Wyniki wykonania uchwały Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. o wprowadzeniu planowego systemu oszczędzania w gospodarce narodowej i zadaniach oszczędnościowych na 1949 r.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 grudnia 1949 r.
w sprawie wyników wykonania uchwały Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. o wprowadzeniu planowego systemu oszczędzania w gospodarce narodowej i zadaniach oszczędnościowych na 1949 r.

I.

W dniu 19 lutego 1949 r. Rada Ministrów stwierdziła konieczność wprowadzenia planowego systemu oszczędzania w gospodarce narodowej, określiła zadania oszczędnościowe na 1949 r. na sumę co najmniej 115 miliardów zł oraz uchwaliła tryb ustalania tych zadań i ich realizacji.

Już przebieg przeprowadzonej w marcu 1949 r. Krajowej Narady Oszczędnościowej - świadczący o twórczym entuzjazmie, jaki w klasie robotniczej i wśród inteligencji wywołało hasło oszczędności jako żelaznego prawa gospodarki narodowej - pozwalał przypuszczać, że zadania powyższe zostaną nie tylko wykonane, lecz i znacznie przekroczone.

Złożone Radzie Ministrów przez Ministra Skarbu sprawozdanie o finansowych wynikach wykonania zadań oszczędnościowych w I-szym półroczu 1949 r. oraz dotychczas ustalone cyfry ich wykonania w III-im kwartale tego roku potwierdziły te przypuszczenia w całej pełni.

W obecnej chwili,

- gdy podstawowe zadania Trzyletniego Planu Odbudowy Gospodarczej zgodnie z wezwaniem rzuconym przez Pierwszy Kongres Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej wykonane zostały na dwa miesiące przed terminem;

- gdy produkcja naszej gospodarki narodowej odbywa się już z przekroczeniem zadań, postawionych przez ten Plan;

- gdy zwycięskie wykonanie Planu przyniosło nowe dowody, iż podstawową metodą budownictwa socjalistycznego jest socjalistyczne współzawodnictwo pracy;

- gdy zagadnienie systematycznej kontroli wykonania postawionych zadań wymaga wszechstronnej stałej i ścisłej uwagi jako warunek skuteczności uchwał i dyrektyw;

ocenić należy dotychczasowe osiągnięcia w dziedzinie wykonania zadań, ustalonych na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r., ujawnić istniejące braki i niedociągnięcia oraz wskazać konkretnie - na podstawie dotychczasowych doświadczeń - środki, które pozwolą na wzmożenie tych osiągnięć, usunięcie braków i przekroczenie wykonania zadań oszczędnościowych.

II.

Osiągnięcia w dziedzinie wykonania zadań oszczędnościowych 1949 roku zarówno w gospodarce uspołecznionej, jak i w administracji publicznej są bardzo znaczne.

Na podstawie sprawozdania Ministra Skarbu o wynikach planowego systemu oszczędzania za I półrocze 1949 r. i dotychczasowych, niezupełnych jeszcze danych za III kwartał Rada Ministrów stwierdza, co następuje:

Wyniki finansowe realizacji planu oszczędnościowego w trzech kwartałach wyrażają się kwotą 120,4 mld zł, co stanowi 110% zadania rocznego (w tym w pierwszym półroczu - kwotę 81,5 mld zł, co stanowiło 74,5% zadania rocznego).

Suma osiągniętych oszczędności nie obejmuje sum zaoszczędzonych w toku wykonywania planu inwestycyjnego, ponieważ będą one możliwe do obliczenia dopiero po zakończeniu roku inwestycyjnego.

W poszczególnych gałęziach gospodarki narodowej osiągnięto w wykonaniu planu oszczędnościowego następujące wyniki:

1)
w przedsiębiorstwach państwowych i państwowo-spółdzielczych, podległych:
a)
ministerstwom: Górnictwa i Energetyki, Przemysłu Lekkiego, Ciężkiego, Rolnego i Spożywczego w I półroczu - 49,3 mld zł, tj. 97% zadania rocznego, a w trzech kwartałach 70,9 mld zł, co stanowi 139% zadania rocznego;
b)
ministerstwom: Handlu Wewnętrznego i Zagranicznego w I półroczu - 6,5 mld zł, tj. 67% zadania rocznego, a w trzech kwartałach - 9,3 mld zł, co stanowi 96% zadania rocznego;
c)
ministerstwom: Komunikacji, Żeglugi, Poczt i Telegrafów w I półroczu - 7,8 mld zł, tj. 53% zadania rocznego, a w trzech kwartałach - 12,1 mld zł, co stanowi 81% zadania rocznego;
d)
ministerstwom: Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Leśnictwa w I półroczu - 3,2 mld zł, tj. 47% zadania rocznego, a w trzech kwartałach - 6,9 mld zł, co stanowi 103% zadania rocznego;
e)
pozostałym resortom w I półroczu - 0,94 mld zł, tj. 44% zadania rocznego, a w trzech kwartałach- 1,8 mld zł, co stanowi 84% zadania rocznego;
2)
w spółdzielniach i centralach spółdzielczych w I półroczu - 4,3 mld zł, tj. 64% zadania rocznego, a w trzech kwartałach - 5,6 mld zł, co stanowi 83% zadania rocznego;
3)
w administracji państwowej i gospodarce samorządu terytorialnego w I półroczu - 7,4 mld zł, tj. 50% zadania rocznego, a w trzech kwartałach - 11,2 mld zł, co stanowi 75,7% zadania rocznego;
4)
w ubezpieczeniach społecznych, osobowych i rzeczowych, bankach, oraz instytucjach społecznych w I półroczu - 2,1 mld zł, tj. 62% zadania rocznego, a w trzech kwartałach - 2,6 mld zł, co stanowi 76% zadania rocznego.

III.

O wykonaniu, a także - w wielu dziedzinach - o przekroczeniu w poważnym odsetku zadań oszczędnościowych w ciągu trzech kwartałów 1949 r. zadecydował ten sam czynnik, który stał się podstawą zwycięskiego wykonania Trzyletniego Planu Odbudowy, a mianowicie umacniający się coraz bardziej, w klasie robotniczej socjalistyczny stosunek do pracy, wyzwalający twórczą energię i inicjatywę tej klasy.

Apel Krajowej Narady Oszczędnościowej znalazł gorący oddźwięk wśród mas pracujących z klasą robotniczą na czele. Ruch współzawodnictwa pogłębił się, wzbogacił i objął również zagadnienie oszczędności oraz walki z marnotrawstwem. Walka o oszczędność, włączona w krąg socjalistycznego współzawodnictwa pracy, stworzyła obok mistrzów ilości i jakości nową kategorię przodowników pracy - mistrzów oszczędności.

W ostatnich tygodniach twórcza energia polskiej klasy robotniczej przejawiła się w nowych momentach, stanowiących cenną i doniosłą inicjatywę w dziedzinie planowego systemu oszczędzań, oznaczających powstanie nowych, wyższych form oszczędzania.

Tokarz Państwowych Zakładów Optycznych w Warszawie, ob. Jan Walaszczyk zaproponował wprowadzenie indywidualnych książeczek, w których zapisywane być powinny sumy oszczędności, osiągniętych przez danego robotnika dzięki jego pracy, pomysłowości i inicjatywie. Pozwoli to - jak słusznie pisał ob. Walaszczyk do Rady Zakładowej P.Z.O. w Warszawie - "wiedzieć każdego dnia, w końcu każdego miesiąca, ile zaoszczędziliśmy dla naszego zakładu, to znaczy dla Polski Ludowej".

Załogi sześciu hut śląskich ("Batory", "Florian", "Baildon", "Jedność", "Małapanew" i "Ferrum"), należących do Zjednoczenia Hajduckiego, opierając się na bogatym doświadczeniu hutników radzieckich wysunęły hasło pogłębienia walki o oszczędność przez przedterminową spłatę kredytów bankowych i zobowiązań oraz wszechstronne przyspieszenie obiegu środków obrotowych. Zakłady Zjednoczenia Hajduckiego przyjęły na siebie konkretne zobowiązania do przedterminowej spłaty należności jeszcze w 1949 r.

Inicjatywa Jana Walaszczyka oraz zobowiązania przyjęte przez Hajduckie Zakłady zasługują na wszechstronne poparcie, ujęcie w system i rozpowszechnienie w innych zakładach pracy.

