Zasady i tryb wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w browarach.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 25 października 1958 r.
w sprawie zasad i trybu wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w browarach.

Na podstawie art. 4 ust. 2 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 25) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy wstępne.

§  1.
Zarządzenie normuje zasady i tryb wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w browarach prowadzonych przez przedsiębiorstwa gospodarki uspołecznionej, wprowadzonego przez § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 1958 r. w sprawie wprowadzenia szczególnego nadzoru podatkowego oraz ogólnych zasad wykonywania tego nadzoru (Dz. U. Nr 66, poz. 323).
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o wydziale finansowym PPRN, rozumie się przez to wydział finansowy prezydium powiatowej (dzielnicowej) rady narodowej i miejskiej rady narodowej miasta stanowiącego powiat miejski.

II.

Szczególny nadzór podatkowy.

§  3.
1.
Pracownik szczególnego nadzoru podatkowego nadzoruje wszelkie czynności przy produkcji piwa w celu:
1)
sprawdzenia prawidłowości przebiegu procesu produkcji pod względem ilości i rodzaju zużytych surowców i materiałów,
2)
ilości wyprodukowanego piwa,
3)
magazynowania,
4)
sprzedaży piwa.
2.
W browarach prowadzonych przez państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego sprawują czynności kontrolne, wymienione w ust. 1 pkt 1, tylko doraźnie, stosując przy tym przepisy wydane przez Ministra Rolnictwa dla podległych mu organów w zakresie kontroli produkcji piwa.
§  4.
Minister Finansów może ustanowić w browarach stały nadzór na wniosek wydziału finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej w przypadkach, gdy wprowadzenie takiego nadzoru jest celowe ze względu na wielkość produkcji, dużą częstotliwość czynności produkcyjnych, wymagających obecności pracownika nadzoru podatkowego, położenie zakładu itp.
§  5.
1.
Browary powinny posiadać dla celów kontroli:
1)
pojemniki 1- i 10-litrowe,
2)
wagę dziesiętną wraz z odpowiednim kompletem odważników,
3)
przyrządy i przybory do badania zawartości ekstraktu w brzeczce i piwie oraz do oznaczania zawartości alkoholu w piwie, z właściwymi tablicami redukcyjnymi.
2.
Przyrządy i naczynia wymienione w ust. 1, z wyjątkiem przyrządu do oznaczania zawartości alkoholu w piwie, powinny posiadać ważną cechę legalizacyjną.
§  6.
1.
W komisjach przemiaru naczyń działających zgodnie z przepisami, wydanymi przez właściwych ministrów, biorą udział pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego.
2.
Dokumenty przemiaru naczyń załącza się do akt urzędowego sprawdzenia przeprowadzonego zgodnie z § 13 rozporządzenia Ministra Finansów wymienionego w § 1.
§  7.
Browar obowiązany jest najpóźniej na 2 dni przed rozpoczęciem procesu produkcyjnego podać wydziałowi finansowemu PPRN wykaz terminów warek na następny okres.
§  8.
Produkcja piwa powinna odbywać się zgodnie z wykazem terminów procesów produkcyjnych (§ 7) i opisem procesu technologicznego.
§  9.
Zmiany w ustalonym planie produkcji browar obowiązany jest zanotować na odpisie wykazu terminów (§ 7), a zmiany dotyczące okresu czasu ponad 3 dni zgłosić wydziałowi finansowemu PPRN w terminie ustalonym w § 7.
§  10.
1.
Gotowe piwo wolno przechowywać, rozlewać do naczyń i wydawać tylko w naczyniach i pomieszczeniach na ten cel przeznaczonych.
2.
W pomieszczeniu przeznaczonym do przechowywania gotowego piwa powinna być umieszczona tablica, na której należy wykazywać szczegółowy stan zapasów piwa w końcu każdego dnia.
§  11.
1.
Wysokość dopuszczalnych zaników na pokrycie naturalnych strat, które powstają w czasie wyrobu poszczególnych rodzajów piwa w poszczególnych działach (fazach) produkcji w czasie od wybicia brzeczki z kotła warzelnego do przelania gotowego piwa do naczyń transportowych, ustala się zgodnie z przepisami wydanymi przez właściwych ministrów.
2.
Na podstawie zaników w poszczególnych fazach produkcji (ust. 1) ustala się zanik ogólny w procentach objętościowych w stosunku do brzeczki gorącej.
3.
O wysokości zaników zatwierdzonych dla każdego browaru jednostka nadrzędna browaru obowiązana jest zawiadomić terenowo właściwy wydział finansowy PPRN przed rozpoczęciem roku kalendarzowego.
§  12.
1.
Pracownicy nadzoru podatkowego obowiązani są badać wysokość rzeczywistych zaników przy produkcji piwa w porównaniu z wysokością ustalonych dla browaru zaników dopuszczalnych.
2.
W razie stwierdzenia, że rzeczywiste zaniki w poszczególnych działach produkcyjnych browaru znacznie się różnią od ustalonej dla browaru wysokości dopuszczalnych zaników (§ 11), wydział finansowy PPRN może zażądać ponownego ustalenia wysokości dopuszczalnych zaników dla takiego browaru w obecności pracownika nadzoru podatkowego.
3.
W tym przypadku browar obowiązany jest na 3 dni naprzód zawiadomić wydział finansowy PPRN o zamierzonym ponownym ustaleniu dopuszczalnych zaników na bieżący okres roczny.
§  13.
System księgowości oraz dokumentacji rozrachunkowej produkcji i zbytu, obowiązujący w browarach, stanowi podstawę do czynności kontrolnych pracowników nadzoru podatkowego.
§  14.
1.
Na każdą przesyłkę piwa, przeznaczonego do rozwózkowej sprzedaży, przed wysłaniem piwa browar sporządza spis wywozowy w dwóch egzemplarzach zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do zarządzenia.
2.
Spisy wywozowe prowadzi się w zeszytach oparafowanych przez dyrektora przedsiębiorstwa. Każde dwie kolejne karty zeszytu otrzymują ten sam numer kolejny.
3.
Pierwszy egzemplarz spisu wywozowego pozostaje w zeszycie, który ma się znajdować stale w browarze, drugi egzemplarz towarzyszy przesyłce i służy dla celów kontroli obrotu poza browarem.
4.
W spisie wywozowym należy wyszczególnić rodzaj (nazwę) piwa, numery i pojemność naczyń transportowych oraz ogólną ilość litrów poszczególnych rodzajów (nazw) wydanego piwa.
5.
Browar w miarę potrzeby może wprowadzić w spisie wywozowym rubrykę "Data zwrotu beczek".
6.
Ilości piwa zwróconego do browaru, nie sprzedanego w rozwózkowej sprzedaży, powinny być uwidocznione w spisie wywozowym.
§  15.
Blankiety spisów wywozowych browar sporządza na własny koszt.
§  16.
1.
Zapasy piwa podlegają sprawdzeniu zgodnie z przepisami wydanymi przez właściwych ministrów w okresach kwartalnych i rocznych, a ponadto w terminach dowolnych.
2.
Przy obliczaniu zapasów piwa przelicza się półprodukty znajdujące się w poszczególnych działach produkcji na gotowe piwo przy uwzględnieniu dopuszczalnych zaników w poszczególnych fazach produkcji (§ 11 ust. 1).
3.
Wyniki sprawdzenia zapasów powinny być ujęte w odrębnym protokole, podpisanym przez przedstawiciela browaru i kontrolującego.
§  17.
1.
Piwo:
1)
niezdatne do spożycia wskutek zepsucia się w browarze i przeznaczone do zniszczenia,
2)
zniszczone wskutek zdarzenia niezależnego od przedsiębiorstwa,

