Szczegółowe zasady i tryb rozliczeń przedsiębiorstw zarządów budynków mieszkalnych z budżetami terenowymi z tytułu dopłat budżetowych, zysku oraz określenie szczegółowych zasad i trybu dokonywania odpisów na fundusz rozwoju i fundusz napraw.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 10 lutego 1961 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu rozliczeń przedsiębiorstw zarządów budynków mieszkalnych z budżetami terenowymi z tytułu dopłat budżetowych, zysku oraz określenia szczegółowych zasad i trybu dokonywania odpisów na fundusz rozwoju i fundusz napraw.

Na podstawie § 28 uchwały nr 232 Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1960 r. w sprawie zasad organizacji finansowej i systemu finansowego zarządów budynków mieszkalnych (Monitor Polski Nr 65, poz. 307) zarządza się, co następuje:

I.

Uwagi ogólne.

§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o uchwale, należy przez to rozumieć uchwałę nr 232 Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1960 r. w sprawie zasad organizacji finansowej i systemu finansowego zarządów budynków mieszkalnych (Monitor Polski Nr 65, poz. 307),
2)
o przedsiębiorstwie, należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa zarządów budynków mieszkalnych, działające według zasad pełnego rozrachunku gospodarczego,
3)
o właściwej radzie narodowej, należy przez to rozumieć radę narodową powiatu, miasta lub dzielnicy, z której budżetem rozlicza się przedsiębiorstwo.

II.

Planowanie i rozliczanie dopłat budżetowych.

§  2.
1.
Jeżeli dochody własne z działalności podstawowej przedsiębiorstwa, pomniejszone o należne wpłaty na Fundusz Gospodarki Mieszkaniowej oraz o kwoty przeznaczone na spłatę kredytów, o których mowa w § 7 uchwały nr 233 Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1960 r. w sprawie zasad finansowania budowy lokali handlowych i usługowych w uspołecznionym budownictwie mieszkaniowym i administracyjnym (Monitor Polski Nr 65, poz. 308) nie pokrywają kosztów normatywnych działalności podstawowej powiększonych o 3% marży zarobkowej – prezydia rad narodowych ustalają dla przedsiębiorstw rozliczających się z ich budżetami dopłatę budżetową na pokrycie tej różnicy.
2.
Dopłata budżetowa ustalana jest jako norma w stosunku rocznym na 1 m2 powierzchni użytkowej administrowanych przez przedsiębiorstwo budynków.
3.
Norma dopłaty budżetowej określonej w ust. 2 może ulec zmianie w ciągu roku jedynie z tytułu:
1)
zmian stawek płac, taryf i cen materiałów (§ 3 ust. 4 uchwały),
2)
zmian organizacyjnych (§ 5 uchwały).

Korekta powyższa powinna być dokonana z równoczesnym przeprowadzeniem w obowiązującym trybie zmian w budżecie i w planach techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw.

4.
Wysokość dopłaty określonej w ust. 1 podlega korekcie o wyniki innej działalności, o której mowa w § 6 uchwały, z uwzględnieniem przepisów § 20 niniejszego zarządzenia.
5.
Globalna suma rocznej dopłaty wynika z uchwalonego budżetu i zatwierdzonych w obowiązującym trybie planów techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw.
§  3.
1.
Dopłaty budżetowe przekazuje się na rachunek rozliczeniowy przedsiębiorstwa za okresy miesięczne w terminie do dnia 8 każdego miesiąca w wysokości 1/3 dopłaty budżetowej ustalonej w planie kwartalnym.
2.
Otrzymane przez przedsiębiorstwo dopłaty miesięczne mają charakter zaliczkowy. Rozliczenia z tytułu dopłat budżetowych przedsiębiorstwo dokonuje po zakończeniu każdego kwartału w ciągu 5 dni po terminie przewidzianym na sporządzenie kwartalnych sprawozdań finansowych, przyjmując przy rozliczeniu średnią powierzchnię użytkową administrowanych budynków od początku roku do końca kwartału sprawozdawczego. Kwartalnymi sprawozdaniami finansowymi przedsiębiorstwo obejmuje rozliczenie z dopłaty budżetowej sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
3.
Jeżeli otrzymane przez przedsiębiorstwo w ciągu kwartału zaliczkowe dopłaty miesięczne są wyższe od dopłaty należnej, nadpłata podlega zarachowaniu na poczet zaliczkowej dopłaty następnego okresu. W odniesieniu do IV kwartału nadpłata jako rozliczenie z roku ubiegłego podlega zwrotowi do budżetu właściwej rady narodowej w ciągu 10 dni, licząc od daty zatwierdzenia sprawozdania rocznego przedsiębiorstwa.
4.
Jeżeli otrzymane przez przedsiębiorstwo w ciągu kwartału zaliczkowe dopłaty miesięczne są niższe od dopłaty należnej, brakująca różnica zostaje przekazana najpóźniej łącznie z najbliższą zaliczkową miesięczną dopłatą budżetową. W odniesieniu do IV kwartału różnica podlega pokryciu z budżetu właściwej rady narodowej – niezależnie od bieżącej dopłaty zaliczkowej – w ciągu 10 dni, licząc od daty zatwierdzenia sprawozdania rocznego przedsiębiorstwa.
§  4.
Przedsiębiorstwo prowadzi odrębną ewidencję księgową należnych dopłat budżetowych.

