Przyjmowanie i rozpatrywanie przez uspołecznione przedsiębiorstwa usługowe i ich zakłady skarg i wniosków oraz tryb zawiadamiania o ich załatwieniu.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU DROBNEJ WYTWÓRCZOŚCI
z dnia 20 grudnia 1960 r.
w sprawie przyjmowania i rozpatrywania przez uspołecznione przedsiębiorstwa usługowe i ich zakłady skarg i wniosków oraz trybu zawiadamiania o ich załatwianiu.

Na podstawie § 34 uchwały nr 357 Rady Ministrów z dnia 13 października 1960 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Monitor Polski Nr 80, poz. 367) zarządza się, co następuje:
§  1.
Państwowe przedsiębiorstwa usługowe, spółdzielnie i inne uspołecznione jednostki organizacyjne prowadzące działalność usługową obowiązane są do przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w ustalonych godzinach pracy.
§  2.
Dyrektorzy przedsiębiorstw (prezesi zarządów spółdzielni) albo ich zastępcy przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych dniach i godzinach pracy, a ponadto co najmniej raz w tygodniu po godzinie 16.
§  3.
Informacje o dniach i godzinach przyjęć obywateli w sprawach skarg i wniosków przez jednostki wymienione w §§ 1 i 2 powinny się znajdować w tych jednostkach oraz w każdej podległej im placówce usługowej (zakładzie, punkcie przyjęć), wywieszone w widocznym miejscu.
§  4.
1.
Skargi i wnioski obywateli, wnoszone na piśmie lub ustnie do protokołu, jeżeli nie są załatwiane bezpośrednio - powinny być ewidencjonowane w sposób odróżniający je od pozostałych spraw.
2.
W rejestrach prowadzonych do tego celu należy m.in. wpisywać:
1)
datę wniesienia skargi lub wniosku;
2)
komórkę organizacyjną odpowiedzialną za załatwienie skargi lub wniosku;
3)
sposób załatwienia skargi lub wniosku;
4)
datę powiadomienia wnoszącego o sposobie załatwienia skargi lub wniosku.
§  5.
1.
Skargi i wnioski obywateli wniesione na piśmie lub ustnie do protokołu powinny być rozpatrzone bezzwłocznie i załatwione najpóźniej w terminie dwu miesięcy od daty ich wniesienia.
2.
O sposobie załatwienia skargi lub wniosku wnoszący powinien być powiadomiony pisemnie.
§  6.
1.
W każdym zakładzie usługowym (punkcie przyjęć zamówień) podporządkowanym jednostkom, o których mowa w § 1, powinna być prowadzona książka do wpisywania skarg i wniosków.
2.
Książka powinna być udostępniona obywatelowi (klientowi) na każde jego żądanie.
3.
Opiekę nad książką powinien sprawować kierownik zakładu lub wyznaczony przez niego pracownik, stale przebywający w zakładzie. Opieka nad książką powinna być organizowana w ten sposób, by klient mógł ją w każdej chwili otrzymać.
4.
Od osób zamierzających dokonać w książce wpisu pracownicy zakładów usługowych nie mogą żądać okazania jakichkolwiek dowodów ani podawania personalii.
5.
Pracownicy obowiązani są udzielić korzystającym z książek niezbędnej pomocy dla dokonania wpisu (wskazać miejsce, gdzie można spokojnie wpisać skargę lub wniosek, użyczyć przyborów do pisania itp.).
6.
Przy książce powinien być zawsze przymocowany zatemperowany ołówek kopiowy, a wewnątrz książki kalka w celu sporządzenia skargi lub wniosku w dwu egzemplarzach.
7.
Na żądanie wpisującego pracownik, o którym mowa w ust. 3, obowiązany jest potwierdzić na piśmie złożenie skargi lub wniosku.
§  7.
Kierownik zakładu usługowego obowiązany jest codziennie sprawdzać stan zapisów w książce.
§  8.
1.
Skargi i wnioski obywateli wpisane do książki skarg i wniosków powinny być przez kierownika zakładu usługowego załatwione bezzwłocznie, a najdalej w ciągu 3 dni od daty wpisania.
2.
O sposobie załatwienia skargi lub wniosku należy poinformować wpisującego na piśmie, chyba że jest to niemożliwe ze względu na brak jego adresu. Jeżeli skarga lub wniosek załatwiony jest bezpośrednio po wpisie, należy poinformować wpisującego o sposobie załatwienia i uzyskać potwierdzenie tego faktu w formie podpisanej przez niego adnotacji w książce skarg i wniosków.
