Zakres działania i organizacja terenowych komisji planowania gospodarczego.

UCHWAŁA NR 539
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 lipca 1955 r.
w sprawie zakresu działania i organizacji terenowych komisji planowania gospodarczego.

W celu wzmocnienia działalności gospodarczej rad narodowych, a w szczególności podniesienia poziomu opracowywania wieloletnich i rocznych planów gospodarczych oraz usprawnienia kontroli ich wykonania Rada Ministrów na podstawie art. 20 i 22 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. Nr 14, poz. 130) uchwala, co następuje:

Rozdział  I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Przy prezydiach rad narodowych działają komisje planowania gospodarczego (KPG):
1)
wojewódzkie komisje planowania gospodarczego (WKPG) przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (WRN),
2)
miejskie komisje planowania gospodarczego (MKPG) przy prezydiach rad narodowych m.st. Warszawy i m. Łodzi oraz miast stanowiących powiaty miejskie,
3)
powiatowe komisje planowania gospodarczego (Pow. KPG) przy prezydiach powiatowych rad narodowych (PRN),
4)
dzielnicowe komisje planowania gospodarczego (DKPG) przy prezydiach dzielnicowych rad narodowych (DRN) w m.st. Warszawie i m. Łodzi.
2.
Prezydium WRN może za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, ze względu na problematykę gospodarczą, utworzyć:
1)
KPG przy prezydiach rad narodowych miast nie stanowiących powiatów,
2)
DKPG przy prezydiach DRN w innych miastach poza m.st. Warszawą i m. Łodzią.
3.
Komisje planowania gospodarczego są w swej działalności podporządkowane prezydium właściwej rady narodowej i sprawują:
1)
kierownictwo całością spraw terenowego planowania gospodarczego,
2)
kontrolą wykonania terenowych planów gospodarczych,
3)
koordynowanie gospodarczej działalności wydziałów, zarządów i innych jednostek objętych wojewódzkim planem gospodarczym w zakresie zleconym przez prezydium rady narodowej.
4.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego może zlecać komisjom planowania gospodarczego zadania w zakresie:
1)
opiniowania planów centralnych,
2)
kontroli wykonania planów centralnych,
3)
koordynowania zagadnień gospodarczych planu centralnego.
§  2.
1.
Ilekroć w dalszych przepisach uchwały jest mowa o prezydiach wojewódzkich rad narodowych i wojewódzkich komisjach planowania gospodarczego, należy przez to rozumieć również Prezydia Rad Narodowych w m.st. Warszawie i m. Łodzi oraz miejskie komisje planowania gospodarczego w tych miastach.
2.
Ilekroć w dalszych przepisach uchwały jest mowa o prezydiach powiatowych rad narodowych i powiatowych komisjach planowania gospodarczego, należy przez to rozumieć również prezydia miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty i miejskie komisje planowania gospodarczego w tych miastach.
§  3.
1.
WKPG działają zgodnie z wytycznymi i instrukcjami:
1)
Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
2)
prezydium WRN.
2.
Pozostałe KPG działają zgodnie z wytycznymi i instrukcjami:
1)
KPG wyższego stopnia,
2)
prezydium rady narodowej, przy którym są powołane.
§  4.
1.
KPG działają za pośrednictwem aparatu wykonawczego i przy pomocy zespołów społecznego aktywu gospodarczego powoływanych przy poszczególnych działach aparatu wykonawczego, a WKPG - ponadto przy pomocy rad naukowo-ekonomicznych.
2.
KPG współpracują z komisjami stałymi rad narodowych, w szczególności z komisjami finansów, budżetu i planu.

Rozdział  II.

Zakres działania, obowiązki i uprawnienia terenowych komisji planowania gospodarczego.

