Określenie obowiązków prezydiów rad narodowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

UCHWAŁA Nr 440
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 listopada 1961 r.
w sprawie określenia obowiązków prezydiów rad narodowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

Na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 13 kwietnia 1960 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 20, poz. 120) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Prezydia rad narodowych uchwalają i przedstawiają pod obrady rad narodowych projekty planów ochrony przeciwpożarowej, ustalają środki i sposoby ich realizacji oraz włączają potrzeby w zakresie ochrony przeciwpożarowej do projektów wieloletnich i rocznych planów gospodarczych.
2. 1
Plany ochrony przeciwpożarowej powinny zawierać zadania zmierzające do stałego podnoszenia stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego, a w szczególności:
1)
zapewnienia kontroli przestrzegania obowiązujących przepisów przeciwpożarowych;
2)
poprawy stanu bezpieczeństwa pożarowego w budownictwie oraz w zakładach służby zdrowia, teatrach, kinach, szkołach i innych obiektach, których niedostateczne zabezpieczenie przed pożarami zagraża bezpieczeństwu osobistemu ludzi;
3)
zapewnienia zasobów wody do celów gaśniczych;
4)
zapewnienia środków alarmowych, łączności i transportu dla potrzeb ochrony przeciwpożarowej;
5)
budowy i konserwacji strażnic oraz wyposażenia straży pożarnych w sprzęt, ekwipunek i urządzenia przeciwpożarowe.

Do obowiązków prezydiów powiatowych rad narodowych, rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie oraz rad narodowych miast wyłączonych z województw należy ponadto zatwierdzanie planów rozmieszczenia straży pożarnych, ich obszarów działania, liczebności oraz wyekwipowania - na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

3.
Kontrolę wykonania planów ochrony przeciwpożarowej i zadań z nich wynikających sprawują organy ochrony przeciwpożarowej prezydiów rad narodowych wyższych stopni, współdziałając z właściwymi rzeczowo komisjami rad narodowych.
§  2.
1.
W zakresie wykonywania zadań określonych w § 1 ust. 2 do prezydiów wojewódzkich rad narodowych należy w szczególności:
1)
wydawanie wytycznych dla prezydiów rad narodowych niższego stopnia w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego terenów, a w szczególności realizacji zadań prawidłowej zabudowy osiedli i stosowania w budownictwie materiałów niepalnych i trudnopalnych, zapewnienia zasobów wody do celów gaśniczych w miastach, osiedlach, wsiach i zakładach pracy, przestrzegania przez osoby fizyczne i prawne oraz zakłady pracy przepisów przeciwpożarowych i prowadzenia kontroli przeciwpożarowej w miejscowościach i zakładach pracy;
2)
nadzorowanie wykonywania przez prezydia rad narodowych niższego stopnia zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
3)
wydawanie wytycznych i nadzorowanie wydziałów i innych jednostek podległych prezydium w zakresie przestrzegania przez nie wymagań bezpieczeństwa pożarowego;
4)
dokonywanie co najmniej raz w roku analizy stanu bezpieczeństwa pożarowego, podejmowanie uchwał i wydawanie zarządzeń w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz przedstawianie radzie narodowej i naczelnym organom państwowym wniosków mających na celu podniesienie stanu bezpieczeństwa pożarowego;
5)
powoływanie, utrzymywanie i nadzorowanie komend straży pożarnych;
6)
udzielanie pomocy Związkowi Ochotniczych Straży Pożarnych w realizacji jego zadań statutowych oraz popieranie działalności innych organizacji i stowarzyszeń w zakresie ich działalności na rzecz ochrony przeciwpożarowej;
7)
przygotowywanie ochrony przeciwpożarowej do potrzeb terenowej obrony przeciwlotniczej;
8)
podejmowanie i popieranie akcji mających na celu podnoszenie stanu bezpieczeństwa pożarowego.
2.
