dokonują rozliczeń bezpośrednio z budżetem, powinny być sprawdzone przez nadrzędne jednostki rozliczające w ciągu 5 dni od daty ich otrzymania.
3.
Jeżeli w terminach przewidzianych do złożenia sprawozdań finansowych nadrzędne jednostki rozliczające nie otrzymały sprawozdań finansowych od wszystkich jednostek podległych, powinny przy sporządzaniu rozliczeń zarówno okresowych, jak i rocznych oprzeć się w odniesieniu do jednostek, które nie złożyły sprawozdań, na danych ostatniego sprawozdania finansowego, uzupełniając dane za okres brakujący danymi planowanymi. W tych przypadkach rozliczenia traktuje się jako wstępne, a rozliczenia właściwe przeprowadza się po sporządzeniu pełnego sprawozdania finansowego.
§  28.
W razie niedokonania wpłat w terminach ustalonych zarządzeniem bank dokona przelewu odpowiedniej kwoty na podstawie zlecenia wystawionego przez ministerstwo, zjednoczenie lub organ finansowy.
§  29.
1.
Przedsiębiorstwa, które nie uiszczą w terminach ustalonych w zarządzeniu należnych wpłat, przekazują na rachunek dochodów budżetowych właściwego organu finansowego odsetki za zwłokę w wysokości określonej w odrębnych przepisach za każdy dzień zwłoki.
2.
Ministerstwo może wstrzymać przekazanie należnych dotacji zjednoczeniom oraz przedsiębiorstwom podległym bezpośrednio ministrowi, a zjednoczenia – podległym im przedsiębiorstwom, które nie składają rozliczeń i nie dokonują wpłat w obowiązujących terminach.
§  30.
1.
Ministerstwo Finansów i właściwe organy finansowe badają przebieg i sprawdzają prawidłowość rozliczeń ministerstw, grup, zjednoczeń i przedsiębiorstw na podstawie otrzymywanych od tych jednostek odpisów rocznych zadań planowanych, zawiadomień o przelewach, rozliczeń okresowych i rocznych, a także na podstawie wskaźników z planów techniczno-ekonomicznych, które przedsiębiorstwa obowiązane są przedstawić organom finansowym zgodnie z § 17 uchwały nr 426 Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1960 r. w sprawie opracowywania i zatwierdzania rocznych planów techniczno-ekonomicznych przez jednostki gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1961 r. Nr 3, poz. 21). W razie stwierdzenia nieprawidłowości organy finansowe obowiązane są sprostować rozliczenie, zawiadamiając o tym ministerstwa lub jednostki nadrzędne.
2.
Ministerstwa i grupy rozliczają się za pośrednictwem Wydziału Finansowego Prezydium Rady Narodowej m.st. Warszawy; zjednoczenia i przedsiębiorstwa rozliczające się bezpośrednio z budżetem – za pośrednictwem wydziału finansowego prezydium właściwej miejscowo wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), a przedsiębiorstwa podległe zjednoczeniom oraz zjednoczenia okręgowe (wojewódzkie) – za pośrednictwem wydziału finansowego prezydium powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat), bądź równorzędnego organu administracji finansowej prezydium dzielnicowej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa, na którego terenie znajduje się siedziba przedsiębiorstwa.

Dział  III

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

Rozdział  1

Rozliczenie z tytułu zysków i strat za 1961 r.

§  31.
1.
Do rozliczeń rocznych za rok 1961 r., z wyjątkiem Ministerstwa Rolnictwa, stosuje się przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 1960 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat niektórych przedsiębiorstw, zjednoczeń i ministerstw w roku 1960 (Monitor Polski z 1960 r. Nr 38, poz. 189 i z 1961 r. Nr 24, poz. 117).
2.
Do rozliczeń rocznych za rok 1961 Ministerstwa Rolnictwa i jednostek podległych stosuje się przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lutego 1957 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych (Monitor Polski Nr 16, poz. 119).

Rozdział  2

Przepisy końcowe.

§  32.
Odrębne przepisy regulują sprawę dotacji przedmiotowych, o których mowa w §§ 57 i 58 uchwały.
§  33.
W sprawach nie uregulowanych zarządzeniem stosuje się odpowiednio:
1)
do wpłat do budżetu – przepisy dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1950 r. Nr 49, poz. 452, z 1959 r. Nr 11, poz. 61 i z 1960 r. Nr 51, poz. 300) oraz dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 25);
2)
do dotacji budżetowych – przepisy ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. Nr 45, poz. 221).
§  34.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1962 r. i stosuje się do rozliczeń z budżetem poczynając od rozliczeń za 1962 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ZAWIADOMIENIE

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ROZLICZENIE OKRESOWE

za okres od dnia 1 stycznia 196... r. do ….. 196.. r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024