Podnieść też należy, że przedsięwzięte zostały przez Rząd środki realizacji systemu oszczędności przez:

- reorganizację resortów gospodarczych w celu usprawnienia kierownictwa;

- reorganizację wielu dziedzin gałęzi gospodarki narodowej w celu rozszerzenia zasad rozrachunku gospodarczego;

- reorganizację zaopatrzenia;

- zaostrzenie kontroli i warunków jakości produkcji;

- organizację wykorzystania odpadków;

- organizację upłynnienia remanentów;

- zabezpieczenie oszczędnej gospodarki drewnem, żelazem i energią elektryczną;

- rozszerzenie nowego jednolitego planu kont;

- oszczędności budżetowe i dewizowe;

- racjonalizację gospodarki samochodowej;

- ulepszenie projektowania w inwestycjach;

- stworzenie jednolitego systemu służb inwestycyjnych;

- reorganizację sprawy norm i standardów;

- ulepszenie form popierania i rozwoju wynalazczości i racjonalizacji pracowniczej.

IV.

Analiza wykonania zadań oszczędnościowych za trzy kwartały 1949 r. świadczy jednak również o tym, że w realizacji systemu oszczędzania są jeszcze poważne braki i niedociągnięcia.

W pewnych przypadkach stosunkowo wysokie rezultaty finansowe nie były wynikiem równie wielkiego wysiłku na odcinku likwidacji nieoszczędnej gospodarki, lecz raczej - niedostatecznie ścisłych planów, tających w sobie zbyt wielkie rezerwy.

Kontrola pełnej realności finansowych rezultatów utrudniana jest niejednokrotnie zupełnym lub częściowym brakiem wskaźników ekonomiczno-technicznych. Niedostatecznie silne i skuteczne są finansowe metody zapobiegania marnotrawstwu i nieoszczędnej gospodarce, zwłaszcza na odcinku zapobieżenia gromadzeniu się zbędnych remanentów, na które to zagadnienie w I półroczu 1949 roku nie był położony dostatecznie silny nacisk.

Ponadto kontrola wykonania zadań oszczędnościowych świadczy o tym, że w sposobie realizacji planowego systemu oszczędzania oraz środkach skutecznej kontroli wykonania zadań oszczędnościowych zachodzą między poszczególnymi dziedzinami życia gospodarczego i administracji publicznej poważne różnice.

W większości państwowych przedsiębiorstw przemysłowych i usługowych oraz gospodarce leśnej oparto planowy system oszczędzania o wskaźniki ekonomiczno-techniczne i osiągnięto pozytywne i możliwe do skontrolowania efekty, dzięki systemowi narad wytwórczych i mobilizacji załóg do wykonania konkretnych zadań. Natomiast w państwowych gospodarstwach rolnych tylko niektóre zespoły podeszły w analogiczny sposób do zadań oszczędnościowych, podczas gdy większość z nich zadań oszczędnościowych nie potrafiła należycie postawić, skonkretyzować, a tym mniej wykonać.

Osiągnięcia oszczędnościowe w handlu państwowym oraz przedsiębiorstwach spółdzielczych są niedostateczne. W poważnej większości tych przedsiębiorstw zadania te nie objęły całości działalności gospodarczej, nie były dostatecznie skonkretyzowane, ani też oparte o możliwe do skontrolowania wskaźniki.

Wyniki finansowe administracji państwowej nie w pełni świadczy o postępie w usprawnieniu działalności administracyjnej i spożycia zbiorowego, lecz były częściowo rezultatem mechanicznej redukcji budżetu, dokonanej centralnie przez organa finansowo-budżetowe. W samorządzie terytorialnym niski stopień wykonania budżetów w I półroczu 1949 r. świadczy raczej o niepełnym wykonaniu planu rzeczowego niż o osiągnięciach oszczędnościowych.

Nie wykonano należycie dyrektywy o redukcji zbędnych etatów osobowych. Wiele instytucji społecznych nie wprowadziło w ogóle planowego systemu oszczędzania w I półroczu br.

Nie zostały doszczętnie wyplenione przejawy niewłaściwego, biurokratycznego, karygodnego nieraz stosunku do zagadnienia wynalazczości i racjonalizacji robotniczej.

Liberalizm przejawiał się w tolerowaniu ujawnionych faktów nieoszczędnego i marnotrawnego obchodzenia się z własnością socjalistyczną.

