Zasady oraz tryb oddawania inwestycji do użytku (eksploatacji).

UCHWAŁA NR 522
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 1 lipca 1952 r.
w sprawie zasad oraz trybu oddawania inwestycji do użytku (eksploatacji).

Celem zapewnienia właściwego trybu oddawania inwestycji do użytku (eksploatacji) Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
Oddawanie do użytku inwestycji lub jej etapu (obiektu lub jego części, zespołu obiektów stanowiących funkcjonalną całość, a także w pewnych przypadkach poszczególnych maszyn i urządzeń produkcyjnych bądź ich zespołów) powinno odbywać się zgodnie z terminami określonymi w narodowym planie gospodarczym (w planie inwestycyjnym).
§  2.
Oddanie do użytku inwestycji lub jej etapu może nastąpić jedynie na podstawie zbadania przez specjalne komisje odbioru stopnia gotowości inwestycji do użytku oraz wydanego przez wspomniane komisje zezwolenia na podjęcie eksploatacji.
§  3.
1.
Oddanie do użytku inwestycji lub jej etapu powinno być z zasady poprzedzone odbiorami częściowymi oraz ostatecznymi robót i obiektów przez inwestora od wykonawcy, a dokonywanymi zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2.
Wyjątki od zasady określonej w ust. 1 mogą być stosowane w przypadkach uzasadnionych względami gospodarczymi, lecz nie mogą być stosowane do inwestycji polegających na budowie lub rozbudowie kolei żelaznych.
§  4.
1.
W zależności od rodzaju, wielkości oraz znaczenia inwestycji dla gospodarki narodowej odbiór ich i oddanie do użytku odbywa się przez komisje: rządowe, resortowe, terenowe lub wewnętrzne inwestora bezpośredniego.
2.
Komisje rządowe dokonują odbioru inwestycji posiadających szczególnie wielkie znaczenie dla gospodarki narodowej, a których wykaz zatwierdzany jest na wniosek Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego przez Prezydium Rządu łącznie z rocznym planem inwestycyjnym.
3. 1
Komisje resortowe dokonują odbioru:
a)
inwestycji I grupy planowanych centralnie,
b)
inwestycji I grupy planowanych terenowo o wartości kosztorysowej przekraczającej 10 milionów zł,
c)
inwestycji II grupy planowanych centralnie

-

z wyjątkiem inwestycji wymienionych w ust. 2 oraz obiektów budownictwa mieszkaniowego osiedlowego.

4. 2
Komisje terenowe: wojewódzkie, powiatowe, miejskie lub gromadzkie dokonują odbioru:
a)
inwestycji I grupy planowanych terenowo, których wartość kosztorysowa nie przekracza 10 milionów zł,
b)
inwestycji II grupy planowanych terenowo.
5. 3
Komisje wewnętrzne inwestora bezpośredniego dokonują odbioru inwestycji drobnych, polegających wyłącznie na zakupach inwentarza gospodarczo-administracyjnego oraz aparatury naukowej i naukowo-dydaktycznej nie zastrzeżonej do odbioru przez inne komisje.
§  5.
1.
W skład komisji rządowych wchodzą:
1)
przewodniczący komisji, wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów lub z jego upoważnienia przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
2)
przedstawiciele Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
3)
przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej lub Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego - w przypadku oddawania do użytku inwestycji posiadającej znaczenie dla obronności lub bezpieczeństwa kraju;
4)
przedstawiciele ministerstwa, któremu podlega przedsiębiorstwo wykonujące roboty w charakterze generalnego lub bezpośredniego wykonawcy;
5)
przedstawiciele ministerstwa lub urzędu centralnego będącego inwestorem centralnym w stosunku do inwestycji stanowiącej przedmiot odbioru.
2.
Komisja rządowa powinna składać się przynajmniej z 5 członków.
§  6.
1.
W skład komisji resortowych wchodzą:
1) 4
przewodniczący komisji, wyznaczony przez właściwego ministra lub kierownika urzędu centralnego, będącego inwestorem centralnym w stosunku do przyjmowanej inwestycji;
2)
przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej lub Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego - w przypadku oddawania do użytku inwestycji posiadającej znaczenie dla obronności lub bezpieczeństwa kraju;
3)
przedstawiciele inwestora naczelnego, a w przypadku jeśli inwestycja I grupy podlega planowaniu terenowemu - przedstawiciel prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi);
4)
przedstawiciele ministerstwa, któremu podlega przedsiębiorstwo budowlano-montażowe wykonujące roboty w charakterze generalnego lub bezpośredniego wykonawcy.
