Utworzenie Instytutu Przemysłu Mleczarskiego.

UCHWAŁA NR 129
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 lutego 1953 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Przemysłu Mleczarskiego.

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 5, poz. 38) w brzmieniu art. 74 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Tworzy się instytut naukowo-badawczy pod nazwą Instytut Przemysłu Mleczarskiego, zwany dalej w skróceniu "Instytutem".
§  2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Zadaniem Instytutu jest prowadzenie prac naukowo-badawczych w dziedzinie technicznej, organizacyjnej i ekonomicznej przemysłu mleczarskiego, mających na celu rozwój oraz postęp techniczny i gospodarczy tego przemysłu.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego.
§  5.
Organizację i szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  6.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego.
§  7.
Instytut przejmie majątek, inwentarz i personel Zakładu Badawczego Przemysłu Mleczarskiego.
§  8.
Zobowiązuje się Ministra Finansów do zabezpieczenia Instytutowi odpowiednich funduszów dla wykonywania działalności.
§  9.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego.
§  10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU PRZEMYSŁU MLECZARSKIEGO

I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Instytut Przemysłu Mleczarskiego, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 5, poz. 38) zmienionej ustawą z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) oraz uchwały nr 129 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 1953 r. w sprawie utworzenia Instytutu Przemysłu Mleczarskiego (Monitor Polski Nr A-20, poz. 267).
§  2.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  3.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego, zwany dalej w skróceniu Ministrem.
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.

II.

Zadania.

§  6.
Zadaniem Instytutu jest prowadzenie prac naukowo-badawczych w dziedzinie technicznej, organizacyjnej i ekonomicznej przemysłu mleczarskiego, mających na celu rozwój oraz postęp techniczny i gospodarczy tego przemysłu.
§  7.
Do zadań Instytutu należy tworzenie podstaw naukowych i technicznych dla realizacji postępu technicznego, mechanizacji i modernizacji w celu zapewnienia prawidłowego rozwoju przemysłu mleczarskiego w szczególności w dziedzinie:
1)
ekonomiki, organizacji i techniki produkcji i transportu,
2)
lokalizacji i rejonizacji zakładów, bazy surowcowej i spożycia,
3)
analizy kosztów produkcji,
4)
fizyko-chemii, biochemii, mikrobiologii mleka i produktów mleczarskich,
5)
opracowywania i ustalania metod analitycznych, stosowanych w przemyśle mleczarskim,
6)
racjonalizacji, wykorzystania i normalizacji surowców, produktów ubocznych i odpadków,
7)
doskonalenia gospodarki surowcowej i magazynowej,
8)
doskonalenia techniki produkcji, opracowywania nowych metod produkcji i nowych asortymentów,
9)
mechanizacji i automatyzacji procesów produkcji i transportu wewnątrzzakładowego,
10)
opracowywania zagadnień typizacji zakładów, maszyn, urządzeń produkcyjnych, transportu i budownictwa mleczarskiego,
11)
opracowywania dokumentacji technicznej dla procesów technologicznych,
12)
ustalania metod i zakresu unowocześnienia zakładów i procesów produkcji,
13)
opracowywania innych zadań Instytutu na zlecenie Ministra.
§  8.
Zadania powyższe Instytut wykonuje przez:
1)
prowadzenie samodzielnych prac naukowo-badawczych, zgodnie z ustalonym planem,
2)
współpracę z innymi instytutami oraz zakładami naukowymi szkół wyższych,
3)
współpracę z przemysłem mleczarskim,
4)
utrzymywanie łączności i wykorzystanie doświadczeń zagranicznych, w szczególności doświadczeń i zdobyczy Związku Radzieckiego, przez literaturę techniczną, dokumentację techniczną, wyjazdy na praktyki i współpracę z ekspertami radzieckimi i innymi,
5)
organizowanie zjazdów naukowych, konferencji, kursów, odczytów, wystaw oraz ogólnokrajowych ocen,
6)
prowadzenie dokumentacji i popularyzacji przeprowadzonych badań i uzyskanych wyników.
§  9.
Instytut może powierzać w drodze umów o zlecenie osobom spoza Instytutu, a także innym instytucjom, prowadzenie prac naukowo-badawczych w zakresie zadań Instytutu.

