Nadanie statutu Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 26 maja 1950 r.
w sprawie nadania statutu Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy.

Na podstawie art. 14 ustawy z dnia 4 kwietnia 1950 r. o utworzeniu Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (Dz. U. R. P. Nr 17, poz. 139) zarządza się w porozumieniu z Ministrami: Pracy i Opieki Społecznej oraz Zdrowia, co następuje:
§  1.
Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy nadaje się statut w brzmieniu jak w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

CENTRALNEGO INSTYTUTU OCHRONY PRACY

ROZDZIAŁ I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Centralny Instytut Ochrony Pracy, zwany dalej w skróceniu "Instytut", działa na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 1950 r. o utworzeniu Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (Dz. U. R. P. Nr 17, poz. 139) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  3.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę: "Centralny Instytut Ochrony Pracy" w otoku.
§  4.
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa.
§  5.
Zadaniem Instytutu jest prowadzenie i organizowanie prac naukowo-badawczych z dziedziny ochrony pracy, a w szczególności:
1)
organizowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych, dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz środków technicznych i urządzeń zapobiegających chorobom zawodowym;
2)
koordynowanie planów prac innych placówek naukowo-badawczych oraz zakładów szkół wyższych w zakresie określonym w pkt 1;
3)
współdziałanie z władzami: ochrony pracy, przemysłowymi, rolnymi, leśnymi, morskimi i służby zdrowia w zakresie określonym w pkt 1, oraz ze związkami zawodowymi;
4)
opracowywanie i ustalanie na zlecenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego wiążących wytycznych w zakresie określonym w pkt 1) dla działalności przedsiębiorstw i instytucji państwowych, do zakresu działania których należy:
a)
wydawanie opracowań naukowych i popularnych z zakresu ochrony pracy lub
b)
produkowanie urządzeń i sprzętu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapobiegania chorobom zawodowym.

ROZDZIAŁ  II.

Władze Instytutu.

§  6.
Zwierzchni nadzór nad Instytutem sprawuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  7.
Władzami Instytutu są: Rada Naukowo-Społeczna i Dyrekcja.
§  8.
1.
Rada Naukowo-Społeczna składa się z członków powołanych na okres lat dwóch w liczbie co najmniej 12 osób spośród przedstawicieli nauki, przemysłu, związków zawodowych, Związku Samopomocy Chłopskiej i wybitnych znawców różnych specjalności.
2.
Przewodniczącego, jego zastępcę oraz członków Rady Naukowo-Społecznej powołuje i odwołuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
3.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego powoła do Rady Naukowo-Społecznej co najmniej po dwóch przedstawicieli spośród osób wskazanych przez Ministra Zdrowia, Ministra Pracy i Opieki Społecznej oraz Centralną Radę Związków Zawodowych i Związek Samopomocy Chłopskiej.
4.
Członkowie Dyrekcji nie mogą wchodzić w skład Rady Naukowo-Społecznej.
§  9.
Do zakresu działania Rady Naukowo-Społecznej należy:
1)
ustalanie wytycznych i kierunków prac Instytutu;
2)
uchwalanie preliminarza budżetowego i programu prac Instytutu;
3)
wydawanie opinii na wniosek Dyrekcji instytutu;
4)
nadzór nad działalnością Dyrekcji;
5)
opiniowanie sprawozdań z działalności i zamknięć rachunkowych Instytutu.
§  10.
1.
Posiedzenia Rady Naukowo-Społecznej zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na żądanie:

Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,

Ministra Zdrowia,

Ministra Pracy i Opieki Społecznej,

Centralnej Rady Związków Zawodowych lub Związku Samopomocy Chłopskiej.

2.
Ponadto Przewodniczący Rady Naukowo-Społecznej zwołuje posiedzenie Rady na wniosek Dyrektora Naczelnego lub na żądanie 1/4 członków Rady.
§  11.
1.
Rada Naukowo-Społeczna powinna odbywać swe posiedzenia co najmniej 2 razy w ciągu roku budżetowego.
2.
Do ważności uchwał Rady konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
3.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości rozstrzyga głos przewodniczącego.
4.
Członkowie Dyrekcji biorą udział w posiedzeniach Rady bez prawa głosowania.
§  12.
Udział w Radzie Naukowo-Społecznej nie stoi na przeszkodzie w wykonywaniu prac specjalnych lub wyrażaniu opinii indywidualnych na podstawie umowy zawartej z Instytutem.
§  13.
Członkowie Rady Naukowo-Społecznej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie według stawek ustalonych przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  14.
Dyrekcja kieruje całokształtem prac Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.
§  15.
1.
W skład Dyrekcji wchodzą: Dyrektor Naczelny, reprezentujący Dyrekcję samodzielnie oraz podlegli mu dwaj Dyrektorzy Naukowi i Dyrektor Administracyjno-Finansowy.
2.
Naczelnego Dyrektora i na jego wniosek pozostałych członków Dyrekcji powołuje i odwołuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  16.
1.
Dyrektor Naczelny wyznacza jednego z podległych mu Dyrektorów na swego zastępcę.
2.
Dyrektorzy Naukowi pełnią funkcje powierzone im przez Dyrektora Naczelnego.
3.
Dyrektor Administracyjno-Finansowy kieruje sprawami finansowymi i administracyjnymi Instytutu.
§  17.
1.
Zobowiązania finansowe Instytutu, polecenia wypłat, weksle i czeki oraz potwierdzenia odbioru wpływów majątkowych podpisuje dwóch członków Dyrekcji, w tym jednym z nich powinien być Dyrektor Administracyjno-Finansowy.
2.
Uprawnienia określone w ust. 1 mogą być przelewane na wyznaczonych przez Dyrekcję pracowników Instytutu.

ROZDZIAŁ  III.

Organizacja Instytutu.

§  18.
Dyrektor Naczelny może tworzyć zakłady, wzorcownie i warsztaty, niezbędne do prowadzenia prac naukowo-badawczych.

ROZDZIAŁ  IV.

Zasady Gospodarki Finansowej.

§  19.
1.
Instytut ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego oddanego mu protokólarnie przez Skarb Państwa.
2.
Instytut może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swoim użytkowaniu.
3.
Instytut może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy oraz zaciągać inne zobowiązania.
4.
Za zobowiązania, zaciągnięte przez Instytut, niezależnie od odpowiedzialności Instytutu, odpowiada według zasad ustalonych obowiązującymi przepisami Skarb Państwa, do wysokości wartości majątku nieruchomego, zarządzanego i użytkowanego przez Instytut
§  20.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu Instytutu wykazuje się w aktywach Instytutu tak jak gdyby stanowił jego własność.
§  21.
1.
Budżet Instytutu zatwierdza Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
2.
Budżet Instytutu jest częścią budżetu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
3.
Wpływy Instytutu składają się z:
a)
dochodów z posiadanego majątku oraz ze sprzedaży własnych wydawnictw,
b)
dopłat ze Skarbu Państwa,
c)
wpływów z umów o dzieło,
d)
dochodów z innych źródeł.
§  22.
Okresem budżetowym Instytutu jest okres budżetowy, przyjęty w administracji państwowej.
§  23.
Za każdy miniony okres budżetowy Instytut sporządza sprawozdanie oraz zamknięcie rachunkowe, które po zaopiniowaniu przez Radę Naukowo-Społeczną powinno być przedłożone Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do zatwierdzenia w terminach przez niego ustalonych.
§  24.
Instytut prowadzi rachunkowość i sporządza preliminarze budżetowe według zasad ustalonych przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024