2. 5
Komisja resortowa powinna składać się przynajmniej z 3 członków. Właściwy minister lub kierownik urzędu centralnego może upoważnić inwestora naczelnego, a Minister Kolei - również dyrekcje okręgowe kolei państwowych do powołania komisji resortowych dla inwestycji II grupy, a za zgodą resortowego wiceprezesa Rady Ministrów - dla inwestycji I grupy.
2a. 6
Minister Obrony Narodowej może upoważnić podległe sobie organy do powoływania komisji resortowych dla inwestycji II grupy.
3. 7
(skreślony).
§  7.
1.
W skład komisji terenowych wchodzą:
1)
przewodniczący komisji, wyznaczony przez przewodniczącego prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi);
2) 8
przedstawiciele inwestora naczelnego, głównego lub bezpośredniego - w zależności od szczebla komisji;
3)
przedstawiciele przedsiębiorstwa budowlano-montażowego, wykonującego roboty w charakterze generalnego lub bezpośredniego wykonawcy.
2.
Komisja terenowa powinna składać się przynajmniej z 3 członków.
§  8. 9
Skład komisji wewnętrznych inwestora bezpośredniego do odbioru inwestycji drobnych, polegających wyłącznie na zakupach inwentarza gospodarczo-administracyjnego oraz aparatury naukowej i naukowo-dydaktycznej nie zastrzeżonej do odbioru przez inne komisje, ustalą:
1)
właściwi ministrowie i kierownicy urzędów centralnych - w zakresie inwestycji planowanych centralnie,
2)
właściwe prezydia wojewódzkich rad narodowych (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi) - w zakresie inwestycji planowanych terenowo.
§  8a. 10
W skład komisji dokonujących odbioru i oddania inwestycji do użytku (eksploatacji) wchodzi właściwy techniczny inspektor pracy.
§  9.
Komisyjny odbiór i oddanie inwestycji do użytku powinno się odbywać przy udziale przedstawicieli organizacji politycznych i zawodowych, generalnego projektanta budowy oraz banku finansującego inwestycję, a także - jeśli zajdzie potrzeba - przy udziale ekspertów oraz przedstawicieli innych instytucji nie wymienionych w § 5 i powoływanych przez przewodniczącego komisji. Przedstawiciele ci i eksperci nie wchodzą jednak w skład komisji jako jej członkowie.
§  10.
1.
Komisje rządowe powoływane są przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek właściwego ministra lub kierownika urzędu centralnego jako inwestora centralnego.
2.
Komisje resortowe powoływane są przez ministra lub kierownika urzędu centralnego na wniosek właściwego inwestora naczelnego.
3.
Komisje terenowe powoływane są przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi) na wniosek właściwego inwestora: naczelnego (komisja wojewódzka), głównego (komisja powiatowa lub miejska) bądź bezpośredniego (komisja gminna).
4.
Wnioski o powołanie komisji powinny być potwierdzone przez przedstawiciela właściwego wykonawcy, a mianowicie:
1)
wniosek o powołanie komisji rządowej - przez ministra lub kierownika urzędu centralnego, któremu podlega przedsiębiorstwo budowlano-montażowe wykonujące roboty w charakterze generalnego lub bezpośredniego wykonawcy;
2)
wniosek o powołanie komisji resortowej - przez centralny zarząd budownictwa, któremu podlega przedsiębiorstwo budowlano-montażowe wykonujące roboty w charakterze generalnego lub bezpośredniego wykonawcy;
3)
wniosek o powołanie komisji terenowej - przez przedsiębiorstwo budowlano-montażowe wykonujące roboty w charakterze generalnego lub bezpośredniego wykonawcy.
5.
Celem umożliwienia powołania w porę i przygotowania się komisji do podjęcia prac inwestorzy, o których mowa w ust. 1, 2, 3, powinni wystąpić z wnioskiem o powołanie komisji rządowej lub resortowej co najmniej na 1 miesiąc, a komisji terenowej - przynajmniej na 14 dni przed przewidzianym terminem gotowości inwestycji do odbioru i eksploatacji. We wniosku należy określić inwestycję oddawaną do użytku oraz wskazać termin, w jakim powinien nastąpić odbiór.
§  11.
1.
Do zadań komisji należy:
1)
zbadanie i ocena gotowości inwestycji do eksploatacji;
2)
wydanie zezwolenia na podjęcie eksploatacji bądź orzeczenia o niemożności oddania inwestycji do użytku (eksploatacji).
