Tymczasowy ramowy regulamin obrad rad narodowych.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 12 maja 1950 r.
w sprawie tymczasowego ramowego regulaminu obrad rad narodowych.

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130) Rada Państwa ustala następujący tymczasowy regulamin obrad rad narodowych:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Rady narodowe obradują na sesjach.
2.
Sesja rady może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.
3.
Sesje rady są zwyczajne i nadzwyczajne. Sesje zwyczajne wojewódzkich rad narodowych odbywają się przynajmniej raz na kwartał, powiatowych rad narodowych przynajmniej raz na dwa miesiące, innych rad narodowych przynajmniej raz na miesiąc. Sesje nadzwyczajne odbywają się w miarę potrzeby.
§  2.
1.
Sesje rady zwołuje prezydium rady, ustalając równocześnie termin i miejsce pierwszego posiedzenia.
2.
Sesja winna być zwołana, jeżeli zażąda tego we wniosku pisemnym przynajmniej 1/4 członków rady, wskazując równocześnie proponowany przedmiot obrad. W tym przypadku posiedzenie winno się odbyć w terminie 10 dni, licząc od dnia zgłoszenia wniosku.
3.
O sesji rady należy zawiadomić pisemnie członków rady oraz członków prezydium co najmniej na 3 dni przed terminem posiedzenia. W zawiadomieniu należy wskazać miejsce, dzień i godzinę pierwszego posiedzenia oraz proponowany przez prezydium porządek obrad w ciągu sesji.
4.
Zawiadomienie o sesji i poszczególnych posiedzeniach rady winno być również podane do publicznej wiadomości.
5.
Terminy dalszych posiedzeń w obrębie jednej sesji ustala przewodniczący obrad i zawiadamia o nich ustnie na posiedzeniu.
§  3.
1.
Rada może obradować i pobierać uchwały w obecności przynajmniej 1/3 ogólnej liczby członków rady (quorum).
2.
Pierwsze posiedzenie każdej sesji otwiera przewodniczący prezydium rady lub jego zastępca i po stwierdzeniu quorum zarządza wybór przewodniczącego obrad i sekretarza.
3.
Wyboru przewodniczącego obrad i sekretarza dokonuje rada większością głosów w głosowaniu jawnym przez podniesienie rąk. Głosowanie odbywa się nad kandydatami zgłoszonymi na posiedzeniu.
§  4.
Natychmiast po dokonaniu wyborów przewodniczący obrad obejmuje przewodnictwo i przewodniczy na wszystkich posiedzeniach danej sesji. Zastępuje go sekretarz obrad, który jednocześnie nadzoruje prowadzenie protokołu.
§  5.
1.
Przewodniczący obrad i sekretarz winni być członkami danej rady narodowej.
2.
Przewodniczący obrad i sekretarz zasiadają przy stole prezydialnym. Członkowie prezydium rady oraz inne osoby, biorące z urzędu udział w posiedzeniu, zajmują miejsca w tym celu wyznaczone. W lokalu obrad należy zabezpieczyć osobne miejsce dla publiczności.
§  6.
Posiedzenia rady są jawne. Przewodniczący obrad z własnej inicjatywy lub na żądanie prezydium rady zarządzi tajność obrad, jeżeli dotyczą one tajemnicy państwowej.
§  7.
Wszystkie czynności biurowe rady załatwia właściwy organ prezydium rady. Protokół obrad prowadzi pod nadzorem sekretarza obrad pracownik, wyznaczony przez przewodniczącego prezydium rady.

II.

Obowiązki członków rady.

§  8.
1.
Członkowie są obowiązani brać udział we wszystkich posiedzeniach rady.
2.
Członek rady obowiązany jest punktualnie przybyć na posiedzenie oraz brać udział w nim do końca.
3.
Członek rady stwierdza swą obecność na posiedzenia podpisem na liście obecności.
4.
Członek rady obowiązany jest usprawiedliwić swą nieobecność w razie niemożności uczestniczenia w pracach rady w miarę możności przed terminem posiedzenia.
5.
Nieusprawiedliwiona nieobecność członka rady narodowej winna być rozpatrzona na następnym posiedzeniu, przy czym rada wyciągnie konsekwencje, przewidziane w obowiązujących przepisach.
§  9.
W obradach rady mogą uczestniczyć pracownicy, wyznaczeni przez prezydium rady do referowania spraw i udzielania wyjaśnień. Poza tym w obradach mogą brać udział przedstawiciele władz zwierzchnich oraz przedstawiciele tych urzędów i instytucji, nie podporządkowanych radzie, których dotyczą sprawy, stanowiące przedmiot obrad rady. W głosowaniu biorą udział jedynie członkowie rady.