Do zadań prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw i miast stanowiących powiaty miejskie należy w szczególności:
1)
czuwanie nad przestrzeganiem przez osoby fizyczne i prawne oraz przez zakłady pracy przepisów bezpieczeństwa pożarowego i związanych z ochroną przeciwpożarową przepisów budowlanych, a także przeprowadzanie kontroli w tym zakresie;
2)
wydawanie wytycznych i nadzorowanie wydziałów i innych jednostek podległych prezydium w zakresie przestrzegania przez nie wymagań bezpieczeństwa pożarowego;
3)
dokonywanie co najmniej raz w roku analizy stanu bezpieczeństwa pożarowego, podejmowanie uchwał i wydawanie zarządzeń w sprawach ochrony przeciwpożarowej oraz przedstawianie w tym zakresie wniosków radzie narodowej lub prezydium rady narodowej wyższego stopnia;
4)
powoływanie, utrzymywanie i nadzorowanie zawodowych straży pożarnych i ich komend;
5)
powoływanie obowiązkowych straży pożarnych i współdziałanie w organizowaniu ochotniczych straży pożarnych oraz nadzorowanie ich działalności;
6)
powoływanie i nadzorowanie działalności zespołów do przeprowadzania kontroli przeciwpożarowej w budynkach i obiektach;
7)
nadzorowanie przedsiębiorstw kominiarskich pod względem prawidłowego wykonywania czynności kominiarskich;
8)
udzielanie pomocy Związkowi Ochotniczych Straży Pożarnych w realizacji jego zadań statutowych oraz popieranie działalności innych organizacji i stowarzyszeń w zakresie ich działalności na rzecz ochrony przeciwpożarowej;
9)
przygotowywanie ochrony przeciwpożarowej do potrzeb terenowej obrony przeciwlotniczej;
10)
przedsiębranie innych środków mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa pożarowego i podnoszenie jego stanu.
3.
Do zadań prezydiów powiatowych rad narodowych należy w szczególności:
1)
czuwanie nad przestrzeganiem przez osoby fizyczne i prawne oraz zakłady pracy przepisów bezpieczeństwa pożarowego i nadzorowanie działalności zespołów kontroli przeciwpożarowej;
2)
udzielanie prezydiom rad narodowych niższego stopnia wytycznych w sprawie zasad zabezpieczenia przeciwpożarowego terenów, a w szczególności prawidłowej zabudowy osiedli, i stosowania w budownictwie materiałów niepalnych i trudnopalnych;
3)
nadzorowanie wydziałów i innych jednostek podległych prezydium w zakresie przestrzegania przez nie wymagań bezpieczeństwa pożarowego;
4)
dokonywanie co najmniej raz na pół roku analizy stanu bezpieczeństwa pożarowego, podejmowanie uchwał i wydawanie zarządzeń w sprawach ochrony przeciwpożarowej oraz przedstawianie w tym zakresie wniosków radzie narodowej lub prezydium rady narodowej wyższego stopnia;
5)
powoływanie, utrzymywanie i nadzorowanie komend straży pożarnych;
6)
udzielanie pomocy Związkowi Ochotniczych Straży Pożarnych w realizacji jego zadań statutowych oraz popieranie działalności innych organizacji i stowarzyszeń w zakresie ich działalności na rzecz ochrony przeciwpożarowej;
7)
nadzorowanie przedsiębiorstw kominiarskich pod względem prawidłowego wykonywania czynności kominiarskich;
8)
przygotowywanie ochrony przeciwpożarowej dla potrzeb terenowej obrony przeciwlotniczej;
9)
przedsiębranie innych środków mających na celu wdrożenie mieszkańców do przestrzegania dyscypliny przeciwpożarowej i zachęcanie ludności do podejmowania czynów społecznych na rzecz ochrony przeciwpożarowej;
10)
nadzorowanie wykonywania zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej przez prezydia rad narodowych niższego stopnia, straże pożarne i zakłady pracy.
4.