Nie zostały całkowicie usunięte przejawy biurokratycznego i formalnego odnoszenia się do zadań oszczędnościowych. Kierownictwo administracyjne często nie potrafiło pokierować walką o oszczędność, ani też uogólnić w należyty sposób doświadczeń poszczególnych zespołów pracy i jednostek.

Zadania oszczędnościowe w wielu przypadkach nie były dostatecznie skonkretyzowane ani ujęte w sposób zrozumiały dla człowieka pracy, mobilizujący go do wykonania zadań i umożliwiający załodze kontrolę wyników.

Zapowiedziany w uchwale Rady Ministrów system nagród dla osób, które wyróżniły się w organizacji i wykonaniu zadań oszczędnościowych wyjątkowo skuteczną pracą, nie został dotąd wprowadzony w życie.

Wszystkie te okoliczności świadczą również o tym, że w walce o realizację zadań oszczędnościowych pozostawały na wielu odcinkach naszego życia gospodarczego niewykorzystane możliwości wprowadzenia rozszerzenia i pogłębienia systemu oszczędzania.

V.

Ocena osiągnięć i braków w realizacji planowego systemu oszczędzania pozwala stwierdzić, iż uwaga klasy robotniczej, mas pracujących, kierownictwa resortów, organizacji i zakładów powinna skupić się na przezwyciężeniu tych braków, a także objąć nowe kierunki w celu rozszerzenia i pogłębienia planowego systemu oszczędzania. W tym celu należy:
1)
W przedsiębiorstwach uspołecznionych stale zwiększać szybkość obiegu środków obrotowych. Poprzez likwidację nadmiernych i zbędnych remanentów surowców i materiałów, przez usprawnienie organizacji zaopatrzenia, rewizję norm zapasów materiałów, przez skracanie cyklu produkcji i obrotu towarowego, zmniejszać własne środki obrotowe i - wzorem Hajduckich Zakładów - przedterminowo spłacać kredyty i zobowiązania.
2)
Wysiłki racjonalizatorskie, nowatorskie i oszczędnościowe zespołów pracy i poszczególnych jednostek otoczyć wszechstronną opieką i zapewnić tym poczynaniom pełną pomoc ze strony kierownictwa technicznego i administracyjnego. Wszelkie próby przeciwstawiania się temu ruchowi, biurokratyczne i bezduszne, a często świadomie szkodliwe ustosunkowanie się do tej inicjatywy klasy robotniczej i inteligencji technicznej - karać z całą surowością prawa.
3)
Likwidować wszelkie przejawy marnotrawstwa w zużyciu surowców i materiałów, przede wszystkim deficytowych, przez rewizję norm zużycia i metod wytwórczości. Przystąpić do niezwłocznej realizacji uchwał Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów o oszczędności w gospodarce drewnem i żelazem, zwłaszcza w budownictwie; przyspieszyć zastosowanie tworzyw i materiałów zastępczych, wykorzystanie masowych odpadków i oszczędności w opakowaniach; rozszerzać obowiązującą standaryzację i normalizację.
4)
Rozbudować system wskaźników ekonomiczno-technicznych nie tylko w przedsiębiorstwach, lecz również i w odniesieniu do czynności o charakterze administracyjnym.
5)
Pogłębić i rozszerzyć rozrachunek gospodarczy we wszystkich gałęziach gospodarki narodowej, przenosząc go na funkcjonowanie wszystkich, nawet najniższych komórek organizacyjnych produkcji i obrotu.
6)
Bezwzględnie walczyć przeciw próbom mydlenia oczu osiągnięciami opartymi na zaniżonych planach, nie wykorzystujących należycie wszystkich możliwości zakładu.
7)
Ogół pracowników zakładu lub urzędu w sposób dostępny systematycznie informować o realizacji uchwał i zobowiązań oszczędnościowych, o wynikach planowego systemu oszczędzania, o zastosowanych środkach i napotykanych trudnościach.
8)
Przebudować system sprawozdawczości z realizacji zadań oszczędnościowych, celem objęcia nią wszystkich konkretnych, wymierzalnych i świadomie realizowanych zadań, przy jednoczesnym eliminowaniu mechanicznych, ogólnikowych, pozbawionych treści społeczno-gospodarczej obliczeń i zestawień.

VI.

