Współdziałanie z organami administracji celnej organów innych działów administracji państwowej oraz zakres świadczeń innych działów administracji państwowej i przedsiębiorstw państwowych na rzecz administracji celnej.

UCHWAŁA NR 11
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 stycznia 1956 r.
w sprawie współdziałania z organami administracji celnej organów innych działów administracji państwowej oraz zakresu świadczeń innych działów administracji państwowej i przedsiębiorstw państwowych na rzecz administracji celnej.

Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 14 lutego 1952 r. o ustroju i zakresie działania administracji celnej (Dz. U. Nr 10, poz. 53) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Organy administracji państwowej obowiązane są współdziałać z organami administracji celnej i udzielać im pomocy w zakresie czynności powierzonych organom celnym, a w szczególności:
1)
przy wykonywaniu kontroli celnej obrotu towarowego z zagranicą w ruchu osobowym i towarowym,
2)
przy zwalczaniu przestępczości celnej,
3)
przy wykonywaniu kontroli celnej i dewizowej osób przekraczających granicę Państwa oraz kontroli celnej i dewizowej przesyłek listowych, listów z podaną wartością i paczek nadsyłanych do kraju lub wysyłanych za granicę.
2.
Minister Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych ustali zasady współpracy organów celnych z organami ochrony granic przy kontroli celnej i dewizowej osób przekraczających granicę Państwa oraz środków przewozowych przybywających z zagranicy i wychodzących za granicę.
§  2.
1.
Przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe" obowiązane jest:
1)
urządzać i oświetlać miejsca odprawy celnej w sposób odpowiadający potrzebom skutecznej kontroli celnej (stacje, place składowe, tory kolejowe, magazyny, rampy itp.);
2)
wykonywać roboty fizyczne przy kontroli celnej towarów i środków przewozowych przy użyciu własnego personelu; przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe" obowiązane jest do wykonywania robót fizycznych przy kontroli celnej towarów tylko wówczas, jeżeli na jego terenie nie działa przedsiębiorstwo posiadające magazyny i składy celne, do którego obowiązków należy wykonywanie tych robót;
3)
dostarczać i utrzymywać w odpowiednim stanie:
a)
lokale na biura urzędów celnych, jeżeli zachodzi potrzeba pomieszczenia biur urzędów celnych na terenie przedsiębiorstwa,
b)
sale odpowiednie do odprawy celnej bagaży osób przekraczających granicę Państwa,
c)
w razie potrzeby odpowiednie pomieszczenia na towary zatrzymane w postępowaniu celnym lub zajęte w postępowaniu karnym;
4)
na wniosek administracji celnej oświetlać, opalać i utrzymywać w porządku pomieszczenia wymienione w pkt 3.
2.
Zarządy portów morskich, rzecznych i lotniczych obowiązane są do świadczeń wymienionych w ust. 1 pkt 3 i 4, a ponadto:
1)
do urządzania i oświetlania miejsc odprawy celnej w sposób odpowiadający potrzebom skutecznej kontroli celnej (cały obszar portowy, place składowe, magazyny, rampy itp.);
2)
do wykonywania robót fizycznych przy kontroli celnej towarów i środków przewozowych przy użyciu własnego personelu.
3.
Przedsiębiorstwa przewozowe inne niż wymienione w ust. 1, trudniące się przewozem osób i towarów przez granicę Państwa, obowiązane są do świadczeń wymienionych w ust. 1.
4.
Przedsiębiorstwa posiadające magazyny i składy celne obowiązane są:
1)
oświetlać pomieszczenia magazynowe i składowe w sposób odpowiadający potrzebom skutecznej kontroli celnej;
2)
wykonywać roboty fizyczne przy kontroli celnej towarów własnym personelem;
3)
w razie potrzeby dostarczać i utrzymywać w odpowiednim stanie:
a)
pomieszczenia biurowe dla pracowników celnych,
b)
odpowiednie pomieszczenia na towary zatrzymane w postępowaniu celnym lub zajęte w postępowaniu karnym;
4)
na wniosek administracji celnej oświetlać, opalać i utrzymywać w porządku pomieszczenia wymienione w pkt 3.
§  3.
1.
W razie braku odpowiednich pomieszczeń dla jednostek administracji celnej przedsiębiorstwa wymienione w § 2 powinny umieszczać w planach inwestycyjnych odpowiedni tytuł inwestycyjny oraz limit na budowę tych pomieszczeń, jeżeli budowa ich przez administrację celną byłaby gospodarczo nie uzasadniona dla jednostki administracji celnej.
2.
Wnioski o umieszczenie w planach inwestycyjnych tytułów inwestycyjnych oraz limitów na budowę pomieszczeń wymienionych w ust. 1 zgłasza Minister Handlu Zagranicznego właściwemu ministrowi, któremu podlega przedsiębiorstwo zobowiązane do świadczenia, w terminach ustalonych przepisami w zakresie opracowywania planów inwestycyjnych.
§  4.
1.
Dla ustalenia rozmiarów świadczeń wymienionych w § 2 powinny być zawarte umowy między poszczególnymi przedsiębiorstwami i urzędami celnymi na zasadzie odpłatności we wszystkich przypadkach, gdy obowiązek wykonania świadczeń ze strony przedsiębiorstwa łączy się z wydatkami, których przedsiębiorstwo nie musiałoby ponosić, gdyby do świadczeń tych nie zostało zobowiązane na podstawie niniejszej uchwały.
2.
W razie sporu rozmiar świadczeń ustala komisja arbitrażowa po zasięgnięciu opinii Ministerstwa Handlu Zagranicznego i ministerstwa właściwego dla drugiej strony.
§  5.
1.
Państwowe przedsiębiorstwo "Polska Poczta, Telegraf i Telefon" obowiązane jest niezależnie od świadczeń wymienionych w § 2 pobierać od nadawców lub odbiorców przesyłek na rachunek administracji celnej należności celne, wymierzone przez organy celne od przesyłek pocztowych przewożonych przez granicę Państwa i wpłacać te należności na dochody budżetowe w terminach ustalonych przez Ministra Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Łączności.
2.
Z tytułu kosztów wiążących się z odprawą celną przesyłek pocztowych, inkasem i kontrolą należności wymienionych w ust. 1 przedsiębiorstwo państwowe "Polska Poczta, Telegraf i Telefon" potrąca z ogólnej sumy opłat należność ustaloną przez Ministra Łączności w porozumieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego i Ministrem Finansów.
§  6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1956 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.6.46

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Współdziałanie z organami administracji celnej organów innych działów administracji państwowej oraz zakres świadczeń innych działów administracji państwowej i przedsiębiorstw państwowych na rzecz administracji celnej.
Data aktu: 14/01/1956
Data ogłoszenia: 26/01/1956
Data wejścia w życie: 26/01/1956, 01/01/1956