§  5.
Do zakresu działania WKPG należy:
1)
w dziedzinie spraw gospodarczych województwa:
a)
badanie potrzeb gospodarczych, kulturalnych i socjalnych ludności województwa i możliwości ich zaspokojenia,
b)
badanie i ustalanie zasobów gospodarczych województwa oraz możliwości ich wykorzystania,
c)
opiniowanie i współdziałanie w opracowywaniu regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego,
d)
opracowywanie wytycznych gospodarczych do planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego oraz współpraca z właściwymi organami przy kształtowaniu przestrzennym miast, osiedli i wsi,
e)
koordynowanie i ustalanie perspektywicznych projektów planu sieci urządzeń produkcyjnych i usługowych, opracowywanych przez inwestorów,
f)
opracowywanie projektów aktywizacji gospodarczej poszczególnych obszarów,
g)
opiniowanie i zatwierdzanie lokalizacji inwestycji produkcyjnych i usługowych w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
h)
opiniowanie wniosków o nabywanie i przekazywanie nieruchomości w zakresie ustalonym obowiązującymi przepisami,
i)
składanie organom centralnym wniosków zatwierdzonych przez prezydium WRN w sprawie gospodarczego i kulturalnego rozwoju województwa,
j)
koordynowanie gospodarki objętej planem terenowym, w szczególności w powiązaniu z gospodarką planowaną centralnie,
k)
opracowywanie terenowych bilansów gospodarczych;
2)
w dziedzinie gospodarki podległej radzie narodowej, w szczególności:
a)
opracowywanie projektów wojewódzkich planów gospodarczych (wieloletnich i rocznych),
b)
zatwierdzanie operatywnych kwartalno-miesięcznych planów gospodarczych,
c)
opiniowanie planów techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw terenowych,
d)
koordynowanie prac nad planami świadczeń w naturze,
e)
bieżące i systematyczne kontrolowanie wykonania planów gospodarczych i opracowywanie sprawozdań z wykonania tych planów,
f)
opiniowanie projektów budżetów województw i sprawozdań z ich wykonania,
g)
instruowanie i nadzorowanie wydziałów, zarządów i innych jednostek gospodarczych w zakresie organizacji, metod i trybu planowania, kontroli wykonania planów i koordynacji planów gospodarczych z budżetami terenowymi oraz przedkładanie w tych sprawach wniosków prezydium WRN,
h)
kontrolowanie, na zlecenie prezydium WRN, wykonania przez wydziały, zarządy i inne jednostki zasadniczych uchwał prezydium WRN, dotyczących działalności gospodarczej,
i)
systematyczne instruowanie i nadzorowanie działających na terenie województwa powiatowych, miejskich i dzielnicowych komisji planowania gospodarczego;
3)
w dziedzinie gospodarki planowanej centralnie stosownie do zlecenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego:
a)
udział w opracowywaniu projektów planów gospodarczych w zakresie ustalonym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
b)
kontrolowanie wykonania planów gospodarczych w zakresie ustalonym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
c)
nadzorowanie jednostek, których działalność jest planowana centralnie, w zakresie zleconym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, a w szczególności - produkcji ubocznej i gospodarki surowcami wtórnymi w zakładach przemysłowych, budownictwa mieszkaniowego i usługowego oraz terenowej koordynacji przewozów,
d)
składanie organom centralnym wniosków, dezyderatów i uwag zmierzających do usprawnienia działalności jednostek gospodarczych w zakresie dotyczącym życia gospodarczego i kulturalnego województwa.
§  6.
1.
Przepisy § 5 pkt 1, pkt 2 lit. a)-h) i pkt 3 mają odpowiednie zastosowanie do miejskich, powiatowych i dzielnicowych komisji planowania gospodarczego.
2.
Do zakresu działania MKPG miast, na których terenie działają DKPG, należy ponadto systematyczne instruowanie i nadzorowanie DKPG.
3.
Do zakresu działania Pow. KPG należy ponadto instruktaż oraz pomoc w pracach prezydiów gromadzkich rad narodowych nad wnioskami do terenowego planu gospodarczego.
§  7.
1.
Wydziały, zarządy i jednostki podległe radom narodowym mają obowiązek wykonywać uchwały podjęte przez KPG w sprawach organizacji, metod i trybu planowania oraz w sprawach gospodarczych, związanych z opracowywaniem i kontrolą wykonania planów gospodarczych w zakresie zleconym przez prezydium rady narodowej. W przypadku istotnych zastrzeżeń co do realizacji uchwały KPG wydziały, zarządy i inne jednostki mają prawo zwracać się do prezydium rady narodowej o wydanie ostatecznej decyzji.
