Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Kultury i Sztuki.

UCHWAŁA Nr 295
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 kwietnia 1952 r.
w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Kultury i Sztuki.

§  1.
Ministerstwu Kultury i Sztuki nadaje się tymczasowy statut organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Kultury i Sztuki.
§  3.
Traci moc uchwała Nr 527 Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 1951 r. w sprawie tymczasowej struktury organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Sztuki (Monitor Polski Nr A-76, poz. 1048).
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA KULTURY I SZTUKI

§ 1.
W skład Ministerstwa Kultury i Sztuki wchodzą:.
1.
Gabinet Ministra,

Departament Imprez Artystycznych i Obchodów,

Departament Planowania,

Departament Finansowy,

Departament Budżetowo-Gospodarczy,

Departament Kadr,

Departament Kontroli,

Samodzielny Wydział Organizacyjny;

2.
Centralny Zarząd Szkół Artystycznych,

Centralny Zarząd Bibliotek,

Centralny Zarząd Muzeów,

Centralny Zarząd Teatrów,

Centralny Zarząd Oper, Filharmonij i Instytucyj Muzycznych,

Centralny Zarząd Instytucyj Sztuk Plastycznych;

3.
Zarząd Świetlic, Domów Kultury i Twórczości Amatorskiej,

Zarząd Ochrony i Konserwacji Zabytków.

§  2.
Przy Ministrze Kultury i Sztuki działa jako organ opiniodawczy Rada Artystyczna, której skład i zakres działania określa zarządzenie Prezesa Rady Ministrów.
§  3.
Ministrowi Kultury i Sztuki podlegają:
1)
placówka naukowo-badawcza: Państwowy Instytut Sztuki,
2)
przedsiębiorstwa:
a)
Państwowa Organizacja Imprez Artystycznych "ARTOS",
b)
Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe,
c)
Centrala Obsługi Przedsiębiorstw i Instytucji Artystycznych,
d)
Teatr Wielki Opery i Baletu w Warszawie,
e)
Filharmonia Narodowa w Warszawie.
§  4.
Gabinet Ministra składa się z:

Wydziału Prezydialnego,

Wydziału Prawnego,

Kancelarii Tajnej.

§  5.
Departament Imprez Artystycznych i Obchodów składa się z:

Wydziału Planowania Programowego,

Wydziału Realizacji,

Wydziału Gospodarki Materiałowej i Rozliczeń.

§  6.
Departament Planowania składa się z:

Wydziału Planów Usługowych i Zbiorczych,

Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki,

Wydziału Inwestycyj,

Wydziału Zatrudnienia, Płac, Norm i Socjalnego,

Wydziału Kosztów i Cen,

Wydziału Zaopatrzenia.

§  7.
Departament Finansowy składa się z:

Wydziału Planów Finansowych,

Wydziału Finansowania,

Wydziału Sprawozdawczości i Organizacji Rachunkowości,

Wydziału Jednostek Budżetowych,

Wydziału Księgowości,

Wydziału Rozliczeń i Likwidatury.

§  8.
Departament Budżetowo-Gospodarczy składa się z:

Wydziału Gospodarczego,

Samodzielnego Referatu Budżetowego,

Samodzielnego Referatu Nadzoru Budowlanego,

Kancelarii Głównej.

§  9.
Departament Kadr składa się z:

Wydziału Osobowego,

Wydziału Kadr.

§  10.
Departament Kontroli jest bezwydziałowy.
§  11.
W skład Departamentów Planowania i Finansowego wchodzą sekretariaty, do zadań których należy:
a)
ewidencja aktów normatywnych i zbiór wydawnictw urzędowych,
b)
sporządzanie planów prac i sprawozdań ogólnych z działalności departamentu,
c)
kontrola terminowości załatwiania spraw departamentu,
d)
sprawy osobowe pracowników departamentu,
e)
sprawy gospodarcze departamentu,
f)
prowadzenie sekretariatu departamentu.
§  12.
Szczegółową organizację centralnych zarządów i zarządów wymienionych w § 1 ustali Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
§  13.
Szczegółowy podział czynności między jednostki organizacyjne wymienione w § 1 ustali Minister Kultury i Sztuki.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-35.512

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Kultury i Sztuki.
Data aktu: 12/04/1952
Data ogłoszenia: 07/05/1952
Data wejścia w życie: 07/05/1952