III.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  10.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
§  11.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępcy do spraw naukowo-technicznych. Zastępca ma przydzielony sobie zakres prac podległych komórek organizacyjnych, za kierowanie którymi odpowiada przed dyrektorem.
§  12.
1.
Dyrektora i jego zastępcę powołuje i odwołuje Minister.
2.
Dyrektor i zastępca dyrektora powinni być powołani spośród samodzielnych pracowników nauki.
§  13.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu,
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac naukowo-badawczych i projektów budżetów Instytutu,
3)
przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia zaopiniowanych przez Radę Naukową projektów planów prac naukowo-badawczych i preliminarzy budżetowych,
4)
przedstawianie Ministrowi sprawozdań z działalności Instytutu,
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych.
§  14.
Kierując działalnością Instytutu powinien dyrektor czuwać nad unowocześnieniem i usprawnieniem prac Instytutu, rozwojem współzawodnictwa pracy, doborem i doskonaleniem kadr Instytutu oraz celową i oszczędną gospodarką Instytutu.
§  15.
Przy Instytucie działa Rada Naukowa.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz ośmiu członków, powoływanych przez Ministra Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrem Szkolnictwa Wyższego na okres lat 3 spośród przedstawicieli nauki i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania Instytutu.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwoływani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy Instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady Naukowej.
§  16.
Przewodniczący Rady Naukowej może w razie potrzeby zaprosić do wzięcia udziału w zebraniach Rady Naukowej z głosem doradczym kierowników działów i zakładów naukowych Instytutu, przedstawicieli instytucji współpracujących z Instytutem, jak również osoby, których udział w pracy Rady Naukowej uzna za wskazany z uwagi na ich kwalifikacje naukowe lub wybitne doświadczenie praktyczne.
§  17.
Do zadań Rady Naukowej Instytutu należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych,
2)
opiniowanie planów prac naukowo-badawczych i preliminarzy budżetowych Instytutu,
3)
wypowiadanie się w sprawach organizacji Instytutu,
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  18.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje przewodniczący Rady.
2.
Przewodniczący Rady Naukowej obowiązany jest zwoływać posiedzenia Rady co najmniej raz na 4 miesiące.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący Rady Naukowej obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na żądanie Ministra,
2)
na żądanie dyrektora Instytutu,
3)
na żądanie co najmniej 1/4 liczby członków Rady.
§  19.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Minister może uchylić uchwałę Rady w całości lub w części z urzędu lub na wniosek dyrektora.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor Instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca bez prawa udziału w głosowaniu.
§  20.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego w porozumieniu z Ministrem Finansów.

IV.

Organizacja wewnętrzna.

§  21.
1.
Instytut obejmuje:
1)
Stanowisko Pracy Starszego Planisty,
2)
Stanowisko Pracy Starszego Referenta,
3)
Dział Administracyjno-Gospodarczy,
4)
Działowy Ośrodek Dokumentacji,
5)
Zakład Ekonomiki i Organizacji Produkcji,
6)
Zakład Surowców i Materiałów Pomocniczych,
7)
Zakład Mikrobiologii,
8)
Zakład Technologii,
9)
Zakład Urządzeń Produkcyjnych.
§  22.
1.
W Instytucie mogą być tworzone czasowe zespoły koncepcyjne, badawcze i komisje.
2.
Działy i zakłady dzielą się w zasadzie na stanowiska pracy jednoosobowe lub kilkoosobowe.
3.
Minister Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego w uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego i Państwową Komisją Etatów może dokonać podziału działów i zakładów na sekcje lub pracownie.

V.

Pracownicy.

§  23.
1.
Samodzielnych pracowników nauki zatrudnionych w Instytucie powołuje i zwalnia Minister na wniosek dyrektora Instytutu.
2.
Pomocniczych pracowników nauki oraz pracowników administracyjnych zatrudnionych w Instytucie przyjmuje się i zwalnia w trybie określonym regulaminem ustalonym przez Ministra.

VI.

Gospodarka finansowa.

§  24.
1.
Instytut jest jednostką budżetu Państwa.
2.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego.
§  25.
Środki inwestycyjne Instytutu objęte są państwowym planem inwestycyjnym w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego jako inwestora centralnego.
§  26.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych, wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor Instytutu i zastępca dyrektora Instytutu oraz ustanowieni pełnomocnicy. Zastępca dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granicę umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  27.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymywania lub wydawania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor Instytutu lub osoba przez niego do tego upoważniona i księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  28.
1.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania.
2.
Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-20.267

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Utworzenie Instytutu Przemysłu Mleczarskiego.
Data aktu: 14/02/1953
Data ogłoszenia: 28/02/1953
Data wejścia w życie: 28/02/1953