2.
Ocena gotowości inwestycji produkcyjnych powinna być dokonana na podstawie dokumentacji projektowej oraz:
1)
oględzin obiektów oddawanych do użytku;
2)
sprawdzenia protokołów z częściowych oraz ostatecznych odbiorów robót i obiektów przez inwestora od wykonawcy;
3)
stwierdzenia, czy oddawane do użytku obiekty bądź urządzenia i maszyny stanowiące całość lub określony etap inwestycji mogą wykonać zakończony cykl produkcyjny przewidziany dla całej inwestycji lub jej etapu;
4)
przeprowadzenia prób co do stanu technicznej sprawności maszyn i urządzeń;
5)
przeprowadzenia prób co do działania maszyn i urządzeń lub całego obiektu (np. most kolejowy) pod obciążeniem - jeśli takie próby są niezbędne dla oceny gotowości;
6)
zbadania stopnia zabezpieczenia oddawanej do użytku inwestycji lub jej etapu (obiektu lub zespołu obiektów itp.) w dostatecznie rozbudowany transport zewnętrzny oraz w urządzenia pomocnicze, remontowe, narzędziowe itp., jeśli tego rodzaju transport i urządzenia są niezbędne dla rozpoczęcia eksploatacji oddawanych inwestycji.
3.
Ocena gotowości inwestycji nieprodukcyjnych (budownictwo mieszkaniowe, inwestycje w zakresie usług socjalnych i kulturalnych, budownictwo administracyjne itd.) powinna być dokonana na podstawie dokumentacji projektowej oraz:
1)
oględzin obiektów oddawanych do użytku;
2)
sprawdzenia protokołów z odbiorów częściowych oraz ostatecznych robót i obiektów przez inwestora od wykonawcy;
3)
stwierdzenia doprowadzenia energii elektrycznej i gazu oraz należytego działania aparatur, przyrządów i urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, sanitarnych, klimatyzacyjnych, centralnego ogrzewania itp.
4.
Jeżeli ze względów gospodarczo uzasadnionych inwestycja ma być oddana do użytku przed ostatecznym odbiorem obiektów przez inwestora od wykonawcy, wówczas ocena komisji powinna być oparta również na analizie stopnia zakończenia robót budowlanych i montażowych.
§  12.
1.
Wyniki badań przeprowadzonych przez komisje oraz ocena gotowości inwestycji i decyzje o wydaniu zezwolenia na podjęcie eksploatacji bądź o niemożności oddania inwestycji do użytku powinny być ujęte w formie protokołu.
2.
Protokół sporządzony przez komisje odbioru powinien zawierać w szczególności:
1)
określenie inwestycji oddawanej do użytku;
2)
wyniki przeprowadzonych oględzin, badań i prób wymienionych w § 11 ust. 2 i 3;
3)
określenie jakości wykonanych robót budowlanych i montażowych, zwłaszcza w przypadkach, o których mowa w § 11 ust. 4;
4)
wykaz braków i usterek, pomimo których inwestycja może być oddana do użytku, ze wskazaniem terminów ich usunięcia;
5)
wyraźne zezwolenie na przystąpienie do eksploatacji inwestycji bądź w przypadku, jeśli próby i ocena gotowości wypadły negatywnie - stwierdzenie niemożności oddania inwestycji do użytku wraz z uzasadnieniem.
3.
W protokołach powinny być poczynione wzmianki komisji o stanie przygotowania załogi eksploatacji, zabezpieczenia w kadry inżynieryjno-techniczne, w urządzenia higieny i bezpieczeństwa pracy oraz kulturalno-socjalne (mieszkania, żłobki, łaźnie, stołówki itd.).
4.
Protokoły powinny być podpisane przez wszystkich członków komisji oraz ponadto przez upełnomocnionych przedstawicieli wykonawcy i bezpośredniego inwestora (użytkownika) na dowód przyjęcia przez nich do wiadomości orzeczenia komisji.
§  13.
1.
W przypadku braku jednomyślności wśród członków komisji i równej liczby głosów co do wydania zezwolenia na eksploatację lub orzeczenia niemożności oddania inwestycji do użytku głos decydujący posiada przewodniczący komisji.
2.
Członkowie komisji nie zgadzający się z decyzją przewodniczącego mogą wnieść odpowiednie zastrzeżenia do protokołu.
3.