2.
Wydziały, zarządy i inne jednostki opracowujące projekty uchwał w sprawach dotyczących działalności gospodarczej rad narodowych mają obowiązek przed przedłożeniem na posiedzenie prezydium rady narodowej uzgodnić je z KPG. Prezydium rady narodowej może określić sprawy, które nie wymagają uzgodnienia.
3.
KPG przygotowują i przedstawiają prezydiom rad narodowych projekty uchwał prezydium w sprawach wymienionych w §§ 5 i 6.
§  8.
1.
Wydziały statystyki oraz inne wydziały, zarządy i jednostki podległe radom narodowym są zobowiązane udostępniać KPG materiały z zakresu planowania terenowego i centralnego oraz kontroli wykonania planów, potrzebne do prac nad planem terenowym i kontroli jego wykonania.
2.
Oddziały Narodowego Banku Polskiego są zobowiązane dostarczać KPG materiały dotyczące działalności finansowej dla potrzeb planowania terenowego.
3.
Oddziały Banku Inwestycyjnego oraz Banku Rolnego są zobowiązane dostarczać KPG materiały dotyczące działalności inwestycyjnej planowanej terenowo i centralnie w zakresie ustalonym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
4.
Grupy terenowe Ministerstwa Kontroli Państwowej oraz placówki terenowe Państwowej Inspekcji Gospodarki Materiałowej, Państwowej Inspekcji Handlowej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej i inspektoraty kontrolno-rewizyjne są zobowiązane dostarczać KPG:
1)
materiały z kontroli przeprowadzonych w przedsiębiorstwach terenowych i materiały dotyczące działalności finansowej tych przedsiębiorstw,
2)
materiały z kontroli przeprowadzonych w zakresie produkcji ubocznej, gospodarki surowcami wtórnymi i gospodarki wodą w zakładach, których działalność jest planowana centralnie.
5.
Zakres udostępnianych materiałów ustalą właściwi ministrowie w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  9.
1.
Prezydia rad narodowych zapewnią w ramach przyznanych etatów właściwą organizację i fachową obsadę KPG.
2.
Prezydia rad narodowych uwzględniając specyfikę zadań wykonywanych przez KPG zapewnią im odpowiednie warunki pracy przez:
1)
przydzielenie odpowiednich pomieszczeń biurowych,
2)
nieprzenoszenie pracowników aparatu wykonawczego KPG na stanowiskach kierowniczych do innych jednostek bez uzgodnienia z przewodniczącym KPG wyższego stopnia,
3)
nieodrywanie pracowników KPG do prac nie związanych bezpośrednio z jej działalnością.
3.
Prezydia WRN wydzielą po jednym samochodzie wyłącznie do użytku WKPG.
4.
Prezydia rad narodowych mają obowiązek systematycznego analizowania działalności KPG.
§  10.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne współdziałające w ustalaniu i realizacji planów gospodarczych WRN są zobowiązane dostarczać WKPG zarządzenia, okólniki itp. normujące sprawy planowania gospodarczego w wydziałach, zarządach i innych jednostkach podległych prezydium rady narodowej oraz dane statystyczne w zakresie spisów rolnych, jak również inne dane statystyczne Głównego Urzędu Statystycznego, dotyczące życia gospodarczego województw.
2.
Ministerstwa, urzędy centralne i podległe im jednostki objęte planowaniem centralnym są zobowiązane:
1)
dostarczać WKPG materiały i udzielać wyjaśnień niezbędnych do prac nad planem wojewódzkim oraz do opiniowania projektów planów centralnych w zakresie ustalonym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
2)
przesyłać WKPG w celu przedłożenia prezydium WRN do zaopiniowania projekty uchwał w sprawach gospodarczych województwa wnoszonych na Prezydium Rządu.
§  11.
Ministrowie nadzorujący instytuty naukowo-badawcze ustalą w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, które instytuty naukowo-badawcze będą zobowiązane do udzielania pomocy tym WKPG, na których terenie działalności nie ma odpowiednich wyższych uczelni i instytutów naukowo-badawczych.
§  12.
Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego zobowiązana jest do systematycznego szkolenia i instruowania pracowników KPG, do nadzorowania prac KPG, do ustalania trybu i metod opracowywania wieloletnich i rocznych planów gospodarczych oraz kontroli ich wykonania.