Wyciągając konsekwencje z dotychczasowego przebiegu realizacji planowych zadań oszczędnościowych oraz dla zapewnienia sprawnego wykonania postanowień niniejszej uchwały, Rada Ministrów zobowiązuje:
1)
Władze Nadrzędne przedsiębiorstw, urzędów, instytucji i organizacji, które przyjęte zadania oszczędnościowe w trzech kwartałach 1949 r. wykonały w pełni zgodnie z postanowieniami i duchem uchwały Rady Ministrów z dnia 19.II.1949 r., które zastosowały celowe metody pracy, skuteczny system kontroli, terminową sprawozdawczość, albo też zainicjowały przyjęcie przez innych i należyte wykonanie zadań oszczędnościowych

- do przedłożenia Prezydium Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów w terminie do dnia 5 stycznia 1950 r. wniosków o wyróżnienie tych przedsiębiorstw, urzędów, instytucji i organizacji oraz o przyznanie nagród osobom, które swą pracą w sposób szczególny przyczyniły się do tych osiągnięć.

2)
Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego

- do przedłożenia do dnia 5 stycznia 1950 r. Komitetowi Ekonomicznemu Rady Ministrów do uchwalenia projektu systemu premiowania osiągnięć, o których mowa w p. 1.

3)
Władze Nadrzędne przedsiębiorstw, urzędów, instytucji i organizacji, które bezzasadnie nie przystąpiły do wprowadzenia i realizacji planowego systemu oszczędzania, albo nie wykonały przyjętych zadań

- do przeprowadzenia dochodzenia i wyciągnięcia właściwych konsekwencji w stosunku do odpowiedzialnych za ten stan rzeczy osób oraz do powiadomienia Prezydium Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów w terminie do dnia 5 stycznia 1950 r. o wydanych w tej mierze zarządzeniach.

4)
Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Skarbu

- po zasięgnięciu opinii C.R.Z.Z. od przedstawienia w terminie do dnia 15 stycznia 1950 r. Komitetowi Ekonomicznemu Rady Ministrów projektu uchwały o wykorzystaniu inicjatywy Jana Walaszczyka w sprawie indywidualnych książeczek oszczędnościowych dla przodowników pracy i mistrzów oszczędności.

5)
Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Skarbu

- do wydania w terminie do dnia 15 stycznia 1950 r. zarządzeń i instrukcji, przyspieszających na podstawie dotychczasowych doświadczeń planową szybkość obiegu środków obrotowych.

6)
Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Sprawiedliwości

- do wniesienia na Radę Ministrów w terminie do dnia 15 stycznia 1950 r. projektu ustawy o wynalazkach i usprawnieniach pracowniczych, zawierającego również surowe sankcje karne za biurokratyczno-bezduszne hamowanie i tłumienie wynalazczości i racjonalizacji.

7)
Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i wszystkich ministrów

- do przedsięwzięcia wszelkich innych kroków, niezbędnych do pełnego wykonania i przekroczenia wykonania zadań, ustalonych na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r., a w szczególności w celu realizacji postanowień rozdziału V niniejszej uchwały i zabezpieczenia, iż system oszczędzania przyjęty będzie za podstawę wszystkich planów i budżetów na 1950 r. i lata następne.

VI.

Rada Ministrów jest przekonana, iż skuteczne wykonanie i przewyższenie zadań oszczędnościowych 1949 roku stanowić będzie trwałą zdobycz polskiej gospodarki narodowej. Oznaczać ono będzie ugruntowanie wśród klasy robotniczej i mas pracujących świadomości, że walka o oszczędność jest jedną z najskuteczniejszych form ochrony socjalistycznej własności, która stanowi podstawę socjalistycznej gospodarki.

Skuteczne wykonanie i przekroczenie zadań oszczędnościowych w 1949 r. stworzy dogodne pozycje wyjściowe dla wykonywania Planu Sześcioletniego. Zapewni ono, że zainicjowany w 1949 r. system oszczędzania przekształci się w trwały system leżący u podstaw gospodarki socjalistycznej, w żelazne prawo tej gospodarki, szczególnie ważne w okresie olbrzymich zadań Sześcioletniego Planu Rozwoju i Przebudowy Gospodarczej Polski.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-15.158

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Wyniki wykonania uchwały Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. o wprowadzeniu planowego systemu oszczędzania w gospodarce narodowej i zadaniach oszczędnościowych na 1949 r.
Data aktu: 22/12/1949
Data ogłoszenia: 11/02/1950