III.

Planowanie i rozliczanie wpłat z zysku lub nadwyżek marży zarobkowej.

§  5.
Przedsiębiorstwa otrzymujące dopłaty budżetowe nie planują wpłat do budżetu z tytułu marży zarobkowej.
§  6.
1.
Przedsiębiorstwo nie korzystające z dopłaty budżetowej planuje wpłatę do budżetu właściwej rady narodowej tej części zysku z całokształtu działalności – z uwzględnieniem przepisów § 20 zarządzenia – która przekracza wysokość 3% normatywnych kosztów działalności podstawowej przedsiębiorstwa.
2.
Wpłaty z zysku przedsiębiorstwo dokonuje zaliczkowo w terminie do dnia 15 każdego miesiąca w wysokości 1/3 planowanej wpłaty kwartalnej.
§  7.
1.
Podstawą do rozliczeń z budżetem właściwej rady narodowej z wyników działalności przedsiębiorstwa jest kwartalne (roczne) sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Przedsiębiorstwo dokonuje kwartalnych (rocznych) rozliczeń wynikowych z budżetem właściwej rady narodowej według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§  8.
1.
Jeżeli na podstawie rozliczenia wynikowego okaże się, że dokonane zaliczkowo wpłaty miesięczne przekraczają należną kwotę wpłat z zysku, wydział finansowy prezydium właściwej rady narodowej zaliczy nadpłacone kwoty na poczet wpłat okresu następnego lub dokona ich zwrotu w terminie 5 dni od otrzymania odpowiedniego wniosku przedsiębiorstwa.
2.
W razie gdy na podstawie rozliczenia wynikowego okaże się, że nadwyżka (ponad 3% normatywnych kosztów działalności podstawowej) osiągniętego zysku przekracza dokonane zaliczkowo wpłaty miesięczne, przedsiębiorstwo wpłaca różnicę do budżetu w ciągu 5 dni, licząc od daty terminu przewidzianego na sporządzenie sprawozdania finansowego.
§  9.
Ustalona na podstawie kwartalnych (rocznych) sprawozdań finansowych marża zarobkowa z całokształtu działalności przedsiębiorstwa, przekraczająca 3% normatywnych kosztów działalności podstawowej – niezależnie od otrzymania przez przedsiębiorstwo dopłaty budżetowej wymienionej w §§ 2–4 zarządzenia – podlega wpłacie do budżetu właściwej rady narodowej jako wpłata z zysku w ciągu 5 dni po terminie przewidzianym na sporządzenie kwartalnych (rocznych) sprawozdań finansowych. Ewentualne nadpłaty z tytułu wpłat dokonanych w poprzednich kwartałach podlegają zwrotowi z budżetu w ciągu 5 dni od otrzymania odpowiedniego wniosku przedsiębiorstwa.
§  10.
1.
Przy kwartalnych rozliczeniach wynikowych za I, II i III kwartał przedsiębiorstwo nie dokonuje korekty marży zarobkowej lub zysku z tytułu niewykonania planu inkasa należności własnych.
2.
Przy rozliczeniu wyników za IV kwartał przedsiębiorstwo dokonuje korekty marży zarobkowej lub zysku, o której mowa w ust. 1. Ustalone na skutek tej korekty kwoty podlegają wpłacie do budżetu właściwej rady narodowej.
§  11.
1.
W razie niedokonania przez przedsiębiorstwo wpłat do budżetu w terminach określonych w zarządzeniu, bank na wniosek wydziału finansowego prezydium właściwej rady narodowej dokona przelewu należnej kwoty wpłat do budżetu w ciężar rachunku rozliczeniowego przedsiębiorstwa.
2.
Od nie uiszczonych w terminie wpłat pobiera się odsetki za zwłokę w wysokości 0,05% należnej kwoty za każdy dzień zwłoki.
3.
Odsetki oblicza przedsiębiorstwo i przelewa je wraz z należną wpłatą.
§  12.
W razie poniesienia straty z całokształtu działalności przedsiębiorstwo otrzymuje dotacje z budżetu na pokrycie straty w terminie do dnia 20 po rozliczeniu wyników kwartalnych na podstawie sprawozdania finansowego przy jednoczesnym podjęciu przez prezydium właściwej rady narodowej środków zapewniających uzdrowienie działalności gospodarczej przedsiębiorstwa (§ 14 ust. 2 uchwały).
§  13.
1.
Przedsiębiorstwo dokonuje ostatecznego rozliczenia rocznego z budżetem właściwej rady narodowej na podstawie zatwierdzonego zgodnie z obowiązującymi przepisami rocznego sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa w ciągu 20 dni po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania.
2.
Przy rozliczeniu rocznym marża zarobkowa lub zysk podlega weryfikacji w trybie uchwały nr 187 Rady Ministrów z dnia 12 maja 1959 r. w sprawie rewizji finansowo-księgowej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski Nr 58, poz. 278) oraz korekcie w myśl przepisów §§ 4 i 5 uchwały (niewykonanie planu inkasa należności własnych).
3.
Za nieprawidłową marżę zarobkową lub zysk uważa się marżę zarobkową lub zysk osiągnięte przez przedsiębiorstwo w sposób naruszający interes społeczny lub obowiązujące przepisy, a w szczególności przez:
1)
niedokonywanie odpisów na fundusz napraw ustalonych na podstawie § 3 uchwały,
2)
niedokonywanie planowanych nakładów na bezpieczeństwo i higienę pracy,
3)
naruszenie obowiązujących przepisów dotyczących ustalania bądź stosowania cen i taryf,
4)
niedokonywanie prawidłowych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych określonych przez Ministra Gospodarki Komunalnej (§ 18),
5)
nieprawidłowe rozliczenie kosztów.
4.
Nieprawidłowa oraz niezależna od działalności przedsiębiorstwa marża zarobkowa lub zysk podlega wpłacie w 50% na rachunek wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) z przeznaczeniem na fundusz napraw przedsiębiorstw danego województwa (lub miasta wyłączonego z województwa) oraz w 50% wpłacie do budżetu właściwej rady narodowej.