Rozdział  III.

Struktura organizacyjna terenowych komisji planowania gospodarczego.

§  13.
1.
KPG działa i podejmuje decyzje kolegialnie.
2.
KPG kieruje pracą swojego aparatu wykonawczego i jest odpowiedzialna za jego pracę przed KPG wyższego stopnia i prezydium rady narodowej.
§  14.
1.
Przewodniczącego i pierwszego zastępcę przewodniczącego WKPG powołuje i odwołuje WRN na wniosek prezydium WRN zgłoszony za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, pozostałych zastępców powołuje i odwołuje prezydium WRN za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
2.
Przewodniczących pozostałych KPG powołuje i odwołuje rada narodowa na wniosek prezydium rady narodowej zgłoszony za zgodą prezydium rady narodowej wyższego stopnia, a zastępców przewodniczących KPG - prezydium rady narodowej za zgodą prezydium rady narodowej wyższego stopnia.
§  15.
Przewodniczącym KPG powinien być:
1)
w WKPG i MKPG miast, w których działają DRN - zastępca przewodniczącego prezydium rady narodowej,
2)
w pozostałych KPG - zastępca przewodniczącego lub członek prezydium rady narodowej.
§  16.
1.
Przewodniczący KPG i jego zastępcy są stale urzędującymi pracownikami KPG.
2.
Prezydia WRN nie mogą zlecać przewodniczącym WKPG jako zastępcom przewodniczących prezydiów WRN nadzoru nad działalnością innych wydziałów oprócz wydziału statystyki i samodzielnego referatu geologicznego oraz zarządu architektoniczno-budowlanego.
3.
Prezydia rad narodowych nie mogą zlecać przewodniczącym pozostałych KPG obowiązków nadzoru nad działalnością komórek organizacyjnych prezydiów rad narodowych oprócz komórki statystycznej i architektoniczno-budowlanej.
§  17.
1.
W skład KPG wchodzą przewodniczący oraz:
1)
w WKPG - 3 zastępców przewodniczącego i 8-10 członków,
2)
w MKPG miast, w których działają DRN - 2 zastępców przewodniczącego i 6-8 członków,
3)
w MKPG miast liczących ponad 100.000 mieszkańców - 1 zastępca przewodniczącego i 5-7 członków,
4)
w Pow. KPG i DKPG - 1 zastępca przewodniczącego i 4-6 członków.
2.
Liczbę członków KPG ustala prezydium WRN na wniosek przewodniczącego WKPG.
§  18.
1.
Członkami WKPG są:
1)
przewodniczący rady naukowo-ekonomicznej,
2)
przewodniczący MKPG miast, w których działają DRN, i miast wojewódzkich.
2.
Pozostałych członków WKPG oraz członków innych KPG powołuje na okres 3 lat prezydium właściwej rady narodowej spośród:
1)
specjalistów - pracowników instytucji gospodarczych z terenu działania KPG,
2)
przedstawicieli organizacji politycznych, zawodowych i społecznych.
3.
Członek KPG w razie niewykonywania swoich obowiązków lub z innych ważnych przyczyn może być odwołany przez prezydium właściwej rady narodowej na wniosek przewodniczącego KPG.
§  19.
1.
Posiedzenia KPG odbywają się co najmniej dwa razy w miesiącu zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez prezydium rady narodowej.
2.
W sprawach nagłych przewodniczący KPG może zwołać dodatkowe posiedzenie.
3.
KPG reprezentuje przewodniczący.
4.
W przypadkach nagłych przewodniczący wydaje decyzje samodzielnie.
5.
Decyzje w sprawach należących do kompetencji KPG, wydane przez przewodniczącego między posiedzeniami i wydane w przypadkach nagłych, wymagają zatwierdzenia przez KPG na najbliższym posiedzeniu.
§  20.
Instytucje i przedsiębiorstwa zatrudniające członków KPG mają obowiązek ułatwić im pracę w KPG przez umożliwienie udziału w posiedzeniach, wyjazdów w teren itp.
§  21.
1.
KPG może na wniosek przewodniczącego powierzyć członkom opiekę nad jednym lub kilkoma działami, sekcjami lub stanowiskami pracy aparatu wykonawczego.
2.
Członek KPG z tytułu zleconej opieki nie może bezpośrednio wydawać poleceń i zarządzeń kierownikom działów, sekcji lub stanowisk pracy, a jedynie zgłaszać przewodniczącemu KPG lub jego zastępcy odpowiednie wnioski.
§  22.
1.
Za udział w posiedzeniach odbytych poza godzinami służbowymi:
1)
członkowie WKPG i MKPG miast, w których działają DRN, otrzymują wynagrodzenie w wysokości 38 zł za posiedzenie,
2)
członkowie pozostałych KPG otrzymują wynagrodzenie w wysokości 25 zł za posiedzenie.
2.
Przewodniczący, zastępcy przewodniczącego, jak również pracownicy aparatu wykonawczego KPG (referujący sprawy na posiedzeniach) nie otrzymują wynagrodzenia za udział w posiedzeniach.
3.
Zamiejscowi członkowie KPG otrzymują niezależnie od wynagrodzenia za posiedzenia zwrot kosztów przejazdów i diety za czas podróży według zasad ustalonych dla pracowników państwowych zaszeregowanych od I do VIII grupy uposażenia.
§  23.
Przewodniczący KPG w zależności od omawianych zagadnień może zaprosić na posiedzenie KPG przedstawicieli wydziałów, zarządów i jednostek podległych prezydium rady narodowej oraz innych instytucji i przedsiębiorstw z terenu działania KPG.