§  9.
1.
Skargi i wnioski nie załatwione pozytywnie przez kierownika zakładu usługowego (punktu przyjęć) oraz te skargi i wnioski, których załatwienie wykracza poza jego właściwość lub możliwości, powinny być w terminie 3 dni od daty ich wpisania przekazane do załatwienia dyrekcji przedsiębiorstwa (zarządowi spółdzielni).
2.
Kierownik zakładu usługowego przekazuje dyrekcji przedsiębiorstwa (zarządowi spółdzielni) kopie kalkowe, a jeżeli kopie są nieczytelne - odpisy sporządzone z wpisanych, a nie załatwionych skarg lub wniosków, oraz załącza własne wyjaśnienia bądź propozycje załatwienia skargi lub wniosku. O przekazaniu sprawy do załatwienia dyrekcji przedsiębiorstwa (zarządowi spółdzielni) kierownik zakładu obowiązany jest zawiadomić osobę, która dokonała wpisu.
3.
Dyrekcja przedsiębiorstwa (zarząd spółdzielni) obowiązana jest rozpatrzyć skargę lub wniosek, przekazane do załatwienia w trybie określonym w ust. 1 i 2, w zasadzie w terminie jednego miesiąca, a najdalej w ciągu dwu miesięcy od daty ich wpisania do książki i w tym terminie zawiadomić osobę zainteresowaną i zakład o sposobie załatwienia.
§  10.
Dyrektorzy przedsiębiorstw (prezesi zarządów spółdzielni) określonych w § 1 sprawują nadzór nad rozpatrywaniem skarg i wniosków w przedsiębiorstwach (spółdzielniach).
§  11.
1.
Kontrolę prawidłowości załatwiania skarg i wniosków, wpisanych do książek w zakładach usługowych, sprawują jednostki nadrzędne przedsiębiorstw (spółdzielni) prowadzących działalność usługową.
2.
Uprawnienie do kontroli załatwienia skarg i wniosków wpisanych do książek w zakładach usługowych przysługuje również przedstawicielom wydziałów prezydiów rad narodowych, właściwych do koordynacji działalności zakładów usługowych w myśl § 7 uchwały nr 194 Rady Ministrów z dnia 9 czerwca 1960 r. w sprawie rozwoju usług dla ludności w latach 1961-1965 (Monitor Polski Nr 55, poz. 262) oraz organom kontroli społecznej.
3.
W książkach skarg i wniosków należy odnotowywać daty przeprowadzania kontroli, z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby kontrolującej, jej podpisu oraz uwag i zaleceń przekazanych w czasie kontroli.
§  12.
1.
Analiza wpisów skarg i wniosków oraz sposobu ich załatwienia powinna być włączona do tematyki narad roboczych w przedsiębiorstwach (spółdzielniach) w celu usprawnienia pracy zakładów usługowych.
2.
Jednostki nadrzędne przedsiębiorstw (spółdzielni) powinny dokonywać przynajmniej raz w roku ogólnej oceny załatwiania skarg i wniosków przez podległe przedsiębiorstwa (spółdzielnie) na podstawie nadesłanych sprawozdań i przeprowadzonych kontroli.
§  13.
1.
Dyrekcja przedsiębiorstwa (zarząd spółdzielni) wydaje książki do wpisywania skarg i wniosków kierownikom zakładów oraz prowadzi ich ewidencję.
2.
Książkę wydaje się kierownikowi zakładu usługowego za pokwitowaniem, z ponumerowanymi kartami i wypełnioną pierwszą stroną książki, zawierającą:
1)
adres zakładu usługowego, dla którego książka jest przeznaczona, oraz nazwisko i imię kierownika tego zakładu;
2)
odcisk pieczęci przedsiębiorstwa (spółdzielni), któremu zakład podlega;
3)
adres i numer telefonu wydziału przemysłu prezydium właściwej rady narodowej stopnia powiatowego;
4)
numer książki w danym zakładzie, jeżeli zakład posiada więcej niż jedną książkę.
3.
Wzór wewnętrznych kart książek zawiera załącznik do zarządzenia.
4.
Wydanie nowej książki następuje po wykorzystaniu i zwróceniu starej książki.
§  14.
Do czasu wydrukowania książek do wpisywania skarg i wniosków według wzoru określonego niniejszym zarządzeniem mogą być w zakładach usługowych używane książki dotychczasowe.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1961 r.

ZAŁĄCZNIK 

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024