Do zadań prezydiów gromadzkich rad narodowych, rad narodowych miast nie stanowiących powiatów miejskich oraz rad narodowych osiedli należy w szczególności:
1)
czuwanie nad przestrzeganiem przez osoby fizyczne i prawne oraz przez zakłady pracy przepisów bezpieczeństwa pożarowego oraz nad stosowaniem się do nakazów i zakazów wydawanych przez właściwe organy w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego budynków i innych obiektów (gruntów, lasów, torfowisk, stogów);
2)
powoływanie zespołów kontroli przeciwpożarowej, nadzorowanie ich działalności oraz wydawanie decyzji co do usuwania stwierdzonych przez te zespoły zaniedbań w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego;
3)
przekazywanie wniosków o ukaranie osób winnych nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
4)
powoływanie mieszkańców do pełnienia wart przeciwpożarowych oraz do ratowniczych drużyn leśnych;
5)
podejmowanie starań w celu zaopatrzenia wsi w niepalne i trudnopalne materiały budowlane, inicjowanie i popieranie lokalnej zespołowej produkcji tych materiałów oraz zachęcanie ludności do szerokiego stosowania ich w budownictwie;
6)
organizowanie w ramach świadczeń na fundusz gromadzki i czynów społecznych akcji budowy, konserwacji i przystosowywania urządzeń wodnych do celów gospodarczych;
7)
określanie na podstawie obowiązujących norm, z uwzględnieniem miejscowych warunków, zestawów sprzętu pożarniczego przy budynkach oraz kontrola ich zaopatrzenia w ten sprzęt ze szczególnym uwzględnieniem budynków, w których występują większe skupienia ludności (sale widowiskowe, świetlice, szkoły itp.);
8)
współdziałanie w organizowaniu ochotniczych i powoływanie obowiązkowych straży pożarnych;
9)
zapewnienie strażom pożarnym środków transportu do akcji ratowniczych i przeprowadzania ćwiczeń oraz środków alarmowania i łączności;
10)
przyznawanie członkom czynnym ochotniczych straży pożarnych w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami indywidualnych ulg w zakresie świadczeń na fundusz gromadzki;
11)
udzielanie ochotniczym strażom pożarnym pomocy finansowej i materiałowej na działalność prewencyjną, na szkolenie członków straży pożarnych i przysposobienie ludności do samoobrony przeciwpożarowej, jak również na uzupełnienie i konserwację urządzeń technicznych w przypadku, gdy własne środki straży są niedostateczne;
12)
przedstawianie radzie narodowej wniosków w sprawie powoływania do odpowiednich komisji rad narodowych przedstawicieli ochotniczych straży pożarnych oraz delegowanie przedstawicieli prezydium do zarządów tych straży;
13)
okresowe analizowanie stanu bezpieczeństwa pożarowego, podejmowanie uchwał i wydawanie zarządzeń w sprawach ochrony przeciwpożarowej oraz przedstawianie w tym zakresie wniosków radzie narodowej lub prezydium rady narodowej wyższego stopnia;
14)
inicjowanie i popieranie akcji mieszkańców szczególnie w okresach dużego zagrożenia pożarowego w zakresie zapewnienia zbiorowej opieki nad dziećmi przez organizowanie dziecińców, placów gier, zabaw, kolejne pełnienie dyżurów nad grupami dzieci itp. (np. w czasie żniw i omłotów, długotrwałej suszy);
15)
przygotowywanie ochrony przeciwpożarowej do potrzeb terenowej obrony przeciwlotniczej;
16)
przedsiębranie innych środków mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa pożarowego, wdrażanie mieszkańców do dyscypliny w zakresie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych i zachęcanie ich do podejmowania czynów społecznych na rzecz ochrony przeciwpożarowej.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Z dniem 4 czerwca 1975 r. do wojewodów przechodzą następujące dotychczasowe zadania i uprawnienia naczelników powiatów: zatwierdzanie planów rozmieszczenia straży pożarnych, ich obszarów działania, liczebności oraz wyekwipowania, zgodnie z § 1 pkt 2 uchwały nr 90 z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie określenia zadań i uprawnień należących do naczelników powiatów, które przejmują wojewodowie (M.P.75.17.110).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024