Rozdział  IV.

Struktura organizacyjna aparatu wykonawczego terenowych komisji planowania gospodarczego.

§  24.
1.
Strukturę organizacyjną aparatu wykonawczego KPG ustalają:
1)
dla WKPG oraz MKPG miast, w których działają DRN - prezydia WRN za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego wyrażoną w porozumieniu z Prezesem Państwowej Komisji Etatów,
2)
dla pozostałych MKPG oraz dla Pow. KPG i DKPG - prezydia WRN na wniosek prezydium właściwej rady narodowej i po porozumieniu z WKPG.
2.
Wzorcową maksymalną strukturę organizacyjną KPG podaje się w załącznikach nr 1-5.
3.
Prezydia WRN - w przypadkach gospodarczo uzasadnionych - mogą przy zachowaniu trybu ustalonego w ust. 1 tworzyć lub łączyć komórki organizacyjne aparatu wykonawczego WKPG w ramach wzorcowej maksymalnej struktury organizacyjnej, stanowiącej załącznik do uchwały.
§  25.
1.
Dla realizacji zwiększonych zadań w zakresie planowania przestrzennego i lokalizacji oraz rolnictwa i leśnictwa przyznaje się dla wysokowykwalifikowanych pracowników inżynieryjno-ekonomicznych wynagrodzenie w wysokości podanej w tabeli stanowiącej załącznik nr 6 do uchwały.
2.
Prezydium WRN może w wyjątkowych przypadkach zwolnić od niektórych wymagań określonych w rubryce 3 tabeli.
§  26.
1.
W celu pogłębienia prac nad rozwojem gospodarczym poszczególnych obszarów KPG organizują przy branżowych komórkach organizacyjnych zespoły społecznego aktywu gospodarczego, które udzielają pomocy w opracowywaniu poszczególnych zagadnień.
2.
Do zadań zespołów społecznego aktywu gospodarczego należy:
1)
analizowanie potrzeb gospodarczych i kulturalnych ludności oraz składanie odpowiednich wniosków do KPG,
2)
opiniowanie zamierzeń gospodarczych KPG,
3)
inicjowanie i organizowanie prac zmierzających do sprawniejszego wykonania planów gospodarczych.
3.
Członków zespołu społecznego aktywu gospodarczego powołuje przewodniczący KPG spośród specjalistów zagadnień gospodarczych i kulturalnych.
4.
Członek KPG, któremu jest powierzona opieka nad działalnością komórek organizacyjnych, czuwa również nad właściwą współpracą zespołów społecznego aktywu gospodarczego z tymi komórkami.