IV.

Fundusz rozwoju.

§  14.
1.
Fundusz rozwoju tworzy się:
1)
w przedsiębiorstwach korzystających z dopłaty budżetowej – z marży zarobkowej, w pozostałych przedsiębiorstwach – z zysku, w części określonej wskaźnikiem procentowym w planie przedsiębiorstwa,
2)
z kwot uzyskanych ze zmniejszenia zapotrzebowania na środki obrotowe w ciągu roku,
3)
z nadwyżek środków obrotowych na początek roku z wyjątkiem nadwyżki na początek 1961 r.,
4)
z części nie wykorzystanych dotacji budżetowych, o których mowa w § 25 uchwały.
2.
Podziału nie wykorzystanych dotacji budżetowych wymienionych w ust. 1 pkt 4 na część przeznaczoną na fundusz rozwoju i na część przeznaczoną na fundusz napraw przedsiębiorstwo dokonuje we własnym zakresie.
3.
Podstawę do ustalenia odpisów na fundusz rozwoju stanowią przy rozliczeniach kwartalnych należna marża lub zysk wykazane w sprawozdaniach kwartalnych, a przy rozliczeniu rocznym prawidłowa marża zarobkowa lub zysk prawidłowy ustalone w zatwierdzonym w obowiązującym trybie sprawozdaniu rocznym.
4.
Środki funduszu rozwoju pozostają na rachunku rozliczeniowym przedsiębiorstwa.
§  15.
1.
Fundusz rozwoju przeznaczony jest przede wszystkim na finansowanie wzrostu środków obrotowych w granicach normatywu po uwzględnieniu pasywów stałych, a ponadto na pokrycie niedoboru środków obrotowych, z wyjątkiem niedoboru środków obrotowych na początek 1961 r.
2.
Środki funduszu rozwoju przedsiębiorstwo ewidencjonuje na odrębnym koncie "Fundusz rozwoju". Środki funduszu rozwoju przeznaczone na finansowanie środków obrotowych zgodnie z zatwierdzonym rocznym sprawozdaniem finansowym zwiększają fundusz statutowy przedsiębiorstwa.
3.
Pozostałe środki funduszu rozwoju przedsiębiorstwo przeznacza w końcu roku na fundusz napraw.