W razie sprzeciwów ze strony resortów reprezentowanych przez członków komisji, zarówno co do zaprotokołowanych braków i usterek, jak i co do orzeczenia komisji o niemożności oddania inwestycji do użytku, resorty te mogą odwołać się w ciągu 14 dni od daty podpisania protokołu do władzy, która powołała komisję.
§  14.
1. 11
Za oddaną do użytku należy uważać inwestycję tylko wówczas, gdy odbiór jej został dokonany w trybie ustalonym niniejszą uchwałą, a w zakresie robót wodno-melioracyjnych oraz związanych z melioracją - w trybie, który ustali Minister Rolnictwa w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
2.
Prawomocne orzeczenie komisji stanowi zarówno podstawę do wykazania w sprawozdaniu wykonania planu oddania inwestycji do użytku, jak też podstawę premiowania - w przypadku gdy regulamin przewiduje premiowanie w zależności od wykonania planu oddawania inwestycji do użytku.
§  15.
1.
Członkowie komisji nie pobierają żadnych wynagrodzeń z tytułu swych prac, a koszty ich delegacji służbowych powinny być pokrywane według norm ustalonych dla pracowników państwowych z budżetów tych jednostek, w których są zatrudnieni.
2.
Wydatki związane z wynagrodzeniem ekspertów za udział w pracach komisji powinny być pokrywane zgodnie z obowiązującymi normami z odpowiedniego dla inwestycji tytułu inwestycyjnego.
§  15a. 12
1.
Minister Gospodarki Komunalnej ustali w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministrem Budownictwa Miast i Osiedli i Prezesem Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury odrębne zasady i tryb oddawania do użytku (eksploatacji) inwestycji w zakresie osiedlowego budownictwa mieszkaniowego.
2.
Zasady i tryb oddawania do użytku inwestycji, o których mowa w ust. 1, powinny ustalić:
1)
szczegółowe warunki:
a)
kompleksowego odbioru pojedynczych budynków mieszkalnych oddawanych do użytku w osiedlach,
b)
odbioru obiektów niemieszkalnych (socjalno-kulturalnych, usługowych itp.) realizowanych na terenie osiedla,
c)
kompleksowego odbioru ukończonych części osiedla (zakończonego bloku budowlanego lub zamkniętego etapu osiedla);
2)
tryb odbioru i skład komisji odbioru, dający rękojmię właściwego przekazania do użytku poszczególnych obiektów i bloków mieszkaniowych, a także obiektów niemieszkalnych, położonych na terenie osiedla.
§  16.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz właściwym ministrom i kierownikom urzędów centralnych.
§  17.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i stosuje się do obiektów odbieranych po 1 stycznia 1953 r.
1 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 876 z dnia 5 listopada 1955 r. (M.P.55.107.1420) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 listopada 1955 r.
2 § 4 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 876 z dnia 5 listopada 1955 r. (M.P.55.107.1420) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 listopada 1955 r.
3 § 4 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 423 z dnia 2 lipca 1956 r. (M.P.56.59.713) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.
4 § 6 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) uchwały nr 478 z dnia 17 lipca 1954 r. (M.P.54.A-73.893) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 sierpnia 1954 r.
5 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) uchwały nr 478 z dnia 17 lipca 1954 r. (M.P.54.A-73.893) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 sierpnia 1954 r.
6 § 6 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) uchwały nr 478 z dnia 17 lipca 1954 r. (M.P.54.A-73.893) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 sierpnia 1954 r.
7 § 6 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 1 lit. b) uchwały nr 478 z dnia 17 lipca 1954 r. (M.P.54.A-73.893) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 sierpnia 1954 r.
8 § 7 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 876 z dnia 5 listopada 1955 r. (M.P.55.107.1420) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 listopada 1955 r.
9 § 8 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 2 uchwały nr 423 z dnia 2 lipca 1956 r. (M.P.56.59.713) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.
10 § 8a dodany przez § 1 pkt 3 uchwały nr 876 z dnia 5 listopada 1955 r. (M.P.55.107.1420) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 listopada 1955 r.
11 § 14 ust. 1 zmieniony przez § 1 uchwały nr 218 z dnia 19 marca 1955 r. (M.P.55.29.279) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 marca 1955 r.
12 § 15a dodany przez § 1 pkt 4 uchwały nr 876 z dnia 5 listopada 1955 r. (M.P.55.107.1420) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 listopada 1955 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-64.989

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady oraz tryb oddawania inwestycji do użytku (eksploatacji).
Data aktu: 01/07/1952
Data ogłoszenia: 30/07/1952
Data wejścia w życie: 30/07/1952