Rozdział  V.

Zadania i organizacja rad naukowo-ekonomicznych.

§  27.
Rada naukowo-ekonomiczna jest organem doradczym WKPG w sprawach ekonomicznych i technicznych.
§  28.
Do zadań rady naukowo-ekonomicznej należy:
1)
opiniowanie zasadniczych problemów gospodarczych,
2)
inicjowanie prac naukowo-badawczych w zakresie zagadnień gospodarki podległej radzie narodowej,
3)
opiniowanie zamierzeń organizacyjnych i ekonomiczno-technicznych projektowanych przez WKPG,
4)
inicjowanie stosowania nowych zdobyczy naukowo-technicznych w gospodarce terenowej,
5)
ocena przydatności prac naukowych dla realizacji zadań gospodarczych w szczególności przy opracowywaniu planów gospodarczych,
6)
opiniowanie opracowań organizacyjnych i ekonomiczno-technicznych wykonywanych dla potrzeb planowania gospodarczego rady narodowej,
7)
zgłaszanie wniosków do planu prac naukowo-badawczych w zakresie gospodarki terenowej, zlecanych przez Państwową Komisję Planowania Gospodarczego,
8)
współpraca z uczelniami i instytutami naukowo-badawczymi,
9)
opracowywanie na zlecenie przewodniczącego WKPG innych zagadnień z zakresu gospodarki rad narodowych.
§  29.
1.
Członków rady naukowo-ekonomicznej powołuje i odwołuje prezydium WRN na wniosek przewodniczącego WKPG spośród naukowców i wybitnych specjalistów.
2.
Członkowie rady naukowo-ekonomicznej powoływani są na okres 3 lat.
§  30.
1.
Przewodniczącego rady naukowo-ekonomicznej powołuje i odwołuje na wniosek przewodniczącego WKPG prezydium WRN za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
2.
Przewodniczący rady naukowo-ekonomicznej powoływany jest na okres 3 lat.
§  31.
Rada naukowo-ekonomiczna dzieli się na sekcje branżowe. Ilość sekcji i zakres ich pracy ustala prezydium WRN na wniosek przewodniczącego WKPG.
§  32.
1.
Wynagrodzenie za udział w posiedzeniach oraz zwrot kosztów przejazdu i diety otrzymują członkowie rady naukowo-ekonomicznej według zasad ustalonych w § 22.
2.
Przewodniczący rady naukowo-ekonomicznej otrzymują wynagrodzenie o 50% wyższe od wynagrodzenia przewidzianego dla członka.

Rozdział  VI.

Wojewódzka komisja oceny projektów inwestycyjnych.

§  33.
Przy WKPG działa stała wojewódzka komisja oceny projektów inwestycyjnych.
§  34.
Zadaniem wojewódzkiej komisji oceny projektów inwestycyjnych jest opiniowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, terenowego planu inwestycyjnego oraz ocenianie normatywów projektowania i projektów typowych.
§  35.
1.
Przewodniczącym wojewódzkiej komisji oceny projektów inwestycyjnych jest przewodniczący WKPG lub jego zastępca.
2.
Wojewódzka komisja oceny projektów inwestycyjnych składa się z wysokowykwalifikowanych pracowników inżynieryjno-technicznych WKPG, otrzymujących wynagrodzenie w wysokości ustalonej w tabeli stanowiącej załącznik nr 6 do uchwały.
3.
W uzasadnionych przypadkach przewodniczący WKPG może powołać rzeczoznawców do oceny projektów inwestycyjnych.

Rozdział  VII.

Przepisy końcowe.