V.

Fundusz napraw.

§  16.
1.
Odpisów środków na fundusz napraw wymienionych w § 23 ust. 1 pkt 1 uchwały dokonuje się w ciężar kosztów własnych działalności podstawowej przedsiębiorstwa opierając się na ustalonych w obowiązującym trybie stawkach i kwotach odpisów na fundusz napraw.
2.
Odpisy na fundusz napraw za okresy miesięczne ustala się zaliczkowo w wysokości 1/3 odpisów planowanych kwartalnie. Przedsiębiorstwo do dnia 12 każdego miesiąca odprowadza na rachunek funduszu kwoty zaliczkowych odpisów miesięcznych.
3.
Odpisy na fundusz napraw za okresy kwartalne i za rok ustala się w wysokości wynikającej z przemnożenia średniej powierzchni użytkowej administrowanych budynków przez ustaloną w obowiązującym trybie stawkę odpisów na fundusz napraw.
4.
Różnica pomiędzy kwotą zaliczkowych odpisów na fundusz napraw za każdy kwartał a ustaloną faktyczną wysokością odpisów kwartalnych (rocznych) na ten fundusz wpływa odpowiednio na zwiększenie bądź zmniejszenie kosztów działalności podstawowej przedsiębiorstwa w danym okresie sprawozdawczym.
§  17.
Wymienione w § 23 ust. 1 pkt 2, 6, 7 i 8 uchwały (z wyjątkiem określonych w § 18 zarządzenia) środki, otrzymane przez przedsiębiorstwo i przeznaczone na naprawy, przedsiębiorstwo odprowadza bezpośrednio na rachunek bankowy funduszu napraw, niezależnie od środków finansowych uzyskanych z odpisów na fundusz napraw.
§  18.
1.
Amortyzacji środków trwałych określonych przez Ministra Gospodarki Komunalnej przedsiębiorstwo dokonuje w ciężar kosztów własnych na podstawie obowiązujących stawek odpisów.
2.
Kwotę amortyzacji (ust. 1) przedsiębiorstwo odprowadza na fundusz napraw jako środki wymienione w § 23 ust. 1 pkt 8 uchwały.
3.
Wymienione w § 16 ust. 1, 2 i 4 termin, tryb odprowadzania oraz zasady rozliczania odpisów na fundusz napraw stosuje się odpowiednio do amortyzacji.
§  19.
Dotacje rad narodowych, o których mowa w § 23 ust. 1 pkt 7 uchwały, nie zwiększają dopłaty budżetowej przedsiębiorstwa (§§ 2–4 zarządzenia), lecz są traktowane jako inne dotacje dla przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym.
§  20.
Wykonane systemem gospodarczym własne remonty kapitalne i drobne inwestycje przedsiębiorstwo rozlicza według obowiązujących cenników. Wynikający z tego tytułu zysk przeznacza się na fundusz napraw, a strata wchodzi do wyników innej działalności przedsiębiorstwa.
§  21.
1.
Środki funduszu napraw akumulowane są na odrębnym rachunku bankowym i są przeznaczone na finansowanie remontów kapitalnych i drobnych inwestycji wszystkich środków trwałych przedsiębiorstwa, a także na finansowanie konserwacji i remontów bieżących administrowanych przez przedsiębiorstwo budynków.
2.
Nie wykorzystane na koniec roku środki na rachunku funduszu napraw przechodzą na rok następny.
§  22.
1.
W razie gdy zgromadzone środki na rachunku funduszu napraw nie wystarczają na pokrycie wydatków na naprawy, których dokonanie jest konieczne w danym okresie, bank może udzielić przedsiębiorstwu na te cele kredytu antycypacyjnego na poczet planowanych wpływów na fundusz napraw. Kredyt ten podlega spłacie do końca roku kalendarzowego.
2.
Zasady i tryb udzielania oraz spłaty kredytów bankowych udzielanych przez bank z rachunku kaucji mieszkaniowych, o których mowa w § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 października 1960 r. w sprawie wysokości kaucji oraz warunków wynajmowania lokali mieszkalnych w domach nowych i odbudowanych (Dz. U. Nr 53, poz. 305) oraz w § 23 ust. 1 pkt 6 uchwały, regulują odrębne przepisy.