- powinno być zgłoszone wydziałowi finansowemu PPRN.

2.
Zgłoszenia w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, należy dokonać w terminie 3 dni przed zamierzonym zniszczeniem, w przypadkach zaś, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - w ciągu 24 godzin od chwili stwierdzenia zniszczenia piwa.
3.
Wydział finansowy PPRN może uzależnić zniszczenie piwa (ust. 1 pkt 1) od wyników analizy próbki zepsutego piwa.
4.
Na okoliczność zniszczenia piwa niezdatnego do spożycia należy sporządzić protokół w dwóch egzemplarzach, z których jeden pozostawia się w browarze, drugi przesyła się do wydziału finansowego PPRN. Protokoły podpisuje przedstawiciel browaru i pracownik nadzoru podatkowego.
§  18.
Browar obowiązany jest do dołączenia do każdego sprawozdania o podatku obrotowym załącznika, w którym należy podać pozostałość piwa według rodzajów (nazw) i stawek podatkowych na początek okresu sprawozdawczego, przychód piwa w tym okresie, sumę tych ilości, rozchód piwa w okresie sprawozdawczym, stan zapasów wynikających z ksiąg (saldo) oraz stan rzeczywistego zapasu piwa w magazynie w ostatnim dniu okresu sprawozdawczego. W załączniku tym należy uwidocznić w oddzielnej pozycji ubytek piwa ponad obowiązujące normy według rodzajów (nazw) i stawek podatkowych oraz kwotę podatku obrotowego przypadającą od tych ubytków.

III.

Przepis końcowy.

§  19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

SPIS WYWOZOWY Nr ..........

Piwo w beczkach (syfonach)
Grzbiet spisu wywozowego Rodzaj, nazwa piwa Wywieziono piwa z browaru Zwrócono do browaru piwa nie sprzedanego
nr beczek zawartość, pojemność nr beczek zawartość, pojemność nr beczek zawartość, pojemność nr beczek zawartość, pojemność
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Razem według rubryk 3, 5, 7 wywieziono; rodzaj piwa: Razem według rubryki 9 zwrócono: rodzaj piwa:
Piwo w butelkach
Rodzaj(nazwa) piwa Wywieziono piwa z browaru Zwrócono do browaru piwa nie sprzedanego
butelek o pojemności razem litrów piwa butelek o pojemności razem litrów piwa
0,5 litra 0,33

litra

0.3 litra 0,5

litra

0,33 litra 0,3 •litra

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024