§  36.
Członkowie KPG i rad naukowo-ekonomicznych mogą przyjmować do opracowania zagadnienia zlecone przez WKPG, za co otrzymują wynagrodzenie według zasad obowiązujących przy wynagradzaniu za prace zlecone.
§  37.
1.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego będzie przyznawał co kwartał na wniosek prezydium WRN nagrody dla pracowników KPG za osiągnięcia w ich pracy.
2.
Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego zabezpieczy odpowiednie fundusze na nagrody.
§  38.
Minister Łączności oraz Minister Kolei zabezpieczą dla WKPG odpowiednie środki łączności za pomocą telefonów kolejowych wybierania zdalnego.
§  39.
Jeżeli w związku z § 16 w prezydiach rad narodowych, w których przewodniczący KPG jest zastępcą przewodniczącego prezydium rady narodowej, ilość zastępców będzie zbyt mała, prezydium rady narodowej może przedstawić Prezesowi Rady Ministrów wniosek w sprawie zwiększenia ilości zastępców.
§  40.
Prezes Państwowej Komisji Etatów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Finansów zabezpieczy odpowiednią ilość etatów dla KPG.
§  41.
1.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego określi szczegółowy zakres i tryb postępowania KPG oraz zakres, organizację i tryb postępowania rad naukowo-ekonomicznych i zespołów społecznego aktywu gospodarczego.
2.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego określi w porozumieniu z Prezesem Państwowej Komisji Etatów organizację i podział czynności aparatu wykonawczego KPG.
§  42.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 912 Rady Ministrów z dnia 10 października 1952 r. - Instrukcja nr 6a w sprawie organizacji i zakresu działania terenowych komisji planowania gospodarczego (Monitor Polski Nr A-94, poz. 1459 z późniejszymi zmianami),
2)
odpowiednie przepisy dotyczące komisji planowania gospodarczego zawarte w uchwale Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 1950 r. - Instrukcja nr 2 w sprawie składu, podziału pracy i trybu działania prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr A-57, poz. 654 z późniejszymi zmianami).
§  43.
Przewodniczący prezydiów WRN złożą Prezesowi Rady Ministrów w terminie 6 miesięcy od ogłoszenia niniejszej uchwały sprawozdanie z wykonania obowiązków nałożonych w uchwale na prezydia rad narodowych.
§  44.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministrom: Finansów, Kontroli Państwowej, Kolei, Łączności, Prezesowi Państwowej Komisji Etatów oraz prezydiom rad narodowych.
§  45.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1955 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WZORCOWA MAKSYMALNA STRUKTURA APARATU WYKONAWCZEGO WOJEWÓDZKICH KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO

Aparat wykonawczy WKPG stanowią:
1)
dział lokalizacji inwestycji,
2)
dział planów przestrzennych,
3)
dział studiów perspektywicznych,
4)
dział programowania, instruktażu i organizacji,
5)
dział koordynacji i planów zbiorczych,
6)
dział inwestycji,
7)
dział budownictwa,
8)
dział przemysłu i usług,
9)
dział rolnictwa i leśnictwa,
10)
dział transportu i łączności,
11)
dział obrotu towarowego,
12)
dział urządzeń kulturalnych i socjalnych,
13)
dział gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
14)
dział gospodarki wodnej i energetycznej,
15)
dział zatrudnienia i płac,
16)
dział bilansów,
17)
dział finansów, kosztów własnych i cen,
18)
sekretariat.

Ponadto w niżej wymienionych WKPG mogą być powołane:

1)
dział morski - w WKPG w Gdańsku,
2)
dział melioracji i gospodarki torfowej - w WKPG w Białymstoku,
3)
dział aktywizacji gospodarczej terenu - w WKPG we Wrocławiu,
4)
dział koordynacji przewozów - w WKPG w Stalinogrodzie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Warszawie, Łodzi i Krakowie,
5)
dział koordynacji inwestycji podziemnych - w MKPG w Łodzi,
6)
dział koordynacji inwestycji - w MKPG w m.st. Warszawie,
7)
dział gospodarki mieszkaniowej - w WKPG w Stalinogrodzie.