III.

Obradowanie.

§  10.
1.
Na początku pierwszego posiedzenia każdej sesji rada winna ustalić porządek obrad, po czym powinno nastąpić przyjęcie protokółu z poprzedniego posiedzenia.
2.
Na porządku dziennym każdej zwyczajnej sesji rady winno się znajdować odpowiednie sprawozdanie prezydium rady lub w razie potrzeby jej komisji z wykonania uchwał rady. Sprawozdanie prezydium składa przewodniczący prezydium albo wyznaczony przez prezydium członek prezydium, a sprawozdanie z komisji przewodniczący komisji, jego zastępca, sekretarz komisji lub wyznaczony przez komisję specjalny sprawozdawca.
3.
Porządek dzienny każdej sesji rady powinien zawierać punkt "zapytania i wolne wnioski".
§  11.
Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń. Poza kolejnością mogą zabierać głos członkowie prezydium oraz przedstawiciele władz zwierzchnich.
§  12.
1.
Każdy członek rady w punkcie porządku dziennego "zapytania i wolne wnioski" ma prawo zwracać się z żądaniem wyjaśnień we wszystkich sprawach, które dotyczą zakresu działania rady lub podlegają kontroli rady. Odpowiedzi udziela przewodniczący lub inny członek prezydium rady lub na polecenie przewodniczącego odpowiedni pracownik lub też przedstawiciel urzędu lub instytucji, której zapytanie dotyczy.
2.
W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie dwutygodniowym. Członek rady może żądać, aby odpowiedź była przedmiotem obrad rady.
§  13.
Członkowie rady mają prawo zgłaszania wolnych wniosków nieobjętych porządkiem obrad. Rada decyduje, czy i kiedy wolne wnioski mają być wzięte pod obrady.
§  14.
1.
Wnioski mogą dotyczyć przedmiotu obrad (wnioski merytoryczne) i formalnego toku obrad (wnioski formalne).
2.
Wnioski mogą być zgłaszane ustnie lub na piśmie jedynie przez członków rady lub członków prezydium rady.
3.
Zgłoszony wniosek winien w zasadzie zawierać projekt uchwały oraz jej uzasadnienie.
4.
Projekty ważniejszych uchwał przygotowują komisje.
§  15.
1.
Wnioski w sprawach formalnych oraz wnioski nagłe wolno zgłaszać w każdym czasie obrad.
2.
Wnioskiem nagłym jest wniosek uznany za nagły przez radę.
3.
Po uznaniu wniosku za nagły, przewodniczący obrad poddaje go bezzwłocznie pod dyskusję i głosowanie.
§  16.
1. 1
Uchwały rad zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. Przy wyborze i odwoływaniu członków prezydium rad oraz w innych przypadkach przewidzianych w obowiązujących przepisach stosuje się głosowanie tajne kartkami; rada może uchwalić tajność głosowania również w innych sprawach
2.
Wyniki głosowania ogłasza przewodniczący obrad bezzwłocznie.

IV.

Protokóły.

§  17.
1.
Z każdego posiedzenia winien być spisany protokół, który powinien zawierać:
a)
numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,
b)
stwierdzenie prawomocności posiedzenia (quorum), wybór przewodniczącego i sekretarza obrad,
c)
nazwiska nieobecnych członków rady i prezydium (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych), oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,
d)
stwierdzenie przyjęcia protokółu z poprzedniego posiedzenia,
e)
zatwierdzony porządek obrad,
f)
przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
g)
czas trwania posiedzenia,
h)
podpis przewodniczącego obrad i sekretarza obrad.
2.
Protokóły są numerowane cyframi rzymskimi, a poszczególne uchwały - arabskimi.
3.
Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdego roku kalendarzowego.
§  18.
Odpis protokółu winien być nie później niż 7-go dnia po odbyciu posiedzenia przesłany do prezydium właściwej rady narodowej wyższego stopnia, a z posiedzeń wojewódzkich rad narodowych oraz rad narodowych w Warszawie i Łodzi - do Kancelarii Rady Państwa i Prezydium Rady Ministrów.

V.

Przepisy końcowe.

§  19.
Ważniejsze uchwały rady winny być podane do publicznej wiadomości. O tym, które uchwały są ważniejsze, decyduje prezydium rady, o ile rada sama nie postanowi podania uchwały do publicznej wiadomości.
§  20.
Dotychczasowe przepisy o dietach za udział w posiedzeniach pozostają bez zmian.
1 § 16 ust. 1 zmieniony przez § 1 uchwały z dnia 31 grudnia 1956 r. (M.P.57.2.10) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 15 stycznia 1957 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024