VI.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  23.
Przedsiębiorstwa zaniechają odprowadzania do budżetów terenowych zainkasowanych od najemców podatków od lokali i miejskiego. Wpływy uzyskane przez przedsiębiorstwo z tego tytułu traktuje się jako dochód własny przedsiębiorstwa.
§  24.
Jeżeli w ramach działalności przedsiębiorstwa występują administracje domów mieszkalnych działające na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym – dopłatę budżetową otrzymuje i rozlicza przedsiębiorstwo, które przeprowadza podział kwot dla poszczególnych administracji domów mieszkalnych. Rozliczenia z wyników działalności dokonuje również przedsiębiorstwo.
§  25.
Rozliczenia z budżetem terenowym z tytułu zysków i strat za 1960 r., jak również rozliczenia z tytułu nadwyżek lub niedoboru środków obrotowych na dzień 1 stycznia 1961 r. przedsiębiorstwo dokonuje na podstawie przepisów zarządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 1955 r. w sprawie rozliczeń z budżetami terenowymi z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych (Monitor Polski Nr 21, poz. 207).
§  26.
W sprawach nie unormowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się odpowiednio przepisy dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1950 r. Nr 49, poz. 452, z 1959 r. Nr 11, poz. 61 i z 1960 r. Nr 51, poz. 300), dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 25) oraz przepisy ustawy o prawie budżetowym i przepisy wydane na jego podstawie.
§  27.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1961 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

PLAN I ROZLICZENIE DOPŁATY BUDŻETOWEJ

w zł
Poz. Wyszczególnienie Plan Wykonanie za .......... kwartały
roczny roczny po zmianach za .......... kwartały
1 2 3 4 5 6
1 Średnia wielkość powierzchni administrowanej w m2
2 Koszty normatywne działalności podstawowej ×
2a w tym na 1 m2 ×
3 3% marży zarobkowej
4 Dochody własne z działalności podstawowej (bez funduszu gospodarki mieszkaniowej i spłaty kredytów za lokale handlowe i usługowe) ×
5 Dopłata budżetowa do działalności podstawowej – planowana (poz. 2+poz. 3–poz. 4) ×
5a Dopłata budżetowa normatywna na 1 m2 (poz. 5 : poz. 1) ×
6 Dopłata budżetowa do działalności podstawowej – należna × × ×
7 Wynik innej działalności (bez zysku z § 20 zarządzenia)
8 Dopłata ogółem – planowana (poz. 5±poz. 7) ×
9 Dopłata ogółem – należna (poz. 6±poz. 7) × × ×
10 Dopłata ogółem – otrzymana od początku roku × × ×
11 Nadpłata (poz. 10–poz. 9) × × ×
12 Niedopłata (poz. 9–poz. 10) × × ×

Uzupełnienie do kol. 4:

Różnica w stosunku do planu rocznego (kol. 3) Kwota ogółem na 1 m2
Zmiany płac, taryf, cen (§ 3 ust. 4 uchwały) ±
Zmiany organizacyjne (§ 5 uchwały) ±
Razem ± zmiana dopłaty

Dane uzupełniające do pozycji 1 – Średnia wielkość powierzchni administrowanej w m2:

Stan na koniec miesiąca: stycznia lutego marca 1+2+3/3 = średnia I kwartału kwietnia maja czerwca 1+2+3+4+5+6/6 = średnia za II kwartały lipca sierpnia września 1+2+3+4+5+6+7+8+9/9 = średnia za III kwartały października listopada grudnia 1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12/12 = średnia roczna
1 2 3 I 4 5 6 II 7 8 9 III 10 11 12 IV
Plan
Wykonanie

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ROZLICZENIE WYNIKÓW Z BUDŻETEM Z TYTUŁU ZYSKU, MARŻY ZAROBKOWEJ LUB STRATY

w zł
Poz. Wyszczególnienie Plan Wykonanie za .......... kwartały
roczny roczny po zmianach za .......... kwartały
1 2 3 4 5 6
1 Średnia wielkość powierzchni administrowanej w m2
2 Koszty działalności podstawowej ×
2a w tym: na 1 m2 ×
3 3% normatywnych kosztów działalności podstawowej
Wypełniają przedsiębiorstwa nie korzystające z dopłaty budżetowej 4 Akumulacja z całokształtu działalności (bez zysku z § 20 zarządzenia)
5 Fundusz gospodarki mieszkaniowej
6 Spłata kredytów za lokale handlowe i usługowe
7 Zyski i straty nadzwyczajne (+ –) × × ×
8 Zysk (poz. 4 – poz. 5 – poz. 6 ± poz. 7)
9 w tym: zysk niezależny i nieprawidłowy × × ×
10 Zysk prawidłowy (poz. 8 – poz. 9)
11 Zysk w wysokości 3% normatywnych kosztów działalności podstawowej
12 Należne wpłaty z zysku do budżetu (poz. 10 – poz. 11)
13 Należne wpłaty 50% zysku niezależnego i nieprawidłowego × × ×
14 Należne wpłaty części zysku za niewykonanie planu inkasa × × ×
15 Razem (poz. 12 + poz. 13 + poz. 14)
16 Dokonane wpłaty z zysku do budżetu × × ×
17 Nadpłata do zwrotu lub zaliczenia na okres następny (poz. 16 – poz. 15) × × ×
18 Niedopłata (poz. 15 – poz. 16) × × ×
19 Strata × × ×
Wypełniają przedsiębiorstwa otrzymujące dopłatę budżetową 20 Akumulacja z działalności podstawowej
21 Fundusz gospodarki mieszkaniowej
22 Spłata kredytów za lokale handlowe i usługowe
23 Zyski i straty nadzwyczajne (+ –) × × ×
24 Wynik (poz. 20 – poz. 21 – poz. 22 ± poz. 23)
25 Marża zarobkowa niezależna i nieprawidłowa × × ×
26 Marża zarobkowa prawidłowa (poz. 24 – poz. 25)
27 Marża zarobkowa w wysokości 3% normatywnych kosztów działalności podstawowej
28 Należna wpłata do budżetu nadwyżki marży zarobkowej ponad 3% (poz. 26 – poz. 27) × × ×
29 Nadpłata z poprzednich okresów do zwrotu przedsiębiorstwu (§ 9 zarządzenia) × × ×
30 Należna wpłata do budżetu 50% marży zarobkowej niezależnej i nieprawidłowej × × ×
31 Należna wpłata części marży zarobkowej za niewykonanie planu inkasa × × ×
32 Razem wpłata marży zarobkowej do budżetu (poz. 28 – poz. 29 + poz. 30 + poz. 31) × × ×
33 Strata × × ×

Należne odsetki za zwłokę w kwocie .......... zł, licząc .......... dni po 0,05% za każdy dzień zwłoki od sumy zł .......... przelano na rachunek dochodów budżetowych budżetu (dział .......... rozdział ..........) w dniu .......... 196... r. czekiem – zleceniem przelewowym nr ..........

..........

(podpisy)

.......... dnia .......... 1961 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1961.21.101

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb rozliczeń przedsiębiorstw zarządów budynków mieszkalnych z budżetami terenowymi z tytułu dopłat budżetowych, zysku oraz określenie szczegółowych zasad i trybu dokonywania odpisów na fundusz rozwoju i fundusz napraw.
Data aktu: 10/02/1961
Data ogłoszenia: 08/03/1961
Data wejścia w życie: 08/03/1961, 01/01/1961