Uwaga: Nadzór nad działalnością działów lokalizacji inwestycji, planów przestrzennych i studiów perspektywicznych powinien być powierzony jednemu z zastępców przewodniczącego WKPG.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZORCOWA MAKSYMALNA STRUKTURA APARATU WYKONAWCZEGO MIEJSKICH KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO W MIASTACH, W KTÓRYCH DZIAŁAJĄ DZIELNICOWE RADY NARODOWE (Z WYJĄTKIEM MIEJSKICH KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO W M.ST. WARSZAWIE I M. ŁODZI)

Aparat wykonawczy stanowią:
1)
sekcja (lub stanowisko pracy) programowania i koordynacji planów,
2)
" " " inwestycji i budownictwa,
3)
" " " planowania urbanistycznego i lokalizacji,
4)
" " " przemysłu i usług,
5)
" " " obrotu towarowego,
6)
" " " ogrodnictwa,
7)
sekcja (lub stanowisko pracy) gospodarki komunalnej,
8)
" " " gospodarki mieszkaniowej,
9)
" " " urządzeń kulturalnych i socjalnych,
10)
" " " bilansów,
11)
" " " finansów i kosztów własnych,
12)
sekretariat.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

WZORCOWA MAKSYMALNA STRUKTURA APARATU WYKONAWCZEGO MIEJSKICH KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO W MIASTACH WOJEWÓDZKICH, INNYCH LICZĄCYCH PONAD 100.000 MIESZKAŃCÓW (Z WYJĄTKIEM M.ST. WARSZAWY I M. ŁODZI ORAZ INNYCH MIAST, W KTÓRYCH DZIAŁAJĄ DZIELNICOWE RADY NARODOWE) ORAZ MIEJSKICH KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO MIAST: TORUNIA, KALISZA I RADOMIA

Aparat wykonawczy stanowią:
1)
sekcja (lub stanowisko pracy) koordynacji planów i bilansów,
2)
" " " inwestycji i budownictwa,
3)
" " " planowania urbanistycznego i lokalizacji,
4)
" " " przemysłu i usług,
5)
" " " obrotu towarowego,
6)
sekcja (lub stanowisko pracy) ogrodnictwa,
7)
" " " gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
8)
" " " urządzeń kulturalnych i socjalnych,
9)
" " " finansów i kosztów własnych,
10)
sekretariat.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

WZORCOWA MAKSYMALNA STRUKTURA APARATU WYKONAWCZEGO POWIATOWYCH KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MIEJSKICH KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO W MIASTACH LICZĄCYCH PONIŻEJ 100.000 MIESZKAŃCÓW

Aparat wykonawczy stanowią:
1)
stanowisko pracy koordynacji planów i bilansów,
2)
" " inwestycji, budownictwa i lokalizacji,
3)
" " przemysłu, usług i obrotu towarowego,
4)
" " rolnictwa i leśnictwa,
5)
stanowisko pracy gospodarki komunalnej, urządzeń kulturalnych i socjalnych, transportu i łączności,
6)
" " finansów.

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

WZORCOWA MAKSYMALNA STRUKTURA APARATU WYKONAWCZEGO DZIELNICOWYCH KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO

Aparat wykonawczy stanowią:
1)
stanowisko pracy koordynacji planów, bilansów i finansów,
2)
" " inwestycji, budownictwa i lokalizacji,
3)
" " przemysłu, usług i obrotu towarowego,
4)
stanowisko pracy gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
5)
" " urządzeń kulturalnych i socjalnych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

TABELA WYNAGRODZEŃ DLA WYSOKOWYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNYCH APARATU WYKONAWCZEGO WOJEWÓDZKICH KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO

Dział Wynagrodzenie miesięczne od - do Wymagane kwalifikacje Maksymalna liczba osób otrzymujących wynagrodzenie według niniejszych stawek
1 2 3 4
Dział lokalizacji inwestycji, planów przestrzennych lub studiów perspektywicznych 1750 - 1900 ukończone wyższe studia ekonomiczne lub geograficzne, ewentualnie inne, co najmniej 5-letnia praktyka w dziedzinie planowania gospodarczego lub przestrzennego oraz wykazanie się osiągnięciami w praktyce lub teorii planowania przestrzennego 19
Dział rolnictwa i leśnictwa 1600 - 1750 ukończone wyższe studia rolnicze, co najmniej 6-letnia praktyka w dziedzinie rolnictwa oraz wykazanie się osiągnięciami w praktyce lub teorii rolnictwa 17
Wojewódzka komisja oceny projektów inwestycyjnych 1500 - 1750 ukończone wyższe studia inżynieryjno-techniczne i co najmniej 3 lata praktyki w dziedzinie budownictwa 57

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024