Współdziałanie z organami administracji celnej organów innych działów administracji państwowej oraz zakres świadczeń innych działów administracji państwowej i przedsiębiorstw państwowych na rzecz administracji celnej.

UCHWAŁA NR 11
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 stycznia 1956 r.
w sprawie współdziałania z organami administracji celnej organów innych działów administracji państwowej oraz zakresu świadczeń innych działów administracji państwowej i przedsiębiorstw państwowych na rzecz administracji celnej.

Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 14 lutego 1952 r. o ustroju i zakresie działania administracji celnej (Dz. U. Nr 10, poz. 53) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Organy administracji państwowej obowiązane są współdziałać z organami administracji celnej i udzielać im pomocy w zakresie czynności powierzonych organom celnym, a w szczególności:
1)
przy wykonywaniu kontroli celnej obrotu towarowego z zagranicą w ruchu osobowym i towarowym,
2)
przy zwalczaniu przestępczości celnej,
3)
przy wykonywaniu kontroli celnej i dewizowej osób przekraczających granicę Państwa oraz kontroli celnej i dewizowej przesyłek listowych, listów z podaną wartością i paczek nadsyłanych do kraju lub wysyłanych za granicę.
2.
Minister Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych ustali zasady współpracy organów celnych z organami ochrony granic przy kontroli celnej i dewizowej osób przekraczających granicę Państwa oraz środków przewozowych przybywających z zagranicy i wychodzących za granicę.
§  2.
1.
Przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe" obowiązane jest:
1)
urządzać i oświetlać miejsca odprawy celnej w sposób odpowiadający potrzebom skutecznej kontroli celnej (stacje, place składowe, tory kolejowe, magazyny, rampy itp.);
2)
wykonywać roboty fizyczne przy kontroli celnej towarów i środków przewozowych przy użyciu własnego personelu; przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe" obowiązane jest do wykonywania robót fizycznych przy kontroli celnej towarów tylko wówczas, jeżeli na jego terenie nie działa przedsiębiorstwo posiadające magazyny i składy celne, do którego obowiązków należy wykonywanie tych robót;
3)
dostarczać i utrzymywać w odpowiednim stanie:
a)
lokale na biura urzędów celnych, jeżeli zachodzi potrzeba pomieszczenia biur urzędów celnych na terenie przedsiębiorstwa,
b)
sale odpowiednie do odprawy celnej bagaży osób przekraczających granicę Państwa,
c)
w razie potrzeby odpowiednie pomieszczenia na towary zatrzymane w postępowaniu celnym lub zajęte w postępowaniu karnym;
4)
na wniosek administracji celnej oświetlać, opalać i utrzymywać w porządku pomieszczenia wymienione w pkt 3.
2.
Zarządy portów morskich, rzecznych i lotniczych obowiązane są do świadczeń wymienionych w ust. 1 pkt 3 i 4, a ponadto:
1)
do urządzania i oświetlania miejsc odprawy celnej w sposób odpowiadający potrzebom skutecznej kontroli celnej (cały obszar portowy, place składowe, magazyny, rampy itp.);
2)
do wykonywania robót fizycznych przy kontroli celnej towarów i środków przewozowych przy użyciu własnego personelu.
3.
Przedsiębiorstwa przewozowe inne niż wymienione w ust. 1, trudniące się przewozem osób i towarów przez granicę Państwa, obowiązane są do świadczeń wymienionych w ust. 1.
4.
Przedsiębiorstwa posiadające magazyny i składy celne obowiązane są:
1)
oświetlać pomieszczenia magazynowe i składowe w sposób odpowiadający potrzebom skutecznej kontroli celnej;
2)
wykonywać roboty fizyczne przy kontroli celnej towarów własnym personelem;
3)
w razie potrzeby dostarczać i utrzymywać w odpowiednim stanie:
a)
pomieszczenia biurowe dla pracowników celnych,
b)
odpowiednie pomieszczenia na towary zatrzymane w postępowaniu celnym lub zajęte w postępowaniu karnym;
4)
na wniosek administracji celnej oświetlać, opalać i utrzymywać w porządku pomieszczenia wymienione w pkt 3.
§  3.
1.
W razie braku odpowiednich pomieszczeń dla jednostek administracji celnej przedsiębiorstwa wymienione w § 2 powinny umieszczać w planach inwestycyjnych odpowiedni tytuł inwestycyjny oraz limit na budowę tych pomieszczeń, jeżeli budowa ich przez administrację celną byłaby gospodarczo nie uzasadniona dla jednostki administracji celnej.
2.
Wnioski o umieszczenie w planach inwestycyjnych tytułów inwestycyjnych oraz limitów na budowę pomieszczeń wymienionych w ust. 1 zgłasza Minister Handlu Zagranicznego właściwemu ministrowi, któremu podlega przedsiębiorstwo zobowiązane do świadczenia, w terminach ustalonych przepisami w zakresie opracowywania planów inwestycyjnych.
§  4.
1.
Dla ustalenia rozmiarów świadczeń wymienionych w § 2 powinny być zawarte umowy między poszczególnymi przedsiębiorstwami i urzędami celnymi na zasadzie odpłatności we wszystkich przypadkach, gdy obowiązek wykonania świadczeń ze strony przedsiębiorstwa łączy się z wydatkami, których przedsiębiorstwo nie musiałoby ponosić, gdyby do świadczeń tych nie zostało zobowiązane na podstawie niniejszej uchwały.
2.
W razie sporu rozmiar świadczeń ustala komisja arbitrażowa po zasięgnięciu opinii Ministerstwa Handlu Zagranicznego i ministerstwa właściwego dla drugiej strony.
§  5.
1.
Państwowe przedsiębiorstwo "Polska Poczta, Telegraf i Telefon" obowiązane jest niezależnie od świadczeń wymienionych w § 2 pobierać od nadawców lub odbiorców przesyłek na rachunek administracji celnej należności celne, wymierzone przez organy celne od przesyłek pocztowych przewożonych przez granicę Państwa i wpłacać te należności na dochody budżetowe w terminach ustalonych przez Ministra Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Łączności.
2.
Z tytułu kosztów wiążących się z odprawą celną przesyłek pocztowych, inkasem i kontrolą należności wymienionych w ust. 1 przedsiębiorstwo państwowe "Polska Poczta, Telegraf i Telefon" potrąca z ogólnej sumy opłat należność ustaloną przez Ministra Łączności w porozumieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego i Ministrem Finansów.
§  6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1956 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.6.46

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Współdziałanie z organami administracji celnej organów innych działów administracji państwowej oraz zakres świadczeń innych działów administracji państwowej i przedsiębiorstw państwowych na rzecz administracji celnej.
Data aktu: 14/01/1956
Data ogłoszenia: 26/01/1956
Data wejścia w życie: 26/01/1956, 01/01/1956